Jump to content
IGNORERAD

Nya övervakningsappen - omröstning och synpunkter


spooncreek

Appen Thai Chana - Thais will be victorius  

50 röster

  1. 1. Vad tycker du om införandet av Thai Chana appen?

    • Bra - jag har ingenting att dölja - myndighetskontroll är inget problem för mig
      8
    • Bra - myndigheterna vill bara göra vad de kan för att hindra spridningen av Covid19 - kommer inte att missbrukas
      5
    • Dåligt - ytterligare övervakning som myndigheterna i förlängningen kan utnyttja i andra syften
      17
    • Dåligt - kan innebära mindre turism och överlag mindre antal kunder för alla affärsidkare som måste registrera dem
      8
    • Dåligt - spridningen kommer ändå inte gå att stoppa
      12


Recommended Posts

5 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

 

 

 

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    14

  • Tekkor

    6

  • janne_h

    3

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Wanchai:

 

 

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tekkor:

En av sakerna jag lagt på minnet från skolan är att undvika bandsågar, samtliga av mina slöjdlärare saknade antal fingrar...

1984 är otäckt nära nu...

 

Varför är många svenskar så anti till thailands säkerhetstänk, när de samtidigt är naiva mot svenska övervaknings system?

 

Övervakning gillar man inte så klart, men Thailands app som hjälper till att ha koll på antalet inne i butiker är en sak... Men få klagar över swichs och bankid där krävs tillgång till kameran för att få använda banktjänsten och även då vart man befinner sig... Man har även möjlighet att identifiera sig med sitt ansikte eller fingeravtryck, hur kul är det när fler cctv kan köra ansiktsidentifiering...

Gratis wifi på stan gillar många, men samtidigt så reggas deras rörelsemönster och används av försäljarna...

1984 otäckt nära där har vi varit ett antal år redan, inget kvitto på ICA tex, de vet precis var du är och när.

Det använder vi oss av även på jobbet och ser rörelsemönster av personer i stan.

Allt detta för att räkna ut var köer, folksamlingar är.

Men att regga sig på 7/11 och in i shoppingcentra låter lite tidigt 2000-tal när man kan följa folks rörelser helt automatiserat men b.la Thailand ligger efter i det hela, men det ser ut som en polisstat och det är just var det är inget GDPR där inte.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Rillex:

1984 otäckt nära där har vi varit ett antal år redan, inget kvitto på ICA tex, de vet precis var du är och när.

Det använder vi oss av även på jobbet och ser rörelsemönster av personer i stan.

Allt detta för att räkna ut var köer, folksamlingar är.

Men att regga sig på 7/11 och in i shoppingcentra låter lite tidigt 2000-tal när man kan följa folks rörelser helt automatiserat men b.la Thailand ligger efter i det hela, men det ser ut som en polisstat och det är just var det är inget GDPR där inte.

 

 

Just det där som du nämner med GDPR är en viktig skillnad. Jag gillar inte den ökade övervakningen oavsett, och vet givetvis att den där den finns kan den missbrukas, men i en demokrati finns det i alla fall ett reglemente, som man också kan förvänta sig i viss mån följs. I en diktatur, oavsett om den är i vad man kanske kan kalla för ett "light-format" om man vill vara snäll (typ Thailand alltså) finns inte ens den grundläggande rättssäkerheten. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som vanligt i Thailand. Det är konstant kaos där alla tolkar regler efter eget huvud. 

Skulle och spola avlopp igår på Tok Lae Dee (foodland). Hade fått uppdraget av en av deras högsta chefer. Huset tillät bara att vi jobbade efter 22 så min fru fick lägga avsevärd tid på att fixa alla papper i och med utegångsförbudet. 

I fredags pratade min fru med någon management för huset att vi skulle komma Igår kväll och jobba. Jag personligen pratade med någon management tjej som pratade engelska mitt på dan igår. Och vi var överens att vi skulle komma på kvällen, och jobba i garaget. 

När vi kom dit vägrade vakterna först att släppa in oss med hänvisning till att foodland var stängt. Så jag ringde upp den där bruden från huset och undrade varför detta inte var fixat. Då skulle vi få komma in med 2 bilar i hotell garaget där vi skulle jobba. Mot att vi betalade parkeringsavgift på 200 baht i timmen per bil (2 bilar 400 baht i timmen) jag gick i taket och undrade varför hon inte fixat detta. Då vi är där för att göra jobb. Då skulle vi få rabatt på parkeringen för foodland. 

Och när jag hotade med att åka hem och inte utföra något jobb, vart vi till slut insläppta. 

Då började nästa circus. Då satte sig nån brud på foodland som var chef på kvällen på tvären, då took lae dee (restaurangen på foodland) inte informerat henne. Och som grädde på moset svarade min beställare inte i telefonen. Varav bruden från foodland hävdade att en annan firma redan löst problemet i söndags.

Jag bad personalen på took lae dee att ringa sin chef. Dom Stog bara och himlade med ögonen, och sa att det inte gick att ringa honom (dom ville väl inte lägga sig i, då foodland bruden bestämt redan att vi inte fick jobba där) 

Kan tillägga att jag pratade med min beställare några timmar innan vi åkte dit. 

Och då var allt frid och fröjd. Och dom väntade på oss enligt honom. 

 

Jag skulle varit ganska glad om vi i detta blivit registrerade, så vi sluppit allt strul. Och kunnat Utföra vårat jobb. 

Men vad kan man förvänta sig i inkonsekvensens hemland, där man silar mygg och släpper igenom kameler. 🤣

Ska för övrigt luncha med vakternas högsta chef (Securitas) på fredag. Ska bli kul att se hans reaktion när jag berättar hur smidig (inte) hans personal varit mot oss. 🤣

Ändrades av janne_h

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev spooncreek:

 I grund och botten är det ett bra tänk. När de samlat tillräckligt med data kan staten berätta för oss  vad vi får (f-låt bör ska det naturligtvis vara) gå baserat på såväl budget och beteende. De som inte kan föra sig alls och blir för fulla/otrevliga/störiga kan de ju beordra (f-låt rekommendera ska det naturligtvis vara) att stanna hemma. Bra för dem och bra för oss andra som får gå ut med restriktioner (f-låt rekommendationer ska det naturligtvis vara) .

 

Ett idealt samhälle, helt enkelt.

Älskar sociala poäng... livet hade blivit så mycket lättare om man snällt blev dirigerad rätt så man slipper göra misstaget att hamna hos en rumänsk hora som är under polisbevakning. 

 

Kina har ju kommit längst på detta temat, rent generellt är jag inte emot övervakning, dock har jag synpunkter på vilka som tar del av informationen och hur den används.

 

Därav har jag inga problem med den Svenska övervakningen, mer tveksam till den Thailänska och riktigt oroad av den Kinesiska. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...