Jump to content
IGNORERAD

Sinsod på 500 000 Baht?


ReKa

Recommended Posts

4 hours ago, Atom said:

Självklart gör de som de vill...

Det må vara så att ni låter era döttrar göra vad de vill, men skulle mina döttrar komma hemsläppandes med en "fresh off the boat hottentott" så hade jag helt klart visat vad jag tycker och tänker om hennes val av man. Dock kommer det troligtvis aldrig att hända då de redan har fått skarpa förmaningar vilka val av män, studier, jobb etc. som godkänns i familjen...

Ändrades av bob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    19

  • ArneMorales

    10

  • Soengsang

    9

  • ReKa

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

16 minutes ago, ArneMorales said:

Som svensk  topp EU politiker kan du ha 70.000 kr  per månad efter skatt.

70,000 efter skatt per månad? Då säljer jag hellre nudlar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
23 minuter sedan, skrev Surin P3:

Vi är faktiskt rätt upp i dessa diskussioner. Och det är inte jag eller frun som diskuterar, utan ungdomarna själva.

 

I förrgår ringde dotters pojkvän och på finast möjliga sätt frågade om det passar att de möjligen skulle kunna bo i samma lägenhet i Melbourne... 

För att spara pengar i dessa coronatider och för att de funderar på att förlova sig. Och även gifta sig inom traditionsenlig tid.

 

Mycket info i det samtalet. 

Mycket att tänka på om man är lagd åt det hållet.

 

Mitt svar var enkelt. 

Gör det som känns rätt.

"Up to you"

555555

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev bob:

Det må vara så att ni låter era döttrar göra vad de vill, men skulle mina döttrar komma hemsläppandes med en "fresh off the boat hottentott" så hade jag helt klart visat vad jag tycker och tänker om hennes val av man. Dock kommer det troligtvis aldrig att hända då de redan har fått skarpa förmaningar vilka val av män, studier, jobb etc. som godkänns i familjen...

45 bast & 2-år i gymnasiet, lönnfet med tveksam hygien har inget att hämta då?

 

Frågar åt @M33 såklart, lär bli torrare än fnöske på ollonet nu i covidtider för stackarn.

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar, Pengar, Pengar.

Men var finns kärlek?

Om en rikemans? dotter älskar risodlar-Somrak och vill gifta sig med honom vad är problem?

Är inte kärlek viktigare än pengar. 

Skulle ni förbjuda er dotter att gifta sig med en fattig man? 

Eller har vi inte har vi inte kommit längre än muslimer som gifter sina döttrar för pengarna med en rik kusin?

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minutes ago, bob said:

Det må vara så att ni låter era döttrar göra vad de vill, men skulle mina döttrar komma hemsläppandes med en "fresh off the boat hottentott" så hade jag helt klart visat vad jag tycker och tänker om hennes val av man. Dock kommer det troligtvis aldrig att hända då de redan har fått skarpa förmaningar vilka val av män, studier, jobb etc. som godkänns i familjen...

Nu fulade du lite genom att bara klippa ut första meningen 😉

 

Givetvis har man sina förhoppningar och förväntningar och jag antar att de flesta föräldrar gör allt de kan för att deras barn ska nå sin fulla kapacitet. Inte fan är det enkelt dock och ska man ens vara nära att lyckas så måste man nog ge upp i stort sett alla sina egna intressen.


Jag gjorde mitt examensarbete i Botswana med ett Sida-stipendium och Botswana är Hottentottarnas hemland. De blev Bushman och numera San tror jag så om det är just en Hottentott dotterns skulle träffa så skulle jag tycka det var lite coolt. Är han 5 år äldre än henne och ser lite västerländsk ut skulle jag dock bli lite orolig då det var en blöt universitetskväll med en San brud som jag inte helt kan svara för...,,

 

Somalier och Afghaner skulle jag inte uppskatta som son-in-laws med en Persier skulle vara helt OK.

 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, JJC said:

Pengar, Pengar, Pengar.

Men var finns kärlek?

Om en rikemans? dotter älskar risodlar-Somrak och vill gifta sig med honom vad är problem?

Är inte kärlek viktigare än pengar. 

Skulle ni förbjuda er dotter att gifta sig med en fattig man? 

Eller har vi inte har vi inte kommit längre än muslimer som gifter sina döttrar för pengarna med en rik kusin?

Kärlek är givetvis viktigt men ditt gulliga kommunistiska Utopia skriver jag inte under på. Jag skulle kanske inte förbjuda min dotter att gifta sig med Risodlar-Somrak men, hur skulle de ens kunna träffas? Det här är inte Mariestad där alla ungar träffas utanför Korvkiosken; till och med i byn umgås inte ungarna i den lokala privata skolan med ungarna i byskolan.
 

Jag vet hur livet som risbonde i Thailand ser ut, då många av våra grannar lever det livet, och min dotter har växt upp med det. Samtidigt har hon rest utomlands 2-3 gånger om året och gått på en internationell skola. Jag tror hon själv kan avgöra vilken typ av liv hon vill leva; det hon tidigare levt eller risbondens.
 

Att gifta sig med någon utanför sin egen sociala klass är helt otänkbart; det är därför vi västerlänningar generellt sett har en chans då vi kan ge en tjej den sociala resa som annars vore helt omöjlig,

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

19 minutes ago, Atom said:

Nu fulade du lite genom att bara klippa ut första meningen 😉

 

Givetvis har man sina förhoppningar och förväntningar och jag antar att de flesta föräldrar gör allt de kan för att deras barn ska nå sin fulla kapacitet. Inte fan är det enkelt dock och ska man ens vara nära att lyckas så måste man nog ge upp i stort sett alla sina egna intressen.


Jag gjorde mitt examensarbete i Botswana med ett Sida-stipendium och Botswana är Hottentottarnas hemland. De blev Bushman och numera San tror jag så om det är just en Hottentott dotterns skulle träffa så skulle jag tycka det var lite coolt. Är han 5 år äldre än henne och ser lite västerländsk ut skulle jag dock bli lite orolig då det var en blöt universitetskväll med en San brud som jag inte helt kan svara för...,,

 

Somalier och Afghaner skulle jag inte uppskatta som son-in-laws med en Persier skulle vara helt OK.

 

Själv så "underkänns" allt söder om Alperna...
När det kommer till att uppfostra flickor så märker jag helt klart en tendens att de typ får göra vad som faller dem in "det är ju viktigt att hon får följa sina drömmar", trams och åter trams...
Yngsta dottern berätta att hon ville bli "Bibliotekarie", den "pratstunden" slutade med att hon grät floder och hon har sedan den dagen inte nämnt ordet "bibliotekarie"... för en sak är säker "följa sina drömmar" mättar inga magar lika lite som en stor k*k i en fattig familj...
 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, bob said:

Själv så "underkänns" allt söder om Alperna...
När det kommer till att uppfostra flickor så märker jag helt klart en tendens att de typ får göra vad som faller dem in "det är ju viktigt att hon får följa sina drömmar", trams och åter trams...
Yngsta dottern berätta att hon ville bli "Bibliotekarie", den "pratstunden" slutade med att hon grät floder och hon har sedan den dagen inte nämnt ordet "bibliotekarie"... för en sak är säker "följa sina drömmar" mättar inga magar lika lite som en stor k*k i en fattig familj...
 

Själv drar jag gränsen vid Hallandsåsen; mest bara skit som är födda söderöver. Och dessutom Klarälven norrut; därefter är det mest inavel. Vi är en liten exklusiv enklav som borde klonas medans resten rensades ut.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Man bör ta sig en rejäl funderare på sina fördomar innan man träffar någon från en annan kultur. Vad är det som gör att det är självklart att Sinsod är fel? Innan man svarar tvärsäkert på den frågan bör man nog veta en hel del om den thailändska kulturen. Bara för man tycker att det är fel utifrån ens egna åsikter bör ju inte hindra att man försöker förstå sammanhanget. Sen om det är 5 bath eller 500 000 är ganska oväsentligt för om det är rätt eller fel. Det är mer än praktisk fråga kan jag betala eller inte. Men det är definitivt ganska vanligt att det betalas på thailändska bröllop mellan thailändare. Så varför skulle det vara fel om det betalas mellan en thailändska och en falang. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev hamnoi:

45 bast & 2-år i gymnasiet, lönnfet med tveksam hygien har inget att hämta då?

 

Frågar åt @M33 såklart, lär bli torrare än fnöske på ollonet nu i covidtider för stackarn.

 

Stort hjärta kommer man långt på 👊🏾

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev ReKa:

En bekant har gift sig och betalade 500 000 Baht i sinsod.

När jag säger att det låter jävligt mycket skrattar han och säger att det var ett skäligt belopp. Eran åsikt?

Bruden är i 25-årsåldern. Ingen högre utbildning. Jobbade i bar. Snäll och trevlig, normalt utseende och kropp. Fattig familj.

 

Inget fel på henne, men sinsoden fick mig att sätta groggen i vrångstrupen.

 

Utöver det har han köpt två vattenbufflar och guld (vet ej hur mycket) till svärpäronen.

 

 

 

Personligen hade jag antagligen inte lagt 500k på en barbrud men din polare får självklart göra vad han tycker passar bäst för honom. 

 

Själv gifte jag mig 2009, att det skulle ske utan sinsod fanns helt enkelt inte som alternativ om vi skulle gifta oss i Thailand med hennes släkt.

Frugan är 11 år yngre än mig och har bra utbildning, aldrig gift eller barn och sinsod sattes till 500k plus 5B guld. Hon var den vassaste tjejen jag mött, klipsk som få och pengarna hade jag så det fick bära eller brista.

Direkt efter bröllopet fick jag, som uppgjort, tillbaka det mesta. Svärmor fick behålla 90k av showpengarna, och 100k lade jag som handpenning på bil, guldet var till oss båda. Inte en dag har jag ångrat att vi gjorde det på ett sätt som var viktigt för frugan och svärmor, det är ju mest show. 

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Nineteen68
46 minuter sedan, skrev M33:

Stort hjärta kommer man långt på 👊🏾

Men med en plånbok som får västen att stå rak ut kommer man längre. Ehh tror jag😃

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Nineteen68:

Men med en plånbok som får västen att stå rak ut kommer man längre. Ehh tror jag😃

Det vet jag inget om. Fattig som få och ett utseende endast en mor kan tycka om.

Link to comment
Dela på andra sajter

34 minuter sedan, skrev M33:

Det vet jag inget om. Fattig som få och ett utseende endast en mor kan tycka om.

Mja, tror mor din brukar bära mörka solglasögon vid familjemiddagarna?

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev ArneMorales:

Bor i Thailand på heltid nu sedan 15 år, och visst är det upp till var och en hur man vill använda sina pengar, men

min åsikt är att man är en Loser om man som svensk betalar 500.000 i sinsod.

Min åsikt är snarare att man är en loser om man som svensk inte klarar lägga upp 500k tillfälligt på en show om det är viktigt för den man tänker dela resten av livet med. Sen beror det naturligtvis inte bara på ens egna ekonomi utan även på vad tjejen kan "bring to the table" om man säger så. En outbildad frånskild tvåbarnsmamma som jobbar farang kanske inte bör läggas på den nivån men, tro det eller ej, en del thailändskor har bra jobb som ger långt mer än svenska normallöner.

Som Atom försökt förklara, om jag tolkar han rätt, så är det inte summan som avgör om man har blivit blåst eller inte. Av de summorna på sinsod jag hört så brukar alltid faranger ligga bland de lägsta men förklaringen till det borde nog de flesta förstå. 

 

/ SatanG  

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev hamnoi:

Mja, tror mor din brukar bära mörka solglasögon vi familjemiddagarna?

Jo men det är ju för att dölja marijuanarökandet hon gör för sin gröna starr.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Rope:

Man bör ta sig en rejäl funderare på sina fördomar innan man träffar någon från en annan kultur. Vad är det som gör att det är självklart att Sinsod är fel? Innan man svarar tvärsäkert på den frågan bör man nog veta en hel del om den thailändska kulturen. Bara för man tycker att det är fel utifrån ens egna åsikter bör ju inte hindra att man försöker förstå sammanhanget. Sen om det är 5 bath eller 500 000 är ganska oväsentligt för om det är rätt eller fel. Det är mer än praktisk fråga kan jag betala eller inte. Men det är definitivt ganska vanligt att det betalas på thailändska bröllop mellan thailändare. Så varför skulle det vara fel om det betalas mellan en thailändska och en falang. 

Det finns väsentliga skillnader i förhållanden mellan 2 st "normalfattiga Thailändare" jämfört med farang o thaiflicka.

En farang har ofta stadiga inkomster varje månad som ger trygghet åt familjen medan risbonden har mat ibland och ibland inte och då behövs ett sparat kapital för att överleva.

Dom Thaiare som jag diskuterat frågan med, kan inte ta in den kunskapen, så dom är fastlåsta i om farangen har ett stort hus, fin bil och en rejäl sinsond. I ett par fall som jag mött, så är det släktingar som är dom värsta gamarna, och utövar påtryckningar på familjen som det gäller.

 

Om det skulle bli aktuellt, kan jag inte utesluta att jag skulle låna ut lite (Skådebröd) kosing till brudens föräldrar, och

givetvis kräva tillbaka dom direkt efter cermonin. Om föräldrarna är döda så kommer det inte på fråga.

Skulle tjejen inte acceptera det, så står det tusen nya och väntar.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev SatanG:

En outbildad frånskild tvåbarnsmamma som jobbar farang kanske inte bör läggas på den nivån men, tro det eller ej, en del thailändskor har bra jobb som ger långt mer än svenska normallöner.

 

 

/ SatanG  

Kortade citatet, sorry. Jag får akta mig för tjejen har bättre lön än jag har i pension. Tror jag förblir ogift. Tur att hon verkligen älskar mig. 💕

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Atom:

Själv drar jag gränsen vid Hallandsåsen; mest bara skit som är födda söderöver. Och dessutom Klarälven norrut; därefter är det mest inavel. Vi är en liten exklusiv enklav som borde klonas medans resten rensades ut.

Hmm ; Där var jag närma o ge ett buu 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Kärlek är givetvis viktigt men ditt gulliga kommunistiska Utopia skriver jag inte under på. Jag skulle kanske inte förbjuda min dotter att gifta sig med Risodlar-Somrak men, hur skulle de ens kunna träffas? Det här är inte Mariestad där alla ungar träffas utanför Korvkiosken; till och med i byn umgås inte ungarna i den lokala privata skolan med ungarna i byskolan.
 

Jag vet hur livet som risbonde i Thailand ser ut, då många av våra grannar lever det livet, och min dotter har växt upp med det. Samtidigt har hon rest utomlands 2-3 gånger om året och gått på en internationell skola. Jag tror hon själv kan avgöra vilken typ av liv hon vill leva; det hon tidigare levt eller risbondens.
 

Att gifta sig med någon utanför sin egen sociala klass är helt otänkbart; det är därför vi västerlänningar generellt sett har en chans då vi kan ge en tjej den sociala resa som annars vore helt omöjlig,

Varför alla som säger emot dig försöker du förnedra?

Tror du att du är något? I mina ögon är du inget.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, Atom said:

Kärlek är givetvis viktigt men ditt gulliga kommunistiska Utopia skriver jag inte under på. Jag skulle kanske inte förbjuda min dotter att gifta sig med Risodlar-Somrak men, hur skulle de ens kunna träffas? Det här är inte Mariestad där alla ungar träffas utanför Korvkiosken; till och med i byn umgås inte ungarna i den lokala privata skolan med ungarna i byskolan.
 

Jag vet hur livet som risbonde i Thailand ser ut, då många av våra grannar lever det livet, och min dotter har växt upp med det. Samtidigt har hon rest utomlands 2-3 gånger om året och gått på en internationell skola. Jag tror hon själv kan avgöra vilken typ av liv hon vill leva; det hon tidigare levt eller risbondens.
 

Att gifta sig med någon utanför sin egen sociala klass är helt otänkbart; det är därför vi västerlänningar generellt sett har en chans då vi kan ge en tjej den sociala resa som annars vore helt omöjlig,

Har redan funderat på om min dotter, nu 8år, i framtiden kommer att träffa en loser. Då kommer jag att göra allt för att sätta en käpp i hjulet, den saken är klar. 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

58 minuter sedan, skrev Amigo:

Kortade citatet, sorry. Jag får akta mig för tjejen har bättre lön än jag har i pension. Tror jag förblir ogift. Tur att hon verkligen älskar mig. 💕

Bra jobbat, grattis till den biten.

Nu är det ju naturligtvis inte bara ekonomi man ska väga in i hur lyckat ett förhållande är utan det är ju mycket mer än så.

Men det är för mig obegripligt hur t.ex. Arne M med 15 års boende i Thailand har undgått att se att det finns framgångsrika thailändskor som faktisk är både utbildade, uppdaterade, mycket välbetalda samt är intresserade av faranger och riktigt skarpa. Tiden när svenskar var rika ligger bakom oss men många av oss tror fortfarande vi alltid kan klassas som rika, och det stämmer naturligtvis i många fall, men bland frugan och hennes kollegor finns det nog få som inte har åtminstone 6-siffrigt netto och av vissa svenskar är man klassad som loser om man lägger upp en smula sinsod.

Men självklart ser bilden olika ut om man jämför Bkk med landsbygd samt privat och statliga sektor.

 

/ SatanG 

 

Ändrades av SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Herluf:

Har redan funderat på om min dotter, nu 8år, i framtiden kommer att träffa en looser. Då kommer jag att göra allt för att sätta en käpp i hjulet, den saken är klar. 

A looser is a loser that can't spell loser.

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Atom:

Jag håller med dig; kör på det som känns rätt. Med tillägget; se fan till att det blir rätt 😉

 

Vi är ju inte riktigt där än då dottern bara är 14 men det har varit en del ”teoretiska” diskussioner och 50 miljoner i teoretiska pengar låter rimligt.

Exakt så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...