Jump to content
IGNORERAD

Shanghai, boende?


L64

Recommended Posts

Godmorgon, tänkte ev släcka en vit fläck på kartan och besöka Shanghai.Troligtvis under World Expo och tar gärna emot tips om var man skall bo i den stora staden!?

Tanken med några dagar där är väl som sagt var World Expo, Bund eller va de heter och sen dricka lite pilsner... inte allvarligare än så...

Har gågglat en del men får liksom inget grepp om staden, andra tips vad man skall se/göra tas tacksamt emot också.

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Lamai,

Om du ska ut till Expo flera dagar sa kan det nog vara smidigt att bo i Pudong-omradet dar massan halls men da ar du a andra sidan en bit fran stadskarnan dar det mesta av utelivet ar. Det ar inget jatteavstand fran Expo in till stan, tidig morgon och sen natt runt en halvtimme med taxi. Trafiken i Shanghai har dock pa senare ar utvecklat (om man nu kan kalla det utveckling) sig till varldsklass i kaos, snappet varre an Bkk. Formodligen kommer Shanghai begransa vanliga kinesers ratt att kora bil under atminstonde delar av Expo-tiden, som de gjorde under Peking-OS, men annars kan det latt ta en timme nar man vill in och ola pa kvallen. Jag bor nastan alltid inne i stan sa vill du bo vid Expo har jag inga hotell eller annat att rekommendera. Shanghai har blivit ratt dyrt de senaste aren; hotell, farang- (laowai-) mat och ol nastan pa Tokyo-niva. Dett finns val ratt lite sevardheter i Shanghai, forutom mojligtvis The Bund, men med en kortare utflykt sa finns det en del att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon, tänkte ev släcka en vit fläck på kartan och besöka Shanghai.Troligtvis under World Expo och tar gärna emot tips om var man skall bo i den stora staden!?

Tanken med några dagar där är väl som sagt var World Expo, Bund eller va de heter och sen dricka lite pilsner... inte allvarligare än så...

Har gågglat en del men får liksom inget grepp om staden, andra tips vad man skall se/göra tas tacksamt emot också.

Jag vet inga billiga hotell i Shanghai, men jag brukade bo på InterContinental Shanghai Pudong innan jag flyttade hit. Och presic som Atom skriver finns det betydligt mer att göra Puxi sidan om stan, även om utbudet har blivit betydligt bättre i Pudong. Det finns en del att se runt om i Shanghai. Du har lite höga hus och se på i Pudong, och även en drink/öl uppe i Jin Mao Tower och Cloud 9 bar som är världens högst belägna bar (87 våning) brevid har du Shanghai World Trade Centre som du kan åka upp till 105 våningen och plåta utsikten över staden.

På Puxi sidan finns det en del roliga ställen och dricka öl på, jag kan visa dig på plats.. Missa inte Zhujiajiao ligger ca 30 km väst om Shanghai.

Tänk på att Kineserna räknar med 70 Milj besökare till EXPO, så du får garanterat vara ute i god tid för bokning av hotell samt flyg (235 dagar kvar).

Ha en bra dag!

:yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var där för ett par månader sen och bodde på Westin Bund, normalt lite av det dyrare slaget men fick ett bra erbjudande men det kan du nog inte räkna med under Expot.

Jag tycker inte du ska bo på Pudongsidan heller, bor du på, eller i närheten av Bund så har du ganska nära till de flsta mat- och ölställena. Det finns tunnelbana också men tycker hållplatserna inte är så bra belägna så det blev mycket taxi..

Jag har fortfarande stan i hyfsat klart minne och jag har en bra karta, så vi kanske kunde träffas och titta på det tillsammans?

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar gott folk :great:

Efter vad ni säger och lite mer gåggling så känns det ju som att nånstans runt bund eller i områded runt den andra flygplatsen skall man bo!?

Går det att ta sig ut till Expo med metro eller liknande så man slipper bilköer?

Ikea finns väl där? är det lätt att ta sig dit för en pytt och möjligtvis en körv o bröd?

Höga hus/torn älskar jag och de där Zhujiajiao verkar fräckt också... så de kan nog bli bra med några dagar i Shanghai.

Maglev misstänker jag att ni har provat, gick det undan? tänkte åka den ToR vare sig det blir när man skall till/från flygplatsen eller ej.

Bibben, låter som en bra ide med din fina karta... jag fixar kompassen ;)

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar gott folk :great:

Efter vad ni säger och lite mer gåggling så känns det ju som att nånstans runt bund eller i områded runt den andra flygplatsen skall man bo!?

Går det att ta sig ut till Expo med metro eller liknande så man slipper bilköer?

Ikea finns väl där? är det lätt att ta sig dit för en pytt och möjligtvis en körv o bröd?

Höga hus/torn älskar jag och de där Zhujiajiao verkar fräckt också... så de kan nog bli bra med några dagar i Shanghai.

Maglev misstänker jag att ni har provat, gick det undan? tänkte åka den ToR vare sig det blir när man skall till/från flygplatsen eller ej.

Bibben, låter som en bra ide med din fina karta... jag fixar kompassen ;)

Gör så, du är alltid välkommen.

Ja, Maglev är en fantastisk, om än kort, upplevelse, men klart prisvärd, 50 RMB bara. Dock så är det bara full hastighet (431 km/h) vissa tider.

Ja, IKEA finns där, dock vet jag ej var, men borde väl finnas på www.ikea.cn

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Godmorgon, tänkte ev släcka en vit fläck på kartan och besöka Shanghai.Troligtvis under World Expo och tar gärna emot tips om var man skall bo i den stora staden!?

Hallå lamai64!

När är Expot?

Jag tänkte besöka Shanghai i december 2009 eller januari 2010.

Om Thai har nice kampanj från BKK! wink.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå lamai64!

När är Expot?

Jag tänkte besöka Shanghai i december 2009 eller januari 2010.

Om Thai har nice kampanj från BKK! wink.gif

Mvh

Kimmo

Då missar du det tyvärr, här är datumen efter en gåggling

Shanghai, 1 maj - 31 oktober 2010

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Shanghai, 1 maj - 31 oktober 2010

No good! crazy.gif

Thai körde niceprice förra året!

Asså asien flyg, från BKK.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar gott folk :great:

Efter vad ni säger och lite mer gåggling så känns det ju som att nånstans runt bund eller i områded runt den andra flygplatsen skall man bo!?

Går det att ta sig ut till Expo med metro eller liknande så man slipper bilköer?

Ikea finns väl där? är det lätt att ta sig dit för en pytt och möjligtvis en körv o bröd?

Höga hus/torn älskar jag och de där Zhujiajiao verkar fräckt också... så de kan nog bli bra med några dagar i Shanghai.

Maglev misstänker jag att ni har provat, gick det undan? tänkte åka den ToR vare sig det blir när man skall till/från flygplatsen eller ej.

Bibben, låter som en bra ide med din fina karta... jag fixar kompassen ;)

Hej Lamai,

Nej, nej.. Inte i närheten av Hongqiao Airport där finns det inte mycket.. Håll dig till Bund (jag hade bokat vid Grand Hyatt Shanghai, lobby på 53 våningen!! Men jag är "Pudong skadad" eftersom jag bor i Pudong).

Det går alldeles utmärkt att ta Metro till Expo, men räkna med att det blir trångt. Det är redan idag trångt som på tunnelbanan, taxi är annars billigt i Shanghai start kostnad 11 RMB och det åker du en bra bit på. Som ex. brukar det kosta mig från Pudong till Puxi ca 25 RMB.

Maglev skall du absolut prova, tänk bara på att dom kör bara full fart på dagen, på morgonen och kvällen kör dom långsamare för att minska buller för boende. Brukar i normala fall åka bil men provade för skoj skull en gång till flyget, du sparar MYCKET tid. Går var 15:de minut mitt på dagen.

När det gäller Ikea måste jag göra dig besviken, jag har inte hittat Pytt i Panna där ;)

Ha en bra dag!

;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, nej.. Inte i närheten av Hongqiao Airport där finns det inte mycket

wink.gif

Jo, mitt kontor ligger dar wink.gif.

Jag tycker omradet runt Jing An tempel ar bast; en mangd hotell i alla prisklasser, gangavstand till det mesta av nattlivet och gott om restauranger, aven vasterlandska. Jag rekommenderar ocksa att du aker i maj eller juni, sedan blir det for varmt, en reell temp som ar hogre an Bkk's och framat september kommer regnet. 4-stjarniga hotell inne i stan, typ Holiday Inn, Ramada mm ligger runt 1,000 SEK och en stor bars pa de vasterlandska barerna runt 50 SEK sa det ar inte sarskilt billigt. Jag har aldrig varit i Zhujiajiao men du har ocksa Hangzhou 2-3 timmar bort, en av Kina's topp-3 turistdestinationer

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lamai,

Nej, nej.. Inte i närheten av Hongqiao Airport där finns det inte mycket.. Håll dig till Bund (jag hade bokat vid Grand Hyatt Shanghai, lobby på 53 våningen!! Men jag är "Pudong skadad" eftersom jag bor i Pudong).

Det går alldeles utmärkt att ta Metro till Expo, men räkna med att det blir trångt. Det är redan idag trångt som på tunnelbanan, taxi är annars billigt i Shanghai start kostnad 11 RMB och det åker du en bra bit på. Som ex. brukar det kosta mig från Pudong till Puxi ca 25 RMB.

Maglev skall du absolut prova, tänk bara på att dom kör bara full fart på dagen, på morgonen och kvällen kör dom långsamare för att minska buller för boende. Brukar i normala fall åka bil men provade för skoj skull en gång till flyget, du sparar MYCKET tid. Går var 15:de minut mitt på dagen.

När det gäller Ikea måste jag göra dig besviken, jag har inte hittat Pytt i Panna där ;)

Ha en bra dag!

;)

Jag som trodde bund och den andra flygplatsen låg nära varandra... ;)

Maglev är ju ett måste... tyckte Japanska Shinkansen gick undan när vi körde i ca 270 km/h men 431 km/h... finns viss risk för en dubbel ToR där..

Ikea i Beijing hade ju pytt har jag för mig.. f-n, nästan så man skiter i Shanghai om jag inte får min pytt ju ;) verkar som att dom har köttbullar iaf... och korv o bröd för ca 3 spänn.. http://www.ikea.com/cn/en/store/shanghai/restaurant

Jo, mitt kontor ligger dar wink.gif.

Jag tycker omradet runt Jing An tempel ar bast; en mangd hotell i alla prisklasser, gangavstand till det mesta av nattlivet och gott om restauranger, aven vasterlandska. Jag rekommenderar ocksa att du aker i maj eller juni, sedan blir det for varmt, en reell temp som ar hogre an Bkk's och framat september kommer regnet. 4-stjarniga hotell inne i stan, typ Holiday Inn, Ramada mm ligger runt 1,000 SEK och en stor bars pa de vasterlandska barerna runt 50 SEK sa det ar inte sarskilt billigt. Jag har aldrig varit i Zhujiajiao men du har ocksa Hangzhou 2-3 timmar bort, en av Kina's topp-3 turistdestinationer

Jing An, är det i området "The Bund" som man kan välja på Agoda?

Har idag ingen aning om när jag kan komma iväg 2010, men krockar det inte med jobbet totalt så borde jag komma iväg i April och Juni.Och med tanke på Expo så hoppas jag på Juni...

Hangzhou får jag ta o gåggla lite på och se va de kan vara, men brukar inte komma så långt bort på mina avstickare innan jag åker till pat.. Thailand pga för få dagar...

Älskar flygplansmat, karma och grupper.       Best website on internet here

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...