Jump to content
IGNORERAD

Vad krävs för att bli thailändsk medborgare ?


AnTove

Recommended Posts

Hej!

Detta ämne har förmodligen tagits upp förr , men jag undrar vad som krävs för att få ett thailändsk medborgarskap ? Jag funderar också på om det innebär att man får äga mark och företag till 100 % ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite planering så är det inga problem:

Steg 1) Se till att mamma och pappa är Thailändare.

Steg 2) Se till att du blev född i Thailand.

Om du inte gjorde dessa två saker i tid så blir det nog väldigt svårt men de som är mer insatta än jag kan säkert hjälpa dig. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med att du ser till att din mamma eller pappa är thailändare.

Sedan är det inget krav på att du föds i Thailand.

Men som föregående skribent skrev så gäller det att vara ute i god tid.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det innebär att du får äga mark och jobba med precis vad du vill i Thailand

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Detta ämne har förmodligen tagits upp förr , men jag undrar vad som krävs för att få ett thailändsk medborgarskap ? Jag funderar också på om det innebär att man får äga mark och företag till 100 % ?

Om man först skaffar Permanent Uppehållstillstånd i Thailand så kan man tydligen efter 5 år ansöka om medborgarskap.

Läs länken för guide till Permanent Uppehållstillstånd

http://www.thaivisa.com/forum/Camerata-s-Guide-Permanent-Reside-t74654.html

Troligtvis något lättare än att fixa Thailändska föräldrar... :mdr:

Eller kanske inte... :whistle:

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon vuxen svensk person som blivit thailändsk medborgare? Någon som vet? Jag känner inte eller har inte ens hört talas om någon.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Finns det någon vuxen svensk person som blivit thailändsk medborgare? Någon som vet? Jag känner inte eller har inte ens hört talas om någon.

Är nog endast aktuellt (och vanligt) för adopterade från Thailand

men jag misstänker att du syftar på alla andra :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har en kompis, kompis :) som faktiskt gick igenom hela processen.

Halvvägs (som han trodde var hälvvägs), höll han på att ge upp, men bestämde sig för att fortsätta.

I efterhand känner han tydligen att det var slöseri med tid (åratal) som kunde använts till viktigare saker. :(

Kraven för att blir medborgare är höga och kräver en hel del av ens liv i tid och psyke.

Myndigheterna är inte direkt vana vid denna sorts procedurer heller.

Och även de procedurer som de är vana vid, så går det inte alltid så smidigt som man kunde önska :arf:

Vad får man som vuxen ut av att bli Thailändsk medborgare egentligen, inte för att låta negativ, men vad?

Man får äga mark, så länge man lever. Sen blir det nån annans mark ändå.

Man får rösta i Thailand.

Man slipper sina 3-månaders-resor till närmaste immigration kontor.

Vad mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper betala farangavgift på diverse attraktioner... kanske, men då gäller det väl att ha med thaipasset ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man slipper betala farangavgift på diverse attraktioner... kanske, men då gäller det väl att ha med thaipasset ;-)

Herr Chang har talat.

Det räcker väl med ett Thai-körkort för att slippa de högre avgifterna?

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det någon vuxen svensk person som blivit thailändsk medborgare? Någon som vet? Jag känner inte eller har inte ens hört talas om någon.

Min granne är tysk och har fått thailändskt medborgarskap med pass och hela midevitten.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kravs for att bli Thailandsk medborgare? Att du alskar Thaksin och att du kommer rosta pa det parti som han star bakom i nasta val. Enligt IL sa alskar alla Thailandare Thaksin sa du kan omojligt inte alska honom om du vill bli thailandare. Det finns dock en liten mikroskopisk mojlighet att slippa alska Thaksin och det ar om du ar hog militar eller adelsman och allmannt otrevlig, da kan du fa vara thailandare och slippa alska Thaksin men da maste du samtidigt hata alla andra thailandare samt bo i ett 50-miljoners palats i Bkk och vara beredd att stodja forsta basta militarkupp eller flygplatsockupation som gors i overklassens namn :).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kravs for att bli Thailandsk medborgare? Att du alskar Thaksin och att du kommer rosta pa det parti som han star bakom i nasta val. Enligt IL sa alskar alla Thailandare Thaksin sa du kan omojligt inte alska honom om du vill bli thailandare. Det finns dock en liten mikroskopisk mojlighet att slippa alska Thaksin och det ar om du ar hog militar eller adelsman och allmannt otrevlig, da kan du fa vara thailandare och slippa alska Thaksin men da maste du samtidigt hata alla andra thailandare samt bo i ett 50-miljoners palats i Bkk och vara beredd att stodja forsta basta militarkupp eller flygplatsockupation som gors i overklassens namn :) .

Då kan jag ju också bli Thailändsk medborgare, och jag som nästan gett upp hoppet. Tack för hjälpen Atom!

Ha en bra dag! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Att bli Thaimedborgare är svårt har läst nånstans om att endast ca 200 st per/år blir det som tydligen är maxgränsen.

Lättast måste nog var om man är duktig på nån sport som kan ge VM/OS guld, då skulle det gå fort bli Thaimedborgare.

Och det gäller alla länder kolla bara hur fort Ludmilla blev svensk medborgare, och visst vore man så bra att man skulle ta ett OS guld då är nog lyckan gjord i Los.

Jag läste förra OS hur mycket dom skulle få om dom tog guld till Los, och det var en stor summa först (Olika siffror 1.6 milj. till 2.8 milj.) för att sedan få en bra månadspeng varje månad livet ut.

Nu tog Los två guld och två silver och Sverige tog 4 silver och ett Brons, så som sagt lättast att bli Thaimedborgare är att vara så pass bra att man kan ta OS/VM guld.

Och grabbar det är inte försent kolla bara på Skanåker, så visst finns det grenar man kan träna på och bli bra.

Mvh

Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackade med en Thailändare som har hyfsat bra kontakter vad beträffar "eliten" i Thailand. Enligt honom kan alla som har rätta kontakter och tillräckligt med pengar att lägga under bordet få ett thai pass vilken dag som helst på året...

Det skall tydligen finnas klubbar som det kostar att gå med i. Jag tror att det handlar om i runda slängar 1 miljon baht. Det går ju att bli markägare ifall man satsar 8 miljoner i stadsobligationer. Det går antagligen att bli medborgare ifall man har tillräckligt med pengar. Men det gäller förstås att visa myndigheterna att man är en viktig person som kommer att bli en viktig medborgare i Thailand..

Eller så kan man ta den långa vägen. Den kostar också pengar och 5 år av ditt liv, minst

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går ju att bli markägare ifall man satsar 8 miljoner i stadsobligationer.

Dom där 8 miljonerna är väl i skr? Har hört summan 40 miljoner baht. Och att om man nu skulle ha råd att lägga upp dom, vilket jag inte ens har i min fantasi, så är det begränsat till högst en rai man får köpa.

Ändrades av Farang

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ficktennis en OS/VM gren????Mvh Måne :unsure:

satsa på det du Måne :great:

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...