Jump to content
IGNORERAD

Folkvald?


RoiET

Folkvald eller inte?  

31 röster

  1. 1. Anser du att Abhisit är folkvald?

    • Ja
      13
    • Nej
      18


Recommended Posts

??? Fattar långsamt men röstade nej eftersom det var det Du va ute efter.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

RoiEt tänker på kung Bhumibol som enligt grundlagen inte får ställa upp i Thailändska val?

För han hade sopat mattan med samtliga konkurrenter ifall han bara fick lov att ställa upp...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det som i Sverige att folket väljer inte premiärminister/stadsminister. Det gör den vinnande och därmed regerenade partikoalitionen som är ett resultat av folkets röst

Och nuvarande premiärminister röstades fram av den folkvalda koalitionen i Thailand

Verkar vara en del som missat hur konstitutionen fungerar både i Sverige och Thailand !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag fattar det hela rätt så anser RoiET att Reinfeldt inte längre skulle vara folkvald om Mona Sahlin fick ett fängelsestraff och inte var valbar i nästa val?

Att han vann valet spelar ingen roll?

Sjysst logik! :bag:

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz, man får inte fängelse för Toblerone.

Inte ens Göran Persson fick nån påföljd när han nallade gelehallon.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Så om jag fattar det hela rätt så anser RoiET att Reinfeldt inte längre skulle vara folkvald om Mona Sahlin fick ett fängelsestraff och inte var valbar i nästa val?

Att han vann valet spelar ingen roll?

Sjysst logik! :bag:

Mona på kåken, ljuvliga tanke.. :preved:

Link to comment
Dela på andra sajter

NoBuzz, man får inte fängelse för Toblerone.

Utom möjligen i Thailand. En barmatta gav ju nästan 2 år så en Toblerone borde ju ge minst 6 månader. :)

Visste föressten inte att hon hade nallat en Toblerone. Räcker inte ministerlönen till? Hon tjänar ju bara sådär en 80k per månad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Utom möjligen i Thailand. En barmatta gav ju nästan 2 år så en Toblerone borde ju ge minst 6 månader. :)

Visste föressten inte att hon hade nallat en Toblerone. Räcker inte ministerlönen till? Hon tjänar ju bara sådär en 80k per månad?

Hon nallade inget, hon köpte med tjänste kreditkortet och redovisade inte kvittot. resultatet blev time out på Mauritius.

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Da stammer ju tesen att skall man bega brott sa skall man gora det i stor skala for att komma undan.

Mona blev korsfast, kolhalad samt tjarad och fjadrad pga en obetald och icke redovisad Toblerone for typ 20 SKR medans Thaksin forlats av manga for att skinnat staten pa tiotals miljarder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket kluven, avsattandet av Samak pga ett par tusen Baht's ersattning for ett matlagningsprogram tycker jag var lojlig om an juridiskt korrekt. Upplosningen av PPP pga valfusk var ocksa tveksam likasa att Demokraterna kopte over nagra av Thaksin's varsta hulliganer (las Newin). Jag tycker det var for mycket konstigheter och yttre patryckningar vid tiden da Abhisit blev premiarminister for att kunna saga att han verkligen ar folkvald. Att insinuera att han inte skulle vara folkvald pga att en domd brottsling inte ar valbar tycker jag dock ar absurt, som alla andra brottslingar hade han chansen att overklaga men han smet ivag som en feg simpel tjyv och da ar man givetvis inte vardig att vara ledare for ett land; varken da, nu eller i framtiden.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Ja förbjuder man landets största parti och 150 ledande medlemmar att verka politiskt i 5 år så ökar ju chansen att bli vald.

Men när inte ens det räckte så körde dom lite kupp och flygplats ockupation också, men att sen kalla sig folkvald och få nästan 50% av forumets

väljare att tro att man är folkvald är en prestation, tur att Thailändska folket inte har samma syn på val och folkvalda ledare.

Det inger hopp om framtiden.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förbjuder man landets största parti och 150 ledande medlemmar att verka politiskt i 5 år så ökar ju chansen att bli vald.

Om inte annat så minskar chansen för Thaksin o company drastiskt

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

IL: Har du fortfarande inte insett att du är inte den som bestämmer vad "Thailändska Folket" tycker och tänker. Håll dig till att berätta vad du tycker och tänker och låt Thailändarna tycka och tänka vad dom vill.

Väldigt många på det här forumet anser att flertalet thailändare tycker helt annorlunda än vad du påstår så håll dig till fakta !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

IL: Har du fortfarande inte insett att du är inte den som bestämmer vad "Thailändska Folket" tycker och tänker. Håll dig till att berätta vad du tycker och tänker och låt Thailändarna tycka och tänka vad dom vill.

Väldigt många på det här forumet anser att flertalet thailändare tycker helt annorlunda än vad du påstår så håll dig till fakta !!

Hej

Jag håller mig till faktiska och genomförda val och dess resultat, till skillnad på dig.

Som fantiserar fritt. Om Hitler och Thaksin likheter t.ex.

Mvh Isan Lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

IL

Hur mycket tror du valen i ett land där rösterna köps representerar vad folket tycker?

Dom flesta thai jag pratat med dom senaste 2 åren tycker rätt illa om Thaksin idag.

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst ar det problematiskt nar man inte kan lite pa rattsstaen och dar det finns underliggande misstankar om att valkommissioner, domstolar etc. anvands som slagtran i en politisk maktkamp. Samtidigt ar det problematiskt nar man vet att rostkop ar extremt vanligt forekommande.

Ar en kopt valseger fortfarande demokratisk? Sjalvklart inte vilket innebar att Thailand aldrig har haft en demokratiskt vald regering - nagonsin.

Ar Demokraterna legitimt valda att sitte i regeringsstallning - haller med Atom, for mkt oklarheter for att det skall kannas sa men samtidigt ett fall framat fran hejdlosa rostkop och militardiktatur.

Link to comment
Dela på andra sajter

IL: Har du fortfarande inte insett att du är inte den som bestämmer vad "Thailändska Folket" tycker och tänker. Håll dig till att berätta vad du tycker och tänker och låt Thailändarna tycka och tänka vad dom vill.

Väldigt många på det här forumet anser att flertalet thailändare tycker helt annorlunda än vad du påstår så håll dig till fakta !!

:whistle: Hoppsan, en som vill inskränka på yttrandefriheten :whistle: . Jag trodde att vi hade det i Sverige så länge ingen blir kränkt.

:crazy: gubben :crazy:

Taoism: shit happens, Buddhism: if shit happens, it isn't really shit, Islam: if shit happens, it is the will of Allah, Catholicism: if shit happens, you deserve it, Judaism: why does this shit always happen to us?, Atheism: I don't believe this shit

Link to comment
Dela på andra sajter

Var någonstans har Il sagt att det är han som bestämmer vad Thailändska folket tycker och tänker. Han utgår från det han hör och upplever där han spenderar sin tid i Thailand, Issan.

Och måste säga att jag hör ungefär samma sak som han. Att dom flesta jag möter , tycker bra om Thaksin. Spenderar som Il min tid när jag är i Thailand mest i Issan, Roiet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Var någonstans har Il sagt att det är han som bestämmer vad Thailändska folket tycker och tänker. Han utgår från det han hör och upplever där han spenderar sin tid i Thailand, Issan.

Och måste säga att jag hör ungefär samma sak som han. Att dom flesta jag möter , tycker bra om Thaksin. Spenderar som Il min tid när jag är i Thailand mest i Issan, Roiet.

Hej

Ja det är stor skillnad på thailändsk landsbygd och Bangkok, och vad folk tycker och tänker där men det verkar inte alla vilja förstå.

Men vi får vänta tills nästa val då får förhoppningsvis alla medborgare även fattiga bönder vara med och rösta.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är att IL bildar sin uppfattning bland Isaans befolkning och skriver "tur att Thailändska folket inte har samma syn på val och folkvalda ledare"

Det han skulle skrivit var "att enligt vad jag hört bland folket i Isaan ." så hade det blivit mer korrekt

Men han skriver gång på gång på gång på gång om att "thailändksa folket säger och tycker ditten och datten" och då blir det ganska oseriöst

Om man tittar på grundfrågan i denna tråd så är det väl som så, enligt vad jag läst och hört, att nuvarande regering tillsatts enligt författningen och domstolen och nuvarande premiärminister utsetts av sagda regering !?

Om någon anser detta fel skulle det ju isåfall innebära att denne person anser att regeringen och högsta domstolen i Thailand begår brott mot landets lagar och konstitution !?

Tidigare regeringar med flera premiärministrar i spetsen har ju bevisligen gjort dessa lagbrott men då blivit avsatta i flera fall. varför sker detta inte nu isåfall ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Magnus-Chumphae

Jag har ej valt att rösta i frågan hur vida han är folkvald eller inte, då grundproblemet som jag ser det är att Valresultaten är alltför nersolkade av diverse fusk samt den Thailändska författningen även innehåller spärrar mot att de sk ” Folkvalda” skulle få för mycket makt!

( Kolla deras ”Senat” där tillräckligt många för att blockera viktiga beslut är utsedda på andra sätt av den gamla makteliten).

Att Thaksin är populär bland många småbönder i norra delarna av Thailand och speciellt i Isaan är välkänt då de fått ekonomiska tillskott under Thaksin, visserligen småsmulor i sammanhangen men ändå så pass att de ser en skillnad.

Att sedan Thaksin försnillat enorma belopp till sig själv och ej fått stopp på korruptionen vet de om men väljer att ignorera då de anser att det är något man får leva med då alla gör det!

Så är de folkvalda tja ” skulle de vara i Sverige som detta beteende uppdagades så skulle svaret för den övervägande majoriteten i Thailands olika parlament vara nej!

Skall kraven på en demokrati vara olika beroende på var i världen och var i sin demokratiska utveckling den befinner sig tja det är nog tyvärr så att vi måste inse att utveckling tar tid och den får ibland bakslag!

Tar vi och tittar på Sverige så ser vi att många i det politiska etablissemanget tar och skaffar sig förmåner med ännu i relativt blygsam omfattning men i en klart växande omfattning så vi ska någ vakta vår Demokrati och de företrädare vi väljer!

En Demokrati är ej starkare och bättre än des väljare kräver!

Mvh

Magnus-Chumphae

Ändrades av Magnus-Chumphae

Magnus-Chumphae

Link to comment
Dela på andra sajter

Ar en kopt valseger fortfarande demokratisk? Sjalvklart inte vilket innebar att Thailand aldrig har haft en demokratiskt vald regering - nagonsin.

Enligt Ulf Lundell är en inställd spelning också en spelning så varför skulle inte en köpt valseger vara en valseger?

Alla andra köper ju röster... Då måste det vara okej att den som köper flest/mest vinner?

Sen är egentligen frågan fel ställd, folket har aldrig valt sin ledare i Thailand. Det är parlamentet som väljer. Parlamentet väljs däremot av folket.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ej valt att rösta i frågan hur vida han är folkvald eller inte, då grundproblemet som jag ser det är att Valresultaten är alltför nersolkade av diverse fusk samt den Thailändska författningen även innehåller spärrar mot att de sk ” Folkvalda” skulle få för mycket makt!

( Kolla deras ”Senat” där tillräckligt många för att blockera viktiga beslut är utsedda på andra sätt av den gamla makteliten).

Att Thaksin är populär bland många småbönder i norra delarna av Thailand och speciellt i Isaan är välkänt då de fått ekonomiska tillskott under Thaksin, visserligen småsmulor i sammanhangen men ändå så pass att de ser en skillnad.

Att sedan Thaksin försnillat enorma belopp till sig själv och ej fått stopp på korruptionen vet de om men väljer att ignorera då de anser att det är något man får leva med då alla gör det!

Så är de folkvalda tja ” skulle de vara i Sverige som detta beteende uppdagades så skulle svaret för den övervägande majoriteten i Thailands olika parlament vara nej!

Skall kraven på en demokrati vara olika beroende på var i världen och var i sin demokratiska utveckling den befinner sig tja det är nog tyvärr så att vi måste inse att utveckling tar tid och den får ibland bakslag!

Tar vi och tittar på Sverige så ser vi att många i det politiska etablissemanget tar och skaffar sig förmåner med ännu i relativt blygsam omfattning men i en klart växande omfattning så vi ska någ vakta vår Demokrati och de företrädare vi väljer!

En Demokrati är ej starkare och bättre än des väljare kräver!

Mvh

Magnus-Chumphae

Lysande inlägg :great:

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...