Jump to content
IGNORERAD

Fem Rai åkermark


Chiefen

Recommended Posts

Nej HC, det skulle inte kunna hända. Bostadsrätter finns väl i stort sett bara i Bkk och Bkk ligger i en del av världen där det fortfarande finns ekonomisk tillväxt, till skillnad från Gbg som hade sin storhetstid for minst två århundraden sedan. Om räntor går ner eller inte är helt ointressant, priset på bra lägenheter går alltid uppåt om man ser framåt istället for drommer om svunna storhetstider smile.gif .

Ja för all del Atom.

Men om man nu köper en condo i Thailand, och de som ska sköta underhåll av fastigheten skiter i det, vad gör man då? Är det någon som bryr sig om vad farang tycker? Tror du att en sådan condo är en bra investering? Givetvis inte, men hur vet man det när man ska köpa?

I Sverige finns ju trots allt en del regler och förordningar om hur det ska gå till. Verkar ej finnas mycket av det i Thailand...

Förstår inte varför du skriver om storhetstider? Vad har det med saken att göra?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 104
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ronoh

    11

  • Herr Chang

    8

  • Farang

    5

  • GammalDansken

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag har en liten fundering.

Frugan har fått ett erbjudande att köpa 5 rai åkermark (risfält) för 500.000thb runt Sakon Nakhon.

Jag själv är tveksam för jag har ingen mer kunskap om ris än hur man kokar riset.

Hon anser att priset är bra och att hennes föräldrar kan odla ris och eventuellt ha nån fiskodling tills vi bygger ett hus där i framtiden.

Alternativt att vi säljer marken om några år när priserna gått upp ännu mer.

För mig är detta mycket pengar och jag vill inte belåna mig för något jag inte tror på.

Skulle det bara vara att vi köper en tomt för ett hus så är ju 5 rai i högsta laget så vad gäller tomt så tycker jag att det är onödigt stort.

Men jag vill ju självklart hjälpa svärföräldrarna att bli helt självförsörjande.

Är det någon som kan hjälpa mig lite i mina tankegångar med tips och ideér osv?

Mvh

Chiefen

Det priset är ju rena fantasipris. Vad håller din fru med.

Priserna på jordbruksprodukterna var ju extrema förra året.

På denna länk kan ni följa olika priserna på de olika kontrakten.

välj t,ex. vete o jämför med ris, ändra vid choose contract o klicka på get chart längre ned.

http://futuresource.quote.com/charts/charts.jsp?s=RR&o=&a=M&z=610x300&d=medium&b=LINE&st=

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för all del Atom.

Men om man nu köper en condo i Thailand, och de som ska sköta underhåll av fastigheten skiter i det, vad gör man då? Är det någon som bryr sig om vad farang tycker? Tror du att en sådan condo är en bra investering? Givetvis inte, men hur vet man det när man ska köpa?

I Sverige finns ju trots allt en del regler och förordningar om hur det ska gå till. Verkar ej finnas mycket av det i Thailand...

Förstår inte varför du skriver om storhetstider? Vad har det med saken att göra?

Herr Chang har talat.

Om de boende inte gillar foretaget som skoter servicen så säger man upp avtalet med dem och anlitar ett annat foretag eller tar over servicen själva. Vi har till exempel bytt ut vårt vaktbolag samt lagt ut trädgärdsskotsel på entreprenad. Merparten som sitter i "bostadsrättsforeningens" styrelse är Thai men där är också en Aussie och en Koreanska och jag kan inte se att utlänningarnas åsikter är mindre värda än thailändarnas. Med all säkerhet är det en hyfsad investering även om jag i forsta hand ser en bostad som just en bostad.

Du verkar fått så oerhort många dåliga erfarenheter av Thailand. Min kommentar om storhetstider kom sig av att du och så oerhort många andra svenskar har bestämt sig for att det svenska, eller iaf västerländska, är overlägset det asiatiska i allt. Men betänk att for 40 år sedan så var det totalt otänkbart att importera något från Asien medans nu i stort sett allt, icke-ätbart, man kan kopa i Sverige kommer från Asien. Thailand är långt ifrån det mest progressiva landet i Asien men kommer ändå under de närmaste decennierna knapra in mycket av det forsprång vi har. Att sitta och framhäva Sverige och hitta fel i allt thailändskt samt till och med tro att en lägenhet i en landsort i norra Europa skulle vara en bättre investering än en dito i expansiva Asien kan lätt framstå som aningen bakåtsträvande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om de boende inte gillar foretaget som skoter servicen så säger man upp avtalet med dem och anlitar ett annat foretag eller tar over servicen själva. Vi har till exempel bytt ut vårt vaktbolag samt lagt ut trädgärdsskotsel på entreprenad. Merparten som sitter i "bostadsrättsforeningens" styrelse är Thai men där är också en Aussie och en Koreanska och jag kan inte se att utlänningarnas åsikter är mindre värda än thailändarnas. Med all säkerhet är det en hyfsad investering även om jag i forsta hand ser en bostad som just en bostad.

Du verkar fått så oerhort många dåliga erfarenheter av Thailand. Min kommentar om storhetstider kom sig av att du och så oerhort många andra svenskar har bestämt sig for att det svenska, eller iaf västerländska, är overlägset det asiatiska i allt. Men betänk att for 40 år sedan så var det totalt otänkbart att importera något från Asien medans nu i stort sett allt, icke-ätbart, man kan kopa i Sverige kommer från Asien. Thailand är långt ifrån det mest progressiva landet i Asien men kommer ändå under de närmaste decennierna knapra in mycket av det forsprång vi har. Att sitta och framhäva Sverige och hitta fel i allt thailändskt samt till och med tro att en lägenhet i en landsort i norra Europa skulle vara en bättre investering än en dito i expansiva Asien kan lätt framstå som aningen bakåtsträvande.

Är inte risktagandet lite större vid köp eller investering i Thailand, det brukar ju både vara en fördel och en nackdel med att ett land har utvecklingmöjlighet, samtidigt kan ju utveckling stanna upp, tex lagstiftningen kan ju ändras så att faranger inte längre får äga condos, då är det ju inte så kul, eller så kan det ju gå åt andra hållet att faranger får äga mark i Thailand, det kan ju gå åt bägge hållen.

Sverige är nog lite mer stabilt ändå? Men Thailand har fler möjligheter kanske?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den stora skillnaden på när man köper något i Sverige så vet man oftast vad man får men att köpa något i Thailand är lite som att köpa en trisslott..ibland vinner man ibland förlorar man.

Säkert också därför som många gillar Thailand när Sverige blir lite för "grått och trist" medans riskerna i Thailand kan ge lite guldkant på tillvaron.

:wai:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligast är ju faktiskt när faranger köper land i Thailand och tror att dom äger nått. En del är riktigt smarta, vet om läget och skriver papper via advokater. Snackat med en, fick bita mig i läppen för att inte börja garva... Han hade köpt land i sin tjejs namn, och hade papper från advokaten att hon inte ens fick beträda marken ifall dom bröt, och han hyrde marken av henne i 200 år för en baht om året, så han var skyddad och trygg 55555 Man får inte ens hyra på längre än 30 år i Thailand, så hans papper är värt nada. Och ni som "köpt" på 30+30 år, ni är blåsta ni med. Tänk en gång till... om 30+30 är lagligt, varför inte skriva 60 med en gång? Gränsen är 30 år, varken mer eller mindre...

member of svampen's fan-club :yes:

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

... cut ...

Du verkar fått så oerhort många dåliga erfarenheter av Thailand. Min kommentar om storhetstider kom sig av att du och så oerhort många andra svenskar har bestämt sig for att det svenska, eller iaf västerländska, är overlägset det asiatiska i allt. Men betänk att for 40 år sedan så var det totalt otänkbart att importera något från Asien medans nu i stort sett allt, icke-ätbart, man kan kopa i Sverige kommer från Asien. Thailand är långt ifrån det mest progressiva landet i Asien men kommer ändå under de närmaste decennierna knapra in mycket av det forsprång vi har. Att sitta och framhäva Sverige och hitta fel i allt thailändskt samt till och med tro att en lägenhet i en landsort i norra Europa skulle vara en bättre investering än en dito i expansiva Asien kan lätt framstå som aningen bakåtsträvande.

Att framhäva Thailand eller Asien och att sitta där och hitta fel på det, som är svenskt, kan

å andra sidan lätt framstå som aningen naivt.

Dina "två århundraden" är även 200 år av utveckling mot ett fritt och demokratiskt samhälle

i ett Sverige där t.ex. de sociala skillnaderna spelar i en helt annan division än Thailand.

Att hoppas på att den ekonomiska utvecklingen i Asien leder till att det Thailändska samhälle

hämtar in vårt försprång på flera andra områden, är, som jag ser det, aningen orealistiskt.

Priset på en condo i Bangkok måhända utvecklas snabbare där än de förövrigt många hundra procent som

läget i "en landsort i norra Europa" betingar.

Samtidigt kan man nog känna sig betydligt säkrare på att ett xenofobiskt styre (eller någon (annan)

maffialiknande organisation) inte en dag plötsligt får för sig att de är i sin goda rätt att lägga

vantarna på din investering eller att ditt boende på grund av förorening eller klimatförändringar

i en inte allt för avlägsen framtid, inte längre är tjänligt som just det.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte risktagandet lite större vid köp eller investering i Thailand, det brukar ju både vara en fördel och en nackdel med att ett land har utvecklingmöjlighet, samtidigt kan ju utveckling stanna upp, tex lagstiftningen kan ju ändras så att faranger inte längre får äga condos, då är det ju inte så kul, eller så kan det ju gå åt andra hållet att faranger får äga mark i Thailand, det kan ju gå åt bägge hållen.

Sverige är nog lite mer stabilt ändå? Men Thailand har fler möjligheter kanske?

Om huvudsyftet med att kopa ett condo vore att det är ett investeringsobjekt så är helt klart riskerna storre i Thailand än i Sverige och det finns nog många länder, typ Kina, med hogre potential än Thailand. Nu var huvudsyftet for vår del att vi behovde ha en bostad i Bkk och eventuell värdestegring bara en bonus. Jag reagerade bara over HC's återkommande kommentarer over hur dumma thailändarna är mot honom och hur omojligt det är for en utlänning att gora en investering och behandlas rättvist i Thailand. Sverige är ju knappast ett land dit utländska investerare, vad det än gäller, vallfärdar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att framhäva Thailand eller Asien och att sitta där och hitta fel på det, som är svenskt, kan

å andra sidan lätt framstå som aningen naivt.

Dina "två århundraden" är även 200 år av utveckling mot ett fritt och demokratiskt samhälle

i ett Sverige där t.ex. de sociala skillnaderna spelar i en helt annan division än Thailand.

Att hoppas på att den ekonomiska utvecklingen i Asien leder till att det Thailändska samhälle

hämtar in vårt försprång på flera andra områden, är, som jag ser det, aningen orealistiskt.

Priset på en condo i Bangkok måhända utvecklas snabbare där än de förövrigt många hundra procent som

läget i "en landsort i norra Europa" betingar.

Samtidigt kan man nog känna sig betydligt säkrare på att ett xenofobiskt styre (eller någon (annan)

maffialiknande organisation) inte en dag plötsligt får för sig att de är i sin goda rätt att lägga

vantarna på din investering eller att ditt boende på grund av förorening eller klimatförändringar

i en inte allt för avlägsen framtid, inte längre är tjänligt som just det.

mvh GD

Jag påpekar ofta Thailandäs många begränsningar men de flesta av landets problem drabbar Thailändarna och nästan uteslutande de ur de lägre samhllsklasserna. Att som många på forumet ständigt återkomma till hur illa utlänningar behandlas i Thailand är for mig mycket märkligt. Thailand är ett land av huvudsakligen relativt fattiga människor där lagar och traditioner gynnar de relativt rika, även de som är utlänningar.

Jag skulle, av flera anledningar, aldrig få for mig att investera mer än jag har råd att forlora i Thailand men det skulle jag inte i Sverige heller, alltså mer ett resultat av en personlig riskobenägenhet än en känsla av att det skulle vara så mycket mer riskabelt i Thailand än någon annanstanns.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag påpekar ofta Thailandäs många begränsningar men de flesta av landets problem drabbar Thailändarna och nästan uteslutande de ur de lägre samhllsklasserna. Att som många på forumet ständigt återkomma till hur illa utlänningar behandlas i Thailand är for mig mycket märkligt. Thailand är ett land av huvudsakligen relativt fattiga människor där lagar och traditioner gynnar de relativt rika, även de som är utlänningar.

Jag skulle, av flera anledningar, aldrig få for mig att investera mer än jag har råd att forlora i Thailand men det skulle jag inte i Sverige heller, alltså mer ett resultat av en personlig riskobenägenhet än en känsla av att det skulle vara så mycket mer riskabelt i Thailand än någon annanstanns.

Just det sista du skriver om att inte investera mera i Thailand än man har råd att förlora

är kärnan i HC's argumentation i många sammanhang, har jag fått för mig.

Av ren och skär omsorg om medlemmarna här väljer han bara starkare förmuleringar :-)

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Just det sista du skriver om att inte investera mera i Thailand än man har råd att förlora

är kärnan i HC's argumentation i många sammanhang, har jag fått för mig.

Av ren och skär omsorg om medlemmarna här väljer han bara starkare förmuleringar smiley.gif

mvh GD

Låt mig då kopiera in det inlägg som startade min argumentation:

"Då tror du fel. Jag har en bostadsrätt i ett attraktivt område i Göteborg. Denna bostadsrätt har stigit bra i värde. Poängen är att i Sverige finns lagstiftning som skyddar den som investerat, betydligt bättre än i xenofobiska bananmonarkin Thailand.

För övrigt så är detta en mycket välskött förening. Blev dock lite överraskad när jag fick meddelande om att månadsavgiften sänks 10% från och med oktober. Detta pga lägre räntor på föreningens lån. Hade detta kunnat hända i Thailand? Knappast...

Hur många känner du som tjänat på en investering i Thailand?

Herr Chang har talat."

Jag upplever snarare ofta HC's argumentation som en kritik av hur utlänningar behandlas i Thailand och det dumma i att gora några som helst investeringar i Thailand kontra i det fina och välorganiserade Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snackat med en, fick bita mig i läppen för att inte börja garva... Han hade köpt land i sin tjejs namn, och hade papper från advokaten att hon inte ens fick beträda marken ifall dom bröt, och han hyrde marken av henne i 200 år för en baht om året, så han var skyddad och trygg 55555 Man får inte ens hyra på längre än 30 år i Thailand, så hans papper är värt nada. Och ni som "köpt" på 30+30 år, ni är blåsta ni med. Tänk en gång till... om 30+30 är lagligt, varför inte skriva 60 med en gång? Gränsen är 30 år, varken mer eller mindre...

Tjena Farang,

Håller med om att det låter naivt, på gränsen till dumt. Nästan lika naivt och på gränsen till dumt som den svensken jag hort talas om som trodde att man kunde leva på en beerbar i Pattaya whistle.gif .

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,men den svensken gnäller inte heller,han verkar ta det med en klackspark :drinks: +att han ser det som att han är en erfarenhet rikare :great: Mvh Måne heder för sånt,han försökte iaf

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

kärnan i HC's argumentation i många sammanhang, har jag fått för mig.

Av ren och skär omsorg om medlemmarna här väljer han bara starkare förmuleringar :-)

mvh GD

:D

Det låter ungefär som när IL skall försöka försvara Thaksin.

:D

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

"Hur många känner du som tjänat på en investering i Thailand?"

Herr Chang har talat.

Hej Changen,

Jag känner faktiskt bara en farangperson som har gjort en investering i Thailand och sedan kommit ur den med en ekonomisk vinst i behåll.

Däremot känner jag till ett flertal faranger som har gjort investeringar som hittills har rönt en betydande värdestegring, men den vinsten är ju bara fiktiv eftersom den värdestegrade egendomen ej har sålts ännu. Inte underlättas heller en eventuell försäljning av att investeringen ofta står registrerad på en thai som kanske inte alls är så sugen på att sälja och samtidigt göra farangen smått förmögen.

Den där personen som faktiskt gjorde en vinst på en husaffär, det var jag själv år 1993.

Jag sålde då villan i Rangsit strax norr om Bkk.

Inköpspris 1,1 milj bath. Försäljningspris 2,3 milj bath. (ordentlig värdestegring på ca 3 år)

Men för att klara av detta så hade jag både juridiska hängslen, dubbla lagliga livremmar samt en hel del tur och skinn på näsan.

Nettovinst efter advokatarvode, mäklararvode, skatter, avgifter och mutor på markkontoret och banken blev 1,1 milj bath,

så visst går det att tjäna pengar, men jag skulle aldrig vilja gå igenom en liknande procedur för att få tjäna lite extra flis.

Ha de bra och lycka till med era investeringar,

Friskt vågat och kanske hälften vunnit.. he he

Link to comment
Dela på andra sajter

Om huvudsyftet med att kopa ett condo vore att det är ett investeringsobjekt så är helt klart riskerna storre i Thailand än i Sverige och det finns nog många länder, typ Kina, med hogre potential än Thailand. Nu var huvudsyftet for vår del att vi behovde ha en bostad i Bkk och eventuell värdestegring bara en bonus. Jag reagerade bara over HC's återkommande kommentarer over hur dumma thailändarna är mot honom och hur omojligt det är for en utlänning att gora en investering och behandlas rättvist i Thailand. Sverige är ju knappast ett land dit utländska investerare, vad det än gäller, vallfärdar.

Du har nog missuppfattat mig lite. Jag kräver inte att Thailand ska ändra några lagar, jag bara konstaterar att för mig är det totalt ointressant att placera några pengar i Thailand. Undantaget ren konsumtion givetvis. Thailand är enligt min mening inget bra land att investera i. Tror knappast att så många investerare vallfärdar dit heller. Att ett antal svenskar placerar stora summor där beror enligt min mening oftast på helt andra anledningar än realistiskt vinstintresse.

Intressant är att notera hur enkelt det var för fru Chang att med UT starta eget AB i Sverige med F-skatt och momsregistrering. Tog bara några veckor att fixa detta. Utan advokathjälp... försök göra det i Thailand. Jag kunde fixa det mesta åt henne med hjälp av internet. Fru Chang må gnälla över skattenivån i Sverige, men som utländsk investerare är hon trots allt ganska nöjd. Och något förvånad över att myndigheterna inte är korrupta.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Changen,

Jag känner faktiskt bara en farangperson som har gjort en investering i Thailand och sedan kommit ur den med en ekonomisk vinst i behåll.

Däremot känner jag till ett flertal faranger som har gjort investeringar som hittills har rönt en betydande värdestegring, men den vinsten är ju bara fiktiv eftersom den värdestegrade egendomen ej har sålts ännu. Inte underlättas heller en eventuell försäljning av att investeringen ofta står registrerad på en thai som kanske inte alls är så sugen på att sälja och samtidigt göra farangen smått förmögen.

Den där personen som faktiskt gjorde en vinst på en husaffär, det var jag själv år 1993.

Jag sålde då villan i Rangsit strax norr om Bkk.

Inköpspris 1,1 milj bath. Försäljningspris 2,3 milj bath. (ordentlig värdestegring på ca 3 år)

Men för att klara av detta så hade jag både juridiska hängslen, dubbla lagliga livremmar samt en hel del tur och skinn på näsan.

Nettovinst efter advokatarvode, mäklararvode, skatter, avgifter och mutor på markkontoret och banken blev 1,1 milj bath,

så visst går det att tjäna pengar, men jag skulle aldrig vilja gå igenom en liknande procedur för att få tjäna lite extra flis.

Ha de bra och lycka till med era investeringar,

Friskt vågat och kanske hälften vunnit.. he he

Det var ingen dålig vinst(100%) på 3 års investering.bara att gratulera.

:great:

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har nog missuppfattat mig lite. Jag kräver inte att Thailand ska ändra några lagar, jag bara konstaterar att för mig är det totalt ointressant att placera några pengar i Thailand. Undantaget ren konsumtion givetvis. Thailand är enligt min mening inget bra land att investera i. Tror knappast att så många investerare vallfärdar dit heller. Att ett antal svenskar placerar stora summor där beror enligt min mening oftast på helt andra anledningar än realistiskt vinstintresse.

Jag tycker inte heller att Thailand är ett exemplariskt land att investera i och jag kommer nog aldrig gora någon investering där huvudsyftet är att få ekonomisk avkastning, finns säkert närmare 100 länder i världen som är mer lämpade än Thailand for det. Jag reagerar over hur ofta du känner dig illa behandlad i Thailand och hur du nästan verkar tro att det finns en konspiration bland thailändare, från familjemedlemmar till lagstiftare, som går ut på att gora livet surt for dig i Thailand. Thailand är i mångt och mycket fortfarande ett u-land och man kan inte forvänta sig att allt ska vara så "intrimmat" som det är i Sverige. Jag blir dock alltid forvånad när västerlänningar klagar på Thailand for vi tjänar ju på nästan alla landets defekter. Om du tycker att det mesta i Thailand är skit, då kan du bara tänka dig vad de 90% av befolkningen som verkligen forlorar på landets defekter måste tycka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev ett inlägg som jag ville sudda bort helt med det gick inte...sorry

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant är att notera hur enkelt det var för fru Chang att med UT starta eget AB i Sverige med F-skatt och momsregistrering. Tog bara några veckor att fixa detta. Utan advokathjälp... försök göra det i Thailand. Jag kunde fixa det mesta åt henne med hjälp av internet.

Herr Chang har talat.

Menar du att det ar svart att starta upp en firma i Thailand? Har du provat? Vet du vad som kravs? Sen att tex. spraket blir ett problem i Thailand ar ju en sak - men du skotte det ju hela at din fru - hade det varit lika latt for henne utan dig som dessutom som egen foretagare troligen har skaplig koll pa laget?

Alisa har startat upp 2 firmor och bada gangerna har det varit snabba affarer avklarade pa ca 2 veckor helt utan inblandning av advokater och utan nagra mutor. Det hade lika garna kunnat vara i mitt namn..

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det ar svart att starta upp en firma i Thailand? Har du provat? Vet du vad som kravs? Sen att tex. spraket blir ett problem i Thailand ar ju en sak - men du skotte det ju hela at din fru - hade det varit lika latt for henne utan dig som dessutom som egen foretagare troligen har skaplig koll pa laget?

Alisa har startat upp 2 firmor och bada gangerna har det varit snabba affarer avklarade pa ca 2 veckor helt utan inblandning av advokater och utan nagra mutor. Det hade lika garna kunnat vara i mitt namn..

Vad är det för typ av firmor du har startat upp i Thailand? Skrev du på frugans namn eller ditt? Hur löste du det med att betala skatt och betala ut din lön? Vilken bransh? Kunde du få arbetstillstånd också?

Många frågor till dig wille, men jag blev helt klart nyfiken... :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det ar svart att starta upp en firma i Thailand? Har du provat? Vet du vad som kravs? Sen att tex. spraket blir ett problem i Thailand ar ju en sak - men du skotte det ju hela at din fru - hade det varit lika latt for henne utan dig som dessutom som egen foretagare troligen har skaplig koll pa laget?

Alisa har startat upp 2 firmor och bada gangerna har det varit snabba affarer avklarade pa ca 2 veckor helt utan inblandning av advokater och utan nagra mutor. Det hade lika garna kunnat vara i mitt namn..

Nu blandar du bort korten... jag talar om att som utlänning starta upp ett bolag i sitt nya hemland. Har Alisa inte thailändskt medborgarskap, eller har jag missat något?

Tillåt mig tvivla på att dessa bolag utan problem kunde varit i ditt namn. Uppenbarligen vet du lika lite som jag om att starta upp en firma i Thailand eftersom du inte heller gjort det. Du väljer att tro att det inte skulle vara några problem, min övertygelse är att det skulle bli en hel del problem. Vem som har rätt vet jag inte, man vet väl inte säkert förrän man verkligen försökt. Jag tänker dock fortsätta uttrycka mina åsikter om investeringar och företagsamhet i Thailand.

Fru Chang hade förstås icke klarat att starta eget AB i Sverige själv. Sverige har dock inga patetiska xenofobiska lagar om viss procent inhemskt ägande och ett visst antal inhemska anställda för varje utlänningsanställd. Bara dessa löjliga lagar säger ju en del om Thailand... För mig är det ointressant att det finns diverse tveksamma kryphål kring detta. Jag avstår.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att starta en firma eller ett AB i Sverige är nog ojämförligt lättare i Sverige för en utländsk medborgare med UT. Det räcker bara med att jämföra med EU-länderna i Frankrike, England och Tyskland där de praktiska hindren är bra mycket högre än här i Sverige.

Numera behöver man inte ha en revisor när man startar ett AB med lägre omsättning, men har man en revisor så ombesörjer hon/han också uppläggningen av ett AB mot ett billigt arvode. Så fru Chang hade nog enkelt kunna lägga upp sitt eget AB utan herr Changs hjälp. Däremot krävs det lite mer att administrera ett AB, men det lär man sig väldigt fort. I synnerhet då skatteverket är väldigt snabbt med att pålägga dryga straffavgifter o dyl vid den minsta förseningen.

Hur svårt eller enkelt det är att starta en firma i Thailand som farang vågar jag inte ens spekulera i. Visst är allting möjligt med hjälp av advokat och/eller goda kontakter. Men jag tvivlar att jag kommer undan med enbart mindre summor i detta sammanhang och samtidigt ha någon vidare kontroll över processen. Att jag då kan få maximalt 49% inflytande med kraftigt reducerade möjligheter med att styra ett företag i verkligheten, är inte något som lockar precis.

Jag vet, det finns mängder med arrangemang som kan kringgå dessa begränsningar, men även här gäller ”there’s no free lunch”. Efter alla samtal jag har haft med faranger som har olika slags affärsrörelser i Thailand, så överväger nog intrycket att det inte är mödan värt att bygga upp alla dessa strukturer med ömsesidiga hållhakar som de facto behövs för att driva en framgångsrik affärsrörelse i Thailand. Och då menar jag inte rörelser som går ut på att sälja lite smink och parfym o dyl i bekantskapskretsen.

Som i andra asiatiska länder drivs affärsverksamheten i Thailand i stor utsträckning mha starka släktband där lojalitet mot familjen är den viktigaste kraften. Varje liten störning sätter farangen bokstavligen på pottkanten och han få lära sig att blod är tjockare än vatten gång på gång...

Mvh

//Singha711

Ändrades av Singha711
Link to comment
Dela på andra sajter

Numera behöver man inte ha en revisor när man startar ett AB med lägre omsättning, men har man en revisor så ombesörjer hon/han också uppläggningen av ett AB mot ett billigt arvode]

//Singha711

När ändra dom att man inte behöver revisor i ett svenskt AB?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...