Jump to content
IGNORERAD

Koh Samui


Guest HansG

Recommended Posts

Guest HansG

Min dotter och jag skall åka till Thailand den 26 september och stanna i sex månader. Eftersom min dotter som är 28 år är sjuk så mår hon bra av värme.

Det är vårt första besök, men vi är vana att bo utomland i långa perioder. Meningen var först Pattaya men nu vill dottern istället åka till Koh Samui som enligt henne är ett paradis.

Min gf som bor där påstår däremot att det är ett mygghål med skitigt vatten och inget ställe att bo på.

Vore hemskt tackam för råd från Er som varit där eller förslag på något liknande ställe.

Tack på förhand

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej..

När det kommer till vattnet, så finns det inget skitnare än det i Pattaya.

Jag har varit antal ggr. på samui...Trivs mycket bra där..

Lugnare än Pattaya...Sen tröttnar ni så är det bara att flyga över till Pattaya för några dagar.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

  tjena,,  håller fullständigt med sangwal, Pattaya e bara för mycke , själv åxå varit och trivts på samui många ggr . så e det bara samui lr pattis så vet iaf  jag vad jag hade valt, ha en trevlig tripp.  mvh ha d

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

Min gf som bor där påstår däremot att det är ett mygghål med skitigt vatten och inget ställe att bo på.

Hmmm, låter konstigt att hon säger så...  :confused:

Har själv bott här på heltid i lite över tre år och javisst på en del platser finns en del mygg.

Men på de flesta platser är det inget större problem.

Där jag bor dyker de upp runt solnedgången och försvinner en timme senare.

Skitigt vatten finns väl också, men de flesta stränderna runt ön har faktiskt ganska bra vatten.

Tycker du ska ta med dottern hit, känna er för och kolla läget och sedan ta ett beslut.

Tror nog trots allt att ni kommer att trivas bättre här än i Pattaya.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Min dotter och jag skall åka till Thailand den 26 september och stanna i sex månader. Eftersom min dotter som är 28 år är sjuk så mår hon bra av värme.

Det är vårt första besök, men vi är vana att bo utomland i långa perioder. Meningen var först Pattaya men nu vill dottern istället åka till Koh Samui som enligt henne är ett paradis.

Min gf som bor där påstår däremot att det är ett mygghål med skitigt vatten och inget ställe att bo på.

Vore hemskt tackam för råd från Er som varit där eller förslag på något liknande ställe.

Tack på förhand

HansG

Ska Ni stanna så länge som 6 månader så kan Ni ju pröva lite olika ställen att bo på, omväxling förnöjjer ju. Enda fördelen möjligtvis att bo på samma ställe under lång tid är kanske att man kan förhandla sig till ett billigare boende. Men kollar man bara runt lite och hör sig för (t ex här på forumet) så är det nog inga större problem att hitta billigt boende för nån månad i taget.

Jag har besökt Samui många gånger och jag känner inte riktigt igen din gf´s beskrivning av ön. Visst kan det vara smutsigt under vissa perioder när det regnar som mest, då är det inget paradis. Men så blir det ju på alla ställen mer eller mindre. Och boende finns det gott om.

Nu vet jag ju inte om din dotters sjukdom påverkar Era möjligheter att resa runt, men påverkar det inte så tycker jag absolut att Ni ska resa runt så mycket Ni kan och orkar. Det finns ju tyvärr inget ställe som är bäst på allt och som alla gillar bäst och tur är väl det för då hade det blivit en himmla massa människor på samma ställe! ;D

Ja nu dyker det nog upp ett par Pattayarävar och hävdar bestämt att Pattaya är bäst på allt.  :thumbsup: Men det beror kanske vad man är ute efter, är man ute efter att ta det lugnt på en vacker strand så lär man knappast trivas i Pattaya, men är man ute efter mycket fest och brudar, ja då är Pattaya paradiset. Phuket är ju också ett alternativ som det finns vitt skillda uppfattningar om, personligen så tillhör Phuket ett av mina favvoställen eftersom jag tycker att det finns en bra kombination av vackra stränder och saker att göra. Men sen finns det de som tycker att Phuket är ett dyrt ställe som bara besöks av charterturister också, så smaken är delad.

Som sagt, res runt om Ni kan och bilda Er en egen uppfattning. 8)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan bara instämma med Swippe, om ni har ekonomisk möjlighet så res runt lite först och bilda er en egen uppfattning. Sex månader på ett ställe verkar ju lite onödigt.

Och glöm inte Chiang Mai ;-)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Tack så mycket för era råd. har ni också förslag på bra boende så blir det ännu bättre.

Än en gång! Tack.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Falang

Quote

Tack så mycket för era råd. har ni också förslag på bra boende så blir det ännu bättre.

Än en gång! Tack.

Hälsningar

HansG

Ta och Googla lite om Samui, så att ni får lite grepp om var ni vill bo på ön.

Eller, skriv vad det är ni söker och en ungefärlig budget hur mycket ni är

villiga att betala - så lovar jag att titta runt lite.

Priserna har sjunkit en hel del den senaste tiden pga av överetablering.

Mer för pengarna alltså.  :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Broder Falang!

Tack för ditt svar. Vi kan bo var som helst på ön där det finns ett bra boende till bra priser. Dottern har hittat ett ställe Holliday Villa 6 månader för 45000 bath per månad.

Men jag är väldigt tacksam för förslag.

Tack igen.

Hälsningar

HansG med dotter

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej HansG,

Om ni absolut ska bo på Koh Samui i sex månader finns det ingen anledning att boka allt i förväg. Boka en vecka, så kan ni i lugn och ro gå omkring på plats och hitta bästa avvägning mellan komfort och pris genom att inspektera ett antal ställen.

Jag vet att man som svensk gärna vill ha allt ordnat i förväg, men i Thailand är det enligt min erfarenhet inte bästa taktiken.

Fråga om pris för en månad, tre månader och sex månader. På flera ställen. Gå sen hem till rummet (eller till någon trevlig uteservering ;-) och fundera på vad som passar er bäst. Hotell som presenteras på internet brukar frisera sanningen en del...

THB 45000 per månad i sex månader låter dyrt, är det väldigt lyxigt?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Captain Thailand

Hej,

45000 per månad får ni även en ganska schysst kåk för här.

Jag vill tipsa om en sajt som visserligen är en konkurrent till undertecknad, men den är riktigt ok, och dessutom är de kontorsgrannar:

http://www.samui-fin...y-home-rentals/

CT in Thailand

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Quote

Min gf som bor där påstår däremot att det är ett mygghål med skitigt vatten och inget ställe att bo på.

Tjena! Något mygghål är inte samui men dessvärre kan brunn och kommunala vattnet vara skitigt då jorden rasar med vid kraftig nederbörd.Varar sällan mer än någon dag och de 2 senaste åren mindre frekvent i det kommunala systemet.Strandvattnet om det är det hon menar så har det försämrats avsevärd de senaste åren.Jag är inte nere och badar så frekvent men numer så finns inte den" stampade" strandbottnen kvar.Nu är det ett ständigt tunnt sediment under fötterna.Jag minns tiderna då du kunde se strandbotten flera hundra meter ut i glittrande azurblått vatten.

Beträffande boende så kan du ni bo lika fint för 20K i månaden.Boka för 45K i en månad och snoka runt lite under tiden.

Jag tror ni kommer att trivas på samui rent generellt trots allt!!

Mvh Mr Lamai,bostad i lamai sedan 1996

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Mr Lamai

Lite förtydligande :icon_redface: Samui har så väldigt mycket strand så bottenbeskaffenheten kanske varierar men jag koncentrerade mig på Lamai beach. Lamai beach är nummer 2 efter Chaweng beach som jag ej badat vid på åratal, och ej ska utala mig om.

Det finns åtskilligt mer stränder att utforska för er om ni nu är badankor :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang..

45.000 Baht kanske är dyrt för dig, men om någon tycker sig har råd med det, så är det väl okey..

Dottern var ju också sjuk, så lyx är kanske precis det dom behöver.. :wai:

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min gf som bor där påstår däremot att det är ett mygghål med skitigt vatten och inget ställe att bo på.

ja jisses du säger bara Bullshit...

Koh samui är som din dotter säger ett paradis visst passar inte alla i smaken men jag älskar ön fortf efter 6 resor dit och kommer åka tillbaks.

den ön har det mesta men även lugnet om man vill ha det.

Vattnet är inte alls skitigt eller ja kanske beror på var på ön man är och om det har stormat eller nått nyligen annars fattar jag ärligt inte va hon dillar om..

Boendet är det minsta bekymmret jisses finns hur mycket som helst ju allt från sköna "backpackers" bungar på stranden eller lyxhotell

bara att välja och vraka i mina ögon.

Ja nä jag tycker helt klart att du ska ta din dotter dit och bilda din egen uppfattning och inte lyssna på din gf man undrar ju om hon inte vill att ni ska komma dit ?

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest HansG

Hej,

Alla hjälpsamma Thai vänner. Tyvärr lämnade jag fel uppgifter om priset. Det skulle vara 35000 bath per månad. Nu försöker jag pressa priset tll 30000 men det är väldigt hög standard.

Tacsam för era svar ser fram emot fler goda råd.

Hälsningar

HansG

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...