Jump to content
IGNORERAD

Enkel biljet till Thailand?


Nonki

Recommended Posts

Hejsan

Är det någon här som vet hur det egentligen förhåller sig om man skall resa till Thailand med enkel biljett?

Om man tex bara har visum för en begränsad tid, kan det bli stopp på Kastrup eller Arlanda? Eller vid inresan till Thailand?

Jag pratade med en igår som påstod detta.

Någon som vet hur det verkligen förhåller sig?

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

De senaste ca 10 gångerna jag flugit till Bangkok så har det varit på enkelbiljett, inga problem i Thailand.

Däremot fick jag problem en gång på flygplatsen i Miami då ett Amerikanskt flygbolag vägrade låta mig borda då de endast sålt mig en enkelbiljett, Delta Airlines var det.

Slutade med att jag köpte en "Fully refundable" biljett tillbaka, som jag löste in igen.

Det var visst Company policy, och dt gick inte att få dem att fatta att jag kunde ta buss, tåg eller promenera ut från Thailand.

idi*ten i kassan försökte hela tiden att sälja en biljett som inte var refundable, eftersom han tyckte den var billigare... Tillslut bad jag att få en annan säljare, eftersom den förste vägrade tro på att jag ändå skulle lösa in biljetten igen.

Men inga problem med något annat flygbolag, varken från USA, Europa, Västindien eller Maldiverna.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har för mig att jag läst om andra som upplevt liknande problem vid incheckning i andra länder. Tror även Köpenhamn nämnts vid sådana problem

Risken tyvärr, Nonki, är väl att det är lite av en chansning att åka på enkel biljett även om det enligt Thailändska regler skulle vara OK så något enkelt sant och faktiskt svar finns nog inte på din fråga.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en kampanjbiljett och kasta den i Thailand,blir väl billigare en att köpa en enkel?Mvh Måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köpa en kampanjbiljett och kasta den i Thailand,blir väl billigare en att köpa en enkel?Mvh Måne

Jo, det är en ide men jag undrar då om man har visum för 3 eller flera månader och sedan har en biljett bokad tillbaka inom en månad.fast det kan ju inte vara emot reglerna att ha för mycket visum. Eller??

Däremot kan man bli tillfrågad om man har tex tremånaders biljett och återresa bokad ca tre månader senare men bara har visum för två månader. Det hände mig en gång i Bangkok att man undrade men det löste sig när jag sa att jag tänkte förlänga visumet.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är en ide men jag undrar då om man har visum för 3 eller flera månader och sedan har en biljett bokad tillbaka inom en månad.fast det kan ju inte vara emot reglerna att ha för mycket visum. Eller??

Däremot kan man bli tillfrågad om man har tex tremånaders biljett och återresa bokad ca tre månader senare men bara har visum för två månader. Det hände mig en gång i Bangkok att man undrade men det löste sig när jag sa att jag tänkte förlänga visumet.

MVH Nonki

Hej däe när jag snackade med pesonal på köpenhamns flygplats va det tvär NEJ att bara ha en enkel biljett, men här i sverige ska det inte vara några problem,men jag köpte charter biljett från köpenhamn ToR 5000 lika billigt som en enkel :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag och lilla damen flög Köpenhamn - Bangkok med Thaiair på enkelbiljetter i Juni 2008 utan problem. Var då det billigaste Thaiair kunde erbjuda oss. Jag hade 1 års multi o visa om det kan ha gjort någon skillnad.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, jag och lilla damen flög Köpenhamn - Bangkok med Thaiair på enkelbiljetter i Juni 2008 utan problem. Var då det billigaste Thaiair kunde erbjuda oss. Jag hade 1 års multi o visa om det kan ha gjort någon skillnad.

Oscar.

Glömde det som Oscar skrev om Visat, jag har samma, hade det i Miami också...

Annars kanske Nonki känner nån i resebranschen som kan sälja en fully refundable biljett?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ kan vara att köpa någon löjligt billig flygbiljett från Thailand till Laos, Kambodja, Malaysia etc. Då kan man ju hävda att man avser lämna Thailand, och därmed borde incheckningspersonalen inte oroa sig.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Jag akte ner med turistvisum pa enkeltbilljet med Thai ifran Cph 2009-07-20

inga problem.

:dance1:B):whistle: PapaGop

Upplevelser måste man själv uppsöka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej. Jag skickade ett mail till thailändska ambassaden angående detta där jag beskrev mig själv som en glad sjukpensionär som undrade om jag kunde åka ner på en enkel biljett. Anledningen var att det ska vara mycket enklare att få ett årsvisa här på plats än att söka via ambassaden i Stockholm har vanligtvis välunderrättade källor informerat mig om. Kopierar in svaret jag fick nedan.

To apply for visa you can show only one way ticket. But at the airport in Sweden as well as in Thailand, they might ask you about return ticket and you have to explain about that.

Jag flög via Rom och där fick jag uppfattningen att jag inte fått flyga vidare om jag inte haft tid kvar på mitt gamla årsvisum. Så mitt tips är att ansöka om ett turistvisum för säkerhets skull. Kostar väl gratis och man kan hämta ut det dagen efter man lämnar in ansökan. OBS att detta är inte 100 % fakta utan bara ett tips från Mr Fritz.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nonki kan berätta en episod från i år.

2jan i år var jag på Arlanda för att vinka av min systers son som skulle ner till BKK med flygbolaget LTU.

Han hade tänkt luffa runt i asien i 5mån utan direkta planer mer än start i BKK och köpa biljetter vidare

där nere. Han vägrades checka in med en enkel biljett så vi var tvugna att köpa en biljett extra till Kambodja.

Efter lite snack med personalen och jag sa att flera vänner har åkt ner på enkla biljetter så sa hon att om

den thailändska passkontrollen inte vill släppa in honom så blir flygbolaget skylldig att bekosta resan tillbaka

och därför sa hon som representant för LTU nej.

Så det verkar vara lite olika regler och vem man frågar, jag skulle nog rekomendera att ha det klart innan avresa för

vilken stress det var för oss att köpa en ny biljett.

//Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...