Jump to content
IGNORERAD

Nya övervakningsappen - omröstning och synpunkter


spooncreek

Appen Thai Chana - Thais will be victorius  

50 röster

  1. 1. Vad tycker du om införandet av Thai Chana appen?

    • Bra - jag har ingenting att dölja - myndighetskontroll är inget problem för mig
      8
    • Bra - myndigheterna vill bara göra vad de kan för att hindra spridningen av Covid19 - kommer inte att missbrukas
      5
    • Dåligt - ytterligare övervakning som myndigheterna i förlängningen kan utnyttja i andra syften
      17
    • Dåligt - kan innebära mindre turism och överlag mindre antal kunder för alla affärsidkare som måste registrera dem
      8
    • Dåligt - spridningen kommer ändå inte gå att stoppa
      12


Recommended Posts

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

The Government has stated the Department of Disease Control is handling the application and it will not be used for any other reason besides tracking the virus.

Dr. Taweesin Visanuyothin, a government spokesperson, stated that privacy concerns in regards to the application are unwarranted and that the application is simply there to help protect people. 

Det låter väl betryggande. Gillar speciellt det feta, tycker mig ha hört det förut.

 

Man får väl leta upp en mall som inte inför det, förhoppningsvis tycker thai inte heller om det men dom har ju en förmåga att svälja sånt här. Förmodligen inser dom flesta inte vad det handlar om. Manuell reggning kan jag köpa men annars får man väl ladda ner appen och radera den direkt om det går. Eller göra som dom franska spionerna i Falsk Identitet som jag kör genom nu, 2-3-4 olika telefoner, en för varje mall kanske.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • spooncreek

    14

  • Tekkor

    6

  • Esspe

    3

  • Wanchai

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

spooncreek
15 minuter sedan, skrev Esspe:

Det låter väl betryggande. Gillar speciellt det feta, tycker mig ha hört det förut.

 

Man får väl leta upp en mall som inte inför det, förhoppningsvis tycker thai inte heller om det men dom har ju en förmåga att svälja sånt här. Förmodligen inser dom flesta inte vad det handlar om. Manuell reggning kan jag köpa men annars får man väl ladda ner appen och radera den direkt om det går. Eller göra som dom franska spionerna i Falsk Identitet som jag kör genom nu, 2-3-4 olika telefoner, en för varje mall kanske.

Registreringen sker via appen i en nationell databas, så radera appen hjälper inte.  Thailändarna kommer att acceptera det, det tror jag också. Främst för att de flesta fortsatt verkar ha panik. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
22 minuter sedan, skrev berlitz:

Detta kommer nog att bli obligatoriskt tror jag tyvärr.En undran kommer dock,vad händer om man inte har en smartphone?

Det kommer att finnas möjlighet till manuell registrering, enligt Digitaliseringsministeriet.  Alternativt får man väl helt enkelt inte komma in utan smartphone.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev spooncreek:

Registreringen sker via appen i en nationell databas, så radera appen hjälper inte.  Thailändarna kommer att acceptera det, det tror jag också. Främst för att de flesta fortsatt verkar ha panik. 

När jag tänker efter lite så spelar det väl egentligen ingen roll, dom har oss ju redan via sim-kortet och google så mina hemliga möten med Thaksin och Thannarat ser dom ändå.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-14 at 15:29, skrev Tekkor:

 

Ni beter er faktiskt som de migranter vi får in i sverige som tyvärr sänker vårt land på många sätt.

Ett bra sätt vore ju att bidra själv först, och läs nu inte bidrag, för det vet vi ju att du åtnjutit till fullo av elaka Sverige!

Betala dina skatteskulder, eller vilka skulder som nu gör att du inte ens får ett hyreskontrakt, och se till att du har rena papper innan du gapar om att "sänka landet"!

 

Så helvetes patetisk med vuxna "män" som skyller sina egna misslyckanden på andra!

Ett tips... En del i "att vara man" är att ta ansvar för sina handlingar, där har du en lång väg att vandra hp.

Ändrades av hamnoi

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är läskigt. Det är bara två dagar sedan jag först hörde talas om det då frugan helt plötsligt hade flera teammöten om det. Jag tror att Prawit var lite sen att se möjligheterna men sedan lyckades smyga in det utan att pressen märkte något. Nu finns det ett genuint motstånd men enbart bland Thanatorn’s anhängare och eliten och de går dessvärre inte så väl ihop då eliten ser hans kamratskap med Oak som besvärande.

 

Som utlänning kan man givetvis skaka på huvudet och säga ”det angår inte mig” men bryr man sig om Thailand, dess befolkning och framtid, så är det här kanske det största/värsta som hänt under mina drygt 20 år här. Det får inte samma genomslag som flygplatsockupationer och Bangkokprotester men långsiktigt så är det här mycket allvarligare.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
On 2020-05-14 at 14:58, skrev Tekkor:

Man får scanna in sig, okey, bra. Hur är det då i sverige, där spårar de personer hela tiden genom tex fritt wifi i stan och blåtand, så där beslutar du inte själv om du scannar in dig utan de kartlägger dig och ditt rörelsemönster som de sen använder i sin marknadsföring... Vill minnas att de var tystlåtna om vad de skulle göra med infon, mest ville de spela goda och bjuda på gratis wifi... Fy F#n

 

Man skall inte kasta skit på Thailand om man kommer från galna landet sverige, oftast är sverige värre, i Thailand värnaar de om sina egna, i sverige värnar de om världens alla migranter,,, så tona ner kritiken om Thailand eller byt semesterland.

Det är med största sannolikhet det mest förvirrade svaret jag läst på MPR genom tiderna och det vill inte säga lite.

Vad i trådstarten hittade du någon skitkastning på Thailand? 
Thailand värnar om sina egna, vad tänker du på då, för någon större social säkerhet har de väl inte? 

Så om man kritiserar, vilken ingen hade gjort då ska man byta semesterland? Med den logiken då skulle man kunna säga att du som finne kan flytta till Finland för att du kritiserar Sverige. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm….

 

Thailand har gått från "anything goes" när man började resa dit för 20 år sen, till "1984". En lite läskig utveckling.

 

Tyvärr tror jag inte det finns nån väg tillbaka, men det är rent egoistiskt tänkt. För Thailand tror jag dock det kommer ljusna framöver, men nu med fokus på asiatiska turister som inte retar sig lika mkt på "nya" samhället med övervakning som västerlänningar. Fokuset ligger ju redan sen ett tag på ffa Kina, men iom Corona kan man skaka av sig det sista av farangeriet.

 

För oss som måste hänga kvar pga familjeband mm, blir det nog att (i ännu större grad) leva på nåder.

 

Jaja, den som (över)lever får se.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, frogfish said:

Hmm….

 

Thailand har gått från "anything goes" när man började resa dit för 20 år sen, till "1984". En lite läskig utveckling.

 

Tyvärr tror jag inte det finns nån väg tillbaka, men det är rent egoistiskt tänkt. För Thailand tror jag dock det kommer ljusna framöver, men nu med fokus på asiatiska turister som inte retar sig lika mkt på "nya" samhället med övervakning som västerlänningar. Fokuset ligger ju redan sen ett tag på ffa Kina, men iom Corona kan man skaka av sig det sista av farangeriet.

 

För oss som måste hänga kvar pga familjeband mm, blir det nog att (i ännu större grad) leva på nåder.

 

Jaja, den som (över)lever får se.

Jag tror inte man ska överskatta samtidigt som man absolut inte ska underskatta.


För utlänningar som bor här, legalt, och turister, spelar nog det här minimal roll. För thailändare kan det här dock snabbt bli döden för alla anspråk på demokrati, rule of law, och annat vi tar för givet.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Jag tror inte man ska överskatta samtidigt som man absolut inte ska underskatta.


För utlänningar som bor här, legalt, och turister, spelar nog det här minimal roll. För thailändare kan det här dock snabbt bli döden för alla anspråk på demokrati, rule of law, och annat vi tar för givet.

Så är det säkert. Jag reflekterade bara lite över utvecklingen de senaste 10 åren i landet. Men den är ju inte bara på ont, många thailändare har ju gått från fattigdom till medelklass i takt med att landet utvecklats (och därmed "anything goes"-känslan minskat). Det enda man kan vara säker på i livet är att saker förändras, till vad beror ju lite på perspektiv.

 

Generellt tror (och tycker) jag att utvecklingen i landet är bra (när det gäller levnadsstandard), dock fäller jag en liten nostalgisk tår ibland när jag tänker tillbaka på vad man kunde förvänta sig av en semester (eller utekväll) i Thailand för 20 år sen bara med en (med svenska mått) medioker lön.

 

Men inget varar för evigt, och det jag kan trösta mig med är att det är betydligt bättre för min familj idag än för 20 år sen. Det gör att jag kan stå ut med mina nostalgiska tårar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Appen är väl bara på thai ännu ?

 

Enl uppgift så ska appinnehavare få gratis Corona-testning om denne varit på nåt ställe där någon insjuknad person också varit. 

 

Misstänker att detta "gratis" inte gäller farranger.... Men hoppas jag får fel. 

/hakancnx

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja den appen var tydligen en stor succé på Mega Bangna igår när folk skulle in på IKEA och göra QR scan.

Social distancing at its best!

(Bilder från RichardBarrow och Reddit)

 

EYNlaQhU0AEOiYJ.thumb.jpg.58477f46853c502ed33dd895b45d59d9.jpg

 

 

EYNqtZsU8AARxho.thumb.jpg.9d20936e21a4e4693c4beebd70b5ccb5.jpg

 

ikea.thumb.PNG.c16ec237e84844efa33253885ad0fd69.PNG

 

Det känns i sammanhanget fullt logiskt att jag inte får ta en promenad på stranden med mina hundar eller gå ut efter klockan 23.00.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek

En ung kinesiskas beskrivning om hur det funkar i Kina just nu med övervakningen & kontrollen, som hon på det stora hela tycker är bra. Också en del om hennes syn på" wet-markets" och om anti-kinesiska stämningar i coronans spår.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-14 at 18:40, skrev GreenValley:

Så boken 1984 kom redan 1983?

Då kom den i alla fall i god tid till skillnad från bankkrisen 2017.

 

On 2020-05-14 at 19:04, skrev Mr Ning Ning:

Ja jösses!

Jag har lyckats trycka på fel knapp.

Tur att MPR finns .

Tja, författaren av "1984" dog 1950, så jag antog att den skrevs innan hans bortgång, och en snabb Googling visade att jag hade en poäng där!

Boken skrevs 1948 och gavs ut första gången 1949.

 

Det finns en klar risk för att jag missat att de jag citerade skojade, sånt händer ibland...

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tommy:

 

Tja, författaren av "1984" dog 1950, så jag antog att den skrevs innan hans bortgång, och en snabb Googling visade att jag hade en poäng där!

Boken skrevs 1948 och gavs ut första gången 1949.

 

Det finns en klar risk för att jag missat att de jag citerade skojade, sånt händer ibland...

 

 

MVH

Det var därför den hette 1984 eftersom den skrevs 1948, om den skrevs 1949 skulle den ha hetat 1994.

Så sa min gymnasielärare i svenska när jag gick i gymnasiet.

Så något fick man iallafall med sig från skolan :-)

 

Ändrades av Rillex
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
spooncreek

I praktiken har det där med övervakningsappen funkat sådär...många skriver upp sig på lista istället med fejkat namn. 

 

Kanske är det de som myndigheterna noterat, för nu är den frivilliga appen inte så frivillig längre. I alla fall inte om man ska på massage när de öppnar från och med i morgon. Man anar hur de thailändska myndigheterna vill att det ska vara när barer och nattklubbar så småningom öppnar. Namn och nummer verifierat innan man får träda in på etablissemanget ifråga.

Vi får hoppas att den civila olydnaden fortsätter och att det rinner ut i sanden. 

 

https://thepattayanews.com/2020/05/31/as-massage-shops-and-spas-get-permission-to-re-open-tomorrow-in-Thailand-strict-list-of-rules-and-guidelines/?fbclid=IwAR0cA0U95RnpQ-RAy3wS-rwqBOiW5b_ZSi3_KEd2ohT2EbELPyoD_nEDFew

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det fattas ett svarsalternativ för hur minskar spridningen av corona för att man registrerar folk som går in i butiker? Förstår inte den kopplingen alls. 

Sen behöver man ju inte den nya appen, går lika bra att logga in med LINE eller skriva Kalle Anka med penna å papper. 

Ändrades av LTD
Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
18 minuter sedan, skrev LTD:

Tycker att det fattas ett svarsalternativ för hur minskar spridningen av corona för att man registrerar folk som går in i butiker? Förstår inte den kopplingen alls. 

Sen behöver man ju inte den nya appen, går lika bra att logga in med LINE eller skriva Kalle Anka med penna å papper. 

Det man gör med Line, som nog funkar med andra appar också  är att tman skannar QR-koden som tar en vidare  till webbsidan Thai Chana,  där registreringen görs.

 

"Kalle Anka" har jag inte sett så många på de manuella listorna, däremot har jag hört att rätt många skriver in sig med "Ron Jeremy" :surprised:

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-31 at 15:14, skrev spooncreek:

I praktiken har det där med övervakningsappen funkat sådär.

Verkar vara som vanligt i Thailand, det följs inte.....inne i Korat så kommer man tydligen in på köpcentrumen utan app, det är tydligen "valfritt"

Rätt godtroget att tro att någon app ska reducera smittspridning också för den delen, mest spel för galleriet....så det kan kvitta.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-19 at 19:21, skrev Rillex:

Det var därför den hette 1984 eftersom den skrevs 1948, om den skrevs 1949 skulle den ha hetat 1994.

Så sa min gymnasielärare i svenska när jag gick i gymnasiet.

Så något fick man iallafall med sig från skolan :-)

 

En av sakerna jag lagt på minnet från skolan är att undvika bandsågar, samtliga av mina slöjdlärare saknade antal fingrar...

On 2020-05-19 at 17:02, skrev Tommy:

 

Tja, författaren av "1984" dog 1950, så jag antog att den skrevs innan hans bortgång, och en snabb Googling visade att jag hade en poäng där!

Boken skrevs 1948 och gavs ut första gången 1949.

 

Det finns en klar risk för att jag missat att de jag citerade skojade, sånt händer ibland...

 

 

MVH

1984 är otäckt nära nu...

 

Varför är många svenskar så anti till thailands säkerhetstänk, när de samtidigt är naiva mot svenska övervaknings system?

 

Övervakning gillar man inte så klart, men Thailands app som hjälper till att ha koll på antalet inne i butiker är en sak... Men få klagar över swichs och bankid där krävs tillgång till kameran för att få använda banktjänsten och även då vart man befinner sig... Man har även möjlighet att identifiera sig med sitt ansikte eller fingeravtryck, hur kul är det när fler cctv kan köra ansiktsidentifiering...

Gratis wifi på stan gillar många, men samtidigt så reggas deras rörelsemönster och används av försäljarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Verkar vara som vanligt i Thailand, det följs inte.....inne i Korat så kommer man tydligen in på köpcentrumen utan app, det är tydligen "valfritt"

Rätt godtroget att tro att någon app ska reducera smittspridning också för den delen, mest spel för galleriet....så det kan kvitta.

Min 7/11 hade tröttnat idag med, man vart bara invevad i butiken.

Därmed inte sagt att myndigheterna inte kommer att försöka ett tag till. Vi får se...

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Morgan
On 5/14/2020 at 7:38 PM, spooncreek said:

I morgon lanseras den i Thailand, den nya övervakningsappen "Thai Chana"  (Thais will be Victorious - Thailändare kommer att vinna).  Detaljerna är som vanligt lite oklara, och det finns antydningar om att det ska vara frivilligt såväl för affärsrörelser som för besökare till dessa att använda den, men det troliga är att den på det stora hela i praktiken blir obligatorisk.

 

I all enkelhet: I entrén på ett köpcenter eller en affär kommer man att uppmanas att skanna en QR-kod innan inträde på etablissemanget. För att kunna göra detta behöver man ha en app installerad på mobiltelefonen. Appen (Thai Chana) kommer att registrera ditt besök på etablissemanget ifråga. Man räknar med att på detta sätt kunna följa 70-80 % av alla medborgare och besökare i landet. Registret ska bara användas för att spåra Covid 19, dvs råkar du ha besökt en restaurang där en annan gäst visat sig vara smittad, kommer man att plocka fram uppgifterna om ditt besök på restaurangen, och du kommer att bli kontaktad för testning. 

 

Myndigheterna försäkrar givetvis att informationen man samlar in om i princip samtliga vuxnas alla rörelser och besök på olika etablissemang, endast kommer att användas i syfte att förhindra spridandet av Covid 19.

 

Om detta system kan man naturligtvis ha en mängd olika åsikter. Vad tycker ni?  Jag har gjort en enklare omröstning med ett antal påståenden. Uttryck gärna också er åsikt i tråden.

 

https://www.bangkokpost.com/Thailand/general/1918092/new-anti-covid-phone-app-for-use-when-entering-shops

 

image.thumb.png.436c5a2b71413578d7a0da98604ea3a6.png

 


Thai Chana appen kunde vi ha hela tiden så slipper vi TM30.

Om vi dessutom lägger till den nya cryptovalutan e-Baht så vet government exakt vilka barer och vilken massage vi besökt och hur mycket det nöjet kostat.
 

Link to comment
Dela på andra sajter

spooncreek
14 minuter sedan, skrev Captain Morgan:


Thai Chana appen kunde vi ha hela tiden så slipper vi TM30.

Om vi dessutom lägger till den nya cryptovalutan e-Baht så vet government exakt vilka barer och vilken massage vi besökt och hur mycket det nöjet kostat.
 

 I grund och botten är det ett bra tänk. När de samlat tillräckligt med data kan staten berätta för oss  vad vi får (f-låt bör ska det naturligtvis vara) gå baserat på såväl budget och beteende. De som inte kan föra sig alls och blir för fulla/otrevliga/störiga kan de ju beordra (f-låt rekommendera ska det naturligtvis vara) att stanna hemma. Bra för dem och bra för oss andra som får gå ut med restriktioner (f-låt rekommendationer ska det naturligtvis vara) .

 

Ett idealt samhälle, helt enkelt.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Soengsang:

Verkar vara som vanligt i Thailand, det följs inte.....inne i Korat så kommer man tydligen in på köpcentrumen utan app, det är tydligen "valfritt"

Rätt godtroget att tro att någon app ska reducera smittspridning också för den delen, mest spel för galleriet....så det kan kvitta.

Jag uppfattar att appen är för att kunna spåra eventuella smittade som vistades på samma ställe som någon konstaterats med covid19.

 

Borde införas att de som inte har en smartphone visar id, för i Isaan funkar inga lagar.

Ändrades av Wanchai
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...