Jump to content
IGNORERAD

1 av 5 kvinnor som söker hjälp på kvinnojouren


Kim

Recommended Posts

I går gjorde thailändska ambassaden gemensam sak med representanter för kvinnojourerna i vårat län och höll en informationsträff i stadshuset där alla thailändare var inbjudna. På den informerades dom närvarande om vilken typ av hjälp och stöd dom har rätt till av samhället och sin hemlandsambassad vid händelse av problem samt vad som gäller i olika frågor som rör thailändare i Sverige.

Min fru kunde tyvärr inte delta eftersom hon precis då hade en besökstid på mödravårdscentralen men många av hennes kompisar var där och kunde berätta efteråt.

En av lokaltidningarna hade en artikel, inklusive filmklipp, från träffen...

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5028598

... där dom b la påstod att var femte kvinna som den lokala kvinnojouren hjälpt i år var thai. Tydligen har dom haft 50 kvinnor totalt som kontaktat dom under året varav 10 alltså var thai.

Detta av ett totalt antal av uppskattningsvis 750-1000 thailändska kvinnor i länet varav ca 500 bor i vår stad Luleå.

Även dom lokala nyhetssändningarna hade ett inslag om träffen...

http://svtplay.se/v/1661403/nordnytt/20_8_21_25?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1661403/sb,p103331,1,f,-1

... och inslaget ligger 02:00 minuter in i sändningen.

Mycket, lite?

Förvånande eller inte?

Gör samhället och media rätt som håller dessa träffar samt skriver om dom?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Baa

    4

  • Neil

    4

  • Farang

    3

Mest aktiva i denna tråd

I filminslaget från Kuriren påstods förresten att det i dagsläget finns ca 26 000 thailändare bosatta i Sverige varav ca 1000 återfinns i vårt län med 249 000 innevånare.

Om Sveriges totala befolkning är 9 miljoner så innebär det att 3,84% av landets alla thailändare bor i Norrbottens län trots att norrbottningarna själva bara utgör 2,76% av landets totala befolkning. M a o så har vi en högre densitet thailändare här, per bostadskvarter räknat, än i övriga delar av landet som helhet.

Vad det beror på låter jag vara osagt men jag gissar att den traditionella kvinnoflykten söderut (till storstäderna) har en bidragande orsak.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Inressant artikel.

Lite skrämmande att 60-70 av 500 kvinnor boende i Luleå har haft kontakt med kvinnojouren.

Alltså över 12-14% och det bara i år! Häpnande siffror!

mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja.

Inressant artikel.

Lite skrämmande att 60-70 av 500 kvinnor boende i Luleå har haft kontakt med kvinnojouren.

Alltså över 12-14% och det bara i år! Häpnande siffror!

mvh

Ja jag vet inte om norrläningarna har mera otur än övriga svenskar? eller det kan bero på något annat? :whistle:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg, det var 50 totalt, varav 10 var Thai, så jävla buffelaktiga är vi väl ändå inte.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju inte direkt förvånande. Dessa kvinnor saknar ju nästan alltid familj och vänner i landet, så de kan ju inte vända sig till andra än kvinnohusen. Sedan är det ju svårt att lyckas i relationer, långsiktigt, där de kulturella skillnaderna är stora mellan parterna, vilket det ju är i dessa fall.

Sedan finns det ju även idi*ter som har satt i system att utnyttja kvinnorna och sedan slänga ut dem när de tröttnar.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag vet inte om norrläningarna har mera otur än övriga svenskar? eller det kan bero på något annat? :whistle:

Finns väl kanske inte så mycket annat att hitta på i Norrland än att slå på kärringen?

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns väl kanske inte så mycket annat att hitta på i Norrland än att slå på kärringen?

Vi göteborgare vet bättre... ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Stopp och belägg, det var 50 totalt, varav 10 var Thai, så jävla buffelaktiga är vi väl ändå inte.

Baa

"- Vi har haft 60-70 kontakter från thailändska kvinnor i Luleå bara i år"

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

"- Vi har haft 60-70 kontakter från thailändska kvinnor i Luleå bara i år"

mvh

70 av c:a 500, det va väldigt illa, lutar lite åt Farangs teori, har man inget annat att göra i Luleå?

Om man sen tar i bektande att endast 15-20% av de misshandlade/utsatta kvinnorna söker hjälp så innebär det stort sett alla Thailänskor i Luleå är misshandlade/utsatta . Eller?

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

I går gjorde thailändska ambassaden gemensam sak med representanter för kvinnojourerna i vårat län och höll en informationsträff i stadshuset där alla thailändare var inbjudna. På den informerades dom närvarande om vilken typ av hjälp och stöd dom har rätt till av samhället och sin hemlandsambassad vid händelse av problem samt vad som gäller i olika frågor som rör thailändare i Sverige.

Min fru kunde tyvärr inte delta eftersom hon precis då hade en besökstid på mödravårdscentralen men många av hennes kompisar var där och kunde berätta efteråt.

En av lokaltidningarna hade en artikel, inklusive filmklipp, från träffen...

http://www.kuriren.nu/nyheter/artikel.aspx?articleid=5028598

... där dom b la påstod att var femte kvinna som den lokala kvinnojouren hjälpt i år var thai. Tydligen har dom haft 50 kvinnor totalt som kontaktat dom under året varav 10 alltså var thai.

Detta av ett totalt antal av uppskattningsvis 750-1000 thailändska kvinnor i länet varav ca 500 bor i vår stad Luleå.

Även dom lokala nyhetssändningarna hade ett inslag om träffen...

http://svtplay.se/v/1661403/nordnytt/20_8_21_25?cb,a1366518,1,f,-1/pb,a1366516,1,f,-1/pl,v,,1661403/sb,p103331,1,f,-1

... och inslaget ligger 02:00 minuter in i sändningen.

Mycket, lite?

Förvånande eller inte?

Gör samhället och media rätt som håller dessa träffar samt skriver om dom?

Hej Kim,

Vad är det egentliga syftet med denna tråd? Bara en stilla undran...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det var faktiskt 60-70 thailändska kvinnor som enligt artikeln kontaktat kvinnojouren i Luleå bara i år och det av totalt 500. Men dom skrev också i artikeln att thailändskor nästan alltid tar kontakt med kvinnojouren när dom behöver hjälp (alltså när förhållandet tagit slut och kvinnan inte har något boende eller inkomst). Istället för att gå till t ex socialen som svenska kvinnor förmodligen vänder sig till i större utsträckning i samma situation. Det betyder alltså inte att dessa kvinnors män pucklat på dom utan bara lämnat dom, alternativt kvinnan lämnat mannen.

Däremot hade det varit 10 av 50 kvinnor totalt som var thai på det skyddade boende kvinnojouren tillhandahöll i samma stad under det senaste året. Och dessa kan man ju förmoda har behandlats illa rent fysiskt.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Kim,

Vad är det egentliga syftet med denna tråd? Bara en stilla undran...

Ja syftet är ju att göra forumet uppmärksam på en svensk nyhet som handlar om thailändare i Sverige.

Törs man fråga vad syftet med ditt ifrågasättande av mig som budbärare av nyheten är?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot hade det varit 10 av 50 kvinnor totalt som var thai på det skyddade boende kvinnojouren tillhandahöll i samma stad under det senaste året. Och dessa kan man ju förmoda har behandlats illa rent fysiskt.

Eller bara blivit utslängda och inte haft någon annanstans att gå/bo om de inte har några Thai-vänner här ännu.

Sedan tycker jag att det visst är bra att även dessa artiklar blir skrivna och de borde kanske rent utav även ha översatts till Thai för nyanlända Thaikvinnors skull. Jag är för att det skrivs både negativa saker och positiva saker om Thailand i Sverige, så länge balansen mellan det pos/neg är jämn. Man kan annars lätt få intrycket idag av att media gärna gottar sig mest åt det negativa. Men ibland måste även denna sidan visas upp för att man kan ju inte låtsas som om att det aldrig hänt. Det gagnar ju inte de thailändska invandrarna det minsta.

Tack för ordet :wai:

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är tragiskt med varje fall av människa som behandlas illa och det finns säkert ett antal män som utnyttjar kvinnor från asien som hoppas på ett bättre liv. Dock så känns det en underton av ärkefeminsterna på kvinnojourerna att de ogillar att män träffar kvinnor från asien. Siffrorna är ju deras, och de lär ju inte att gå att kolla, och det finns säkert olika orsaker till att en asiatiska kvinnor kontaktar kvinnojouren, dock skall vi som sagt inte blunda för att det finns idi*ter till män som behandlar sina kvinnor illa, oavsett var kvinnan kommer ifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

70 av c:a 500, det va väldigt illa, lutar lite åt Farangs teori, har man inget annat att göra i Luleå?

Om man sen tar i bektande att endast 15-20% av de misshandlade/utsatta kvinnorna söker hjälp så innebär det stort sett alla Thailänskor i Luleå är misshandlade/utsatta . Eller?

Baa

Nej, Baa, så är det lyckligtvis inte.

Även om det vore så att endast 15-20% av de misshandlade/utsatta kvinnor söker hjälp, så skulle man ändå bara komma upp till 350-467 misshandlade/utsatta kvinnor i Luleå (ex. 70/20x100=350).

Problemet ligger i att komma fram till mörkertal typ 15-20%. Frågar man efter hur man har kommit fram till denna uppskattning, får man som svar att de misshandlade kvinnorna har vänd sig till kvinnojouren först efter i genomsnitt 5-6 fall av misshandel. Detta är visserligen sant för gruppen av misshandlade kvinnor, men säger ingenting om gruppen ej utsatta kvinnor. Det finns egentligen inga andra tillförlitliga undersökningsmetoder i denna fråga. Därför går det inte att överföra dessa siffror på ”normala” förhållanden, gudskelov.

Men kom ihåg att det finns olika grader av lögn:

vanlig lögn, förbannad lögn, statistisk lögn…

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trött man blir, finns det ingen kontroll?

"Diaz berättar om en man i Luleå som hämtat hem sex kvinnor från Sydostasien".

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trött man blir, finns det ingen kontroll?

"Diaz berättar om en man i Luleå som hämtat hem sex kvinnor från Sydostasien".

Var nog sexkvinnor dom menade, detta med särskrivning är ett elände

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så många frågor och intervjuer med mer när man vill att damen ska komma till sverige,

Fångar dom inte upp ett sånt svin då? "sex kvinnor från Sydostasien".

Då kan dom lika väl skippa intervjuerna.

Eller?

Josa

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad trött man blir, finns det ingen kontroll?

"Diaz berättar om en man i Luleå som hämtat hem sex kvinnor från Sydostasien".

Vad då? skall det finnas en gräns för hur många tjejer man skall kunna ta till Sverige?

Det är väl inget märkligt att man inte får till det första gången?

Jag har varit ihop med 3 thaitjejer som alla har kommit till Sverige.två av dem är jag fortfarande god vän med.Kan inte se att jag eller tjejerna gjort något större fel. Det har helt enkelt inte funkat.

Tycker att jag nog har rätt ta hit en tjej till för ett seriöst försök om jag vill det.Man kan ju vara ihop med hur många svenska tjejer som helst och ändå få skaffa en ny så det borde väl gälla även för thaitjejer.

ha det

Neil (som är ihop med sin fjärde thaitjej som han träffat i Sverige och som redan hade UT)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju så många frågor och intervjuer med mer när man vill att damen ska komma till sverige,

Fångar dom inte upp ett sånt svin då? "sex kvinnor från Sydostasien".

Då kan dom lika väl skippa intervjuerna.

Eller?

Josa

Svin? Han kanske bara haft otur?

Du vet väl att en olycka sällan kommer ensam.

Ändrades av silom

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu får man lite kalla kårar, vadå tagit hit, är det nån jävla importvara vi snackar om. Visst, alla förhållanden kan gå fel, så har det gjort även för mig, men "ta hit en ny"?, det är väl människor med känslor vi talar om, inte fan "tar man hit en och kollar om hon duger", det är ta mig fan nedvärderande om Thaitjejer.

Om det skulle vara fallet så är jag benägen att hålla med om att det kanske borde vara ännu mycket mer kontroll av såväl den som bjuder in som den som blir inbjuden.

Eftersom det numer är en ökande skara datesiter som tilldrar sig en stor skara lycksökare från båda hållen, även uppblandade med seriösa kontaktsökare så är ju risken att det blir ännu mer "testförhållanden" där farangen kan bli blåst av den enkla anledningen att damen vill ha ett PUT, när det är klart, separation, men stanna i trygga Sverige. Det är det värsta scenariet.

Eller så tröttnar farangen och mer eller mindre kastar ut tjejen efter nåt år. Lika illa men drabbar idag inte farangen.

Därför skulle det kanske inte vara fel med en utökad "garantitid" där inbjudaren ansvara för alla tillkommande kostnader om detta skulle ske mer än en gång, alltså utökad kontroll, en risk man får leva med även om man är seriös, tror att det skulle få en del "ta hitare" att tänka till och verkligen vara säker om damen är den rätta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske utryckte mig lite klumpigt. "Ta hit" låter väl lite illa men jag understrycker att jag har varit helt seriös i mina förhållanden. av de tre tjejer bor jag varit ihop tidigare bor endast en kvar i Sverige och hon är mamma till min son och vi var ihop i 4 år. de andra två var här på TV och bor nu i Thailand samt är dessutom goda vänner till mig fortfarande.

Har svårt att förstå varför jag skulle behövas utsättas för utökad kontroll på grund av detta?

Visst min ex-fru har kostat samhället en del men hon är ju mamma till en svensk medorgare. de andra två har inte kostat samhället ett smack.Så vad fan skall jag behöva gå igenom ytterligare kontroll för? Är inte thai/svensk förhållanden lika mycket värda som helsvenska förrhållanden?

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...