Jump to content
IGNORERAD

Fem Rai åkermark


Chiefen

Recommended Posts

När ändra dom att man inte behöver revisor i ett svenskt AB?

Jag erkänner att jag har varit lite väl snabb i fingrarna, men förslaget ligger redan något år och om det inte är genomfört nu så kommer den att genomföras snarast. Kanske någon vet mer exakt.

Förslaget går ut på att man slipper anlita ”auktoriserad” revisor om man uppfyller vissa krav. Dessa krav omfattar max nettoomsättning (<80 milj) och antal anställda (< 50) etc.

Detta betyder inte att man slipper bokslut, momsredovisning etc. Den enda förändring är att man slipper anlita en ”auktoriserad” revisor för bokslutet. Om det är en fördel återstår att se, bortsett ifrån de dryga revisorsarvoden. Kanske det är trots allt värd pengarna, inte minst för att inte ”väcka en björn som sover”…

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ronoh

    11

  • Herr Chang

    8

  • Farang

    5

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Att sitta och framhäva Sverige och hitta fel i allt thailändskt samt till och med tro att en lägenhet i en landsort i norra Europa skulle vara en bättre investering än en dito i expansiva Asien kan lätt framstå som aningen bakåtsträvande.

Huvudet på spiken!

Kolla in Fredrik Härén på "Kunskapensdag" (youtube) så skall ni få lite mer på fötterna :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag erkänner att jag har varit lite väl snabb i fingrarna, men förslaget ligger redan något år och om det inte är genomfört nu så kommer den att genomföras snarast. Kanske någon vet mer exakt.

Förslaget går ut på att man slipper anlita ”auktoriserad” revisor om man uppfyller vissa krav. Dessa krav omfattar max nettoomsättning (<80 milj) och antal anställda (< 50) etc.

Detta betyder inte att man slipper bokslut, momsredovisning etc. Den enda förändring är att man slipper anlita en ”auktoriserad” revisor för bokslutet. Om det är en fördel återstår att se, bortsett ifrån de dryga revisorsarvoden. Kanske det är trots allt värd pengarna, inte minst för att inte ”väcka en björn som sover”…

//Singha711

Har för mig att den nya revisorslagen redan är införd. Tror det var 1 juli förra eller förförra året som den skulle införas. Det är en harmonisering inom EU som detta beror på har jag för mig. Jobbade en del inom den branschen tidigare men sa upp mig och stack till Thailand för första gången 2006 istället... Mitt livs bästa beslut!

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Huvudet på spiken!

Kolla in Fredrik Härén på "Kunskapensdag" (youtube) så skall ni få lite mer på fötterna :)

Jag tror dock rätt så många av oss hade kunnat räkna upp ett antal asiatiska (eller snarare thailändska...) sångare/musikgrupper på Fredriks fråga...

http://www.youtube.com/watch?v=yH6-ihF2E48

http://www.youtube.com/watch?v=aHy6JZdLzoMhttp://www.youtube.com/watch?v=gpEe777O3tA

http://www.youtube.com/watch?v=1_xCwUhC7N8

Ändrades av Merlins

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen Isaan-Lover,

Att man inte får arbeta utan arbetstillstånd det stämmer.

Men det var snarare bruket och ägandet av marken som eventuellt kan komma under granskning.

Det vill säga: Kan din fru bevisa att hon har köpt marken för egna pengar?

Jag tycker mig se att den nuvarande regeringen letar efter sk "scape goats" bland utlänningar

i Thailand så att missförhållanden som arbetslöshet och annat kan skyllas på dem.

Se artikel i Bangkok Post:

Govt finds foreigners buying farmland

Writer: BangkokPost.com

Published: 19/08/2009 at 04:02 PM The government has uncovered evidence suggesting foreigners could have obtained illegal ownership of about 10,000 rai of farmland in the central region and employed farmers to grow crops there, Deputy Commerce Minister Alongkorn Ponlaboot said on Wednesday.

The Foreign Business Act prohibits foreigners or foreign firms from buying or renting land to grow crops or raise livestock, but they can form joint ventures in which Thai partners have 51 per cent of the equity.

Officials from the Department of Business Development and the Department of Special Investigations investigated agriculural areas in the central provinces, and found that foreign investors could have breached the law, Mr Alongkorn said.

The Foreign Business Act provides for a maximum three years in prison and/or a fine of one million baht for violations.

He said the investigators were still determining whether the foreigners were using nominees to invest in agriculture. The finding should be available next week.

"The government is not trying to obstruct foreigners from doing business in Thailand, but their businesses must be legitimate," he said.

Antagligen är de ute för att statuera exempel, så att "utlänningarna" blir rädda och håller sig borta från åkerlapparna.

Om man läser artikeln så syfter dom på olagligt ägande. Med det menar dom land där farang står som ägare, eller företag där farang äger mer än 49% av företaget. Det spelar ingen roll var pengarna kommer ifrån. Farang får inte finnas på papper som ägare till mark.

Ett sätt för en farang att lagligt äga mark, är precis som artikeln säger, att vara ägare till upp till 49% av ett företag, vilket i sin tur kan äga mark.

Så ni som vill investera i Thailändsk mark men är rädda för att bli blåsta av era fruar/sambos/flickvänner kan faktiskt göra det i form av företag. Då ska ni få tillbaka i alla fall 49% vid avyttring. ;)

"Han har visserligen tagit hit två sydost-asiatiska kvinnor, men han ser sig inte som en fruimportör."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...