Jump to content
IGNORERAD

Farangpriser


Marlon

Recommended Posts

Jag var och besökte Sanctuary of Truth i Pattaya med damsällskap, hade gärna sett att det praktiserades farang/thaipriser där.. Nu blev det 500+500 bathingar istället för sedvanliga 500+50.. <_<

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 59
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    9

  • Marlon

    6

  • Singha711

    4

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Ja Atom,

Det är klart att faranger har råd att betala inträdet. Men frågan är om dessa pengar verkligen går till drift av nationalparken? Man kan ju misstänka att pengarna passerar ett antal klibbiga fingrar innan de kommer till statskassan...

Herr Chang har talat.

Det forsvinner alltid pengar i alla led i Thailand men varfor skulle det forsvinna mer just av dessa pengar? Om kostnaden är hogre for utlänningar, densamma for Thai eller parken ar statssubventionerad; samma summa pengar skulle formodligen forsvinna och då är det väl bättre att det var dina "extra" 200 Baht de snodde än de 200 Baht som staten subventionerade med och som egentligen skulle gått till en skola i Buriram?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det forsvinner alltid pengar i alla led i Thailand men varfor skulle det forsvinna mer just av dessa pengar? Om kostnaden är hogre for utlänningar, densamma for Thai eller parken ar statssubventionerad; samma summa pengar skulle formodligen forsvinna och då är det väl bättre att det var dina "extra" 200 Baht de snodde än de 200 Baht som staten subventionerade med och som egentligen skulle gått till en skola i Buriram?

Det var ju en något märklig argumentation enligt min mening. Pengar kommer att försvinna i korruptionen i vilket fall som helst, och då är det bättre att faranger göder korrupta thailändare än att invånarna ska behöva göra det? Så att det blir pengar kvar till skola och sjukvård?

Sorry, det där köper jag inte...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju en något märklig argumentation enligt min mening. Pengar kommer att försvinna i korruptionen i vilket fall som helst, och då är det bättre att faranger göder korrupta thailändare än att invånarna ska behöva göra det? Så att det blir pengar kvar till skola och sjukvård?

Sorry, det där köper jag inte...

Herr Chang har talat.

HC,

Nu missforstår du mig, avsiktligt eller inte. Vad jag frågade dig var: Varfor skulle det forsvinna mer pengar från den extra "utlänningsavgiften" än vad det gor fran annan statlig hantering? Du menar på att det är ingen anledning att betala den extra avgiften for nationalparken eftersom korrumperade personer ända kommer sno åt sig pengarna men jag menar på att pengar alltid snos, det är inte mer eller mindre sannolikt att de snor din 100-bahting än din frus 100-bahting så den extra 100-bahtingen är lika mycket eller lite värd som alla andra 100-bahtingar som kommer thailändska staten till godo.

Om det är bättre att Faranger goder korrupta thailändare än att thailändarna gor det själva, får du nog själv svara på wink.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Atom,

Nja, avsiktlig missförståelse ägnar jag mig inte åt.

Jag kan i och för sig förstå ditt argument om att det i slutändan blir mer pengar till nationalparken, även om en del försvinner på vägen. Men i praktiken blir ju dessa inträdesavgifter en slags korruptionsskatt som i huvudsak faranger ska betala. Det kan man väl ha invändningar mot?

Och hur är det med den rike thailändske nolltaxeraren som kommer glidande i sin Mercedes? Betalar han vad han har råd med? Eller tycker han rent av att han ska få komma in gratis i nationalparken?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

... cut ...

Och hur är det med den rike thailändske nolltaxeraren som kommer glidande i sin Mercedes? Betalar han vad han har råd med? Eller tycker han rent av att han ska få komma in gratis i nationalparken?

Herr Chang har talat.

Och vips, så handlar tråden om de rika thailändarna som blåser fattiga faranger.crazy.gif

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore intressant att veta om, och i.s.f. hur, priserna skiljer sig för t.ex. en (förmodat fattig) gästarbetande burmes eller en (förmodat rik) turistande japan som vill besöka en nationalpark i Thailand. Om båda betalar det högre, d.v.s "farangpriset", så tyder ju detta på att systemet snarare är nationalistiskt än rasistiskt eftersom det låga priset då enbart gäller thai. Om båda fick betala det lägre "thaipriset" så är det ju ren rasism det handlar om då kaukaser tvingas betala ett högre pris. Om priserna däremot skiljer sig mellan burmesen och japanen så tyder det ju på att systemet är grundat utifrån ekonomiska fördomar snarare än något annat.

Min personliga gissning blir på det första, nationalistiska, alternativet; att alla utlänningar, oavsett ras, tvingas betala "farangpriset". Så även om jag har stört mig på fenomenet kan jag ändå, vid närmre eftertanke, tycka att det är lättare att acceptera än det rasistiska alternativet. Därigenom känns det faktiskt okej att jag ibland får betala något mer.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Är nyfiken på om någon av er med thai-sällskap har experimenterat att skicka fram damen till biljettluckan och köpa inträde åt er. Om hon fått köpa "thai-inträde", har ni blivit stoppade då de sett att hon har en farang som sällskap och har ni då blivit avkrävda extra inträde? Samma fråga gäller även för andra områden t.ex. resturangbesök, hotellboende, etc.

Ha det gött!

Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit stoppad på detta sätt en gång på ett tempelområde i Authaya. Viserligen länge sedan.

Tycker inte om det, men utanför turistorterna har de åtminstone hedern att behandla gamla fattiga människor på ett mycket hedervärt sätt. Ofta ser man att folk kommer och äter mat på gatan i byarna normalt betalar thai säg ca 40b, falang mer naturligtvis, sedan kommer den gamla tanten på skraltiga ben och betalar 50 satang. Det börjar försvinna mer och mer i och med att den västerländska kulturen tar över mer och mer. Men de ggr man ser detta så blir jag varm i hjärtat. Det är en av sakerna som gör att jag älskar Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har blivit stoppad på detta sätt en gång på ett tempelområde i Authaya. Viserligen länge sedan.

Tycker inte om det, men utanför turistorterna har de åtminstone hedern att behandla gamla fattiga människor på ett mycket hedervärt sätt. Ofta ser man att folk kommer och äter mat på gatan i byarna normalt betalar thai säg ca 40b, falang mer naturligtvis, sedan kommer den gamla tanten på skraltiga ben och betalar 50 satang. Det börjar försvinna mer och mer i och med att den västerländska kulturen tar över mer och mer. Men de ggr man ser detta så blir jag varm i hjärtat. Det är en av sakerna som gör att jag älskar Thailand.

hej

håller med dig detta ser man inte så ofta längre, kommer ihåg för 10 år sedan så satt jag i surat o . på tåget, då kom det en dam o vädjade om lite ris men blev nekad.varpå jag bjöd henne att sitta vid vårat bord o beställa vad hon ville, sedan sa jag till tanten att åka med henne till sjukan ca 300 bath taxi doctor medisin jag gillar inta riktigt att klimatet blir hårdare i th, men kanske ännu värre i sv

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...