Jump to content
IGNORERAD

1 av 5 kvinnor som söker hjälp på kvinnojouren


Kim

Recommended Posts

Kanske utryckte mig lite klumpigt. "Ta hit" låter väl lite illa men jag understrycker att jag har varit helt seriös i mina förhållanden. av de tre tjejer bor jag varit ihop tidigare bor endast en kvar i Sverige och hon är mamma till min son och vi var ihop i 4 år. de andra två var här på TV och bor nu i Thailand samt är dessutom goda vänner till mig fortfarande.

Har svårt att förstå varför jag skulle behövas utsättas för utökad kontroll på grund av detta?

Visst min ex-fru har kostat samhället en del men hon är ju mamma till en svensk medorgare. de andra två har inte kostat samhället ett smack.Så vad fan skall jag behöva gå igenom ytterligare kontroll för? Är inte thai/svensk förhållanden lika mycket värda som helsvenska förrhållanden?

Neil

Kwam raak, kwam raak

Inte alltid så lätt :preved: ...

//Khun Somtam

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 51
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kim

    5

  • Baa

    4

  • Neil

    4

  • mamma bäng fan pappa käng

    3

Mest aktiva i denna tråd

GammalDansken

Men nu får man lite kalla kårar, vadå tagit hit, är det nån jävla importvara vi snackar om. Visst, alla förhållanden kan gå fel, så har det gjort även för mig, men "ta hit en ny"?, det är väl människor med känslor vi talar om, inte fan "tar man hit en och kollar om hon duger", det är ta mig fan nedvärderande om Thaitjejer.

Om det skulle vara fallet så är jag benägen att hålla med om att det kanske borde vara ännu mycket mer kontroll av såväl den som bjuder in som den som blir inbjuden.

Eftersom det numer är en ökande skara datesiter som tilldrar sig en stor skara lycksökare från båda hållen, även uppblandade med seriösa kontaktsökare så är ju risken att det blir ännu mer "testförhållanden" där farangen kan bli blåst av den enkla anledningen att damen vill ha ett PUT, när det är klart, separation, men stanna i trygga Sverige. Det är det värsta scenariet.

Eller så tröttnar farangen och mer eller mindre kastar ut tjejen efter nåt år. Lika illa men drabbar idag inte farangen.

Därför skulle det kanske inte vara fel med en utökad "garantitid" där inbjudaren ansvara för alla tillkommande kostnader om detta skulle ske mer än en gång, alltså utökad kontroll, en risk man får leva med även om man är seriös, tror att det skulle få en del "ta hitare" att tänka till och verkligen vara säker om damen är den rätta.

Baa

Vad kallar man det när man går hem en kväll med en (svensk) flicka från krogen?

"Prova på"? "Ta hit"?

Och om man sedan blir ett par och flyttar ihop, vem är det som "tagits dit"?

Inte är väl det accepterade dejtandet via krogen så pass genomarbetat, genomtänkt

och salongsfähigt som du tycker förfarandet bör vara när det gäller thailändskor?

Hur ofta ifrågasättar du förövrigt den svenska flickans motiv?

(Gubbens do, ifrågasätts inte - det tas för givet notch, notch :-) )

Inte ovanligt, tror jag att man pratar mera med varandra på dejtingsiten

innan "något blir av" än vad som är fallet på krogen / dansstället.

Och den som gör en långväga resa hit gör det nog efter betydligt flera överväganden

om konsekvenserna än hennes svenska syster.

Är det kanske du, Bah, som omedvetet idi*t- eller omyndigförklarar den thailändska kvinnan?

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Tja jag läste det verkar lite mysko med siffrorna har någon "tagit hit " sex st kvinnor från Asien på kort tid så borde det nog ha uppmärksammats hos migrationsverket därtill verkar det lite löst deras tal om antalet kontakter. Overifierad statistik från en sådan grupp som ej har något att förlora på att komma med felaktiga uppgifter är jag mycket skeptisk till. Jag tycker principiellt om kvinnojourer och de bör finnas! Men det dyker vi flera tillfällen upp konstigheter avseende deras agerande som tex fallet ” i uppdrag granskning för något år sedan om kvinnan som stack med sina barn som mannen fått ensam vårdnad om! De hjälpte henne att gömma sig från såväl domstolar som polis och skaffade falska identiteter det var först när en kvinnlig rektor på en skola vågade ifrågasätta den falska identiteten som det uppdagades vilka som hjälpt kvinnan att gömma sig!

Jag är därför numera mycket tveksam till overifierade uppgifter från deras håll! Jag tycker nog kvinnojourerna bör skötas av samhället med exempelvis en sjuksköterska som chef för en kvinnojour som behandlar alla uppgifter med den sekretess som gäller medicinska uppgifter det vore lika säkert som dagens system till och med bättre samt det garanterade att uppgifterna från deras håll vart mera tillförlitliga.

Vi bör alla upplysa och hjälpa de kvinnor i vår närhet som får problem till bästa möjliga hjälp vi förmår samt vara ett stöd för dem då så behövs. Men ingen är hjälp av att sprida infantila politiska budskap utifrån en intressegrupps uppfattning se bara vad hette de ”FI” som sa att alla Män är djur, då ska man hålla i minnet att det inte var i biologisk mening hon sa det utan hon ansåg män vara mindre värda!

Håll i minnet att denna individ var även mycket aktiv i kvinnojourerna!

Så det viktigast är nog att vi alla hjälper de vi känner och har kontakt med via våra fruar, vänner och bekanta!

Vanlig gammaldags heder och vänskap är värt mycket för de som kommer till ett nytt land och som får bekymmer!

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kallar man det när man går hem en kväll med en (svensk) flicka från krogen?

"Prova på"? "Ta hit"?

Och om man sedan blir ett par och flyttar ihop, vem är det som "tagits dit"?

Inte är väl det accepterade dejtandet via krogen så pass genomarbetat, genomtänkt

och salongsfähigt som du tycker förfarandet bör vara när det gäller thailändskor?

Hur ofta ifrågasättar du förövrigt den svenska flickans motiv?

(Gubbens do, ifrågasätts inte - det tas för givet notch, notch :-) )

Inte ovanligt, tror jag att man pratar mera med varandra på dejtingsiten

innan "något blir av" än vad som är fallet på krogen / dansstället.

Och den som gör en långväga resa hit gör det nog efter betydligt flera överväganden

om konsekvenserna än hennes svenska syster.

Är det kanske du, Bah, som omedvetet idi*t- eller omyndigförklarar den thailändska kvinnan?

mvh GD

Vill man missuppfatta så är det lätt, i synnerhet för Dig som älskar att vända allt till negativa omdömen av andra skribenter.

Om Du tycker det är OK att ta hit ett antal "utländslka kvinnor för att man vill testa" så får Du tycka det, jag gör det inte.

Att jämföra vanligt flirtande är i mitt tycke långsökt, det förekommer på plats , inte riktigt relevant i min bedömning.

Däremot, man "småluras" lite i mina ögon om man upprepade ggr utför samma "import". Inte bara kvinnan, utan man lurar nog ibland även sig själv när det gått snett ett flertal ggr, ens fel att två träter?

Att exemplet blev Thailändskor beror naturligtvis på att dett är ett Thaiforum, men det gäller självklart även andra nationaliteter.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Vill man missuppfatta så är det lätt, i synnerhet för Dig som älskar att vända allt till negativa omdömen av andra skribenter.

Om Du tycker det är OK att ta hit ett antal "utländslka kvinnor för att man vill testa" så får Du tycka det, jag gör det inte.

Att jämföra vanligt flirtande är i mitt tycke långsökt, det förekommer på plats , inte riktigt relevant i min bedömning.

Däremot, man "småluras" lite i mina ögon om man upprepade ggr utför samma "import". Inte bara kvinnan, utan man lurar nog ibland även sig själv när det gått snett ett flertal ggr, ens fel att två träter?

Att exemplet blev Thailändskor beror naturligtvis på att dett är ett Thaiforum, men det gäller självklart även andra nationaliteter.

Baa

Gjorde mitt bästa för att inte missuppfatta dig och det brukar jag göra.

Är det inte ganska lågt att påstå något annat?

Men i det första stycket skrev du (precis som jag också tycker), att thaitjejer

inte är någon importvara - bara för att i nästa stycke skriva att det bör vara

"ökad kontroll" och att dejtingsajter ökar risken för ännu mera import osv.

Självklart är det inte OK att "ta hit ett gäng" som du säger men tillåt mig att

vara skeptisk till att så väldigt många skulle bedriva systematisk "import"

med onda avsikter.

Jag har iaf inte "importerat" någon och kommer aldrig att göra det.

Ändå har jag betalat min thailändska frus biljett hit.

Hon hade aldrig kommit om inte hon själv hade velat och skulle det skita sig

och hända igen, då kommer nästa hit av precis samma anledning.

Att antyda att risken är stor att det handlar om "import" medverkar till att

sprida de dåliga vibbar som de flesta nog här lagt märke till när det gäller

den generella synen på thaifruar.

Bara vad jag tycker, om du inte misstycker.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa

Har lite svårt att se hur man man småluras när man bjuder sin flickvän att komma till Sverige trots att man tidigare haft några förhållanden med thaitjejer.Är tjejen medveten om dessa förrhållanden så blir hon väl knappast lurad?

Är man per automatik en sämre man för man varit ihop med några tjejer från Thailand? Ligger lurandet i att thaitjejer är så naiva att de inte förstår dessa män är farliga?

Har också svårt att förstå hur man lurar sig själv. De allra flesta män har väl oftast haft ett antal förrhållanden som spruckit innan de träffat den absolut rätta. Man kan väl inte ha en gräns där man säger att "-nä nu får det vara bra med förrhållanden för det har ju inte funkat hittils". Låter väldigt tråkigt. Sedan spelar det väl ingen roll alls vilken nationalitet tjejerna har.Föredrar man svenska tjejer skall man väl få försöka till man träffat den rätta och föredrar man thaitjejer skall man väl få göra likadant?

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Begreppet "Ta hit" är så otroligt negtivt och stigmatiserat för alla inblandade parter att det borde vara förbjudet att använda. Att representanter för ett kvinnohus inte inser det är ju en indikation till att man kanske bör vända sig till socialtjänsten först, där det ju faktiskt finns utbildade personal, och inte till kvinnohus.

#BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.#

Link to comment
Dela på andra sajter

För det första så är det alltid fel att misshandla någon eller behandla någon illa psykiskt eller fysiskt. Alltid! Oavsett kön eller ursprung.

Men för att få lite balans i den upphaussning som kvinnojourer ibland får så kan man läsa bloggen http://www.genusmagazinet.se/ .

Mvh

BBJ

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Jag tror desvärre att dessa siffror kan stämma och att läget är ungefär detsamma i övriga sverige.

Det är tyvär ganska vanligt med både psykisk och fysisk misshandel, det har vi erfarenhet av i vår del av landet.

Frugan jobbade ju som tolk tills vår son föddes och jag vågar nog påstå att det är alldeles för vanligt med såna här problem.

Problemen verkar uppstå av många olika anledningar t.ex drog missbruk (räknar även alkohol dit), svartsjuka (ung fru uppvaktas av yngre män),

arrangerade äktenskap (där släktingar gifts bort till okända män), pengabråk (mannen upplevs som snål och vill inte hjälpa familjen),

matbråk (mannen förbjuder kvinnan att laga och äta mat som "luktar), kortspelande tjejer (mannen försöker stoppa det och bråk uppstår),

mannen är omogen (fortsätter att gå ut med kompisarna varje dag och tjejen känner sig övergiven) O.S.V detta var bara några exempel.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nilsson...du måste väl inse att detta spär på svenska folkets fördomar, de med fördomar får liksom bekräftelse på sin hypotes om att plocka hit en importfru...du kanske försvarar dig med att "det skiter jag i" men tyvärr drabbar attityden thailändskor i Sverige väldigt illa.

Jag hade tyckt att sex-sju fruar med svenska kvinnor också hade varit uppseendeväckande. Jag ser detta som ett ENORMT misslyckande. En sån som lill-Babs t ex som varit gift 12 gånger...hmmm, man undrar hur det står till uppe på hjärnkontoret.

Link to comment
Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Tja

Vad hände med dom andra 6? Ville dom klippa håret?

mvh

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Antingen är det väl ett problem eller så har det väl varit sex problem

Ändrades av stefan5300

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Stopp och belägg, det var 50 totalt, varav 10 var Thai, så jävla buffelaktiga är vi väl ändå inte.

Baa

Det blir väl exakt 20% eller hur ? Kim skriver att det är 3.84 % thailändare ( jag gissar på 100% av dessa är av det feminina könet) som bor i norrbotten och det tror jag på. Min enkla matematik får det till att det är mer än 5 ggr så mycket thailändskor än andra kvinnor som anmäler sin nödsituation till kvinnojouren. Somliga verkar tycka att detta är något man kan skämta om men det gör inte jag.

Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Det kan kanske inte vara så att det är DU som har problem i dina relationer med kvinnor?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Kunde inte låta bli att svara på denna. Iofs är jag inte för restriktioner när det gäller våra val utav partners men samtidigt så finns det ju från regeringens sida restriktioner angående hur många som får komma hit för att möta kärleken. Att du skulle få svenska folkets förtroende 7 gånger när andra nekas redan första gången känns fel. Känns som om restriktionerna då borde lite grann baseras på att du "haft din chans".

Håller för närvarande själv på att bjuda in mina drömmars flicka från philipinerna. Skulle inte förvåna mig alls om vi fick avslag vilket skulle kännas bittert med tanke på dina meriter.

Själv anser jag att vad vissa här kallar för "import" helt skulle baserar på att vi är otroligt kära i våra damer. Att vi känner att det här är damer som vi vill dela våra live med. Så har du säkert också på ett eller annat vis kännt.

Men jag skulle aldrig vara så dum att jag gjorde samma misstag 7 gånger. Inget illa ment. Har du inte lärt dig något av dina förhållanden? Har du verkligen varit kär eller har kuken styrt mot dessa förmodligen yngre kvinnor än dig själv?

Känns spontant som att du saknar nödvändig respekt för dessa kvinnor. Men som sagt jag känner varken dig eller kvinnorna så jag har säkert fel..

Men en sak vet jag.. Den här attans visum circusen är ju inget man gör för skoj skull så hade jag misslyckats 6 gånger så hade jag nog gett upp där..

Att jag själv sökt mig en philipinska den här gången är för att jag har en viss respekt för deras sätt att se på familjer och livet i stort. Jag hoppas att vi kommer att vara mer kompatibla än vad jag tidigare kännt i mina förhållanden här i sverige...

Men jag behöver inte misslyckas me 6 philipinskor för att inse att jag hade fel.

Summakardemumma.. börja tänk med huvudet som befinner sig närmast solen.. för han där nere duger inte till sånt.

Dock inget illa ment..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg den här tråden och kunde inte låta bli att svara. Jag förstår inte riktigt problemet med att ha tagit hit 6 thai tjejer, många svenskar jag ju varit tillsammans med flera tjejer än så. Jag är sjäv inne på min 7e thai och ser inget problem med det.

Vill bara önska dig lycka till med nr 8, 9, 10 och elva :great:

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det verkar som att Nilsson är en god samhällsmedborgare, med ambassadens ögon sett, och damerna också för den delen. Att få igenom 7 visumsansökningar tyder på detta. Nu förtäljer inte historien, om någon av damerna finns kvar i landet.

saturnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju aldrig sagt att dessa thai tjejer har bott i sverige eller fått visum. Ingen av dessa tjejer har bott här eller ens ansökt om visum då det inte finns någon anledning till detta eftersom jag inte bor i sverige. Så om du får avslag Henrik är det tråkigt men det behöver inte kännas mer bittert pga mig då jag aldrig ansökt om visum för någon thai. Anledningen till att jag har haft så många thai är för att jag har höga krav på dem och långt ifrån alla kan leva upp till dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag ju aldrig sagt att dessa thai tjejer har bott i sverige eller fått visum. Ingen av dessa tjejer har bott här eller ens ansökt om visum då det inte finns någon anledning till detta eftersom jag inte bor i sverige. Så om du får avslag Henrik är det tråkigt men det behöver inte kännas mer bittert pga mig då jag aldrig ansökt om visum för någon thai. Anledningen till att jag har haft så många thai är för att jag har höga krav på dem och långt ifrån alla kan leva upp till dem.

Det skulle vara intressant att se och läsa din kravlista.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag tror desvärre att dessa siffror kan stämma och att läget är ungefär detsamma i övriga sverige.

Det är tyvär ganska vanligt med både psykisk och fysisk misshandel, det har vi erfarenhet av i vår del av landet.

Frugan jobbade ju som tolk tills vår son föddes och jag vågar nog påstå att det är alldeles för vanligt med såna här problem.

Problemen verkar uppstå av många olika anledningar t.ex drog missbruk (räknar även alkohol dit), svartsjuka (ung fru uppvaktas av yngre män),

arrangerade äktenskap (där släktingar gifts bort till okända män), pengabråk (mannen upplevs som snål och vill inte hjälpa familjen),

matbråk (mannen förbjuder kvinnan att laga och äta mat som "luktar), kortspelande tjejer (mannen försöker stoppa det och bråk uppstår),

mannen är omogen (fortsätter att gå ut med kompisarna varje dag och tjejen känner sig övergiven) O.S.V detta var bara några exempel.

Mvh Isan lover

Du får det att låta som det är mannens fel, bakom alla bråk..

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kunde inte låta bli att svara på denna. Iofs är jag inte för restriktioner när det gäller våra val utav partners men samtidigt så finns det ju från regeringens sida restriktioner angående hur många som får komma hit för att möta kärleken. Att du skulle få svenska folkets förtroende 7 gånger när andra nekas redan första gången känns fel. Känns som om restriktionerna då borde lite grann baseras på att du "haft din chans".

Håller för närvarande själv på att bjuda in mina drömmars flicka från philipinerna. Skulle inte förvåna mig alls om vi fick avslag vilket skulle kännas bittert med tanke på dina meriter.

Själv anser jag att vad vissa här kallar för "import" helt skulle baserar på att vi är otroligt kära i våra damer. Att vi känner att det här är damer som vi vill dela våra live med. Så har du säkert också på ett eller annat vis kännt.

Men jag skulle aldrig vara så dum att jag gjorde samma misstag 7 gånger. Inget illa ment. Har du inte lärt dig något av dina förhållanden? Har du verkligen varit kär eller har kuken styrt mot dessa förmodligen yngre kvinnor än dig själv?

Känns spontant som att du saknar nödvändig respekt för dessa kvinnor. Men som sagt jag känner varken dig eller kvinnorna så jag har säkert fel..

Men en sak vet jag.. Den här attans visum circusen är ju inget man gör för skoj skull så hade jag misslyckats 6 gånger så hade jag nog gett upp där..

Att jag själv sökt mig en philipinska den här gången är för att jag har en viss respekt för deras sätt att se på familjer och livet i stort. Jag hoppas att vi kommer att vara mer kompatibla än vad jag tidigare kännt i mina förhållanden här i sverige...

Men jag behöver inte misslyckas me 6 philipinskor för att inse att jag hade fel.

Summakardemumma.. börja tänk med huvudet som befinner sig närmast solen.. för han där nere duger inte till sånt.

Dock inget illa ment..

av ditt resonemang antar jag att du aldrig kommer att starta ett förrhållande med en kvinna igen om du misslyckats med 7 tidigare förhållanden. antar att du tycker alla människor är lika mycket värda så det spelar väl ingen roll var någonstans i världen kvinnorna kommer ifrån.Fast du kanske är en så fin människa att du inte misslyckas med något förrhållande?

Ditt resonemang om "haft din chans" är löjeväckande. skall man införa en regel om att man endast får träffa 1-2 utländska kvinnor samt försöka leva med dem i sverige? Det blir nog svårt att få sådana regler med nuvarande lagstiftning om allas lika rättigheter osv.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

I filminslaget från Kuriren påstods förresten att det i dagsläget finns ca 26 000 thailändare bosatta i Sverige varav ca 1000 återfinns i vårt län med 249 000 innevånare.

Om Sveriges totala befolkning är 9 miljoner så innebär det att 3,84% av landets alla thailändare bor i Norrbottens län trots att norrbottningarna själva bara utgör 2,76% av landets totala befolkning. M a o så har vi en högre densitet thailändare här, per bostadskvarter räknat, än i övriga delar av landet som helhet.

Vad det beror på låter jag vara osagt men jag gissar att den traditionella kvinnoflykten söderut (till storstäderna) har en bidragande orsak.

Kan vara så att norrläningar är lite glada i priten och så :whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så att norrläningar är lite glada i priten och så whistle.gif

Jooo nog är vi glada i sprit, är inte du?

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...