Jump to content
IGNORERAD

Passproblem för lillgrabben TH + SV


En Kall Tiger

Recommended Posts

En Kall Tiger

Jag har ett litet problem med pass till grabben som är född i TH, vi har ännu inte skaffat något pass till honom men det måste ske snart.

Funderar på om man kan fixa både ock till honom utan att det ställer till allt för mycket problem så att det går smidigare för honom ut och in i både TH och SV. Jag är svensk medborgare och mamman thai medborgare.

Vilket bör vi skaffa först?

Får han eget pass i TH? Har hört att mamman även har barnet i sitt pass här i TH.

Jag har redan kollat upp hur man går till väga med subnr/persnr och därefter pass från SV ambassaden.

mvh

E.K.T

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand skaffar ni pass genom att ta med er mammans pass/id-kort, ditt pass samt husboken (tabien baan) där ert barn finns registrerat till passport divison. Kostar en dryg tusing (baht).

I Sverige gör ni samma sak fast på polisstn och utan husbok, tar 2-3 dgr och kostar 400 kr. (dvs om ni registrerat barnet i Sverige innan).

Är aningen krångligare med thaidelen om barnet föds i Sverige.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaipass skaffar ni till grabben som Kim beskrev i sitt svar.

Svenskt pass skaffar ni hos svenska ambassaden. Läs här: http://www.swedenabroad.com/Page____59693.aspx

Vilket pass man bör skaffa först är mer en praktisk fråga var grabben ska bosätta sig.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hej..fixa så att du pass i båda länderna så slipper du problem..

Flög i fredags hem med min 3månader gamla dotter som föddes i Thailand..Det gick snabbt att fixa Svensk pass via ambassaden,Däremot så blev det problem att lämna Thailand,Dom ifrågasatte varför hon enbart hade svensk pass då hon var född i Thailand..enligt dom Thailändska passtjänstemännen så ska hon ha Thailändsk pass också..

Efter en lång diskution så fick vi gå vidare till avgångshallen..

hälsningar Stefan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...