Jump to content
IGNORERAD

Koalitionsregering ok?


noBuzz

Koalitionsregering ok?  

13 röster

  1. 1. Anser du en Thailändsk koalitionsregering legitim?

    • Ja
      12
    • Nej
      1


Recommended Posts

I en annan omröstning undrar man om man anser Abhisit folkvald eller inte.

Hade frågan varit ställd "Tror du Abhisit har verkligt majoritetsstöd?", eller "Hade Abhisit varit PM om Thaksin fanns som kandidat?"

så kunde man förstå utfallet i den frågan.

Han är ju faktiskt vald av sitt folk. Och direktvald av de som representerar folket och bildat i majoritet.

Att han inte är/var 1:a handskandidat av en majoritet av folket, eller ens hade flest anhängare, är en sak.

Så kan det gå i koalitionsbildningar. För de som inte vet vad koalitionsregering är så finns en förklaring här.

Och att han kanske inte valts om Thaksin funnits med som kanditat är en annan sak.

Men att han är folkvald under rådande förutsättningar torde det egentligen inte råda några delade meningar om.

Eftersom Svenskar anser sig demokratiska, och de allra flesta som läser här är Svenskar, så vill jag kolla hur det egentligen förhåller sig.

Är Thailändska koalitionsregeringar legitima företrädare för det Thailändska folket eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

En enkel fråga klart en koalitionsregering kan var folkvald och demokratisk oavsett land!, sedan är ju frågan om den nuvarande den Nuvarande Thailändska koalitionsregeringen är folkvald i demokratiska val!

Därvid är jag tveksam till hur vida valen uppfyller dessa krav!

Det är för mycket oklarheter i dessa val tyvärr så därför är jag tveksam till att den nuvarande koalitionsregeringen är folkvald då den nuvarande regeringskoalitionens motståndare uteslutits.

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan finns ju aspekten att en regering kan vara tillsatt enligt alla lagar och regler men ändå av folket, majoriteten eller inte, anses olegitim för att dom antingen inte gillar personen eller partiet/partierna som kommit till makten enligt lagar och regler i landets befintliga konstitution eller hellre såg en regering baserad på vad dom tycker borde vara ett valresultat baserad på deras åsikter och inte på genomfört val.

I Thailand har turerna den senaste tiden gjort det väldigt svårt för många thailändare att, på ett enkelt och lättfattligt sätt, avgöra vad som är rätt eller fel, lagligt eller olagligt, sätt få makten i Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt stora problem med sittande regering ar att den ar ett resultat av dels en konstitution som skrevs om av en militardiktatur och inte kan anses vara legitim och dels de tvivelaktiga partiupplosningarna som foljde som ett direkt resultat av samma konstitution.

Men som jag skrev i en annan trad - det var iaf ett fall framat eftersom PPP hade samma problematik att hanskas med och var minst lika tvivelaktig ur demokratisk synpunkt.

Allman amnesti och nyval ar nog enda hallbara losningen eftersom ingen regering kommer anses vara fullt legitim av folket sa lange de domar som foll under militarjuntas tid praglar vilka som ar valbara kandidater.

Notera dock att en amnesti inte galler ovriga kriminella brottslingar (las Thaksin) utan endast de som blev kollektiv bestraffade for valfusk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Mitt stora problem med sittande regering ar att den ar ett resultat av dels en konstitution som skrevs om av en militardiktatur och inte kan anses vara legitim och dels de tvivelaktiga partiupplosningarna som foljde som ett direkt resultat av samma konstitution.

Men som jag skrev i en annan trad - det var iaf ett fall framat eftersom PPP hade samma problematik att hanskas med och var minst lika tvivelaktig ur demokratisk synpunkt.

Allman amnesti och nyval ar nog enda hallbara losningen eftersom ingen regering kommer anses vara fullt legitim av folket sa lange de domar som foll under militarjuntas tid praglar vilka som ar valbara kandidater.

Notera dock att en amnesti inte galler ovriga kriminella brottslingar utan endast de som blev kollektiv bestraffade for valfusk.

Hej

Det här var det bästa du har skrivit hitills och t.o.m jag håller med dig för ovanlighetens skull.

En mycket bra sammanfattning om läget och om vad som behöver göras för att få slut på problemen.

Vi kanske inte är så långt ifrån varandra som det har verkat.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Nyval är naturligtvis ett måste, det tror jag nog alla är ense om. T.o.m IL.

Men allmän amnesti är jag nog mer tveksam till.

Skulle nog hellre ser mer bannlysningar av individer så snart valfusk uppdagas.

Och av hela partier med om fusket är av omfattande art.

Eller varför inte fängelse för de ansvariga för fusket?

På vilket annat sätt kan man annars bli av med skiten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog bli bra fullt i monkeyhouse i så fall, även om jag tycker att Du har rätt, tyvärr en utopi i dagsläget.

Ett nyval och en hållbar koalition skulle vara av godo, men hur får man ut ett budskap när alla vägar effektivt spärras åt alla håll o kanter, i Issan slår de röda ihjäl de gula och i Centralare delar härjar de gulas vapenbröder och i andra delar har de blå slagit till mot såväl gula som röda, Thailands situation lär knappast generera ett FN kontrollerat val så det blir väl som vanligt igen, en massa löften som ingen riktigt kan leva upp till och sen slantar under (eller över) bordet.

Låter hopplöst, javisst, men men hoppet är det sista som överger människan.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det här jobbet med att skriva en ny konstitution skulle ju påbörjas efter songkrahnupploppen, alla bjöds in till detta men PT valde initialt iallafall att nobba medverkan då husse insåg att det skulle bli svårt att kritisera en konstitution som hans eget parti varit med att jobba fram.

Hur har det gått med det?

För visst behöver Thailand en ny konstitution, när/om Thakisn släpper sitt grepp om PT kanske de också får vara med om att jobba fram denna?

Samak, Somchais och Abbhisits regeringar var alla koalitioner. Även Sveriges regering är ju en sådan så visst är det okej.

Sen skulle en amnesti behövas, men inte för brottsdömda politiker som Samak, Thakisn, Newin(?) och de som har flytt landet för att de visste de skulle bli dömda.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...