Jump to content
IGNORERAD

Nytt visum


Herluf

Recommended Posts

Mitt nuvarande non o familje visum utfärdades i Mars. Jag kommer med stor säkerhet inte iväg till Thailand förrän tidigast Augusti-September. Så jag skulle vilja ansöka om ett nytt visum redan då. Är det tillåtet, även om mitt nuvarande visum är helt oanvänt, och giltigt ytterligare 5-6 månader?

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Pluddi

    11

  • Amigo

    8

  • berlitz

    6

  • Herluf

    5

Mest aktiva i denna tråd

2 minutes ago, Amigo said:

Vad är det för visum?

Non imigration o familjevisum.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Herluf:

Non imigration o familjevisum.

Jag skulle personligen vänta tills "enter before" är passerat eller närä på iallafall. Bara men inträder landet innan "enter before" får man den vistelsetiden visumet ger.

Link to comment
Dela på andra sajter

 

1 timme sedan, skrev Herluf:

Non imigration o familjevisum.

Är du lite smart så kan du ju vara vara på det ända till Juni-21, om du gör en border run dagarna före det tar slut i mars -21

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om jag får ett nytt visum i september så kan jag stanna i Thailand ett helt år, bara göra borderruns till närliggande land, inte sätta min fot i Sverige som jag annars gör 4ggr år. Så frågan är om man kan söka nytt visum fast det gamla är giltigt ytterligare 6 mån? Kostnaden kvittar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fråga där nuvarande Visa är utfärdat. 

 

Kan kanske gå i dessa Corona-tider. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

lasseiudon
16 timmar sedan, skrev Herluf:

Mitt nuvarande non o familje visum utfärdades i Mars. Jag kommer med stor säkerhet inte iväg till Thailand förrän tidigast Augusti-September. Så jag skulle vilja ansöka om ett nytt visum redan då. Är det tillåtet, även om mitt nuvarande visum är helt oanvänt, och giltigt ytterligare 5-6 månader?

Skulle inte tro det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om inte kostnaden har betydelse är det bara  kassera passet, ansöka om ett nytt o fixa visumet.

Men övrigt skulle jag inte se nån hinder att ha ett nytt visa även om man inte använd giltig som finns i passet? De kryssar över den äldre o saken är klar. Men fråga konsulatet/ambassaden för att vara säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minutes ago, lasseiudon said:

Skulle inte tro det.

Har tidigare förnyat när det varit giltigt en månad till. Så frågan är var gränden går.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minutes ago, Amigo said:

Om inte kostnaden har betydelse är det bara  kassera passet, ansöka om ett nytt o fixa visumet.

Men övrigt skulle jag inte se nån hinder att ha ett nytt visa även om man inte använd giltig som finns i passet? De kryssar över den äldre o saken är klar. Men fråga konsulatet/ambassaden för att vara säker.

Ja, får kolla med ambassaden.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Snart är vintern här och då är det varmare breddgrader som gäller.
Planen är att stanna ett par år och vill ha en smidig lösning.

Jag är lite osäker på vilket visum jag ska söka.
 

Eftersom jag är över 50 så funderar jag på non immo O-A.

Jag är inte pensionerad och lyfter ingen pension.

Är inte så sugen på att ha en massa pengar innestående på ett thaikonto.

Då tar jag hellre sjukförsäkringen.

Den kan ju till och med vara till nytta om man har otur.

Har även funderat på Thailand Elite Visa i 20 år för en miljon Baht

men det känns som lite överdrivet. 


Tar gärna emot råd och synpunkter angående detta.

Förklara gärna så att en femåring förstår.

Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som om Thaiambassaden i Stockholm nu faktiskt har uppdaterat sin information om visum, värt att kolla noga där, läs allt minst 3 gånger och gör dina egna checklistor.

Fattar jag det hela rätt släpps även de med O-A visum in. Vad gäller pengar behöver du visa svenska pengar när du ansöker och när du så småningom begär förlängning behövs thailändska pengar.

Själv tänker jag inte åka förrän allt krångel och restriktioner upphört.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Verkar som om Thaiambassaden i Stockholm nu faktiskt har uppdaterat sin information om visum, värt att kolla noga där, läs allt minst 3 gånger och gör dina egna checklistor.

Fattar jag det hela rätt släpps även de med O-A visum in. Vad gäller pengar behöver du visa svenska pengar när du ansöker och när du så småningom begär förlängning behövs thailändska pengar.

Själv tänker jag inte åka förrän allt krångel och restriktioner upphört.

Nu har även STV special tourist visa och tourist visa TR (kräver 155 000 sek på banken i 6 månader) dykt upp också.

 

Man får välja mellan repatriering eller "vanligt" flyg.

 

Nu verkar det "gå" att åka håller tummarna för sänkta karantäns krav nu!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-18 at 16:08, skrev Pluddi:

Snart är vintern här och då är det varmare breddgrader som gäller.
Planen är att stanna ett par år och vill ha en smidig lösning.

Jag är lite osäker på vilket visum jag ska söka.
 

Eftersom jag är över 50 så funderar jag på non immo O-A.

Jag är inte pensionerad och lyfter ingen pension.

Är inte så sugen på att ha en massa pengar innestående på ett thaikonto.

Då tar jag hellre sjukförsäkringen.

Den kan ju till och med vara till nytta om man har otur.

Har även funderat på Thailand Elite Visa i 20 år för en miljon Baht

men det känns som lite överdrivet. 


Tar gärna emot råd och synpunkter angående detta.

Förklara gärna så att en femåring förstår.

Tack.

Rena heltidsjobbet att söka visum och sen ska det COE ovanpå det.

Jag har förstått att ett O-A visum går att förlänga ytterligare ett år på plats i Thailand.

Kan man göra det varje år?

Eller varar bara visat 1 + 1 år?

Har inte lyckats hitta info om det så därför kollar jag med expertisen här.

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Pluddi:

Rena heltidsjobbet att söka visum och sen ska det COE ovanpå det.

Jag har förstått att ett O-A visum går att förlänga ytterligare ett år på plats i Thailand.

Kan man göra det varje år?

Eller varar bara visat 1 + 1 år?

Har inte lyckats hitta info om det så därför kollar jag med expertisen här.

Gå in i en grupp på Fb, som heter Visum Thailand och ställ dina frågor, så får du vettiga svar.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Pluddi:

Rena heltidsjobbet att söka visum och sen ska det COE ovanpå det.

Jag har förstått att ett O-A visum går att förlänga ytterligare ett år på plats i Thailand.

Kan man göra det varje år?

Eller varar bara visat 1 + 1 år?

Har inte lyckats hitta info om det så därför kollar jag med expertisen här.

Är ingen expertis i ordets mening men det går fixa andra året bara en gång. Man ska resa in i Thailand precis innan visumet går ut, enter before datumet i klistermärket. Då får man vistas 365 dagar från den dag man inträder landet.

 

Men ta hänsyn att om Du ska resa ut från Thailand under tiden (andra året) ska Du ansöka om "re-entry" innan du lämnar landet. Kan ansökas i Immigrationen eller på flygplatsen i BKK (Suwan iförsig är det immigration där med men ett särskild office) då får man komma tillbaka o stanna till stämpelns datum.  Köp multiple om Du har planer att resa ut många gånger.

Ändrades av Amigo
rättade till valid until -> enter before
Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Amigo:

Är ingen expertis i ordets mening men det går fixa andra året bara en gång. Man ska resa in i Thailand precis innan visumet går ut, enter before datumet i klistermärket. Då får man vistas 365 dagar från den dag man inträder landet.

 

Men ta hänsyn att om Du ska resa ut från Thailand under tiden (andra året) ska Du ansöka om "re-entry" innan du lämnar landet. Kan ansökas i Immigrationen eller på flygplatsen i BKK (Suwan iförsig är det immigration där med men ett särskild office) då får man komma tillbaka o stanna till stämpelns datum.  Köp multiple om Du har planer att resa ut många gånger.

Tack.

Hur gör man för att stanna år 3?

Det måste väl gå att förlänga i Thailand utan att behöva åka till Sverige och köra

hela proceduren ännu en gång.

Jag vill ha ett smidigt lösning.

Thailand Elite Visa på 20 år är kanske ett alternativ.

Visserligen dyrt men då slipper man mycket strul.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Pluddi:

Tack.

Hur gör man för att stanna år 3?

Det måste väl gå att förlänga i Thailand utan att behöva åka till Sverige och köra

hela proceduren ännu en gång.

Jag vill ha ett smidigt lösning.

Thailand Elite Visa på 20 år är kanske ett alternativ.

Visserligen dyrt men då slipper man mycket strul.

Efter två år ansöker man om extension i Immigrationen, som kräver att man har 800 000 THB i Thaibank , som Du kan använda med vissa restriktioner, eller en inkomst på minst 65 000 THB/mån.

 

Elite köper man, då får man inte pengarna tillbaka men vissa förmåner under giltighetstiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-10-22 at 15:14, skrev Pluddi:

Rena heltidsjobbet att söka visum och sen ska det COE ovanpå det.

Jag har förstått att ett O-A visum går att förlänga ytterligare ett år på plats i Thailand.

Kan man göra det varje år?

Eller varar bara visat 1 + 1 år?

Har inte lyckats hitta info om det så därför kollar jag med expertisen här.

Ett O-A visum fungerar så att varje gång du reser in i Thailand under visumets giltighetstid får du stanna 1 år. Detta innebär att om du har gjort en trip utanför Thailand och kommer tillbaka på visumets sista giltighetsdag så får du stanna 1 år till, dvs du har nu fått stanna i 2 år. När år 2 går mot sitt slut ansöker du om extension of stay, som pensionär eller gift och detta kan du fortsätta att göra så länge du lever, Varje extension är sedan på ett år.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
49 minutes ago, lasseiudon said:

Ett O-A visum fungerar så att varje gång du reser in i Thailand under visumets giltighetstid får du stanna 1 år. Detta innebär att om du har gjort en trip utanför Thailand och kommer tillbaka på visumets sista giltighetsdag så får du stanna 1 år till, dvs du har nu fått stanna i 2 år. När år 2 går mot sitt slut ansöker du om extension of stay, som pensionär eller gift och detta kan du fortsätta att göra så länge du lever, Varje extension är sedan på ett år.

 

Jag visste inte att man kan generera en förlängning av visumet efter första året genom att resa ut och vända. Har jag fattat rätt nedan?

 

Om man erhåller O-A visum på thaiambassaden i Stockholm och reser till Thailand så gäller visumet ett år från ankomst till Thailand.

Åker man fram och tillbaka till Malaysia dagen innan visumet gått ut så får man automatiskt ett andra år utan att besöka imm.

Innan andra året gått ut besöker man imm i Thailand och ansöker om extension för ytterligare ett år, vilket man sedan måste göra varje år.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Ett O-A visum fungerar så att varje gång du reser in i Thailand under visumets giltighetstid får du stanna 1 år. Detta innebär att om du har gjort en trip utanför Thailand och kommer tillbaka på visumets sista giltighetsdag så får du stanna 1 år till, dvs du har nu fått stanna i 2 år. När år 2 går mot sitt slut ansöker du om extension of stay, som pensionär eller gift och detta kan du fortsätta att göra så länge du lever, Varje extension är sedan på ett år.

Tack för ett givande svar.

Som det ser ut nu så lär det bli ett O-A visum för min del.

Nu ska jag bara försöka hitta en vettig försäkring.

Någon som har erfarenheter angående det?

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev Pluddi:

Tack för ett givande svar.

Som det ser ut nu så lär det bli ett O-A visum för min del.

Nu ska jag bara försöka hitta en vettig försäkring.

Någon som har erfarenheter angående det?

Ett non-0 visa så slipper du att resa ut .'bara' att bevisa 65000 bht i månaden alt 800 000 på banken.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev berlitz:

Ett non-0 visa så slipper du att resa ut .'bara' att bevisa 65000 bht i månaden alt 800 000 på banken.

Lite snabb på tangenterna,800 000.ska finnas i 3månader före å efter extension om inte bevisligen månads inbet är fn 65 000 per månad.å efter godkännandet (om det gäller bankkonto)får det aldrig understiga 400 000 bht).

Link to comment
Dela på andra sajter

Behövs inte Thailänska försäkringen På O-A som inte behövs på O

 

En anmärkning mottagen för otrevligt sätt, så jag är inte ofelbar:-) Nu även en avstängning :-S Back again, Pattaya i Maj-Juni efter Kina. Sedan julresan 17Dec- 15Jan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...