Jump to content
IGNORERAD

Köpa Canon IXUS


Marlon

Recommended Posts

Hej,

Funderar på att köpa en Canon IXUS 100IS eller liknande för att använda som "ögonblickskamera". Är smidigt format som gör att man kan ha med den nästan överallt. Ska man köpa den i Sverige innan man åker eller är den billigare att köpa i Thailand?

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kika Thaipriser pa antingen www.fotofile.com eller - de har det storsta utbudet och uppdaterade priser pa hemsidorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Funderar på att köpa en Canon IXUS 100IS eller liknande för att använda som "ögonblickskamera". Är smidigt format som gör att man kan ha med den nästan överallt. Ska man köpa den i Sverige innan man åker eller är den billigare att köpa i Thailand?

Ha det gött!

Marlon

Jag har tittat på mycket kameror, bl a Ixus, (har Ixus 870 IS) men priserna i Thailand är inte spec mycket bättre än Sverige.

Inte sällan är de faktiskt dyrare. Inte minst för garantin är det bättre att köpa i Sverige. Thaikameror kan också vara tillverkade i annat land, än de de skickar till europa, trots identiska namn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för svaren. Har kollat länkar som Wille bifogade och det är samma priser som i Sverige. Så jag köper kameran i Sverige, då får man ju även garantin.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

100-an är ju jäkligt smäcker... jag har själv 110-an och är helnöjd med den kameran. vidvinkel och tar kanonbilder.Film i hd blir också bra för att komma från en sån liten sak... ligger dessutom bra i pris nu...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,Marlon.

Jag har exakt den kameran du frågar efter.

Jag köpte min på Phantip Plaza i April i år för 9500 bath.

I det ingick 4 GB scandisk minneskort,kameraväska och ett plastfilmskydd över LCD-fönstret.

Jag är helnöjd med kameran,den fick jobba flitigt i Thailand.

Garantin är jag inte orolig över,den gäller worldwide.Gäller fabriksfel.

Tyvärr är det så att går den sönder,så är det handhavandet eller olyckshändelser som förstör den.

Följande film är tagen i BKK med denna kamera (Canon IXUS 100IS)

Tidigare presenterad här på forumet,

ger ett smakprov på glädjen att snabbt kunna skjuta "film"

när en minst anar det.

(hehehehe nu fick jag chansen att presentera denna "rullen" en gång till" uöööömmmm :preved:

Hälsningar-ThaiTobbe

Long live the King

Link to comment
Dela på andra sajter

100-an är ju jäkligt smäcker... jag har själv 110-an och är helnöjd med den kameran. vidvinkel och tar kanonbilder.Film i hd blir också bra för att komma från en sån liten sak... ligger dessutom bra i pris nu...

Aha L64!

Även fru Chang har inhandlat denna modell 110 som hon hade med sig ut i Europa nyligen. Blir kanske en liten bildtråd av detta om jag får tummen ur...

Hon lyckades ta 404 bilder varav en del riktigt bra. Videon har vi inte provat än.

Det är naturligtvis så att det alltid är en ny bättre modell på gång, men man kan ju inte vänta i all evighet på det perfekta köpet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Blir mer och mer sugen på en IXUS 100 IS. Liten och smidig, nästan så att man är rädd för att tappa bort den :P . Men sen kollade jag på 120 IS enligt tips från Nitramj77, endast några mm större och tjockare men med vidvinkel och 4 ggr zoom (3 ggr för 100 IS). Helt klart ett alternativ, ska åka och klämma och känna på den också.

Thaitobbe, håller med om att din IXUS 100 IS levererar bra film, speciellt med tanke på kamerans storleken. Och det är just därför jag vill ha en liten kamera med mig, man vet ju aldrig vad man vill fota eller filma :mdr: .

BTW, är det någon som har det undervattenshus som finns att köpa till IXUS? Fungerar det bra dvs. hur blir bilderna? Tänkte snorkla någon helg och då vore det ju fräckt att kunna ta lite "akvarium" bilder.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde det i alla fall eftersom den finns på Canons svenska hemsida. Annars så väntar jag tills det är möjligt :mdr:

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

IXUS modellerna används i Sverige överallt som lockvara, alltså till kraftigt subventionerade priser.

Läger du till garanti och konsumenttrygghet finns det nog ingen anledning att köpa den någon annanstans.

Och att det är en bra kamera för ”ögonblicksbilder” råder ingen tvekan om.

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Vi köpte en Canon Digital IXY 90 för 2 år sedan i Bangkok och fick bra mycket bättre pris än motsvarande IXUS (IXUS 75).

IXY serien är också japantillvekad medans IXUS serien är kinatillvekad om jag fattat rätt.

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

BTW, är det någon som har det undervattenshus som finns att köpa till IXUS? Fungerar det bra dvs. hur blir bilderna? Tänkte snorkla någon helg och då vore det ju fräckt att kunna ta lite "akvarium" bilder.

Marlon

Skall du bara snorkla nån helg och inte är miljonär så köp en engångskamera för det...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

IXUS modellerna används i Sverige överallt som lockvara, alltså till kraftigt subventionerade priser.

Läger du till garanti och konsumenttrygghet finns det nog ingen anledning att köpa den någon annanstans.

Och att det är en bra kamera för ”ögonblicksbilder” råder ingen tvekan om.

//Singha711

S

Shyst, men för de som verlkigen vill ha en bild, vad är då alterativet?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår vad du menar efter att ha kollat priserna på undervattenshusen.

Så istället, tips på vattentät engångskamera mottages tacksamt. Eller köper man helt enkelt en vanlig och lägger i en plastpåse? Tror aldrig jag använt en engångskamera :bag:

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag köpte min Ixus 100 IS på Big C i Pattaya i mai i år. Tror jag betalade strax under 10 000 Baht för den inklusive väska, stort minneskort och skyddsfilm över diplayen.

Jag är mycket nöjd med kameran och som ögonblickskamera fungerar den perfekt. Batteriet varar länge och den är allmänt mycket lätt att handskas med.

Jag rekomenderar denna kamera varmt. Prismässigt spelar det ingen roll om du köper den i Sverige eller i Thailand.

Jag bifogar en bild, tagen med kameran. Jag har minskat ner den från originalets 4000 megapixlar till 1000.

MVH Nonki

post-4510-125103031136_thumb.jpg

post-4510-125103031136_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har minskat ner den från originalets 4000 megapixlar till 1000.

Jösses, jag har en Ixus 870 IS, men den tar bilder på högst 10 megapixlar.

Är för övrigt bara halvnöjd med den, lite för mycket lekinställningar.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jösses, jag har en Ixus 870 IS, men den tar bilder på högst 10 megapixlar.

Är för övrigt bara halvnöjd med den, lite för mycket lekinställningar.

Ja, jösses...jag får be om ursäkt till Herr Ordmärkare..4000 pixel X 3000 pixel är bilden i sin originalstorlek men jag har minskat ner den till 1000 pixel X 750 pixel för detta inlägg i all välmening att påvisa hur en bild kan bli, tagen med denna kamera.

Tja...lekinställningar..kan man skita i, det räcker med att ha den på programautomatik så tar den bra bilder. Vill man vara kreativ så kan man gå

in och göra en del specialinställningar. Men som jag sa, för ögonblickbilder passar den perfekt. Och då är det ju inte tal om någon lekinställning eller inte. utan bara programautomatik. alltså, ögonblicket infinner sig, slit upp kameran, sikta och tryck.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jösses...jag får be om ursäkt till Herr Ordmärkare..4000 pixel X 3000 pixel är bilden i sin originalstorlek men jag har minskat ner den till 1000 pixel X 750 pixel för detta inlägg i all välmening att påvisa hur en bild kan bli, tagen med denna kamera.

Tja...lekinställningar..kan man skita i, det räcker med att ha den på programautomatik så tar den bra bilder. Vill man vara kreativ så kan man gå

in och göra en del specialinställningar. Men som jag sa, för ögonblickbilder passar den perfekt. Och då är det ju inte tal om någon lekinställning eller inte. utan bara programautomatik. alltså, ögonblicket infinner sig, slit upp kameran, sikta och tryck.

MVH Nonki

Exakt så,

Jag har noll intresse av att trixa med apertur och exponeringstid. Automatiken duger fint för mig, huvudsaken är att det blir många bilder! Varav några råkar bli bra :-)

Därmed inte sagt att jag har något mot de fotointresserade, vill man besvära sig med sådant har jag inga invändningar. Men inget för mig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Replik till Nonki och Herr Chang

Exakt INTE så... på en Ixus 870 IS...

Den har ett litet snurrhjul på baksidan som är alldeles för lätt att komma åt och vrida över till ett annat programläge. Och är man inte observant så kan kameran stå helgalet när man knäpper av. Inget som varnar, inget som skall bekräftas, ett knappt märkbart klick på hjulet bara så är kameran omställd och allt går på automatik. Denna bilden till exempel, vete sjutton i vilket läge kameran stod när jag tog den, enda jag gjort med bilden är krympt den.

post-3190-125112640404_thumb.jpg

post-3190-125112640404_thumb.jpg

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Farang,

Jag har haft liknande problem med min IXUS 850, dvs inställningsvredet ändrar läge när man har den i fickan. Sen ska man ta en bild och upptäcker efter ett antal frustrerande försök att man håller på och filmar... Det har blivit ett antal värdelösa filmsnuttar ;-)

IXUS 110 verkar vara bättre i detta avseende, inga utskjutande reglage som kan ändras när man stoppar den i fickan eller tar ur den.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...