Jump to content
IGNORERAD

Tips i Thailand...


Sheriffen

Recommended Posts

Jag och tjejen ska åka till Thailand i slutet av oktober i ca 20 dagar och efterlyser tips på nöjen och "måsten" i Thailand. Vi ska bl a besöka Bangkok, Koh Chang, Surin och ev. Koh Samet osv beroende på om vi hinner med. Jag har tidigare bara varit i Phuket så vore bra att innan resa att ha lite planer på var man ska bo och vad man önskar göra när man väl är där. T.ex var viewpoint och en inhemsk thailändsk marknad kul att få beskåda då man var där. Jag har googlat runt lite på måsten i Thailand men tänkte om några här på forumet har tips på "måsten" i Thailand? Även tacksam för tips på "bra" hotell och restauranger.

- I vilket område i Bangkok bör man bo? Vilka "måsten" finns i Bangkok? T.ex finns någon prisvärd och häftig bar högt upp i nån skyskrapa som man kan besöka en kväll för en drink eller en god bit mat? Var ligger bäst shopping?

- Vilken plats på Koh Chang ska man bo? White sand beach? Vad kan man göra på Koh Chang och vad finns det för måsten här?

- Vad har Koh Samet att erbjuda?

- Är det nåt särskilt man bör tänka på när man besöker tjejens hemby?

- Hur åker man "bäst" mellan Bangkok-Koh Chang - Surin - Ev. Koh Samet - Krabi?

- Andra tips eller råd?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

T.ex finns någon prisvärd och häftig bar högt upp i nån skyskrapa som man kan besöka en kväll för en drink eller en god bit mat?

Skall tydligen finnas nån bar däruppe, prisvärt vet jag dock inte. Är ett ställe jag anser att jag varken har kläder eller plånbok för

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Varför inte skicka gumman in i Prutinams kläd-ghetto samtidigt som du går och frossar i nya IT-centret i kvarteret bredvid?.. för Bangkok alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

bayuke suit tower har jag besökt flera ggr bra bar på 43 vån ,inte så jättedyrt.

shopping tycker jag är bäst på pratunam, endast ett stenkast från rummet. det finns 2 tower jag har endast hyrt på det gamla men helt okej

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Sheriffen,

Angående Koh Chang kan du läsa i följande tråd:

Eller denna tråd som handlar lite om samma situation:

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du ha en bar i Bangkok med bra utsikt så har du Moon bar i Banyan Tree hotel eller Sky bar i State Tower.båda ligger på översta våningen ca 200 m upp utan tak.

Om dom är prisvärda får du själv avgöra men coolhetsfaktorn är ganska stor.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

I Bangkok är det förstås några "måsten" som förstagångsbesökare:

- Åka Skytrain (är ett överlägset sätt att ta sig dit man vill för en billig peng och det är ju så skönt med AC)

- Är man där på helgen bör man åka ut till helgmarknaden Chatuchak (världens största marknad). Det som inte finns att inhandla där är inte värt att köpa. (Går bra åka Skytrain dit och om man vill testa kan man ta tunnelbanan tillbaka.

- Tuk tuk tar ni endast mycket sent på natten eller på en söndag klockan 8-10 på morgonen annars är det förenat med gasning av alla andra bilars avgaser. Var dessutom lite försiktiga när tuk-tukförare försöker ragga upp er för en billig peng och sen säger att han bara måste stanna till några stop med er för att ni ska kunna köpa kläder, guld etc i butiker som då sponsrar hans bensininköp. Eller så tar ni en sån runda som en liten turisttrip och njuter av att kolla in Bkk från tuk-tuk, men se då till att inte köpa nåt från de butiker ni stannar vid - det är nämligen dyrare för dig eftersom det butiksägaren fått lägga ut på bensin får naturligtvis du betala...

- Kolla in shopping på MBK, Siam Center, Pratunam (mfl) och någon av nattmarknaderna gärna i närheten där du tänkt bo.

- Hotell finns ju överallt i Bkk så bestäm dig för i vilket område du vill bo och kolla på nätet. Oftast behöver du inte boka i förväg men vill du vara på säkra sidan så boka för en eller två dagar så kan du leta annat boende på plats om du inte gillar det du bokat. Om tjejen är från Thailand (förstod som att så var fallet) och ni tänkt fixa med UT eller av annan anledning behöver uppsöka svenska ambassaden så finns det väldigt många trevliga hotell på Sukhumvit road. Och skulle du mot förmodan tröttna på tjejen finns det MÅNGA andra att välja av i närheten. Närmare vägbeskrivning till dessa lokaliteter kan du säkert få av andra om du frågar snällt. Men skämt å sido - det finns jättemycket att göra runt Sukhumvit både dag som natt.

- Ta en taxibåt några hållplatser på Chao Praya (kanske upp till China town) det är en mycket avkopplande tur och skönt med den friska blåsten en varm dag. Ta dock inte och följ med på någon tur till vattenmarknaderna i klongerna. Jag tyckte i alla fall det mest var tråkigt och inte mycket till marknad heller för den delen.

- Gå gärna på något av alla de tusentals tempel som finns i stan. Tjejen kommer säkert uppskatta det i alla fall!

- Om det är någon dyrare vara du tänkt köpa så kolla först vad den kostar i Sverige t ex på Pricerunner.se/Kelko.se/prisjakt.nu för att veta om du verkligen tjänar något. I många fall vid t ex köp av elektronikprylar är vinsten bara marginell om man ser till garanti, svensk manual etc etc som inte finns där.

Ja du det finns säkert miljoner saker att ta upp men orkar inte ikväll. Kanske jag fortsätter en annan dag! Då med några av de andra resmålen du nämnde.

Ha det gott på resan - jag är avundsjuk!

Micke :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar och tips! Mycket tacksam. Ha en trevlig helg! :drinks:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pain is temporary - glory is forever

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan läsa mer om Koh Chang på www.kohchang.se samt boka hotell till bra priser där

Jag rekommenderar White Sans Beach för det är lagom med kvällsliv/shopping kontra avkoppling och lugn

Vill du ha mer lugnt och tomt på stranden/inget kvällsliv tar du dig söderut på västsidan, ju längre desto lugnare

Till Koh Chang kan man flyga med Bangkok Airways eller hyra bil samt åka buss/minibuss. Beror på hur länge man är där, vilken ekonomi man har etc

Kan rekommendera att hyra ett par mopeder på ön och åka runt med. Finns fin natur att se

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry att jag kliver in här och frågar om nåt som inte har med tråden att göra riktigt,men är det någon som vet vad det kostar o flyga mellan BKK-Phuket?? Ska man boka i förväg eller på plats??

Link to comment
Dela på andra sajter

Boka i förväg från sverige kostade förr 500 kr. Du slipper allt strul. Det är ca 2 timmar mellan flighterna. Väskorna går hela vägen

Link to comment
Dela på andra sajter

Till Koh Chang kan man flyga med Bangkok Airways eller hyra bil samt åka buss/minibuss. Beror på hur länge man är där, vilken ekonomi man har etc

När börja dom med flyg till Koh Chang?..visste inte ens att dom hade flygplats på ön.

Att det går flyg till Trat på fastlandet vet jag men det var kanske det du menade.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan hoppa fallskärm när dom passerar över ön ... :whistle:

Flyga till Koh Chang innebär alltid landning i Trat naturligtvis eftersom själva ön inte har någon flygplats men det förutsatte jag vara ganska känt. Står på hemsidan mer i detalj jag länkade till bl.a

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja och man kan simma dit också om man känner för det..

:dance1:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Man kan hoppa fallskärm när dom passerar över ön ... :whistle:

Flyga till Koh Chang innebär alltid landning i Trat naturligtvis eftersom själva ön inte har någon flygplats men det förutsatte jag vara ganska känt. Står på hemsidan mer i detalj jag länkade till bl.a

Väl i Trat bör man ha en plan för att skyndsamt lämna hålan, jag har sällan sett värre i Thailand. :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja. Staden Trat är inget turistmål precis. Det påminner mer om en normal mindre stad i Thailand, vilken som helst

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lite ”overkill” att ta sig till Koh Chang med flyget. I synnerhet då du är framme på Koh Chang strax efter lunch med minibuss ifrån Bangkok eller Pattaya. Det kostar ca 500 THB och båtresan är inkluderat. Att ta flyget tar garanterat mycket längre tid och du kommer att stå hjälplös på flygplatsen Trat på vischan (ej i staden Trat), helt utlämnad för taximaffian för att ta sig till båten (ca. 15 km).

När du har kommit till ön Koh Chang, rekommenderar jag att ta in på något hotell eller resort bara för EN natt. Samtidigt hyr du moppe och kolla runt på VÄSTRA sidan för ett basläger som passar dina behov. Det lönar sig och du behöver absolut inte vara rädd för att inte få logi. Det är absolut OMÖJLIGT i nuvarande ekonomiska läge. Tvärtom, jag har då många gånger jämfört hur olika ställen presenterar sig på internet och hur det ser ut i verkligheten. Det är skrämmande och du närmast presenterar dig som okunnig mjölkkossa genom att boka i förväg på ett okänt ställe.

Det är kanske på plats här att påpeka att Koh Chang utvecklas i rasande fart. Är man borta ifrån ön mer än några månader, så känner man nästan inte igen sig från tidigare. Det är speciellt på västra sidan som infrastrukturen utvecklas och då mot söder. Jag minns själv mitt första besök på ön 2005. Då var det slut i princip efter Khlong Prao. Det är en helt annan bild idag där Kai Bae utvecklar sig till jämbördigt alternativ till White Sands Beach.

Kai Bae har då kvar sin genuina thailändska charm, medan White Sands Beach har blivit ett 1-2 veckors charterställe med feta och avundsjuka farangkärringar samt köttbullar som främsta attraktion. Visst finns det ett koncentrerat bardistrikt en bra bit utanför White Sands Beach, men för den som är road av denna form av nöjesliv finns det många fler och betydligt trevligare barer med en aning mera sofistikerat personal på många andra ställen på Koh Chang.

Det är inte helt fel att jämföra relationen mellan White Sands Beach och Kai Bae som den mellan Chaweng och Lamai på Koh Samui. Det finns väldig många paralleller och fler blir det varje år…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Flyget är smidigt om man inte gillar trånga bussar i hög fart på smala vägar och vansinniga omkörningar

Har själv både flugit, åkt minibuss samt kört egen bil ett antal gånger ner till ön och tycker gott att flyget är ett alternativ. Speciellt om det är i anslutning till en Sverigeflygning med flygbyte i Bangkok

Själva flygtiden är knappt 40 min och de vita bussarna står framkörda vid ankomstterminalen/hyddan när man landar och kör en direkt via färjan till ens hotellentré vilket är klart smidigt

Det man väljer beror nog mest på hur man gillar att resa, ekonomi och personliga värderingar.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...