Jump to content
IGNORERAD

Regeringen Abhisits Censur av Thailändsk TV


Isaan Butterfly

Recommended Posts

Tallviking,

Vad forvantar du dig for reaktion nar du drar liknelsen mellan Hitler och Thaksin? Inser du inte hur extremt negativt vardeladdat en sadan liknelse ar for de allra flesta oavsett den faktiska barigheten av argumentet?

Tveksamt, osmakligt och kontraproduktivt for diskussion aven om det faktiskt finns vissa likheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 71
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Joints

    13

  • Tallviking

    6

  • noBuzz

    5

  • Isaan Butterfly

    5

Mest aktiva i denna tråd

Jag har sett den liknelsen dras på flera forum och andra "siter" så den är varken ny, osmaklig eller dum.

Möjligtvis ganska provokativ för att dra fart i debatten och vända problemen från en annan sida så att inskränkta debattörer kanske kan tänka till lite över sin åsikt och debattmetoder !

Det var rent avsiktligt menat !!

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej igen

Jag drar mig ur diskussionen, Hitler och hans gärningar är för mig inget som hör hemma i Thailändsk politik.

Utan står för förintelse och massdöd, detta är enligt mig inget att skämta om.

Tack för mig.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett den liknelsen dras på flera forum och andra "siter" så den är varken ny, osmaklig eller dum.

Vilket dofott och tomt argument. Liknelsen ar sjalvklart inte ny men att den forekommit pa andra platser innebar val knappast att den blir mer relevant eller passande for det?

Möjligtvis ganska provokativ för att dra fart i debatten och vända problemen från en annan sida så att inskränkta debattörer kanske kan tänka till lite över sin åsikt och debattmetoder !

Det var rent avsiktligt menat !!

Min notering blir foljdaktigen att du fatalt misslyckas med foresatsen eftersom poangen onekligen inte gar hem eftersom den antingen var 1, for brilliant eller 2, for billig.

Att forega med daligt exempel for att tydliggora en poang brukar sallan vara effektivt - sa kanske lage att testa alternativa vagar for att adressera dina meningsmotstandares debattmetoder?

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille: Jag klarar tyvärr inte av att sänka mig till din pinsamt låga nivå på perionangrepp, förlöjligande etc så jag väljer att inte ens kommentera din debatt-teknik

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sett den liknelsen dras på flera forum och andra "siter" så den är varken ny, osmaklig eller dum.

Möjligtvis ganska provokativ för att dra fart i debatten och vända problemen från en annan sida så att inskränkta debattörer kanske kan tänka till lite över sin åsikt och debattmetoder !

Det var rent avsiktligt menat !!

Jaha, så det som skrivs på forum och siter är numer sant!

Provokativt, nja, snarare dumt.

Och jag är lika dum som svarar på detta, man är väl inskränkt då, men hellre det än låta Ditt osmakliga påstående och liknelser får stå oemotsagda.

Varför behöver debatten ny fart, tycker den har belyst de olika inriktningarna ganska väl, blir väl inte en vettigare debatt av att dra in vår tids störste folkmördare i den. Det är tack o lov Din liknelse, inte den allmänna uppfattningen.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tar ocksa helt avstand fran liknelsen mellan Thaksin och Hitler och jag hoppas ingen uppfattade mitt och Joints skamt igar som en liknelse, det var Bossej's totala fornekelse av varldsaccepterade fakta som gjorde att vi skamtade om liknelsen med folk som fornekar forintelsen.

Att jamfora Thaksin med Hitler ar lika varldsfranvant som IL's jamforelse mellan Thaksin och Nelson Mandela som han gjorde forra aret. Hitler ar varldshistoriens varste massmordare och Nelson Mandela ar en av varldshistoriens storsta frihetskampar, Thaksin ar inte i narheten av nagotdera. Thaksin var en slug politiker med en massa intressanta ideer som tyvarr lat sin egen girighet och maktfullkomlighet forstora hans politik.

Mest lampliga jamforelse tycker jag Ferdinand Marcos ar aven om Thaksin sjalv foredrog en jamforelse med Lee Kuan Yew. Thaksin hyllade ofta Singapore och sade ocksa offentligt vid ett flertal tillfallen att han inte sag demokrati som nagot sjalvandamal och da kan man givetvis hylla Singapore och deras pseudo-demokrati. Formodligen ingen slump att AIS koptes av familjen Lee, dvs en investeringarm av den Singaporeanska staten. Thaksin hade nog garna sett att familjen Shinawatra blivit Thailands svar pa familjen Lee men tyvarr missade han nastan alla element som familjen Lee har.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp. Lee-dikaturen i Singapore får väl anses som en av världens mest framgångsrika diktaturer som i mångas ögon anses som en fin demokrati och ett mönsterland. Skrapar man på ytan dock och pratar med folk på lägre nivå i landet så får man en helt annan bild

Kan förstå att Thaksin var avundsjuk på Lee och ville få samma lösning i sitt land där han och hans släkt/vänner kontrollerade allt.

Men som sagt. förutsättningarna att komma dit i Thailand är, tack och lov, mycket begränsade. Lee lyckades därför att han tog landet ur en efterkrigs/inbördeskrigssituation på en tid då informationssamhälle och demokrati var obefinligt i området och folket behövde en stark ledare att bygga upp landet med. Vilket han ju verkligen lyckats med.

Har sett en del liknelser mellan Thaksin och Berlusconi också, främst baserat på kontroll av media och total brist på självkritik

Googlar man på Hitler och Thaksin får man extremt många träffar, många av dom på forum även inom Thailand om där har dom inga större problem att föra en konstruktiv debatt om liknelserna. Förstår inte riktigt varför detta forum skall ha så svårt för det dock.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hur många Thailändare tror Du vet vem Hitler var eller stod för?

Att överhuvudtaget vilja starta en sådan debatt och få till en jämförelse måste ses som så pass provokativt att man antingen vill skapa en nish för Hitlerfans eller SD. Tag i så fall och gå med i de forum som redan finns där man hyllar sin Fuhrer eller anslut Dig till SD och klappa Dina likasinnade i ryggen där istället för att kasta ur Dig floskler här på ett Thaiforum.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking

Hur många Thailändare tror Du vet vem Hitler var eller stod för?

Att överhuvudtaget vilja starta en sådan debatt och få till en jämförelse måste ses som så pass provokativt att man antingen vill skapa en nish för Hitlerfans eller SD. Tag i så fall och gå med i de forum som redan finns där man hyllar sin Fuhrer eller anslut Dig till SD och klappa Dina likasinnade i ryggen där istället för att kasta ur Dig floskler här på ett Thaiforum.

Baa

Kan väl vara så att när man inte har så mycket mer att komma med ,tar man till det mest extrema.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om att på något sätt höja Hitler och vad han gjort i status. Han är och förblir en av världshistoriens värsta och sämsta männniskor för vad han har gjort

Syftet med liknelsen är snarare dra ner Thaksin till dit han hör hemma !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Wille: Jag klarar tyvärr inte av att sänka mig till din pinsamt låga nivå på perionangrepp, förlöjligande etc så jag väljer att inte ens kommentera din debatt-teknik

Hmm, jag har lite svart att forsta. Forst sager du att du gor liknelsen for att du vander dig mot andra medlemmars debatteknik. Nar jag sedan ifragasatter liknelsen samt effektiviteten av din debatteknik da ar det helt plotsligt pinsamt lagt, personangrepp och forlojligande.

Ar det ok att ifragasatta dina argument utan att du tar det som ett personligt pahopp? Ar det ok att saga att din poang inte natt fram dvs att du misslyckades med det du sade vara ditt syfte utan att du upplever det forlojligande?

Du kastar ur dig ganska grova anklagelser utan motivering med forklaringen att du inte klarar av att sjunka till min niva.

Da jag knappast upplevde mitt inlagg som varken lagt, forlojligande eller att vara ett personligt pahopp skulle jag uppskatta om du kunde forklara for mig vad du tog sa illa vid dig av.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Detta var ett bra exempel på nivån i dom politiska diskussionerna på forumet för tillfället.

När folk inte ens ser skillnad på Thaksin och Hitler så är det ett riktigt lågvattenmärke.

Och då ger t.o.m jag upp, som brukar kunna stånga på i väggen.

Mvh Isan Lover

Varför ändrade du inlägget och strök ditt påstående att Hitler var massmördare?

Kan det ha varit för att du försvarar Thaksins massmördarroll i kriget mot knarket med att det inte var han personligen som hade ihjäl någon?

Och att samma argument kunde användas mot Hitler?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Thaksin var väl inte felfri när det gäller mutor odyl. men det är nog extremt svårt att hitta någon med lite makt i Thailand som inte har tagit mutor eller dyl.1zgarz5.gif Om man söker lika hårt som hans mottståndare gjorde så lär man nog kunna åtala 99% av de styrande i Thailand (både röda och gula)

Man kan nog inte bortse ifrån att Thaksin är väldigt populär i Thailand spec. bland lägre medelklassen och det är nog den stora massan i Thailand som tillhör den. Detta beror nog på att de såg att han försökte hålla sina löften om att förbättra situationen för de Thailändare som inte har så mycket pengar. Han gjorde tydligen en hel del för annars hade det med största sannorlighet inte blivit så hårt mottstånd när militären och högern avsatte honom. Han stötte sig helt enkelt med fel grupper och de såg sig och sin makt hotade av Thaksin.

Nu har ju han och hans likar vunnit de senaste 2 valen men det har ju inte de gula kunnat ta utan de har bråkat till sig makten och det med militärens hjälp direkt eller indirekt genom sin passivitet vid tex. avstängningen av flygplatsen för något år sedan.

Nä, det blir med spänning att se fram i mot nästa val om de styrande nu låter det gå rätt till? För de vill kanske inte förlora igen.

Sist men inte minst det är dax att dom stoppar den uppenbara censuren av de röda.. det är kanske på detta sätt de tror sig vinna nästa val ...genom att inte ge de röda chansen att synas och höras i medierna, nä ge båda sidor lika mycket media tid och låt bäste man vinna och hoppas att det går lugnt till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var mycket enklare förr... då fanns det bara gula!

Nu är det gula, röda, gröna och fan vet om det det inte finns blå också.. det var bättre förr, eller i varje fall enklare :yes:

สีลม

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hitler i Thailand men kanske inte som Tallviking föreställde det.

ThaiRedNews09094-10Hitler.jpg

Hitler, the Thai version - cartoon by Uthen, Thai Red News, September 4-10, 2009

At the top: Hitler, the Thai version

Abhisit (dressed as Hitler) says: As long as I have power [power in hand], don’t you dare hope that democracy will flourish. Hi [probably meaning heil]

The sign above the people reads: Red people

The word on the sword: National security bill

Inte så nyanserad bild detta heller .

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Om Abshit tror på Demokrati som system så bör han tillåta fria val snarast, sitter han kvar utan att val hålls så gör han det inte för landets bästa

utan av andra anledningar, och då riskerar han att orsaka landet mer skada än vad dom Gula och Röda har lyckats med hitills.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Thaksin kom ju till tals i natonell TV för någon vecka sedan, utfrågad av en som tidigare jobbade för Thaksin på ITV.

Kontentan av det hela blev väl att det är ok att låta Thaksin medverka men inte låta honom stå oemotsagd.

En TV debatt mellan Thakisn och Abbhisit hade varit intressant att följa men är nog en utopi då båda verkar vilja ha tillrättalagda agendor och jag är tveksam om det finns en moderator i Thailand som kan styra det hela på ett bra vis.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Om Abshit tror på Demokrati som system så bör han tillåta fria val snarast, sitter han kvar utan att val hålls så gör han det inte för landets bästa

utan av andra anledningar, och då riskerar han att orsaka landet mer skada än vad dom Gula och Röda har lyckats med hitills.

Mvh Isan Lover

Tyvärr så riskerar nog ett utlysande av val just nu att skapa fullständigt kaos.

Vad Thaksin tycker om sanning vet vi ju sedan tidigare och om inte annat så lärde vi oss ju det när han berättade om alla döda under vårens upplopp.

Han kommer vid ett val att ta till precis alla medel han kan för att kunna komma tillbaka till makten.

Sondhi trängs också längre och längre in i hörnet och även han kommer ta till medel som riskerar att öka istället för att minska klyftan mellan olika delar/samhällsklasser i Thailand.

Innan dessa två politiker som inte bryr sig om Thailand, bara sig själva, är helt ute ur bilden kommer bara historien upprepa sig om och om igen, och igen, och igen....

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

http://www.nationmultimedia.com/2009/11/20/politics/politics_30117039.php

Det verkar vara dags att stänga ner en del röda radiostationer igen, framföra kritik är okej men inte att uttala mordhot och piska upp massorna till samma nivåer som unde Songkrahnkuppförsöket.

Jag hörde på de rödas radiokanaler 8under songkrahnupploppen och de hade stängts ner ögonaböj i de flesta västerländska demokratier.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...