Jump to content
IGNORERAD

Regeringen Abhisits Censur av Thailändsk TV


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Isaan Butterfly

Idag, måndagen den 17 augusti 2009, händer det mycket i thailändsk politik.

Klockan 13 överlämnar de röda, UDD- United front for Democraty-sina ca 5 miljoner namnunderskrifter

till Kungahuset. Man ber Kungen ge amnesti för Thaksin, så han kan återvända till Thailand utan att hamna i fängelse direkt. De röda har samlat mer än 20.000 människor i Sanum Luang i Bangkok för ett möte, och Thaksin deltar via kabel från Dubai.

Klockan 14 har högsta korruptionsdomstolen lovat lämna en dom i Gummiträds skandalen 2004, där 44 politiker, bla Newin, har anklagats för korruption, och kan få långa fängelsestraff om de döms.

Lagen säger att alla de 44 anklagade skall infinna sig för att motta domen.

Om en av dem uteblir mäste domstolen vänta med sin dom i en månad!

Vad visar man då i Thailändsk TV kl 13-13.30?

Kanal 1 NBT Har ett reportage från ett elefantsjukhus

Kanal 3 Thai Movie

Kanal 5 Musik

Kanal 7 Thai Movie

Ovanstående kanaler kontrolleras av Regeringen eller Militärmakten

Kanal 8 Nyheter har ett långt repiortage där PM Abishit lämnar in en skrivelse till domstolen angående att de röda ledarna talar illa om honom.

Kanal 9 Nyheter Något om översvämningar i västra Thailand

Dessa två TV kanaler är mera fristående, men är klart motståndare till de röda.

När rapporterar dessa TV-kanaler om aktuella händelser?

De senaste veckorna har det mest varit om att en Panda som Chiang Mai Zoo lånat från China har fått en jättegullig unge.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    13

  • Tallviking

    6

  • noBuzz

    5

  • Isaan Butterfly

    5

Mest aktiva i denna tråd

Hur vet du att det är regeringen som cencurerar? Står inget om det i din text. För övrigt håller jag med dig men kan inte låta bli att undra ifall du klagade lika mycket under Thaksins tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Idag, måndagen den 17 augusti 2009, händer det mycket i thailändsk politik.

Klockan 13 överlämnar de röda, UDD- United front for Democraty-sina ca 5 miljoner namnunderskrifter

till Kungahuset. Man ber Kungen ge amnesti för Thaksin, så han kan återvända till Thailand utan att hamna i fängelse direkt. De röda har samlat mer än 20.000 människor i Sanum Luang i Bangkok för ett möte, och Thaksin deltar via kabel från Dubai.

Klockan 14 har högsta korruptionsdomstolen lovat lämna en dom i Gummiträds skandalen 2004, där 44 politiker, bla Newin, har anklagats för korruption, och kan få långa fängelsestraff om de döms.

Lagen säger att alla de 44 anklagade skall infinna sig för att motta domen.

Om en av dem uteblir mäste domstolen vänta med sin dom i en månad!

Vad visar man då i Thailändsk TV kl 13-13.30?

Kanal 1 NBT Har ett reportage från ett elefantsjukhus

Kanal 3 Thai Movie

Kanal 5 Musik

Kanal 7 Thai Movie

Ovanstående kanaler kontrolleras av Regeringen eller Militärmakten

Kanal 8 Nyheter har ett långt repiortage där PM Abishit lämnar in en skrivelse till domstolen angående att de röda ledarna talar illa om honom.

Kanal 9 Nyheter Något om översvämningar i västra Thailand

Dessa två TV kanaler är mera fristående, men är klart motståndare till de röda.

När rapporterar dessa TV-kanaler om aktuella händelser?

De senaste veckorna har det mest varit om att en Panda som Chiang Mai Zoo lånat från China har fått en jättegullig unge.

Hej

Ja det är tragiskt men inte oväntat, så blir det alltid när dom gammla makthavarna styr med hjälp av militären,

låt vara nu med ett nytt och yngre ansikte, men samma odemokratiska metoder.

Vid mitt förra besöket letade dom röda efter utlänningar som ville ställa upp och tala om Thaksin och vad han gjort för sina väljare på möten

som hölls i Isaan och Bangkok, men jag vågade inte ställa upp just p.g.a risk att vålla problem för mig själv och även frugans familj.

När dom odemokratiska har makten går man inte säker som oppositionell.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja det är tragiskt men inte oväntat, så blir det alltid när dom gammla makthavarna styr med hjälp av militären,

låt vara nu med ett nytt och yngre ansikte, men samma odemokratiska metoder.

Vid mitt förra besöket letade dom röda efter utlänningar som ville ställa upp och tala om Thaksin och vad han gjort för sina väljare på möten

som hölls i Isaan och Bangkok, men jag vågade inte ställa upp just p.g.a risk att vålla problem för mig själv och även frugans familj.

När dom odemokratiska har makten går man inte säker som oppositionell.

Mvh Isan lover

Ganska intressant inlägg från Isaans egen Ernesto ”Che” Guevara. Undrar om inte IL njuter lite av rollen som Isaans frihetskämpe. :yes:

Det är bara en tidsfråga innan Sverige och Migrationsverket får ta emot den första flyktingvågen från Thailand, och IL s familj kanske kan få politisk asyl i Sverige?

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ganska intressant inlägg från Isaans egen Ernesto ”Che” Guevara. Undrar om inte IL njuter lite av rollen som Isaans frihetskämpe. :yes:

Det är bara en tidsfråga innan Sverige och Migrationsverket får ta emot den första flyktingvågen från Thailand, och IL s familj kanske kan få politisk asyl i Sverige?

Hej silom

Jo det känns rätt skönt faktiskt att vara på samma sida som folket på den skönaste platsen på jorden Isaan.

Hade jag hamnat på militärens och gammla makelitens sida så hade jag nog inte varit lämpad för Isaan utan passat bättre bland adeln i Bangkok.

Mvh Isan lover

Ändrades av Isan Lover
Link to comment
Dela på andra sajter

Hade jag hamnat på militärens och gammla makelitens sida så hade jag nog inte varit lämpad för Isaan utan passat bättre bland adeln i Bangkok.

"Hamnar" pa en sida gor bara de som inte tanker sjalva och/eller blir betalda for att "hamna" pa en specifik sida. I en fungerande demokrati sa gor manniskor en analys over vilket parti de tror ar bast for i forsta hand dem sjalva och i andra hand for landet.

Militaren, makteliten och adeln; IL's oheliga treenighet, utgor val ca 0.5% av Thailand's befolkning sa om nagot sadant parti fanns, och PAD's nya parti ligger val narmast till hands, sa ar det val ungefar sa stor andel av rosterna de kommer fa. Bland de som gor ett medvedet och valinformerat val far nog daremot Demokraterna mellan 30 och 40% och den som lever far se om det kommer racka till att bilda en ny koalitionsregering efter nasta val.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Hamnar" pa en sida gor bara de som inte tanker sjalva och/eller blir betalda for att "hamna" pa en specifik sida. I en fungerande demokrati sa gor manniskor en analys over vilket parti de tror ar bast for i forsta hand dem sjalva och i andra hand for landet.

Militaren, makteliten och adeln; IL's oheliga treenighet, utgor val ca 0.5% av Thailand's befolkning sa om nagot sadant parti fanns, och PAD's nya parti ligger val narmast till hands, sa ar det val ungefar sa stor andel av rosterna de kommer fa. Bland de som gor ett medvedet och valinformerat val far nog daremot Demokraterna mellan 30 och 40% och den som lever far se om det kommer racka till att bilda en ny koalitionsregering efter nasta val.

Men IL är ju övertygad om att 95% av befolkningen stödjer Thaksin och han har ju därför rätt att prata om folket och samtidigt göra sig till språkrör för hela Isaan. Jag borde ju följa Vaxets exempel och låta bli att stånga huvudet i väggen. Ska försöka bättra mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Läste på ett Udonforum i dag att det är "väldigt" lite folk i rörelse i stan. Några har uppfattningen att man dragit till BKK för att stödja DrT:s återkomst. All censur har tydligen inte gått igenom annars skulle de stackars risbönderna knappast veta om demonstrationerna.

Allvarligt ändå att det sker, hoppas det klarar sig med "lagliga demonstrationer" och inte sabbar allt som kommer deras väg.

Betr. domstolen så lär domen vara uppskjuten till den 21/9.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt min källa = flickvän är det lungt än så länge ingen fighting eller boxing, men hon tror att det är en del som vill få till lite "boxing".

Hoppas verkligen att det går lugnt till i fortsättningen också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar på Joints fråga i inlägg nr 2

Nej, jag klagade inte avseende censur när Thaksin och TRT hade regeringsmakten fram till militärkuppen.

Thaksin hade nämnligen inte kontroll över alla TV-kanalerna.

Man visste att vissa kanaler stödde Thaksin och andra kanaler stödde den Gula oppositionen.

Man fick alltså information från båda sidor genom

att följa nyhetsrapporteringen på flera TV kanaler.

Fram till 2007 var det bara kanalen NBT som rapporterade nyheter ur de rödas perspektiv.

Strax efter det att regeringen Abhisit tillträtt tvingades NBT att byta loggo och perspektiv på sin nyhetsrapportering.

NBT s loggo hade nämnligen för mycket röd färg sa den ansvarige ministern.

Flera reportrar försvann också från nyhetsredaktionen.

Numera rapporterar även NBT

sina nyheter sett från regeringen Abishits perspektiv.

Samtidigt blockerar man de rödas försök att starta en egen TV kanal för nyhetsrapportering, och censurerar många sidor på Internet som rapporterar de rödas nyheter.

Endast regeringen har makt att göra detta.

Möjligen utsätts de för påtryckningar från andra maktgrupper som stödde dem att bilda regering.

Nyhetsrapporteringen i Thailändsk TV är tyvärr totalt ensidig numera, och jag är förvånad över att inte Abhist, som företräder partiet Demokratena, inte ger lite större utrymme för oppositionen dvs de röda, eftersom han själv för eller senare kommer att väljas till oppositionsledare igen.

Observera att jag inte säger att de Röda har rätt och de Gula har fel i de olika politiska sakfrågorna.Det jag vänder mig mot är att regeringen censurerar de rödas nyhetsrapportering

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Men IL är ju övertygad om att 95% av befolkningen stödjer Thaksin och han har ju därför rätt att prata om folket och samtidigt göra sig till språkrör för hela Isaan. Jag borde ju följa Vaxets exempel och låta bli att stånga huvudet i väggen. Ska försöka bättra mig.

Tror att Il stöder dom som står han närmast och det gör han rätt i.Att stånga huvudet i väggen kan göra ont joints, så jag avråder dig för det. :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Tror att Il stöder dom som står han närmast och det gör han rätt i.Att stånga huvudet i väggen kan göra ont joints, så jag avråder dig för det. :yes:

Hej

Ja namnet Isan Lover förpliktar, och jag har ännu inte upplevt något som skulle få mig att sluta älska dessa underbara människor.

Och jag är stolt över att stå dom nära och ha dom som vänner, och glad över att kunna belysa saker och ting ur deras perspektiv.

Dom hörs och syns alldeles för lite.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Ja namnet Isan Lover förpliktar, och jag har ännu inte upplevt något som skulle få mig att sluta älska dessa underbara människor.

Och jag är stolt över att stå dom nära och ha dom som vänner, och glad över att kunna belysa saker och ting ur deras perspektiv.

Vilka "dom"? Alla i Isaan?

Herrejävlar vilken kändis du måste vara!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att Il stöder dom som står han närmast och det gör han rätt i.Att stånga huvudet i väggen kan göra ont joints, så jag avråder dig för det. :yes:

Nja, så ont gör det väl inte. Men kul är det ju heller inte. Ska försöka bättra mig. Tack för omtanken :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Svar på Joints fråga i inlägg nr 2

Nej, jag klagade inte avseende censur när Thaksin och TRT hade regeringsmakten fram till militärkuppen.

Thaksin hade nämnligen inte kontroll över alla TV-kanalerna.

Så censur är ok så länge den inte är 100%? Har jag förstått dig rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Så censur är ok så länge den inte är 100%? Har jag förstått dig rätt?

Hej

Det tror jag inte att han menar men, men att censuren nu har ökat med marionetten är en viktig iaktagelse.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jaha, så mer censur med marionetten än med massmördaren.

Aj!

Hej

Vem marionetten är vet jag ju, men vem är denne massmördare?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Han som avrättar misstänkta utan rättegång i populismens namn.

Kungen?

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, så mer censur med marionetten än med massmördaren.

Aj!

Ändrar den till rättvisare censur med massmördaren än med marionetten.

Förresten så har han ju mycket oskyldigt blod på sina smutsiga fingrar från södra Thailand. Att de bla skulle ha dött pga av ramadan och undernäring är det väl bara en som tror på.

Såja, nu börjar mitt nya liv. Inget mer tjafs. Håller tummarna för det bästa. Over and out.

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin had inte kontroll på TV kanalerna? Tillåt mig skratta. Han hade full kontroll på alla Thailands TV kanaler, de privata hade han eller hans anhang kontrollerande aktiemajoritet i och de statliga styrde han genom att han var premiärminister. De gula sände via nätet och parabol från utlandet, som D-station gör idag.

D-station går faktiskt att se idag, för jag misstänker att det är den du letar efter. Men du bör ju ha en parabol.

@ IL,

massmödaren är han som avrättade 2500 i drogkrigets namn varav 1400 visade sig vara oskyldiga enligt Thailands och TRT´s egen tillsatta undersökning. Till och med du tyckte ju att det skulle varit sorgligt ifall någon av dina anhöriga varit bland de 1400 oskyldiga...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har skulle kunna vara en givande diskussion men tyvarr blir det aldrig det. Alla som ar flitiga skribenter pa anti-Thaksin sidan har formaga att se att TRT innebar atminstonde kortsiktiga fordelar for Isaans fattiga och ar dessutom neutrala nog att inse att Demokraterna har en massa brister. De flesta tycker ocksa att militarkuppen och PAD's flygplatsockupation var fel.

Om da anda Thaksin-hyllarna kunde erkanna att Thaksin totalt har diskvalificerat sig for att ha nagot med Thailandsk politik att gora i all framtid sa skulle vi kunna diskutera vad som vore bast for Thailand och da vore vi formodligen inte sa langt ifran varandra. TRT hade en massa bra ideer som man undrar varfor inget parti haft tidigare till exempel.

Ni som hyllar Thaksin och inte tycker att han ska sitta inne och formodligen allra helst vill att han ska vara ledare igen; hur tanker ni? Jag skulle kunna gora det enkelt for mig och utga ifran att ni alla ar korkade, outbildade och lattlurade. Pa samma satt som IL sager att vi som tycker att Demokraterna ar ett mindre daligt alternativ anklagas vara emot demokrati, adelns anhangare mm. Det kan ju vara sa att vissa av er ar korkade, outbildade och lattlurade, jag vill dock ogarna tro att ni alla ar det for da blir ju detta inlagg helt onodigt och dessutom nastan taskigt. Pa nagot satt maste ni mer vara som KPMLr-arna som akte till Pyongyang och inte sag nagon fattigdom eller diktatur; dvs ni vill sa garna tro att Thaksin ska gora livet battre for era kara att ni inte vill se det alla andra redan sett. Mark val; jag vet ocksa att Thaksin/TRT gjorde en himla massa saker som var bra for Isaan, atminstonde i det korta perspektivet, sa det ar inte TRT jag ar ute efter utan bara att ni inte kan sta upp och saga att ni inte vill forknippas med Thaksin och hans demokratiskt valda diktatur langre.

Ni aterkommer till att landkopet i Bkk inte var nagot stort brott, alla gor likadant. OK, lat oss ha overseende med det aven om jag tycker det ar ytterst anmarkningsvart att en premiarminister inte ens forsoker dolja sina brott. AIS-forsaljningen och lanen till fattiga grannlander mot att de kopte Shin-satelliter da? "Det har han inte domts for" sager ni da. Nej, men det ar det som ar sjalva brottet, att han sag till att ett uppenbart brott blev lagligt genom att egenhandigt andra lagen. Detta bevisar, och ar helt omojligt for alla tankande manniskor att forneka, att han inte har moral nog att vara ledare for ett land. For mig indikerar det ocksa att hela "hjalp-de-fattiga-grejen" var en smart taktisk ploj, enbart till for att fa honom till makten sa han kunde berika sig sjalv, sin familj och sina vanner.

Att morda tusentals oskyldiga manniskor och kalla det War On Drugs, ar inte det ett brott? An en gang, Thaksin skrev landets lagar sa det var det inte men for de som inte tycker det var ett moraliskt brott som utklassar de varsta massmordarna i sin grymhet och cyniskhet har jag ingen forstaelse alls och vore intressant att veta vad ni tycker om det ar era slaktingar som mejas ner nasta gang.

Garna ett parti vid makten som kor med en del av TRT's ideer men lite mer genomarbetade. Jag kommer inte sakna Demokraterna, jag tycker de gor ett hyfsat jobb nu men traditionellt sett har de inte varit nagra hojdare. Sa lange Thaksin finns med i bakgrunden, aven om det ar pa videolank fran Dubai, sa kommer jag dock foredra Demokraterna. Om det fanns ett genuint intresse bland Phua Thai's ledare for att hjalpa Isaan sa skulle de givetvis klippa banden med Thaksin men intresset att fa del av Thaksin's frysta tillgangar ar ofantligt mycket storre an intresset att hjalpa Somchai med hans risodling i Nakorn Isaan.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...