Jump to content
Herr Chang

Jag väljer Sverige

Recommended Posts

Abercrombie
20 timmar sedan, skrev rolba:

Californien är även mitt förstaval om jag varit ekonomiskt oberoende.

Kunde man bara hitta ett vettigt boende till "svenskt" pris så skulle jag nog bott där nu.

Får nöja mig med Thailand/Sverige 60/40 nu. Men detta år blir det nog mer Sverige än vad jag tänkt mig.

Hur är prisläget där jämfört med Sverige? Jag förstår ju att det är olika på olika ställen i CA, men ta tex en lunch i Sverige för en hundring, vad skulle det kosta? Till exempel.

• Ge karma 1

Wanchai
6 timmar sedan, skrev LTD:

Ser ut att vara rätt låga fribord, mycket stänk när det går lite sjö? 

Beror väl på hur båten klyver sjön.

wavis
23 timmar sedan, skrev JJC:

Intresserad?

20200518_160501.thumb.jpg.495f3b7f5a4291b6e014fb5194d46022.jpg

Den båten klarar en normal trolling sjö bra, Men se upp så att självlänsarna funkar som de skall.

• Ge karma 2

JJC
17 minuter sedan, skrev wavis:

Den båten klarar en normal trolling sjö bra, Men se upp så att självlänsarna funkar som de skall.

De fungerar bra. 

• Fint 1

rolba
10 timmar sedan, skrev Abercrombie:

Hur är prisläget där jämfört med Sverige? Jag förstår ju att det är olika på olika ställen i CA, men ta tex en lunch i Sverige för en hundring, vad skulle det kosta? Till exempel.

Dagens lunch existerar inte vad jag vet men det går bra att hitta ganska billiga matställen. Jag skulle nog säga att det är lite billigare än i Sverige.  Sen finns det ju hysteriskt dyra ställen åxå.

• Ge karma 2

JJC
8 timmar sedan, skrev wavis:

Nu är den såld. De kommer en och hämtar den idag.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Atom
On 5/20/2020 at 8:29 PM, LTD said:

Intressant tråd och många bra argument. Kunde jag välja helt fritt så hade jag nog inte valt varken Thailand eller Sverige. Sverige går främst bort pga klimatet. Thailand har bättre klimat men  jag skulle hellre bo i ex Kalifornien eller nån annanstans med likvärdigt klimat. 

Men man ska väl ha en 8-10.000 usd/mån att bränna för att ens tänka på att bo där. 

Hade jag inte haft vänner och släktingar i Sverige som jag ibland saknar eller frugan haft släktingar och vänner i Thailand som hon ibland saknar så finns det givetvis mängder av länder som förmodligen vore intressantare att bo i än Sverige eller Thailand.

Jag och frugan bodde i Hongkong 2004 och det är något vi fortfarande ofta pratar om som något som fick oss båda att växa; att flytta till ett tredje land där man inte känner någon. Vet dock inte om jag skulle vilja göra det igen; man blir äldre och bekvämare och just vänner och släktingar blir, åtminstone för oss, allt viktigare. Skulle vi göra det så är dock Kalifornien absolut ett alternativ. Vi reste runt där tre veckor i somras och åtminstone som turist så är Kalifornien perfekt, kan dock tänka mig att det praktiskt med visum etc blir ett smärre helvete.

Halva året i Sverige och halva i Thailand och sedan förhoppningsvis nog med pengar och hälsa att resa under tiden; det är min dröm.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Atom
Posted (edited)
On 5/19/2020 at 1:34 AM, Tommy said:

Tänkte skriva nåt om det, men de som faktiskt lyssnar på hela segmentet om Thailand fattar att de vet att kungen har extremt begränsad makt och att Juntan faktiskt fortfarande regerar, trots så kallade "val".

Lät faktiskt bli att skriva nåt om kungamakten, just för att få en kommentar som din, du har helt rätt i en del deras kommentarer låter som att de tror att kungen har makt, men i helhet så beskrivs Kungen som vår ungefär med begränsad makt, fast med en 20 personer stark "Säkerhetsstyrka" (sexsoldaterna, som den tyska rösten pratar om).

Edited by Atom

Jive
Posted (edited)
1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tycker de var ute och cyklade; givetvis har kungen enorm makt, bland annat en större personlig militärmakt än vad någon kung haft på 100 år. Tveklöst regerar juntan fortfarande, trots att de faktiskt förlorade valet. Trist, men inget som påverkar mitt dagliga liv.

Edit

Edited by Jive

Atom
Posted (edited)
5 hours ago, Jive said:
Edited by Atom
  • Ge karma 1

Jive
Posted (edited)
20 minuter sedan, skrev Atom:

Ingen diskussion jag vill ta på ett öppet forum, ens på svenska, men visst kan det här vara ytterligare ett bidrag till krutburken.

Edit

Edited by Jive

spooncreek

Kalifornien där flertalet medlemmar verkar vilja sätta upp sina bopålar om möljigheten finns, är visserligen en fantastisk trevlig amerikansk delstat, men med ett stort problem: Vädret.

Det är helt enkelt alldeles för kallt. Särskilt i norr, San Francisco, t.ex. på många sätt en underbar stad, men risken för att frysa ihjäl en mörk natt är överhängande. I södra Kalifornien är det något bättre, men ändå alltför ofta lite kyligt för en dag på stranden. Ungefär som det oftast är på Kanarieöarna, det ser soligt och varmt ut på bild, men normaltillståndet väl på plats är att man fryser häcken av sig.

• Ge karma 2
  • Fint 1

Mr Ning Ning
Posted (edited)
58 minuter sedan, skrev spooncreek:

Kalifornien där flertalet medlemmar verkar vilja sätta upp sina bopålar om möljigheten finns, är visserligen en fantastisk trevlig amerikansk delstat, men med ett stort problem: Vädret.

Det är helt enkelt alldeles för kallt. Särskilt i norr, San Francisco, t.ex. på många sätt en underbar stad, men risken för att frysa ihjäl en mörk natt är överhängande. I södra Kalifornien är det något bättre, men ändå alltför ofta lite kyligt för en dag på stranden. Ungefär som det oftast är på Kanarieöarna, det ser soligt och varmt ut på bild, men normaltillståndet väl på plats är att man fryser häcken av sig.

Ja tycker man att 25 plus är för kallt ska man inte åka till Kanarieöarna.

Jag var där i januari i år och det var riktigt skönt.(Puerto Rico)

En minimal regnskur på 14 dagar och då sjönk temp till 18gr.

Första gången jag upplevt regn i den delen av ön.

Edited by Mr Ning Ning

spooncreek
12 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

Ja tycker man att 25 plus är för kallt ska man inte åka till Kanarieöarna.

Jag var där i januari i år och det var riktigt skönt.(Puerto Rico)

En minimal regnskur på 14 dagar och då sjönk temp till 18gr.

Första gången jag upplevt regn i den delen av ön.

Runt 20 när jag var på Gran Canaria sist, det var iofs före den globala uppvärmningen 😎,  men relativt vanligt vad jag förstår det. På tok för kallt för min del.

• Haha 2

Nicholas
5 hours ago, spooncreek said:

Har bott både i San Diego, Santa Clara och Miami. 

Men visst det är kallt i stilla havet och poolen blir nästan aldrig varm i Santa Clara. 

San Diego är bättre, men hade rimfrost på vindrutan några morgnar om året men kl 10 var det nice igen. 

Funkade att spela golf året runt. 

Miami däremot är förvånansvärt ruggigt på vintern, men det är nog mest psykologiskt då man förväntar sig varmare. 

Cuba är ju ungefär samma som Miami. 

Thailand är varmare men Thailand är ju ett av jordens varmaste länder. 

Maten i USA vinner över Thailand. 

Tycker det är helt ok med Stockholm / Thailand som combo. 

• Ge karma 5
  • Fint 1