Jump to content
IGNORERAD

Det politiska laget i Thailand


Guest woien

Recommended Posts

Guest woien

Det politiska laget i Thailand blir mera och mera interessant. vad tycker ni lasare, och vad har ni hort, vet ni nat?

Infogar ett inlagg fran traden "Thailand invaderar Kambodja"

Ja det ar en enda stor politisk soppa just nu i Thailand..tror detta kan bli stokigt om ett tag.

Demokraterna (PAD) har ju velat upplosa hela regeringen och Thaksins parti PPP den senaste manaden med en massa missfortroende samtal och omrostningar, och som sakert ingen har missat, en massa demontrationer...som pagar an i dag.

- PAD anklagar PPP for att ge bort bitar av landet (Preah Vihear tempelet) dar har ocksa utrikesministern fatt ga.

- PAD anklagar PPP for att de skall leasa in 6000 nya bussar for alldeles for mycket pengar, och rykten gor gallande att vissa i PPP far 1 mille bath per buss i kommission.

- Samak (premiarministern) ar hela tiden under utredning fran korruptionsmyndigheten pga. massa olika saker, bl.a. en tunnel som byggdes 1998 (tror jag)  dar han fick en massa pengar, plus en massa annat. Han har fatt kritik for att han har varit med pa en kockshow pa kommersiell tv. Han har ocksa kritiserats for att han har varit oserios och rent ut sagt larvig vissa ganger..suttit och vikt pappersfaglar under pagande missfortroende samtal..

- enligt lagen sa far inga i sittande styrande poster ha agande i bolag som staten tjanar pengar pa. men det har nastan alla bade PAD och PPP.

- PPP vill andra konstitutionen. Millitaren gjorde ju det sa att et skulle bli lattare att komma at fuskare..det vill nu PPP andra tillbaka. Allt for att gora det lattare for Thaksin att komma tillbaka.

Nu har PPP kontrat (for att fa med sig folket) med att ge alla fattiga gratis mat, gratis resor och annat. Det ar de fattiga som ar PPPs roststomme, och de har ju fatt utsta en hel del tack vare att matpriserna har gatt upp.

detta ar ju bara en liten del, men hall koll i media, t.ex. bangkokpost.com for det hander mycket nu.

vad kommer att handa nu da ?

Hogsta rattsinstansen har i landet har ju fatt utokad makt efter millitor kuppen, och de jobbar hart nu for att stavja all kriminalitet, de star utanfor och det verkar som att de far jobba i fred och gor det bra.

Korruptionsmyndigheten har jobbar ocksa pa hogvarv med nya anklagelser varje dag, framst mot thaksin och de styrande. Och de vrkar gora ett bra jobb.

Jag tror att det hela kommer att losa sig, sakerligen blir det nyval, och det ar nog det som PPP inser nar de ger bort mat och resor till fattiga, for att gora dom glada infor ett val, for hade valet varit nu, hade nog PPP forlort stort.

Kanske blandar millitaren in sig igen, de har ju egen makt och gor som de vill.

Men jag tror att det blir nyval i vinter och PAD kommer till makten.

Fyll garna pa om ni vet nat, och om nat av et jag skrivit var fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror inte PPP är det minsta rädda för nyval utan vinner ändå större då.

Det var för övrigt en Australiensisk artikel om det i en annan tråd på forumet.

PPP har en övertygande majoritet och det vet PAD så nyval är nog inget dom vill ha, isåfall utan oppositions partier.

Det är mer deras syn på Demokrati, jag tror inte ens dom rika och medelklassen skulle vilja Demokrati egentligen utan hellre fortsätta med diktatur.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest woien

Snackade med en kille som är tvungen att vara neutral i politiska frågor pga. sitt jobb. Och han sa att politiker och regering är för det mesta blaha blaha. ett nödvändigt ont för att fungera som stat.

Det är inte där makten ligger alls i landet. Det styrs i stället av de med pengar, militären och munkarna.

Så har det alltid varit och det kommer nog vara så ett tag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte att förglömma herr Kung som ser till att det går lugnt till (oftast och synligast i alla fall). Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ingen kan förneka att Kung och militär har makt men jag tror ändå att PPP har möjlighet att fortsätta hjälpa dom fattiga, och att det är det som upprör dom rika.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Tidigare ville Thai Rak Thai med Thaksin som ledare, och nu  PPP med Samak som ledare,  flytta lite av makten och tillgångarna i Thailand från etablisemanget  och  hovet i Bangkok till  allmänheten i Thailand, dvs de vill ha mindre klasskillnader och mera demokrati som vi har i väst.

Naturligtvis finns det motståndare till detta. Framförallt i Bangkok där kungahuset, hovet  och de gamla makthavarna finns,  och  PAD, ett gäng heltidsdemostranter, som  gör allt för att sabotera för de demokratiskt valda regeringarna.

Obs  PAD är en liten grupp heltidsdemostranter  i  Bangkok ,  ca 2000  personer av Thailands över 60 miljoner invånare.

Ej att förväxla med det politiska partiet Demokraterna som förlorade valet i december 2007.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är också övertygad om att PPP kommer att falla inom ett par månader, döms Thaksin (hans fru)för Ratchada land dealen i augusti så är det nog början på hans förfall. Den här "snackbox" mutan var ju kanske inte heller det klyftigaste, gäller för Dr T att övertyga domstolen att advokaterna handlade på eget bevåg.

Samak är ett stort jävla skämt, pinsamheterna strömmar ur hans mun så fort han öppnar den.

Åker sen ett par PPP politiker för röstfusk i valet så tror jag snart att koalitionpartierna drar sig ur och närmar sig demokraterna då de in ser att det är där makten finns i fortsättningen. De följer endast makten och pengarna, inte någon ideologi.

Militären försöker nog göra allt för att hålla sig utanför, ska bli intressant att se vad som händer i september då en massa Thaksin trogna militärer befodras till inflytelserika poster. Kanske kommer det då en kupp från Thaksin hållet? Som till slut sätter Dr T på premiärministerposten igen...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Den som lever får se, men i ett fritt och demokratiskt val vinner PPP enkelt, detta p.g.a att dom fattiga är i jättestor majoritet.

Dom rika är en liten minoritet.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...