Jump to content
IGNORERAD

Arvode - advokat


Magrood

Recommended Posts

Hej hej

Jag undrar hur mycket en svensk advokat brukar ta i arvode för familj- och arvmål.

Har förstått att det är timarvode. Men hur mycket är det per timme och hur mycket brukar det kosta för hela målet typ skillsmässa eller arv.

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla även i din hemförsäkring, fackets försäkring, hyresgästföreningen etc. om det finns möjlighet till fri rådgivning via dom.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Magrood,

När det gäller frågor om arv, kan det vara bra att tala med en juridisk rådgivare på din bank. Det är i alla fall billigare (eller rentav gratis om det rör stora tillgångar) och resulterar ofta i konkreta åtgärder (testamente etc.) utan att dessa uppträder som säljare för bankens produkter.

När det gäller frågor om familjerätt och skilsmässor är det mera som ett lotteri. Det är väldigt svårt att skilja de duktiga advokaterna ifrån dem som bara pratar bort din rättshjälp genom att tycka synd om dig. Där får man själv styra upp det väldigt hårt för att nå konkreta resultat.

Jag har för mig att arvodet på en ”bra” advokat ligger mellan 1000 och 2000 kronor per timme. Så det gäller att komma snabbt till pudelns kärna…

Mvh

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

För ungefär fem år sedan anlitade jag en advokat vid skilsmässa. Jag har för mig att han tog 1200 kr per timme. Svindyrt så det gäller att ha koll på läget redan innan man kommer dit så det inte blir för mycket snack om självklarheter. Har dessutom för mig att han tog betalt per 15 min.

ha det

Neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Hej det är ingen lätt fråga du bör dela upp frågan i Arv och i skilsmässa!

Om de som frågeställningen berör har en bostad som är belånad hos någon bank så bör det ta kontakt med banken för assistans, det finns möjlighet att de erbjuder gratis rådgivning till sina låntagare gällande den belånade egendomen, de vill då även ofta sälja en sk "bo kvar försäkring" den kan vara bra att ha för de par med mycket olika inkomster samt de som har högt belånade bostäder.

För övrigt kontrollera som andra skrivit här med era hemförsäkringar och fackförenings försäkringar dessa innehåller i vissa fall rättshjälp i begränsad omfattning.

Annars om du ska till en advokat för att upprätta testamente eller genomföra en skilsmässa bör du / ni sortera upp all information då är det särskilt viktig med alla barn och om det ej finns barn föräldrar och syskon då de har arvsrätt samt att ni kollar upp eventuella tidigare förmånstagare förordnanden i olika försäkringar är dessa inlämnade skriftligen måste det ny anmälan till samtliga dessa bolag.

Tänk på att alla skrivna testamenten, förmånstagarförordnanden, samboavtal gäller tills de ersätts med nya skrivna avtal så var noggranna.

Var även noggrann med om det finns enskild egendom den berörs ej vid en skilsmässa så sådan avtal skall även de tas med om de finns!

Mvh

Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för all information.

Ni är så hjälpsamma.

Hoppas det inte blev missförstånd med min fråga na ka. he he he

Jag bara ställde frågan för en bekants räkning kha. :-)

Själva har vi inga planer på att skilja oss... däremot har vi planer för lite tillökning... :-)

Natti natti

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för all information.

Ni är så hjälpsamma.

Hoppas det inte blev missförstånd med min fråga na ka. he he he

Jag bara ställde frågan för en bekants räkning kha. :-)

Själva har vi inga planer på att skilja oss... däremot har vi planer för lite tillökning... :-)

Natti natti

Magrood

Ja det gäller att passa på nu när svarten fått fart på maskineriet. ;)

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot har vi planer för lite tillökning...

Igen?

Önskar lycka till med planerna! ;)

Vi har det iaf ganska bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

He he he...

vi har nämnligen fått mersmak på föräldraledigheten... he he he...

Nejdå... jag är inte så ung om jag ser ut... Ha ha ha...

så vi får skynda oss lite. :-)

Mvh

Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Magrod

Du har så rätt så. Det gäller att passa så man inte ångrar sig i framtiden att man inte tog chansen. Så jag önskar full fart framåt och lycka till. Snart dags för avfärd

Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer. Lycka till med planerna!

Kanske blir det en tjej nästa gång?

Mvh ch300_m

Man ska aldrig säga aldrig

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...