Jump to content
IGNORERAD

Jag väljer Sverige

Herr Chang

Recommended Posts

2 timmar sedan, skrev Jive:

Jag vill passa på att ta upp det här eviga göteborgsgnället om stockholmare, som du inledningsvis är inne på.

Jag har bott i/ runt Stockholm i 30 år och min erfarenhet är, att urstockholmarna är minst lika goa som göteborgarna. Det är de inflyttade, mitt i karriärenfolket från olika landsdelar, som har åstadkommit den här malligstämpeln på stockholmarna

Ha ha ha, ja jag har träffat massor med goa Stockholmare också, men har tillbringat betydligt mer tid i Göteborg bland Göteborgarna och bara en så simpel sak som att köra bil i dessa städer skiljer sig enormt mycket åt. I Göteborg så lämnar man plats för filbyte om nån blinkar och vill byta fil, man ser till så att det blir en lucka att svänga in på. Medans i Stockholm så känns allt mycket stressigare, varenda förare ska hålla stenhårt på sina centrimetrar och det ska tutas stup i kvarten om nån upplevs tränga sig före i en kö eller missat nån avfart och försöker komma på rätt spår igen. Känns mer avslappat och inte så stressigt i Göteborg helt enkelt. :-) 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

• Svar 230
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• janne_h

15

• Tommy

15

• Mr Ning Ning

15

• Soengsang

14

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det 

3 minuter sedan, skrev Swippe:

Ha ha ha, ja jag har träffat massor med goa Stockholmare också, men har tillbringat betydligt mer tid i Göteborg bland Göteborgarna och bara en så simpel sak som att köra bil i dessa städer skiljer sig enormt mycket åt. I Göteborg så lämnar man plats för filbyte om nån blinkar och vill byta fil, man ser till så att det blir en lucka att svänga in på. Medans i Stockholm så känns allt mycket stressigare, varenda förare ska hålla stenhårt på sina centrimetrar och det ska tutas stup i kvarten om nån upplevs tränga sig före i en kö eller missat nån avfart och försöker komma på rätt spår igen. Känns mer avslappat och inte så stressigt i Göteborg helt enkelt. :-) 

Det låter nästan som gubben var ute och körde på motorvägen. Och slog på radion. Varvid dom varnade för en bilist som körde åt fel håll på motorvägen. En bilist muttrar gubben. Det är ju hur många som helst.... 

Kör i Bangkok så ska du nog se att stockholmare är ganska snälla i trafiken. 😀

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

Kenneth4618
On 2020-05-17 at 08:48, skrev Jive:

Jag vill passa på att ta upp det här eviga göteborgsgnället om stockholmare, som du inledningsvis är inne på.

Jag har bott i/ runt Stockholm i 30 år och min erfarenhet är, att urstockholmarna är minst lika goa som göteborgarna. Det är de inflyttade, mitt i karriärenfolket från olika landsdelar, som har åstadkommit den här malligstämpeln på stockholmarna

Ja det är  norrlänningarna som flyttar ner till sörlandet och blir märkvärdiga 😉😉

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Dela på andra sajter

Jag håller absolut med om HC’s inledande budskap att inte bränna några broar till Sverige. Min helt ovetenskapliga uppfattning efter en herrans massa år på forum och alla utlänningar jag träffat härnere är att runt 90% av alla som flyttar till Thailand en dag flyttar hem igen.

De som blir kvar en längre tid är antingen de som flyttat vid en ganska hög ålder eller de som faktiskt inte hade tänkt stanna, typ jag själv.

De som flyttar för att de tycker allt är skit i Sverige kommer ganska snart tycka allt är skit i Thailand, om än kanske av andra anledningar, och snart vara tillbaka i Sverige igen och då är det verkligen skit då de inte har några pengar kvar.

Sverige och Thailand kompletterar varandra oerhört bra på nästan alla områden; har man möjligheten ska man givetvis dra nyttan av detta.

Död åt Putin och hans croonies

Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Atom:

De som flyttar för att de tycker allt är skit i Sverige kommer ganska snart tycka allt är skit i Thailand

Sorry för cherrypicking, men denna mening var klockren👍

Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Atom:

Jag håller absolut med om HC’s inledande budskap att inte bränna några broar till Sverige. Min helt ovetenskapliga uppfattning efter en herrans massa år på forum och alla utlänningar jag träffat härnere är att runt 90% av alla som flyttar till Thailand en dag flyttar hem igen.

De som blir kvar en längre tid är antingen de som flyttat vid en ganska hög ålder eller de som faktiskt inte hade tänkt stanna, typ jag själv.

De som flyttar för att de tycker allt är skit i Sverige kommer ganska snart tycka allt är skit i Thailand, om än kanske av andra anledningar, och snart vara tillbaka i Sverige igen och då är det verkligen skit då de inte har några pengar kvar.

Sverige och Thailand kompletterar varandra oerhört bra på nästan alla områden; har man möjligheten ska man givetvis dra nyttan av detta.

Ja, vådan av att ha rivit broarna till Sverige får jag uppleva nu när jag går i flyttankar. T ex hitta och köpa en lägenhet från Thailand och mycket annat strul, särskilt som frugan skall flytta med.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Min personliga skrack  ar att i framtiden bli dumpad i dodens vantrum   alltsa aldre varden   

• skitmat
  • ingen svensktalande personal
  • aldrig ga ut
  • inga sociala kontakter
  • ingen omsorg
  • regler
  • etc etc

Jag tycker det finns mkt battre alternativ i Thailand

• jag kan hyra personal for inkop  matlagning stadning  och transporter etc
  • ledsagare till sociala sammankomster
  • kan besoka  doktor  tandlakare samma dag man far problem med nagot
  • det mesta gar att losa 
  • etc etc

Bada listorna kan bli hur langa som helst      men i mitt fall racker dom slantarna man far i pension till enormt mkt mer av livshojande samvaro och livskvalitet  Dessa ar synnerligen viktiga faktorer for mig   annars e det nog battre att dra pa sig tra fracken😉

Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Jive:

Ja, vådan av att ha rivit broarna till Sverige får jag uppleva nu när jag går i flyttankar. T ex hitta och köpa en lägenhet från Thailand och mycket annat strul, särskilt som frugan skall flytta med.

Måste bli ett litet helvete för dig att komma till baks som invandrare, gå på SFI och lära dig svenska igen!:lipa:

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev audirs2:

Måste bli ett litet helvete för dig att komma till baks som invandrare, gå på SFI och lära dig svenska igen!:lipa:

Det har jag aldrig lärt mig. Jag är skåning.😁

Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev janne_h:

Det 

Det låter nästan som gubben var ute och körde på motorvägen. Och slog på radion. Varvid dom varnade för en bilist som körde åt fel håll på motorvägen. En bilist muttrar gubben. Det är ju hur många som helst.... 

Kör i Bangkok så ska du nog se att stockholmare är ganska snälla i trafiken. 😀

Riktigt så illa kör jag inte, men det är fasiken inte lätt alla gånger att veta vilken fil man ska lägga sig i  och veta vilken avfart osv och är det rusningstrafik så är det tillräckligt stressigt utan att nån tutar åt en 😛

I Bangkok skulle jag inte komma på tanken att köra bil.

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Swippe:

Riktigt så illa kör jag inte, men det är fasiken inte lätt alla gånger att veta vilken fil man ska lägga sig i  och veta vilken avfart osv och är det rusningstrafik så är det tillräckligt stressigt utan att nån tutar åt en 😛

I Bangkok skulle jag inte komma på tanken att köra bil.

Förstod det. Själv bor jag i Bangkok. Och ärligt talat så upplever jag både Göteborg och Stockholm, ganska likvärdigt. Upplevde på intet sätt att Göteborgs bilister var mera vänliga i trafiken i sommras. När jag och frun kom från Danmark senast och besökte Tommy med mussen. 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Och ärligt talat så upplever jag både Göteborg och Stockholm, ganska likvärdigt.

Sant, båda städerna har ett högt inslag av importerade rymdingenjörer i trafiken.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

Sant, båda städerna har ett högt inslag av importerade rymdingenjörer i trafiken.

Inte så mycket JET hos dina rymdingenjörer mera GET.

Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev bambam:

Inte så mycket JET hos dina rymdingenjörer mera GET.

Getbesudlare

Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Allmänt

Främst klimatet, solen, ljuset året runt.

Naturen, djungel, hav, djurliv  mångfalden

Maten, färsk frukt, fisk, kryddor etc.

Frihet att leva som du vill.

Mycket lite svensk extrem feminism och PK politiker som moraliserar.

Sedan anser jag  att omvårdnad, sjukhus  etc är bättre i Thailand än Sverige numera.

Mera personligt

Fru, barn.

Vilka hobbies du har.

Själv odlar jag. Gronsaker, frukt, kryddor, blommor året runt.

Jag kommenterar varje mening du skrev, var och en för sig:

"Klimatet"? Värme som är helt olidlig under flera månader, luftföroreningar i Bangkok och tex Chiang mai som dödar 10.000-tals varje år, men Ljuset är trevligt!

"Naturen"??? Har Thailand allemansrätt kan du gå på någon annans mark och plocka svamp eller bär? Havet kring Sverige är underbart men lite kallt för det mesta, djurliv, När såg du ett vilt djur större än en fågel eller ödla senast? I går såg jag ett rådjuskid på cykelbanan alldeles intill mig (Ingen försökte fånga in det och äta upp det), Tranor som samlas på fälten alldeles inpå vårt hem som ligger ca 9 Km från Göteborgs centrum och en massa andra stora fåglar...

Vi Har sett Älg i vår lilla trädgård, Vildsvin alldeles i närheten de kan vandra fritt utan att frukta för sina liv, för det mesta och jakten är reglerad.

"Maten" är en smaksak, men visst kan jag få tag på färska frukter och grönsaker i Sverige.

"Friheten"??? knappt värt en kommentar men OK, i Sverige är jag fri att säga och säga nästan vad som helst, (förutom att Invandrare är lata och tjuvaktiga brottslingar), men att Statsminister eller tom Statschefen är idi*ter funkar utan repressalier.

"Feminism" Jag tycker att det är lite överdrivet ibland, men lider knappast av det, vilka normala män gör det???

"Sjukvården" OK ett halvt rätt, för vardagliga krämpor som kräver lite tabletter så är den enklare i Thailand, men om det krävs Hjärtkirurgi, cancervård eller annat som kostar pengar på riktigt, så leder nog Sverige, Eller?

9 timmar sedan, skrev Amigo:

Kombination är bäst. April - september i Sverige, härlig vår, sommar o början på hösten. Sen Thailand, värme, sol, strand o lattjo laijban. Behöver inte klä på 30 min bara för att ta en sväng på moppen. Männsikorna (beror på vilka man umgås med, jag är vuxen o får välja själv)

Sen finns det nackdelar i båda länder, det som är fördel i Sverige är nackdel i Thailand t.ex sjukvårdkostnad, medicin Det är lätt att leva i Sverige också, kan knalla in i butiken o behöver inte undra om man blir lurat, konsument trygghet. Nordens natur är överlägsen, Ullared, Böda camping etc... 55555 härligt, vad jag älskar leva, i båda länder. Tack.

Korrekt!

5 timmar sedan, skrev Jive:

Jag önskar dej all lycka och hoppas att det går bra!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Lite kul lasning

Det är eftermiddag i Chiang Mai, norra Thailand. På äldreboendet Care Resort några kilometer utanför stadskärnan har det blivit dags för zumba. 
– Le, var lyckliga! tjuter instruktören Nina Izumi entusiastiskt. 
Deltagarna är från 70 år och uppåt och rörelseschemat är anpassat därefter. Fokus ligger på rörlighet. Skötare hjälper två rullstolsburna boende att följa med i armrörelserna. 
I en paus mellan låtarna förklarar Izumi att hon oftast spelar 60-talsmusik – dels för tempot, dels för igenkänningseffekten. Elvis klassiker Love Me Tender börjar strömma ur högtalarna och instruktören är genast på fötter för att peppa sina deltagare att följa med i dansstegen. 
– Yeah, njut av livet! Mary, somna inte! 

https://www.gp.se/nyheter/världen/billig-äldrevård-lockar-svenskar-till-Thailand-1.3997121

Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Tommy:

"Klimatet"? Värme som är helt olidlig under flera månader, luftföroreningar i Bangkok och tex Chiang mai som dödar 10.000-tals varje år, men Ljuset är trevligt!

"Naturen"??? Har Thailand allemansrätt kan du gå på någon annans mark och plocka svamp eller bär? Havet kring Sverige är underbart men lite kallt för det mesta, djurliv, När såg du ett vilt djur större än en fågel eller ödla senast? I går såg jag ett rådjuskid på cykelbanan alldeles intill mig (Ingen försökte fånga in det och äta upp det), Tranor som samlas på fälten alldeles inpå vårt hem som ligger ca 9 Km från Göteborgs centrum och en massa andra stora fåglar...

Vi Har sett Älg i vår lilla trädgård, Vildsvin alldeles i närheten de kan vandra fritt utan att frukta för sina liv, för det mesta och jakten är reglerad.

"Maten" är en smaksak, men visst kan jag få tag på färska frukter och grönsaker i Sverige.

"Friheten"??? knappt värt en kommentar men OK, i Sverige är jag fri att säga och säga nästan vad som helst, (förutom att Invandrare är lata och tjuvaktiga brottslingar), men att Statsminister eller tom Statschefen är idi*ter funkar utan repressalier.

"Feminism" Jag tycker att det är lite överdrivet ibland, men lider knappast av det, vilka normala män gör det???

"Sjukvården" OK ett halvt rätt, för vardagliga krämpor som kräver lite tabletter så är den enklare i Thailand, men om det krävs Hjärtkirurgi, cancervård eller annat som kostar pengar på riktigt, så leder nog Sverige, Eller?

Korrekt!

Jag önskar dej all lycka och hoppas att det går bra!

MVH Tommy

Tack, Tommy! 

Dela på andra sajter

ArneMorales
9 timmar sedan, skrev Tommy:

Värst vad du blivit negativ till Thailand Tommy.

Visst är det lite for varmt här i april o maj, men även då är morgnar och kvällar helt ok. Mitt på dagen får man de varmaste dagarna softa i skuggan under ett träd, där det ofta dessutom är en svag vind. Likaså i skuggan vid havet.

Ja, luftfororeningarna i Bangkok är kass. Därfor undviker man Bangkok så mycket som mojligt.

Vill minnas att du bodde i Bangkok några år. Lyckades du aldrig ta dig ut ifrån staden?

Thailand har 147 Nationalparker. Bor själv 1,5 tim med bilen från en av de bästa

Khao Yai National Park.

Där finns tex vilda elefanter, 445 fågelarter, 85 arter ormar och reptiler.

Längs väg 334 till Pattaya ser jag ofta Maraboustorkar och hägrar.

I trädgården har vi ca 30 olika fjärilsarter, ca 20 fågelarter, och tiotal olika ormar, ekorrar, skoldpaddor, grodor, stora spindlar

1556709601_Twobutterflies.thumb.JPG.a025710418fd9914744d899cdf1c4a4f.JPG

IMG_7831.thumb.JPG.362230402633e5524c7ffe2914430ab0.JPGIMG_0552.thumb.JPG.44ba69a5ca69e340a70f615370745cef.JPG

600675736_2015-05-04GoldenTreeSnake.thumb.jpg.bd0e975e364765f73ead8aeec9f52c5c.jpg

Vi plockar mycket svamp i skogarna i mina hemtrakter efter regn. Bla Kantareller och en favorit som kallas headkon.HedKon.thumb.JPG.53e0adaae5f44d786983ad23e6c901d7.JPG

1283749522_Kantareller2010-08-21.thumb.jpg.fcfc47922580929c02975b7fb5ad6c9d.jpg

Ändrades av ArneMorales
Dela på andra sajter

ArneMorales

Dessa foton  av Isaans motsvarighet till Norrlands älgar tog jag vid floden 200 meter från mitt hus. Precis som med älgarna vill jag inte ha in dem i trädgården

Bufflarna.jpg.6d98d33af46838a6ab60c77a6d91c8b0.jpg

Bufflarna2.jpg.6515a937e6966a0b014ce8f6be33eb8f.jpg

Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Värst vad du blivit negativ till Thailand Tommy.

Visst är det lite for varmt här i april o maj, men även då är morgnar och kvällar helt ok. Mitt på dagen får man de varmaste dagarna softa i skuggan under ett träd, där det ofta dessutom är en svag vind. Likaså i skuggan vid havet.

Ja, luftfororeningarna i Bangkok är kass. Därfor undviker man Bangkok så mycket som mojligt.

Vill minnas att du bodde i Bangkok några år. Lyckades du aldrig ta dig ut ifrån staden?

Thailand har 147 Nationalparker. Bor själv 1,5 tim med bilen från en av de bästa

Khao Yai National Park.

Där finns tex vilda elefanter, 445 fågelarter, 85 arter ormar och reptiler.

Längs väg 334 till Pattaya ser jag ofta Maraboustorkar och hägrar.

I trädgården har vi ca 30 olika fjärilsarter, ca 20 fågelarter, och tiotal olika ormar, ekorrar, skoldpaddor, grodor, stora spindlar

1556709601_Twobutterflies.thumb.JPG.a025710418fd9914744d899cdf1c4a4f.JPG

IMG_7831.thumb.JPG.362230402633e5524c7ffe2914430ab0.JPGIMG_0552.thumb.JPG.44ba69a5ca69e340a70f615370745cef.JPG

600675736_2015-05-04GoldenTreeSnake.thumb.jpg.bd0e975e364765f73ead8aeec9f52c5c.jpg

Vi plockar mycket svamp i skogarna i mina hemtrakter efter regn. Bla Kantareller och en favorit som kallas headkon.HedKon.thumb.JPG.53e0adaae5f44d786983ad23e6c901d7.JPG

1283749522_Kantareller2010-08-21.thumb.jpg.fcfc47922580929c02975b7fb5ad6c9d.jpg

Tycker du missat en viktig sak. 

Alla dessa frukter och grönsaker som man ej behöver bli ruinerad på.

Jämför pris på Papaya i Thailand och i Sverige!

- är att systembolagets sortiment på öl (vin) inte finns i Thailand.

Dela på andra sajter

Just nu väljer jag Thailand, men inget är hugget i sten.

Men har man inte provat så vet man inte, personligen skulle jag får krupp av att sitta i en lägenhet i Sverige.

Problemet för många är ev. återflytt är boende, man bör se till att ha kapital så man kan köpa ett boende, att hyra något i Sverige är inte helt lätt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Men har man inte provat så vet man inte, personligen skulle jag får krupp av att sitta i en lägenhet i Sverige.

Problemet för många är ev. återflytt är boende, man bör se till att ha kapital så man kan köpa ett boende, att hyra något i Sverige är inte helt lätt.

Och då hamnar  man i Norrland typ och kan hitta nått för 150,000.-! Djursholms är inte att tänka på alls!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
22 minuter sedan, skrev audirs2:

Och då hamnar  man i Norrland typ och kan hitta nått för 150,000.-! Djursholms är inte att tänka på alls!

Man behöver inte ta sig till Norrland för att hitta billigt boende. Det funkar lika bra i skogen runt storstäderna 

Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev audirs2:

Gärna det, personligen tycker jag storstad suger, särskilt i dess sovgetton runt städerna.

Dela på andra sajter

On 5/18/2020 at 7:07 AM, Soengsang said:

Jag väljer Thailand, det är hugget i sten känslomässigt. Även rent praktiskt har det fungerat utmärkt, varit i Thailand 3 mån, jobb i Sverige 1 månad och det har rullat på i 15 år problem fritt tills corona krisen satte käppar i hjulet. Låst i Sverige på obestämd tid med familjen i Thailand sätter igång funderingar om det verkligen är hållbart att pendla. Man måste ju ha en inkomst, hade det inte varit för jobbet hade jag aldrig lämnat Thailand.

Ändrades av Herluf
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...