Jump to content
IGNORERAD

Farangpriser


Marlon

Recommended Posts

Hej,

Har läst endel på forumet och tagit del av bra och dåliga erfarenheter från Thailandsresor. Har förstått (eller har jag missförstått?)att man som farang "automatiskt" betalar mer än vad thailändarna själva gör då man ska utöva aktiviteter, äta, bo, etc. Är detta "system" verkligen lagligt i Thailand? Inte för att jag som besökare i Thailand tänkte hävda min rätt enligt FN konventionen (Artikel 1: "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.") och kräva att betala samma som thai (då blir det nog stoooora problem :P ). Nä, jag är snarare nyfiken på företeelsen som sådan. Ett exemple, har fått två olika priser på inträde beroende på om jag kollar på thailänsk hemsida och engelsk hemsida. Det handlar om småpengar i detta fall, men ändå intressant.

Erfarenhet i ämnet någon?

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    9

  • Marlon

    6

  • Singha711

    4

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej Marlon!

Att man som (rik?)utlänning får betala mer för t.ex. en t-shirt på den lokala marknaden, och att detta är något av en oskriven regel, är ju knappast något specifikt för Thailand. Dock har jag vid ett flertal tillfällen förvånats över hur de s.k. farangpriserna i Thailand t.o.m. sanktionerats av staten vid t.ex. inträde på nationalparker o.s.v. Detta är dock något som man har börjat diskutera och på senare tid har man även, åtmiståne i teorin, infört fasta priser. I praktiken efterlevs dock inte detta överallt. Jag har själv råkat ut för att vakter vid olika evenemang lagt på olika suspekta avgifter då de sett min hudfärg :whistle: Själv har jag alltid valt att le och betala medan frugan som är thai haft mycket svårare att acceptera detta. Ett exempel är när vi, på en marknad i Chiang mai, skulle köpa papaya och sticky rice och damen som sålde krävde dubbel betalning. För att göra en lång historia kort slutade det med att damen fick behålla pengarna, jag fick se min papaya söndersparkad mot gatan och 55 kg ren ondska(frugan) som berättade för damen om var hon egentligen hade lust att göra med papayan.

Kontentan av historian blev ungefär: Ja-faranagpriser förekommer, Nej- thailändare lyckas inte alltid le och behålla ansiktet, och Nej- jag vet fortfarande inte hur papaya med sticky rice smakar.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter som statliga institutioner sjalva anvander dubbel prissattning far man forutsatta att det ar lagligt men kanske nagot du kan ta upp med The National Human Rights Commission of Thailand. Jag skulle alska att fa bevittna den debatten med de manskliga rattighets-argumenten med typ en intradesvakt pa Siam Underwater World eller liknande. Thailand ar ju kanda for sin djupa respekt for manskliga rattigheter sa det torde bli underhallande.

Enligt vissa sa ar den dubbla prissattningen en diskrimineringsskandal av stora matt likt typ Apartheid medan andra, mig sjalv inkluderad, tycker att de ar motiverat pa alla allmannyttiga platser typ. nationalparker, tempel osv.

Att skaffa thai ID/korkort eller lara sig lite grundlaggande Thai ar en annan losning for att slippa undan.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tujtuj

Lysande historia om papayan och riset!

Är speciellt nationalparker, trädgårdar, zoo:n och liknande som jag undrar över om det verkligen är helt lagligt att ta ut olika priser beroende på hudfärg. Att en enskild försäljare på en lokal marknad försöker att få ut lite mer "deg" i en affär kan jag förstå (dock ogillar jag det).

För att minimera "farang-effekten" så har jag bett damen som jag ska hälsa på att boka mitt hotell. Hon fick ett lägre pris än vad jag fick (beroende på att hon är thai eller kanske bara för att hon är en bättre förhandlare än jag). Ska bli intressant och se vad som händer när jag kommer och ska hämta nyckeln :whistle: . Kanske åker på en "serviceavgift" på mellanskillnaden...

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Wille,

Förvisso älskar jag att diskutera, men nä jag kommer inte att hävda min männskliga rätt enligt artikel 1 i kön till något nationalpark eller liknande. Hade varit intressant men jag kommer som snäll svensk att betala vad det kostar :bag: .

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tujtuj

Lysande historia om papayan och riset!

Är speciellt nationalparker, trädgårdar, zoo:n och liknande som jag undrar över om det verkligen är helt lagligt att ta ut olika priser beroende på hudfärg. Att en enskild försäljare på en lokal marknad försöker att få ut lite mer "deg" i en affär kan jag förstå (dock ogillar jag det).

För att minimera "farang-effekten" så har jag bett damen som jag ska hälsa på att boka mitt hotell. Hon fick ett lägre pris än vad jag fick (beroende på att hon är thai eller kanske bara för att hon är en bättre förhandlare än jag). Ska bli intressant och se vad som händer när jag kommer och ska hämta nyckeln :whistle: . Kanske åker på en "serviceavgift" på mellanskillnaden...

Ha det gött!

Marlon

Klart att det finns dyrare priser för turister,men så är det väl på många ställen runt om i världen.Rätt eller fel vetefasen. Men det att det lönar att boka hotell genom en thailändsk kontakt vet jag inte om det stämmer. Jag ville att en thailändare skulle ringa och boka hotell åt mig på Kho Lanta.Han har själv en resort på en liten ö längre norrut på Andamankusten. Han bokade hotellet åt mig,men ville sen att jag skulle ringa själv och checka vad dom ville ha för pris. Han menade det att dom kan nog ge en farang bättre pris än till thai,för att dom tror att farangen ska spendera mer pengar där på annat än bara rummet. Han hade lite rätt i detta. Jag fick lägre pris på rummet,men tillslut beställde han det åt mig ändå. Men då fick han en bonuspeng=1natt av 4 bokade.Den gav han mig och då blev det ändå lägre pris,men det var efter att han sagt till dom att han bokar åt en gäst som bor på hans resort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, vi kan ju diskutera länge om det är berättigat med högre priser för farang vid besök av exempelvis nationalparker.

Vad som ger mig avsmak är det fega sättet att skylta priser. Farangpriser på engelska och thaipriser på thai... ynkligt! Törs dom inte stå för vad dom håller på med? Det kanske känns som att man gör något fel... eller var klämmer skon? Upprörda faranger är väl förstås bäst att undvika.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag åkte tåg från BKK till Surat Thani, då hade dom en menylista på thai och en på engelska,

självklart olika priser på samma mat.

Detta var ett antal år sedan så jag vet inte om det är så idag,

men gissningsvis så är den engelska varianten fortfarande dyrare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Thailand måste ju ha apat efter Sovjet vad det gäller högre pris för utlänningar. Det finns ju lagar i Sovjet som tillåter 5 ggr högre priser för utlänningar än ryssar. Jag såg det 1sta gången i Thailand i år, men i ryssland för nästan 10 år sen. Hoppas de inte tänker hämta med vanvettiga ideer därifrån, djävla oförskämt !! :diablo:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi behöver ju inte ens gå utomlands för att hitta liknande problem

taxibranchen i Svergige t.ex tar ju ut betydligt högre priser från turister här i Sthlm bl.a

Håller på att bli en rejäl skandal om detta

http://www.taxipriser.se/om-taxi-i-sverige/177-dyra-taxibolag-och-lurade-turister-i-stockholm.html

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbel prissättning i nationalparker, haha..

Jag kom då att tänka på en episod ang inträdespriser på en ”waterfall” (kommer inte ihåg namnet nu) på Koh Chang. Tidigare hade vi kollat priserna som 400 THB för farang och 20 THB för thailändare. Vi tyckte att det var lite väl häftiga priser i synnerhet då det finns flera andra vattenfall på ön.

Året därpå läser jag i en turistbroschyr att man hade halverat inträdespriserna nu för att locka fler turister. Ja, nu var det bara 200 THB för farangen och 20 THB för thailändare, så det var väl ett överkomligt pris, tyckte vi. När vi kom fram sträckte jag fram 220 THB men fick till min förvåning höra att det skulle vara 420 THB för inträdet. Jag pekade på tavlan där det faktiskt stod att faranger betalar 200 THB på engelska. Då sa han bara kort ”Farang must have two (2) tickets”.

Tala om dubbel prissättning.

Jag har aldrig tidigare fått en så klar demonstration på thailändsk affärslogik…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Dubbel prissättning i nationalparker, haha..

Jag kom då att tänka på en episod ang inträdespriser på en ”waterfall” (kommer inte ihåg namnet nu) på Koh Chang. Tidigare hade vi kollat priserna som 400 THB för farang och 20 THB för thailändare. Vi tyckte att det var lite väl häftiga priser i synnerhet då det finns flera andra vattenfall på ön.

Året därpå läser jag i en turistbroschyr att man hade halverat inträdespriserna nu för att locka fler turister. Ja, nu var det bara 200 THB för farangen och 20 THB för thailändare, så det var väl ett överkomligt pris, tyckte vi. När vi kom fram sträckte jag fram 220 THB men fick till min förvåning höra att det skulle vara 420 THB för inträdet. Jag pekade på tavlan där det faktiskt stod att faranger betalar 200 THB på engelska. Då sa han bara kort ”Farang must have two (2) tickets”.

Tala om dubbel prissättning.

Jag har aldrig tidigare fått en så klar demonstration på thailändsk affärslogik…

//Singha711

Ja, man bara baxnar...

Får man fråga vad du gjorde efter detta besked? För egen del hade det nog kliat en hel del i höger långfinger, och det är mycket möjligt att aktuell thailändare hade fått sig en närmare titt på detta finger.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade det bara handlat om hur bra ens ekonomi är, så hade jag gladeligen betalat extra.

Men, försök att få en rik Thai att betala falangpris så ska ni se att det blir ett jävla liv. icon_baggirl.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Singha711, den var riktigt bra! Och vad gör man när man färdats in i djungeln med damen för att kolla på vattenfall och får denna "logik" i ansiktet. Jo man betalar och ser glad ut :bag: .

Har fått bekräftat att det verkligen är så här och att man nog (tyvärr) får svälja och acceptera.

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte påstå att jag stör mig speciellt mycket över ifall jag i egenskap av farang skulle få betala mer för något jämfört med en Thailändare. När det gäller varor och tjänster så är jag en betydligt hårdare förhandlare än min Thailändska sambo så det brukar bli billigare när jag sköter snacket i alla fall och de få gånger jag besöker en nationalpark osv så ser jag det bara som en bonus att min sambo slipper betala. :preved:

Något som däremot stör mig något enormt mycket är när vissa saker i Thailand är dyrare för en Thailändare jämfört med vad en farang får betala! Har råkat ut för att en buss/båt-biljett från Kho Samui till Bkk var dyrare för min sambo för att hon var Thai jämfört med vad hon skulle få betala om hon var farang. Hon fick mer eller mindre en utskällning på resebyrån som skyltade med "Bkk 400 Baht" när hon ville köpa biljett, det var ju för faranger bara, det fanns ju andra bussar med bara Thaiare hon kunde åka med i stället. Då gick jag ensam till en annan resebyrå som skyltade med samma pris och förklarade att jag ville köpa en biljett till min sambo som skulle till Bkk medans jag själv skulle köpa en biljett till Phuket, jag nämde självklart inte att min sambo råkade vara Thai... Inga problem, 400 Baht. Min sambo blev dock lite orolig så jag gick tillbaka lite senare och frågade om det skulle bli några problem för min sambo att åka med biljetten eftersom hon var Thai? Hon som jobbade där såg väldigt besvärad ut och frågade varför jag inte sa från början att min sambo var Thai, för att du aldrig frågade svarade ja och frågade sedan vad det spelade för roll att hon var Thai. Det fick jag aldrig något svar på utan fick bara förklarat att busschaufören i värsta fall skulle vägra ta med henne om jag inte betlade ytterligare 150 baht så hon fick en annan biljett. Lite småirriterad som jag var så hade jag ett långt utlägg om varför min sambo som bor i Sverige faktist borde räknas lika mycket som turist som mig själv och jag undrade om hon skulle få betala farangpris om hon hade kunnat visa upp ett Svenskt pass eller om det räcker med att man ser Thailändsk ut rent allmänt för att man måste betala mer än en vanlig farang? Hon kunde naturligtvis inte svara på detta och hon hade ju redan tappat så mycket ansikte en Thaiare kan göra så jag slantade upp 150 baht och frågade om allt var ok nu, och det var det och hon lovade att min sambo inte skulle få några problem nu. Och det blev inga problem heller som tur var. :diablo:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man som farang får betala lite mer är ingenting som stör mig väldigt mycket. Någonstans i förhandlingen finns det oftast ett utrymme som känns hederligt och fair. Det lär man sig att lokalisera ganska fort.

Däremot tycker jag inte alltid att det är en fördel att låta tjejen sköta snacket. I många fall har jag fått ner priset mycket enklare och snabbare än fru Singha som tycks ha en överdriven respekt för alla som i den thailändska hierarkin tycks ha högre rang. En tjej från Isaan verkar inte kunna sätta mycket emot någon som bara står bakom en disk och skriver papper. Där finns det för oss faranger många osynliga gränser som tjejen har stora hämningar att överskrida.

Men värst är det med taximaffian som verkligen utnyttjar en skenbar utsatthet. Det är nog många tusenlappar (THB) som jag har sparat in bara genom att undersöka tänkbara alternativ. Och oftast finns det sådana, tex vänta några minuter eller hyra moped (180 THB) etc.

I övrigt håller jag med Swippe om bussresorna BKK - Koh Samui eller omvänt. Det är alltid 100 THB som fru Singha få betala mer än jag. Jag fick höra att biljettpriserna var subventionerade för farang och att bussbolaget fick ange ett farangpassnummer för att få ut sin subvention.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Singa711! "I övrigt håller jag med Swippe om bussresorna BKK - Koh Samui eller omvänt. Det är alltid 100 THB som fru Singha få betala mer än jag. Jag fick höra att biljettpriserna var subventionerade för farang och att bussbolaget fick ange ett farangpassnummer för att få ut sin subvention."

De har aldrig kollat mitt pass i alla fall utan jag tror snarare förklaringen till att Thai får betala mer än farang för dessa resor är att de inte spenderar lika mycket pengar under "resans gång" som farangerna gör. Man brukar ju stanna på en massa restauranger osv som sammarbetar med bussbolaget och ofta så dyker det upp "rumsraggare" och försöker få resenärerna att boka ett rum på orten dit de ska osv. Så den billiga biljetten tjänar de förmodligen in på övriga tjänster, tjänster som inte Thaiare gynnar så mycket kanske?

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

De har aldrig kollat mitt pass i alla fall utan jag tror snarare förklaringen till att Thai får betala mer än farang för dessa resor är att de inte spenderar lika mycket pengar under "resans gång" som farangerna gör. Man brukar ju stanna på en massa restauranger osv som sammarbetar med bussbolaget och ofta så dyker det upp "rumsraggare" och försöker få resenärerna att boka ett rum på orten dit de ska osv. Så den billiga biljetten tjänar de förmodligen in på övriga tjänster, tjänster som inte Thaiare gynnar så mycket kanske?

Mvh Swippe

Swippe,

Det kan nog vara så. Jag har iaf lyckats med att få med fru Singha för samma pris en gång vilket jag betraktar som ett undantag.

Men vad jag uppfattar som en skandal är hur många thailändare som kan ratta en skrotfärdig bil utnyttjar sina egna grannar och även familjer med överpriser. Och eftersom många thailändarna på landet inte har någon aning hur man tar sig fram med buss och tåg en bit utanför närmaste småstad, så återstår dessa som enda alternativ. Det är inte ovanligt att de tar hutlösa priser för körningar till sjukhus eller begravningar eller bara för någon löjlig stämpel i något amphur. Långt över det vad det skulle kosta för en farang att hyra en bil inkl. försäkringar och bensin. Och då pratar vi om månadslöner för fattiga människor och dessutom ofta oförsäkrade eller bristfälligt försäkrade bilar. Det tycker jag är en skandal där mina futtiga par THB som jag möjligtvis betalar för mycket väger ganska lätt.

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte så länge sedan vi hade denna diskussion och min uppfattning är densamma nu som då:

Hogre utlänningspriser for inträden till platser med hogt kulturellt/historiskt/nationellt värde: Helt OK.

Hogre utlänningspriser for inträden till platser med ringa nationellt värde eller av nojeskaraktär: Inte OK.

Hogre utlänningspriser på lokala marknader mm: Upp till kopare och säljare att få bästa pris men olyckligt i längden om skillnaden är for stor.

Vi var pa Siam Paragon igår och i två av affärerna uppmanades jag att betala eftersom det var 10% rabatt for utlänningar. Ett tecken på att "thailogiken" inte är rasistisk utan affärsdriven; på Paragon är den genomsnittlige thailändaren rikare än den genomsnittlige utlänningen och därmed ska thailändaren betala mer. Jag var inte alls lika snabb att påpeka att jag har Thaikorkort mm denna gång wink.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det förvånar mig att så många svenskar gnäller över dubbelprissättningen i Thailand, som oftas handlar om att få ut några tior extra från rika västerläningar. Det handlar om så lite pengar att det nästan måste betecknas som en charmig exotisk företeelse. (gresabilen i Pattaya)

Värre tycker jag det då är i länder som vill försöka ta ALLA dina pengar. Kan inte komma på något exempel just nu. :whistle:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte så länge sedan vi hade denna diskussion och min uppfattning är densamma nu som då:

Hogre utlänningspriser for inträden till platser med hogt kulturellt/historiskt/nationellt värde: Helt OK.

Hogre utlänningspriser for inträden till platser med ringa nationellt värde eller av nojeskaraktär: Inte OK.

Hogre utlänningspriser på lokala marknader mm: Upp till kopare och säljare att få bästa pris men olyckligt i längden om skillnaden är for stor.

Vi var pa Siam Paragon igår och i två av affärerna uppmanades jag att betala eftersom det var 10% rabatt for utlänningar. Ett tecken på att "thailogiken" inte är rasistisk utan affärsdriven; på Paragon är den genomsnittlige thailändaren rikare än den genomsnittlige utlänningen och därmed ska thailändaren betala mer. Jag var inte alls lika snabb att påpeka att jag har Thaikorkort mm denna gång wink.gif

Kan man inte tänka sig att vända prissättningen istället, ger en mindre "besk" smak för farangen (som i de flesta fall har råd)

Ex. Entrence 400 bath (discount Thai citicent 380 bath). Tror en o annan skulle svälja utan att blinka.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man inte tänka sig att vända prissättningen istället, ger en mindre "besk" smak för farangen (som i de flesta fall har råd)

Ex. Entrence 400 bath (discount Thai citicent 380 bath). Tror en o annan skulle svälja utan att blinka.

Baa

Ja det är ett knepigt ämne detta, men jag tycker att är du nöjd med priset så är det billigt, är du inte nöjd med priset köp inte då :)

Mvh Mikael

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gäller priset för dom där snikbussar som utgår från och till Khao san rd så fick jag för ca 10 år sedan förklaringen att bussbolaget inte tilläts konkurrera med dom thailändska statliga bussarna. Och därför fick inte thailändare åka med till det låga pris som erbjöds backpackerfarangerna.

Åkte med detta bussbolag några ggr mellan Bangkok och södra Thailand fram till den dag när jag upptäckte hur mycket högre standard det var på dom statliga VIP-bussarna, samt att en resa Bkk-Phuket var hela 6 tim kortare i tid. Och sedan dess har jag aldrig begagnat dom igen.

Fast nu för tiden är det ju så gott om lågprisflyg mellan huvudstaden och södern att det inte längre bär sig att ta landvägen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...