Jump to content
IGNORERAD

Svenskar som har lyckats i thailand


AnTove

Recommended Posts

Hej !

Skulle verkligen vara inspirerande att höra om svenskar som har lyckats att bygga upp företag i Thailand .

Siamways

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Farang

    12

  • mekong

    7

  • möljis

    5

  • Baa

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

GammalDansken

Det var väldans vad du citerar mig i alla trådar, Farang

Vilken ära, men usch vad du får det att se ut som om

det är jag som är OffTopic hela tiden :-)

mvh GD

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst skulle det vara kul att höra om de som lyckats i Thailand.

Tror tyvärr det är desto fler som misslyckats..skulle vara minst lika intressant att höra vad man inte ska göra.

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Erik på ciao har ju hängt med ett tag. (Lamai,Koh Samui)

Det senaste har jag sagt till katter några gånger, men en gång trodde jag att jag sa samma, men jag måste ha sagt något helt annat, för båda katterna vred snabbt på huvudet och glodde förvånat

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra ämne. Jag gissar att det fanns en del svenskar som lyckades tjäna en del på bostadsmarknaden innan den havererade förra året.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregel #1 för att lyckas:

Tala aldrig om att du har lyckats för NÅGON!

Kanske därför vi aldrig få veta svaret på denna fråga, hehe…

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nog sant Singha. De stora lirarna har inte lika stort behov av att synas om det inte hjälper affärerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det är väl ganska enkelt att säga vem som lyckats i Thailand.

Det är bara att se vilka som fortfarande finns kvar efter, säg.3 år...då får man väl säga att de lyckats...såvida de inte har ett mycket stort bankkonto som sponsrar verksamheten...

Ett exempel på en som lyckats är naturligtvis Sten på Restaurang Flaggan på South Pattaya Road i Pattaya. Han finns där på sin veranda år efter år och säljer sin utomordentliga husmanskost till faranger, hungrande efter svensk husmanskost...

Han har ett koncept som är bra...och han kan leva upp till det...därför är han framgångsrik...och således en som lyckats i Thauland.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle nog säga att det finns en hel som lyckas.Men dom sitter nog inte på olika forum och skriver.Finns nog en del företag som man inte ens vet finns där som ägs av svenskar eller andra falanger. Import/export , olika internetföretag tex. Det finns ju mycket mer än bar/rest som man kan hålla på med.Även om just bar/rest. är det som dom flesta tänker på för det är ju det alla upplever när dom är på semester.

Själv skulle jag nog satsa på en bar i Pattaya med ett biljardbord. :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv skulle jag nog satsa på en bar i Pattaya med ett biljardbord. :crazy:

Smart idé! Sedan kan du ju hänga upp lite fotbollströjor med populära lag plus lite blandade ölunderlägg som hänger bakom baren. Då kan du inte gå fel, jag lovar :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Det är väl ganska enkelt att säga vem som lyckats i Thailand.

Det är bara att se vilka som fortfarande finns kvar efter, säg.3 år...då får man väl säga att de lyckats...såvida de inte har ett mycket stort bankkonto som sponsrar verksamheten...

Där har du onekligen en bra poäng. Om man fortfaraande är vid liv efter tre år har man ju visat att man har ett koncept som kunderna är beredda att betala för. Och det är ju det det hela går ut på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns en man som heter Lars Ydmark , som kanske inte är känd bland svenskarna. Men han började som hotelmanger i Thailand , sedan byggde han Jiva resort i Kata . Resorten blev mycket lyckad och populär , och efter några år så sålde han den till Centara . Sedan dess har han byggt upp en företagsgrupp .

Träffade honom några gånger när han hade Jiva Resort , och han verkade att vara en mycket trevlig man med båda fötterna på jorden . Han är 45-års åldern och enligt den som var manger på resorten , Så har han gjort sig stora pengar . Det är intressant och inspirerande att det finns svenskar som har lyckats så bra i Thailand .

Link to comment
Dela på andra sajter

Där har du onekligen en bra poäng. Om man fortfaraande är vid liv efter tre år har man ju visat att man har ett koncept som kunderna är beredda att betala för. Och det är ju det det hela går ut på.

Nja, borde man ha inte ha hogre krav pa "ha lyckats" an alla som inte har misslyckats?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grundregel #1 för att lyckas:

Tala aldrig om att du har lyckats för NÅGON!

Kanske därför vi aldrig få veta svaret på denna fråga, hehe…

//Singha711

Regel 2

För att skaffa sig en liten förmögenhet i Thailand

måste man starta med en STOR

Ändrades av stoney`s

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyckas med affärer i Thailand tycks ha oändligt olika meningar för olika personer och jag roade mig med att kategorisera ett antal nedan.

Finns dock många fler. En tumregel tycks dock vara att ju mer lyckad farangen säger sig vara, desto sämre går verksamheten egentligen.

Att lyckas är att driva en bar eller restaurang, tjäna så pass bra att man med hjälp av att till verksamheten bara tillföra de pengar man tjänat under sommaren i Sverige kan bo, äta och dricka när man vill.

Att lyckas är att driva en bar eller matställe, tjäna så pass bra att man själv har råd att bo, äta mat ibland, och dricka alkohol varje dag.

Att lyckas är att driva en verksamhet som generar tillräckligt med pengar för att jag och min tjej skall kunna bo, äta mat och festa när vi vill.

Att lyckas i Thailand är att driva en verksamhet som generar så pass mycket pengar att jag och min familj kan bo och äta mat, samt festa när vi vill.

Att lyckas är att driva en verksamhet som generar så pass mycket pengar att mina barn kan gå i privatskola, vi kan bo, äta mat samt gå ut på lokal med hela familjen ibland.

Att lyckas är att driva en verksamhet som generar så pass mycket pengar att mina barn kan gå i privatskola, vi har råd att ha försäkringar för alla i familjen och vi kan äta vad vi vill, när vi vill, vi kan bo bra och har lite reservkapital på banken.

Att lyckas är att driva en verksamhet som gör att jag och min familj kan bo, kan äta och kan leva nästan var och hur vi vill. Vi kan dessutom lägga undan pengar för framtiden, ha de försäkringar och social trygghet motsvarande i Sverige samt låta barnen få en utbildning som är av god internationell klass.

men som sagt den vanligaste att lyckas är nog.

Att lyckas är att ha en bar eller liten restaurang, kunna sitta här och dricka med kunderna varje dag, bo i ett litet rum och varje månad gå ekonomiskt back. Men ändå beundras av de som inte "vågat" ta steget att flytta till Los. Att till kunder och bekanta hela tiden berätta om den lyckade rörelsen för att i nästa andetag fråga, vill du köpa denna lyckosamma bar, kanonaffär för dig.

Att ändå klara sig över en hel högsäsong för att några veckor in i lågsäsongen p.g.a. slut på pengar, således problem med visum, få använda de sista kulorna för att med mycket sargad lever få starta om från noll i Sverige.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Regel 2

För att skaffa sig en liten förmögenhet i Thailand

måste man starta med en STOR

Den var bra, stoney.great.gif

Exakt vad som händer i alla länder där farangerna tycks veta allt!

//Singha711

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, borde man ha inte ha hogre krav pa "ha lyckats" an alla som inte har misslyckats?

Det beror väl på. Startar man en liten restaurang med enkel mat har man knappast ambitionen att bli multimiljonär eller världsberömd. Lyckas man med att försörja sig själv och sin familj i en tuff bransch i ett land som Thailand har man väl anledning till att vara nöjd. Som sagt, det beror ju på vilket innebörd begreppet "lyckas" har. Skulle vara intressant att se hur många procent av svenskföretagen i Thailand som överlever de tre första åren och sedan jämföra med hur det ser ut i Sverige. Är siffrorna liknande så håller jag med dig. Om inte så håller jag med mig själv istället. :yes:

Såg precis att Vaxet hade gjort en väldigt bra och utförlig beskrivning.

ps Surin, vad hände med "varning, under tiden du skrev så har någon postat"?

Ändrades av Joints
Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

GD, hur full är du nu? :huh:

Den frågan behöver du aldrig ställa till mig.

I går hade du lyckats med konststycket att lägga in ett lösryckt citat av mig

i din profil med följden att det kom med i alla inlägg du skrev.

I och med att det nu är borttaget från profilen verkar det även ha försvunnit

från inläggen så allt är frid o fröjd.

Mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag snackade med en engelsman som jag träffade i Bangkok. Han hade sparat hela sitt liv och pluggat företagsekonomi i 4 år. Han tjänade 180 000 dollar varje månad i nettovinst på företaget.

Han gav bort pärlmusslor till bönder i Thailand sedan köpte han tillbaka dessa ifrån bönderna för ett fastpris sedan sålde han pärlorna till juvelindustrin. Han hade även startat ett till företag som skulle fungera som juvelfabrik där dem gjorde färdiga produkter utav pärlorna.

Detta var det jag fick berättat ifrån honom och jag vet inte ifall han ljög mig rätt upp i ansiktet. Men han hade ingen anledning att ljuga om detta för mig eftersom jag bara var en ofarlig farang på resa tillsammans med min flickvän. Vi hade varken pengar eller erfarenhet för att konkurrera med hans företag.

Jag antar att han hade "lyckats". Enligt honom så är all avkastning under 30% per år inte värt att investera. Kanske är en sund syn för den som vill bedriva företag i Thailand. Han gav mig även rådet att plugga, och lära mig den västerländska affärmodellen för att integrera den i Thailand. Enligt honom så fanns det mycket pengar att tjäna inom den thailändska industrin och råvaror som skall förädlas inom landet. Det finns mycket bönder i Thailand som vill ha lite extra pengar i fickan, där finns det billig arbetskraft men dem vet inte hur man skall bli sysselsatta.

MVH Ronoh

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den avundsjuka som råder mellan svenskar, och för övrigt också norrmän här, så är det väl ingen som vill skylta i en sån här tråd

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl inte så många som vill skylta med att man inte har rent mjöl i påsen, finns väl få som "lyckats" p.g.a, en bra affärsidé i LOS utan att "köpa" in sig på en mer eller mindre krokig väg. Skall nog till mer muskler än en vanlig svensson för att bli riktigt framgångsrik.

Kan bara påminna mig ha träffat en (1) som lyckats, huruvida krokigt eller ej kan jag inte uttala mig om, dock äger vederbörande 3-4 hotell samt driver ett av de större företagen i bevakningsbranchen med över 700 anställda och tjänar nog med slantar själv för att betraktas som hyggligt förmögen.

Så det kan nog vara svårt att definiera "lyckats" i Thailand, normalt leverne skulle räcka för mig men fegis som man är skulle jag aldrig satsa i LOS.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Vaxet pavisade sa finns det valdigt manga definitioner pa vad som ar ett lyckande. Att ga runt ar ju ett lyckande om man antingen redan har forsorjningen sakrad fran annat hall eller helt enkelt har laga krav pa ekonomisk standard. Har man barn som man vill ska fa en internationellt gangbar utbildning samt att man maste spara ihop till sin egen pension sa kravs det dock att man kan dra in ett par miljoner Baht i vinst varje ar och det ar givetvis svart om man gor en mindre satsning pa det traditionella viset; liten bar, restaurang eller guest house). For en avkastning pa lat oss saga 2 miljoner Baht arligen bor man nog satsa 10-20 miljoner Baht och det ar det tamligen fa utlanningar som ar beredda att gora i Thailand.

Det finns dock sakert ett antal svenskar som lyckats bra i Thailand, har man rad och mod att gora storre investeringar sa ar konkurrensen ratt begransad. Relativt fa thailandare har de pengar som behovs och de utlanningar som verkligen vill och kan tjana pengar valjer sallan Thailand som land att gora det i, det maste ju anda finnas narmare 100 andra lander dar det ar lattare att gora sig en formogenhet. Stammer sakert ocksa som manga andra skrivet; de som har tjanat bra med pengar i Thailand har varken tid eller lust att sitta pa forum och beratta om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Baa,

Det är inte alls nödvändigt att använda den krokiga vägen för att göra pengar i Thailand.

Även om det kanske för många verkar lätt. Tills dom åker dit.

Atom, jag håller med dig till stor del, men ej om summorna. 10-20 mill behöver ej investeras för att man ska dra in 2 millar om året. men man måste ha lite tur, och ha rätt vara vid rätt tidpunkt.

Möljis

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...