Jump to content
IGNORERAD

Pålägg på mackan.


audirs2

Recommended Posts

Danmarks nationalmacka måste ju bara vara med i den här tråden:

Kavring,tunnskivad rostbiff, rostad lök, riven pepparrot och remouladsås.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 70
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    12

  • Jive

    6

  • ellim63

    4

  • Wanchai

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

2 hours ago, Jive said:

Morgonmackan till kaffet är fralla med ost och paprika. Senare på dan är leverpastej med inlagd gurka favoriten och då skall det vara ättiksgurka, absolut inte saltgurka.

Skåningar gillar ättiksgurka och längre uppåt i Sverige ätes det saltgurka. Kan vi försöka pricka in var den gränsen går? Jag gissar nånstans i höjd med Jönköping.

Kvällsmackan får gärna bli kokt ägg och inlagd sill på kavring, som sköljes ner med en öl.

Jag föredrar generellt sett också ättiksgurka, och jag växte upp 8 mil norr om Jerusalem. Färsk saltgurka hörde dock sommaren till så förknippas med långa ljusa sommarnätter med fotboll nästan fram till midnatt. De brukar ha Önos Mor Annas på vår lokala Villa i Bangna så vi har alltid en burk hemma då både fruga och dotter är stora fans.

 

Äter du mackor tre gånger om dagen när du bor i ett av världens MatMecca?

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Atom:

Jag föredrar generellt sett också ättiksgurka, och jag växte upp 8 mil norr om Jerusalem. Färsk saltgurka hörde dock sommaren till så förknippas med långa ljusa sommarnätter med fotboll nästan fram till midnatt. De brukar ha Önos Mor Annas på vår lokala Villa i Bangna så vi har alltid en burk hemma då både fruga och dotter är stora fans.

 

Äter du mackor tre gånger om dagen när du bor i ett av världens MatMecca?

Nä, jag äter för det mesta bara mina frukostmackor, men det händer ibland att att jag festar till med en macka vid lunchtid eller på kvällen.

Egentligen tycker jag du diskar dig själv i den här tråden, eftersom du inte ens gillar bröd och därigenom inte kan se att valet av bröd hänger ihop med valet av pålägg, för att få harmoni i hela skapelsen.😁

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Jive said:

Nä, jag äter för det mesta bara mina frukostmackor, men det händer ibland att att jag festar till med en macka vid lunchtid eller på kvällen.

Egentligen tycker jag du diskar dig själv i den här tråden, eftersom du inte ens gillar bröd och därigenom inte kan se att valet av bröd hänger ihop med valet av pålägg, för att få harmoni i hela skapelsen.😁

Nu tror jag allt du misstolkar mig, och dessutom medvetet 😉. Jag gillar bröd men bara gott bröd och bara med gott pålägg. För 15-20 år sedan var det svårt att hitta något annat än Farmhouse med en gummisula till ost och en skinkbit som inte ens våra hundar skulle äta och under de omständigheterna tar jag hellre en khaomangai eller en skål frukostnudlar. Detsamma gäller fortfarande i Kina utanför storstäderna; hellre en skål nudlar än något sockerkaksliknande brödsubstitut. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Nu tror jag allt du misstolkar mig, och dessutom medvetet 😉. Jag gillar bröd men bara gott bröd och bara med gott pålägg. För 15-20 år sedan var det svårt att hitta något annat än Farmhouse med en gummisula till ost och en skinkbit som inte ens våra hundar skulle äta och under de omständigheterna tar jag hellre en khaomangai eller en skål frukostnudlar. Detsamma gäller fortfarande i Kina utanför storstäderna; hellre en skål nudlar än något sockerkaksliknande brödsubstitut. 

Jag tolkar ditt inlägg som att du dissar mackor generellt och det är min rent spontana reaktion.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag aldrig varit i Kina, men att fixa till en god macka är kanske inte kinesernas bästa gren, så där hade jag nog också valt bort mackan.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Nu tror jag allt du misstolkar mig, och dessutom medvetet 😉. Jag gillar bröd men bara gott bröd och bara med gott pålägg. För 15-20 år sedan var det svårt att hitta något annat än Farmhouse med en gummisula till ost och en skinkbit som inte ens våra hundar skulle äta och under de omständigheterna tar jag hellre en khaomangai eller en skål frukostnudlar. Detsamma gäller fortfarande i Kina utanför storstäderna; hellre en skål nudlar än något sockerkaksliknande brödsubstitut. 

Jive begriper nog inte detta. 😇

Jag var på ett hotell i veckan och deras eftermiddagsfika var så jäkla gott. Ett himmelskt gott bröd med riktigt fint pålägg. Brödet hade de bakat själva, dö färskt, direkt från ugnen. Det hade kunnat bli bättre om de hade haft västerbottensost till, men prästosten var också bra liksom skinkan. Goda miniwienerbröd med lite äpplemos i. Toppengoda. Det var så att man gick och längtade till eftermiddagsfikat dan efter. 

 

I Thailand så får man försöka överleva brödet. Dessa hemska franskor. Den gummiliknande osten klarar jag inte av. Brukar ta med lite olika ostar, och annat, när vi åker ner. En osthyvel åker också med för de brukar sno min osthyvel, numera har släkten ingen nyckel utan vi har en annan som ser till huset. 

Nästa gång vi åker ner så vill frugan köpa en ugn. Då löser det sig med brödet också hoppas jag.  

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Atom:

Jag har nu i tre månader klarat mig bra utan restaurangbesök. Hemlagad Thaimat varvat med lite hemlagad pasta, hämt-somtam och hämt-nudlar (märk, ej nudelsoppa) för 30 Baht duger gott åt mig. Det finns dock två saker jag inte vill kompromissa om; pålägg och öl. 
 

Under mina första 10 år i Thailand så tror jag inte jag köpte bröd mer än 10 gånger och när jag är på resande fot, vilket jag oftast är, så äter jag heller aldrig bröd. Är jag hemma, och äter bröd, ska det dock vara bra och det första jag gör när jag kommer till Tibro är att åka ned till ICA och köpa Västerbottenost, chorizo, salami, soltorkade tomater och allt annat gott en anständig macka bör ha. Och så går jag till Bolaget och köper 20 stycken IPA givetvis.

 

Ska vi ut och fiska kan bara ett stekt ägg på mackan vara fantastiskt och ibland kan leverpastej och färsk saltgurka vara bra nog men i allmänhet så ska det vara så mycket som möjligt. Senapssill med kokt ägg brukade vara en favorit men efter att köpt en tysk variant härnere så funkar det inte längre; ungefär som den där Silverromen jag spydde upp när jag var 16 gjorde att jag inte kunde dricka rom på många år.

 

Dagens frukost.

C0EC66AD-42EC-4752-86EA-F604F833BEFD.jpeg

FBB51FC0-83C5-4A8D-9603-06B0C664C80D.jpeg

Saknar två kokta ägg på din bild!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Jive:

Nä, jag äter för det mesta bara mina frukostmackor, men det händer ibland att att jag festar till med en macka vid lunchtid eller på kvällen.

Egentligen tycker jag du diskar dig själv i den här tråden, eftersom du inte ens gillar bröd och därigenom inte kan se att valet av bröd hänger ihop med valet av pålägg, för att få harmoni i hela skapelsen.😁

Smörgås (anka) Kungen måste väl ändå vara Elim?

Ändrades av audirs2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jive:

Morgonmackan till kaffet är fralla med ost och paprika. Senare på dan är leverpastej med inlagd gurka favoriten och då skall det vara ättiksgurka, absolut inte saltgurka.

Skåningar gillar ättiksgurka och längre uppåt i Sverige ätes det saltgurka. Kan vi försöka pricka in var den gränsen går? Jag gissar nånstans i höjd med Jönköping.

Kvällsmackan får gärna bli kokt ägg och inlagd sill på kavring, som sköljes ner med en öl.

Intressant, Har sprungit benen av mig för att leta gott bröd till frukost i fiskebyn, men aldrig hittat något så gott som en färsk fralla, gärna med busfrön på.

Snälla berätta för mig var du hittar dom.

 

För övrigt så slutar man odla gurkor mer norrut än gurkstan (Västerås)  för kallt

Ändrades av husse
felstavat

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev husse:

Intressant, Har sprungit benen av mig för att leta gott bröd till frukost i fiskebyn, men aldrig hittat något så gott som en färsk fralla, gärna med busfrön på.

Snälla berätta för mig var du hittar dom.

 

För övrigt så slutar man odla gurkor mer norrut än gurkstan (Västerås)  för kallt

Friendship har ett bra urval av gott bröd, även fralla med busfrön, som de bakar 2 ggr/dag. De morgonbakade är slut vid 11-tiden och de lunchbakade vid 3-4 tiden. De har en del tyskt bröd som är riktigt gott.

Småfrallorna är ju inte som de svenska ångbakade, men helt ok.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Jive:

Morgonmackan till kaffet är fralla med ost och paprika. Senare på dan är leverpastej med inlagd gurka favoriten och då skall det vara ättiksgurka, absolut inte saltgurka.

Skåningar gillar ättiksgurka och längre uppåt i Sverige ätes det saltgurka. Kan vi försöka pricka in var den gränsen går? Jag gissar nånstans i höjd med Jönköping.

Kvällsmackan får gärna bli kokt ägg och inlagd sill på kavring, som sköljes ner med en öl.

Här är en norrlänning som föredrar ättiksgurka i varje fall. När jag var liten var det mest saltgurka hemmavid. Förmodligen beror det på att allt möjligt skulle saltas in för att klara vintern. Förmodligen gamla traditioner. Man hörde talas om hur de fraktade salt på släde sedan väldigt länge sedan. Norsk saltsill åt man sig less av mycket tidigt. Saltad röding tycker jag fortfarande är gott. 

 

Salta in borde man gjort även i södra delen av landet. Ättiksinläggning av än det ena å andra finns ju i hela Sverige så varför det inte har spridit sig norrut när det gäller gurka låter konstigt. Sillinläggningar gjorde man i norrland långt innan jag blev född.  

18 minuter sedan, skrev husse:

Intressant, Har sprungit benen av mig för att leta gott bröd till frukost i fiskebyn, men aldrig hittat något så gott som en färsk fralla, gärna med busfrön på.

Snälla berätta för mig var du hittar dom.

 

För övrigt så slutar man odla gurkor mer norrut än gurkstan (Västerås)  för kallt

Numera har vi växthus även i norrland.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Jive:

Morgonmackan till kaffet är fralla med ost och paprika. Senare på dan är leverpastej med inlagd gurka favoriten och då skall det vara ättiksgurka, absolut inte saltgurka.

Skåningar gillar ättiksgurka och längre uppåt i Sverige ätes det saltgurka. Kan vi försöka pricka in var den gränsen går? Jag gissar nånstans i höjd med Jönköping.

Kvällsmackan får gärna bli kokt ägg och inlagd sill på kavring, som sköljes ner med en öl.

Fan, nu blev jag tvungen att besöka kylskåpet. Blev två mackor med ost o skinka utan bröd!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-23 at 18:26, skrev Wanchai:

Fan, nu blev jag tvungen att besöka kylskåpet. Blev två mackor med ost o skinka utan bröd!

Så där ja, kvällsmackan fixad med dryck!

IMG_20200524_210011.jpg

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det där med smörgås och pålägg kan vara vanskligt, och det skall man helst fixa själv så det inte blir fel. En som kan ställa till det på olika sätt är min fru.

Jag tycker om det mesta som kan läggas på en macka. Det kan vara skinka med saltgurka, färska räkor  eller  nystekt svamp.

 

En dag hade jag fått höra att frun hade fått tag på svamp. Det var en syster som hade skickat en kartong. Lite förvånad blev jag över storleken på förpackningen

men tänkte inte mer på det. Konstaterade bara att det måste vara torkad svamp då.

 

När jag senare gjorde en smörgås bad jag min fru att hjälpa mig med svampen så det inte blev tokigt. Berättade för henne att jag ville ha lite av den där svampen

hon hade fått tidigare. För säkerhets skull sade jag att hon fick väl blöta den ordentligt. Hon tittade på mig som om jag inte var klok men sade inget. Jag värmde

kaffe och satte mig att vänta på det efterlängtade. Efter en stund ropade hon att smörgåsen var klar. Det vattnades i munnen, men inte så länge.

 

Smörgåsen låg på en tallrik och på den en tvättsvamp. 🥴   Madame hade fått en omgång tvättsvampar som skulle säljas.

 

 

 

 

Träbordsprofet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

julskinka.thumb.jpg.cf08258de5984e163c9d8f45b465b9e5.jpg

Citat: Kim;;Funderar ibland på vad det egentligen är som gör att din, Gorrocos, Luke the drifter, Gusings mfl vistelser i Isaan verkar så trevliga jämfört med t ex Joe's och några andras mer tråkiga?  Skriftlig Ursäkt ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt är gott som ni har skrivit.

Men det jag tycker är godast är när jag fått rågbröd direkt från vedeldad ugn och en klick med smör bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

56 minuter sedan, skrev Mr atm:

Allt är gott som ni har skrivit.

Men det jag tycker är godast är när jag fått rågbröd direkt från vedeldad ugn och en klick med smör bara.

En lökskiva då?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev audirs2:

En lökskiva då?

:rotfl::lipa::rotfl:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...