Jump to content
IGNORERAD

Var ligger Roi Et?


gubben4906

Recommended Posts

Roi Et i Thailand, att det liggerm i nordöstra delen av landet har jag förstått men mer exakt, var?

:whistle: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Roi Et provinsen

Korta fakta

Namn: Changwat Roi Et

Area: Cirka 8,299 km²

Invånare: Cirka 1,300,000

Beläget: Nordöstra Thailand (Isan)

Huvudstad: Roi Et

Grannprovinser: Sex (6): Kalasin, Maha Sarakham, Mukdahan, Sisaket, Surin och Yasothon.

Amphoe / Distrikt: At Samat, Changhan, Chaturaphak Phiman, Chiang Khwan, Kaset Wisai, Moei Wadi, Mueang Roi Et, Mueang Suang, Nong Hi, Nong Phok, Pathum Rat, Phanom Phrai, Pho Chai, Phon Sai, Phon Thong, Selaphum, Si Somdet, Suwannaphum, Thawat Buri, Thung Khao Luang.

Populära destinationer: Bung Phlan Chai (Phalanchai sjön), Ku Ka Sing, Pha Nam Yoi skogspark (i Nong Phok), Roi Et Somdet Phra Srinakharin Park, Roi Et nationalmuseum, Wat Sa Thong och Wat Buraphaphiram.

Roi Et

I nordöstra landets mellersta del ligger provinsen och staden med samma namn. Man tror att staden en gång bildades när en laoitisk kung och hans folk emigrerade från staden Champasak och slog sig ner i området.

Provinsen är känd för sitt stora slättlandskap Thung Kula Rong. Tyvärr har detta område under vissa perioder genom åren drabbats av flera större översvämningar som mer eller mindre ödelagt befolkningens odlade jord. Avståndet till Bangkok är 510 km och sträckan trafikeras dagligen av buss och flyg.

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Och var ligger: nong bua lamphu

jag är tacksam för all hjälp, vet att jag kan söka själv men jag har en önskan att det skulle finnas en tråd där de som har lust skulle kunna berätta lite om det ställe de bor på med sin Fästmö/Fru/Familj? Jag skulle hellre uppskatta ett svar från en forummedlem än att bara få länkar sända till tråden. Jag vet att jag själv kan googla men det roliga är vad Ni berättar om orten, landskapet, sänder bilder som gör att jag blir intresserad av just det stället.

Jag ska troligen åka upp till Udon i vår och jag skulle bli jätteglad om de som bor där sätter sig ner och berätta allt, inte bara Barer och Farangmatställen utan vad finns det att göra, var finns de bästa Thaimatställena( för mig är farangmat sånt jag äter i Sverige) :bag: Var finns de bästa raggningsställena. :bag: Jag kan tänka mig att innan Ni stadgade Er med fru och barn så var Ni säkert ute och rumlade runt bland barerna.

Bland annat sådana här ställen skulle kunna samlas på samma tråd, tips om dem alltså.

003-7.jpg

Och där man kan äta sådan här mat bland annat

005-5.jpg

Det är en sådan Tråd jag vill ha, allt samlat på samma ställe så jag, och andra!?, slipper leta igenom varje kategori som finns här.

:preved: gubben :whistle:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Gubben kontakta MPR/Nonki-medlemmen Nerike han kanske har koll på det.

Korta fakta

Namn: Changwat Nong Bua Lamphu

Area: Cirka 3,859 km²

Invånare: Cirka 490,000

Beläget: Nordöstra Thailand (Isan)

Huvudstad: Nong Bua Lamphu

Grannprovinser: Tre (3): Khon Kaen, Loei och Udon Thani.

Amphoe / Distrikt: Mueang Nong Bua Lamphu, Na Klang, Na Wang, Non Sang, Si Bun Rueang, Suwannakhuha.

Populära destinationer: Kung Naresuan den Stores staty, Khongsawan byn, Erawan grottan, Phu Kao Phupankam nationalpark och Wat Tham Suwannakhuha.

Om Nong Bua Lamphu

I Isaans-områdets norra del ligger den relativt lilla staden Nong Bua Lamphu. Stadens historia sträcker sig över 900 år tillbaka medan provinsen föddes först 1993. Detta gjorde Nongbua lamphun till Thailands 76:e och således yngsta provins. Tidigare hade staden titeln distikt och tillhörde provinsen Udon Thani.

Landskapet som domineras av berg och sjöar erbjuder, pga stadens långa historia, också en stor mängder historiskt intressanta ruiner. Ett av områdets mest välkända naturområde utgörs av nio berg som tillsammans bär namnet Phu Kao. Vid sidan om bergens rika växt och djurliv finns här flera större vattenfall och grottor.

Attraktioner

Kung Naresuan den stores staty ligger inom stadsgränsen och restes till minne av den kung som 1574 gjorde ett stopp i den relativt lilla staden. Kungen och hans styrkor var på väg mot Vientiane för att understödja en burmesisk styrka som anföll staden.

Noen Wat Pa är ett förhistoriskt byggnadsverk. Det härstammar från tiden då området kontrollerades av Khmererna.

Källa: Nerikes Koratforum http://korat.forum24...at-post-56.html

post-3639-125093879521_thumb.png

//Broskan

post-3639-125093879521_thumb.png

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nong Bua Lamphu då får du åka in till udon thani där finns allt disco , barer ,farangställen ja allt finns där

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...