Jump to content
IGNORERAD

Flyttcontainer


godbit

Recommended Posts

  • Svar 33
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • TomasHudik

    8

  • stjp8729

    5

  • Sek Losos uncle

    3

  • Sam sip sam

    2

Mest aktiva i denna tråd

Hej, sände en 6 kubiks trälåda med båt förra sommaren. Från Köpenhamn till Ban Chang med packning/uppackning dörr-till-dörr. Med Euromovers som ingår i European Removal & Transport CO. ApS. Kostade 17.000:- danska och c:a 2.000 baht här för expeditions och lagerkostnad. Lådan blev inte öppnad av den Thailändska tullen. Inga som helst problem.

Fraktvägen blev lastbil till Hamburg, båt till Bangkok och sen en lastbil igen (Seabra International Movers and Logistics Co., Ltd.).

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skeppat containrar bade till och fran Thailand. Bada ggr har det hamnat runt 20,000-25,000 skr fran tre av de storre bolagen. Jag har alltid varit tvungen att begara in offert fran flera firmor men bada gangerna har Asian Tigers varit billigast om an med endast nagra kronor per kubik. Vet tyvar inte storleken pa containrarna men det har varit i runda slangar ca ett ton (1,000 kg)som priset gallt. Lite oortodoxt att rakna i kg men det ar sa min arbetsgivare gor. Ett ton vanliga hushallsgrejor motsvarar val ungefar ca 10 kubik. Priset var ocksa inklusive ned- och uppackning dorr till dorr.

Samtliga firmor hade avtal med olika svenska flyttfirmor och det koordinerades automatiskt. Det var ca 1,500 skr billigare att kopa tjansten fran en thaibaserad firma an en svensk. Asian Tigers har for ovrigt svensk personal pa sitt BKK-kontor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har skeppat containrar bade till och fran Thailand. Bada ggr har det hamnat runt 20,000-25,000 skr fran tre av de storre bolagen. Jag har alltid varit tvungen att begara in offert fran flera firmor men bada gangerna har Asian Tigers varit billigast om an med endast nagra kronor per kubik. Vet tyvar inte storleken pa containrarna men det har varit i runda slangar ca ett ton (1,000 kg)som priset gallt. Lite oortodoxt att rakna i kg men det ar sa min arbetsgivare gor. Ett ton vanliga hushallsgrejor motsvarar val ungefar ca 10 kubik. Priset var ocksa inklusive ned- och uppackning dorr till dorr.

Samtliga firmor hade avtal med olika svenska flyttfirmor och det koordinerades automatiskt. Det var ca 1,500 skr billigare att kopa tjansten fran en thaibaserad firma an en svensk. Asian Tigers har for ovrigt svensk personal pa sitt BKK-kontor.

Har också använt Asia Tigers (två gånger) och varit nöjda med dom, och precis som du skriver Wille har dom haft Svensk personal vilket har känts bra.

Ha en bra dag!

:D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

jag ringde 026-101001 i gefle

skickade en 20 foot container till bkk den 12/12-08

priset från min dörr till BKK tror jag var 12000:-sek

skicka den för säkerhets skull i frugans namn

du har en vecka på dig att hämta ut den från hamnen utanför Pattaya,sedan blir det straffavgifter :diablo:

jag skrev en innehållsförteckning på swe+thai

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej, skickade 3 pallar, 1.80 meter höga med skruvade pallkragar och plywoodlock, tillsammans 5 kubik & 900 Kg med blandade byggvaror såsom svenska VVS & El-installationsgrejor, hushållsgrejor m.m i september 2008.

Kostade bara 4.025:- Totalt momsfritt från Shurgard-förråd i Stockholm via Göteborg- Hamburg- Rotterdam- Singapore- Bangkok. Speditören hämtade upp det direkt med lastbil från förrådet.

Terminus Spedition & Transport AB i Göteborg

031-640210

Dom fixade frakten perfekt och det tog 4-5 veckor, men sen vart det lite extra i Bangkok C:a 20.000 Bath för uttullning & "under-the table-money" (det stod faktiskt exakt så på fakturan) och lastbilstransport 25 mil. Hade 22 listor med innehållsförteckningar på engelska, men tullen fattade ingentingcrazy.gif, utan löste problemet med att kalla det för " 5 Television sets & 6 Stereo sets huh.gif och öppnade inte pallarna dance1.gif

Jag kan nog rekommendera att skaffa en speditör i Bangkok först, så kan det nog bli billigare där, men man ska inte klaga. Vart ju överlycklig när den rostiga gamla lastbilen med blanka däck kom tuffandes lagom till byggstarten!!preved.gif

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...

Ser att det var ett tag sedan någon skrev i denna länk. Jag har precis packat en 40 fots container (Ca 12m x 2,5m x 2,5m) full från golv till tak som ska hämtas i Hudiksvall på Tisdag 27/7-10. Jag har varit lite sent ute med att ordna fraktpriser från Thailand så jag vände mig till nåra firmor i Sverige. Den absolut billigaste jag fick tag i är Flyttkonsulten i Stockholm. Dom har flyttat många hushåll och har varit otroligt trevliga och service inriktade.

Jag har köpt en egen 40 Fot container som stod i Västerås, jag fick för 22,000 för en sjöduglig container levererad till min adress i Hudiksvall. Detta alternativ passar mig eftersom jag ska börja bygga mitt hus I Sakon Nakhon nu i Vinter och behöver ha längere förvaring av mina möbler, samt att jag kan använda mig av containern som förvaring på byggplatsen.

Fraktpriserna jag fått är 3,400 SEK för frakt av container till Gävle hamn där den lastas och skickas till Bangkok för 27,816 SEK

När containern kommer till Bangkok så tar Asian Tigers över och tullar och fraktar till Sakon Nakhon och för detta betalar jag 16,296 SEK

Jag har försäkrat containern från dörr till dörr för 350,000 som kostar mig 8,750 SEK

Totalt så kostar hela kalaset en slant men skulle jag köpa på mig ett nytt hushåll i Thailand så blir det en bra affär.

TomasHudik

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

>TomasHudik Var det där verkligen det billigaste alternativet?? Du har ju egen kontainer, vilket borde sänka priset.

Förra året frågade jag Schenker och de ville ha c:a 12000 för en halvkontainer från Göteborg till hamnen närmast söder om Bangkok. (Jag fattade det som att det var inklusive kontainer, för de pratade om extrakostnad OM kontainern blev upptagen för länge, men jag kollade bara lite snabbt, så kanske fattade jag fel.)

Kanske vet ni om att det inte är någon tull och VAT* då man flyttar personliga saker inom 6 månader efter att du fått ditt första 12-månadersVISA.

*Ofta är tullen 20 % + 7 % VAT på värdet. Det är inte säkert att ni är överens om värderingen, men det spelar ju ingen roll om transporten sker då procenten är 0 :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

>TomasHudik Var det där verkligen det billigaste alternativet?? Du har ju egen kontainer, vilket borde sänka priset.

Förra året frågade jag Schenker och de ville ha c:a 12000 för en halvkontainer från Göteborg till hamnen närmast söder om Bangkok. (Jag fattade det som att det var inklusive kontainer, för de pratade om extrakostnad OM kontainern blev upptagen för länge, men jag kollade bara lite snabbt, så kanske fattade jag fel.)

Kanske vet ni om att det inte är någon tull och VAT* då man flyttar personliga saker inom 6 månader efter att du fått ditt första 12-månadersVISA.

*Ofta är tullen 20 % + 7 % VAT på värdet. Det är inte säkert att ni är överens om värderingen, men det spelar ju ingen roll om transporten sker då procenten är 0 :)

Jag tog 3 priser för en 40 fotare. Halva kostnaden är avgifter för lyft, terminal och pappersavgifter. Tar man bara ett pris på frakten så är den inte så dyr.

Här är lite tull information jag fått.

GENERAL CUSTOMS INFORMATION

DUTY FREE APPROVAL WILL OBTAINED BE UNDER THESE QUALIFICATIONS:

FOR RETURNING THAI CITIZEN

  1. Holds a Thai passport.
  1. Household goods must arrive within six months after his arrival.
  1. Household goods must come from the country in which he's staying before moving back to Thailand.
  1. The shipper must be in that country at least one year.
  1. If the shipper visits Thailand during his stay overseas, it must be only 3 months maximum each time.
  1. If the shipper visits Thailand many times during his stay overseas, he must have good reason and explanation for Thai customs.
  1. The shipper has never imported goods into Thailand.
  1. Thai Customs allow one air and sea shipment.
  1. Must contain used items (not new).
  1. Thai Customs allows one of each kind of electrical appliances. Double items will be dutiable.
  1. FOR ALL FOREIGNERS

  1. Shipper should enter Thailand with a 90 days "class B" (business) non-immigrant visa.
  1. Shipper has one year work permit (without any condition), and one year visa which has been stamped by The Immigration in Thailand. Normal process or issuing work permit will take at least two months.
  1. Household goods must arrive within six months after his first arrival with non-immigrant visa.
  1. Household goods must come from the country in which he's been working before moving to Thailand.
  1. Must contain used items (not new).
  1. Thai Customs allows one of each kind of electrical appliances. Double items will be dutiable.
  1. Customs will allow duty free import to one sea freight and one air freight only.
Ändrades av TomasHudik
Link to comment
Dela på andra sajter

>TomasHudik Var det där verkligen det billigaste alternativet?? Du har ju egen kontainer, vilket borde sänka priset.

Förra året frågade jag Schenker och de ville ha c:a 12000 för en halvkontainer från Göteborg till hamnen närmast söder om Bangkok. (Jag fattade det som att det var inklusive kontainer, för de pratade om extrakostnad OM kontainern blev upptagen för länge, men jag kollade bara lite snabbt, så kanske fattade jag fel.)

Kanske vet ni om att det inte är någon tull och VAT* då man flyttar personliga saker inom 6 månader efter att du fått ditt första 12-månadersVISA.

*Ofta är tullen 20 % + 7 % VAT på värdet. Det är inte säkert att ni är överens om värderingen, men det spelar ju ingen roll om transporten sker då procenten är 0 :)

Jag fick inga sex månader på mig i Februari 2010, det är tre månader som gäller om du skall ta i ditt flyttgods utan att betala skatt i Thailand på flyttgodset.

Men inga problem om AsianTigers sköter pappersarbetet dom har 100% koll på vad som gäller för olika länder, har själv använt dom till fyra länder kan kan verkligen rekommendera dom!

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att det var ett tag sedan någon skrev i denna länk. Jag har precis packat en 40 fots container (Ca 12m x 2,5m x 2,5m) full från golv till tak som ska hämtas i Hudiksvall på Tisdag 27/7-10. Jag har varit lite sent ute med att ordna fraktpriser från Thailand så jag vände mig till nåra firmor i Sverige. Den absolut billigaste jag fick tag i är Flyttkonsulten i Stockholm. Dom har flyttat många hushåll och har varit otroligt trevliga och service inriktade.

Jag har köpt en egen 40 Fot container som stod i Västerås, jag fick för 22,000 för en sjöduglig container levererad till min adress i Hudiksvall. Detta alternativ passar mig eftersom jag ska börja bygga mitt hus I Sakon Nakhon nu i Vinter och behöver ha längere förvaring av mina möbler, samt att jag kan använda mig av containern som förvaring på byggplatsen.

Fraktpriserna jag fått är 3,400 SEK för frakt av container till Gävle hamn där den lastas och skickas till Bangkok för 27,816 SEK

När containern kommer till Bangkok så tar Asian Tigers över och tullar och fraktar till Sakon Nakhon och för detta betalar jag 16,296 SEK

Jag har försäkrat containern från dörr till dörr för 350,000 som kostar mig 8,750 SEK

Totalt så kostar hela kalaset en slant men skulle jag köpa på mig ett nytt hushåll i Thailand så blir det en bra affär.

TomasHudik

Hej TomasHudvik,

Var precis uppe i Sakhon Nakhon förra veckan och sparkade på mina lådor som skeppades i Februari 2010..

Då det lät lite konstigt när jag sparkade på en låda, så började jag småsparka på dom andra också och nog lät det där med.. :D

Det liksom lät som något var löst och det liksom rasade ner.. <_< Eftersom jag är lite äckelmagad betalade jag frugans bror för att disikera en låda.. :) Och det visade sig att termiter hade byggd bo inne i kartongpappen och några mus familjer tyckte det var trevligare i mina lådor än ute i naturen. :P

Om du själv skall "lagra" ditt bohag i container ett tag skulle jag rekommdera någon form av giftbehandling alternativt gasbehandlig för att unvika dessa små snyltgäster. Jag är helt övertygad att AsianTigers kan rekommendera någon/något dvs om du inte gillar dessa småkryp.

Ha en bra dag!

:)

PS.. Allt inne i lådorna hade klarat sig...

:D

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

skulle kolla på dom stora bolagen, såsom cma-cgm, msc, cosco, maersk osv.

Försök att tulla in burken själv, om inte annat ta hjälp av en klareringsfirma här tex kgh costums är väldigt bra.

sen ta kontakt med en Thai firma som hämtar burken i Laem Chabang och tar den till ditt lossningplats (Kolla om du får låna en lossningsbrygga för detta går snabbare) och sen ta ner burken till Laem Chabang så tar rederiet hand om den tomma burken =mindre kostnader.

Gbg-Thai ca 7-7 1/2 vecka, omlastning sing

Ps detta är om man fraktar 20 e 40 foot container inget annat

Mvh Snömannen

Ändrades av snömannen

Some folks are so protective over their mini-status symbol. No need to justify it. Does it do what you want it to do.Great, move on..Because who cares??

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej TomasHudvik,

Var precis uppe i Sakhon Nakhon förra veckan och sparkade på mina lådor som skeppades i Februari 2010..

Då det lät lite konstigt när jag sparkade på en låda, så började jag småsparka på dom andra också och nog lät det där med.. :D

Det liksom lät som något var löst och det liksom rasade ner..

Hej Stjp

Jasså du har varit uppe i Sakon Nakhon . grönt och fint där uppe den här årstiden gissar jag?

Skönt att dina grejor i lådorna klarat sig jag ska se till och gasa containern om inte vårat hus står klart i år.

Containern är nu lastad på båten i Gävle och bör vara uppe i Sakon i mitten av September senast, Själv så kommer jag ner i början av November om allt jobb är klart.

Tack för alla för era kommentarer

Ändrades av Surin P3
Citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tog 3 priser för en 40 fotare. Halva kostnaden är avgifter för lyft, terminal och pappersavgifter. Tar man bara ett pris på frakten så är den inte så dyr.

Här är lite tull information jag fått.

Terminal ingick i det pris, som jag fick, men det var bara någon dag, så man måste vara snabb, för att inte åka på extrahyra.

Jag tänkte inte på pappershanteringen,

men vadå kostnad för "lyft" - Hur ska de kunna få containern till Thailand om de inte lyfter på den på fartyget??? :)

Jasså du har varit uppe i Sakon Nakhon . grönt och fint där uppe den här årstiden gissar jag?

Är det inte blått och gult? Jag har hört att det är en massa regnvatten och blixtar :)

----

>stjp

Jaha, de börjar räkna 6 månader ifrån att man får 3-månadersVISAT, fastän man inte får föra in det, förrän efter man fått första 12-månadsVISAT!!! Ännu mer korkade regler då än vad jag trodde :( De verkar vilja fixa större extrainkomster till Thailänska hamnen...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej TomasHudvik,

Var precis uppe i Sakhon Nakhon förra veckan och sparkade på mina lådor som skeppades i Februari 2010..

Då det lät lite konstigt när jag sparkade på en låda, så började jag småsparka på dom andra också och nog lät det där med.. :D

Det liksom lät som något var löst och det liksom rasade ner..

Hej Stjp

Jasså du har varit uppe i Sakon Nakhon . grönt och fint där uppe den här årstiden gissar jag?

Skönt att dina grejor i lådorna klarat sig jag ska se till och gasa containern om inte vårat hus står klart i år.

Containern är nu lastad på båten i Gävle och bör vara uppe i Sakon i mitten av September senast, Själv så kommer jag ner i början av November om allt jobb är klart.

Tack för alla för era kommentarer

Grönt och fint är det, men floden ligger ca 5 - 6 meter under nivån från förra året så risplanteringen går det inte så bra med. :(

Brukar normalt åka upp dit en gång i månaden. :)

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Terminal ingick i det pris, som jag fick, men det var bara någon dag, så man måste vara snabb, för att inte åka på extrahyra.

Jag tänkte inte på pappershanteringen,

men vadå kostnad för "lyft" - Hur ska de kunna få containern till Thailand om de inte lyfter på den på fartyget??? :)

Är det inte blått och gult? Jag har hört att det är en massa regnvatten och blixtar :)

----

>stjp

Jaha, de börjar räkna 6 månader ifrån att man får 3-månadersVISAT, fastän man inte får föra in det, förrän efter man fått första 12-månadsVISAT!!! Ännu mer korkade regler då än vad jag trodde :( De verkar vilja fixa större extrainkomster till Thailänska hamnen...

Klart det skall vara krångligt.. ;)

Dokument:

Shipper must provide:

· Passport

· Non-Immigrant or Residence Visa valid for one year.

· Work Permit valid for one year, if available.

Customs Prescriptions

· Duty free entry for used personal effects and household goods but only 1 (one) shipment by air AND 1 (one) shipment by sea only.

· Household effects under 6 months in age are subject to duties.

· Although the shipper may import more than one shipment, he remains subject to full import duties on the second shipment. We recommend consolidation of shipments

prior to their arrival in Thailand.

· Personal and household effects must be imported not earlier than one month prior to arrival and not later than six months after the arrival of the importer, but the Director General of Customs is empowered to extend the said period in such exceptional circumstances, as he deems necessary.

· Shipment has to be consigned to full name of shipper c/o Removal Company’s address.

· Shipper does not have to be present at customs BUT his actual passport has to be presented to customs

Remarks

Duty free entry available to:

· Returning Thai resident who has lived abroad for more than 12 months.

· Non-Thai, holder of Thai Residence Visa for at least one year.

· Persons processing a one-year nonimmigrant visa with a valid work permit at the time shipment are imported.

All other categories are subject to high taxes.

A VAT of 7% applies to all invoices issued in Thailand.

Customs clearance takes three to five working days.

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Någon som vet priser på frakt till Tahiland, Det rör sig om en sj pall 90x120 och 150 hög, ca 200 kg. Har någon bra erfarenheter med något bolag?? Och vad kostar skatten i tahiland,, Och vilka papper behövs!!!

Tacksam för svar!!!!

Ha en underbar dag!!!

Sam...

Link to comment
Dela på andra sajter

Terminal ingick i det pris, som jag fick, men det var bara någon dag, så man måste vara snabb, för att inte åka på extrahyra.

Jag tänkte inte på pappershanteringen,

men vadå kostnad för "lyft" - Hur ska de kunna få containern till Thailand om de inte lyfter på den på fartyget??? :)

Är det inte blått och gult? Jag har hört att det är en massa regnvatten och blixtar :)

----

>stjp

Jaha, de börjar räkna 6 månader ifrån att man får 3-månadersVISAT, fastän man inte får föra in det, förrän efter man fått första 12-månadsVISAT!!! Ännu mer korkade regler då än vad jag trodde :( De verkar vilja fixa större extrainkomster till Thailänska hamnen...

Om man ringer ett rederi och tar pris på frakt så kan det låta billigt om man bara får ett fraktpris, Det är mycket omkostnader i pappersarbete, Intullning och terminalavgifter och containerlyft på och av båten. Dessa avgifter är separata som man får betala utöver fraktpriset, Normalt så får man ett helhets pris av dom flesta mäklare men kolla att detta är inkluderat innan du/ni köper tjänsten, det kostar t.e.x. 20,000 THB att få ut en container från hamnen i Bangkok + 10.000 i stämpel och hanteringsavgifter. så det drar iväg om man inte kollat vad man betalar för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Någon som vet priser på frakt till Tahiland, Det rör sig om en sj pall 90x120 och 150 hög, ca 200 kg. Har någon bra erfarenheter med något bolag?? Och vad kostar skatten i tahiland,, Och vilka papper behövs!!!

Tacksam för svar!!!!

Ha en underbar dag!!!

Sam...

Skicka en mail till Asian Tigers så får du ett pris omgående. Jag har haft kontakt med en tjej som heter Preeya

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Någon som vet priser på frakt till Tahiland, Det rör sig om en sj pall 90x120 och 150 hög, ca 200 kg. Har någon bra erfarenheter med något bolag?? Och vad kostar skatten i tahiland,, Och vilka papper behövs!!!

Tacksam för svar!!!!

Ha en underbar dag!!!

Sam...

En sj pall är 80x120

Link to comment
Dela på andra sajter

3 år sedan skickade jag 10 (tio) kartonger / 220 kg / 3 kubikmeter via Travel Cargo från Stockholm till Chiang Mai och kostnader var, flygcargo 7000,- kr och i Chiang Mai, tullen 6000 tbh. Ett ganska bra alternativ !

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Ser att det var ett tag sedan någon skrev i denna länk. Jag har precis packat en 40 fots container (Ca 12m x 2,5m x 2,5m) full från golv till tak som ska hämtas i Hudiksvall på Tisdag 27/7-10. Jag har varit lite sent ute med att ordna fraktpriser från Thailand så jag vände mig till nåra firmor i Sverige. Den absolut billigaste jag fick tag i är Flyttkonsulten i Stockholm. Dom har flyttat många hushåll och har varit otroligt trevliga och service inriktade.

Jag har köpt en egen 40 Fot container som stod i Västerås, jag fick för 22,000 för en sjöduglig container levererad till min adress i Hudiksvall. Detta alternativ passar mig eftersom jag ska börja bygga mitt hus I Sakon Nakhon nu i Vinter och behöver ha längere förvaring av mina möbler, samt att jag kan använda mig av containern som förvaring på byggplatsen.

Fraktpriserna jag fått är 3,400 SEK för frakt av container till Gävle hamn där den lastas och skickas till Bangkok för 27,816 SEK

När containern kommer till Bangkok så tar Asian Tigers över och tullar och fraktar till Sakon Nakhon och för detta betalar jag 16,296 SEK

Jag har försäkrat containern från dörr till dörr för 350,000 som kostar mig 8,750 SEK

Totalt så kostar hela kalaset en slant men skulle jag köpa på mig ett nytt hushåll i Thailand så blir det en bra affär.

TomasHudik

OK då var containern på plats i Sakon Nakhon, Flyttkonsulten och Asian Tigers skötte sig kanon bra, Containern vart 20 dagar försenad, den fastna i omlastningen i Hong Kong men det var inte min speditörers fel.

Jag hade förväntat mig att få betala lite för att mata nån sur officerare i hamnen, men det klara jag mig ifrån :-)

Så ska ni göra en stor flytt till Thailand använd er av Asian Tigers dom kan sköta hela frakten från dörr till dörr till ett bra pris.

Tomas Hudik

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...