Jump to content
IGNORERAD

Folk&fä-skådning i Lumpini

Guest wille
 Dela

Recommended Posts

Idag var det picknick i Lumpini pa schemat - jag gillar parkerna i Bangkok for de ar alltid fullt os dar med mangder av liv och rorelse.

IMG_9626.jpg

IMG_9650.jpg

IMG_9659.jpgIMG_9665.jpg

IMG_9653.jpg

IMG_9674.jpg

IMG_9662.jpgIMG_9749.jpg

IMG_9690.jpg

IMG_9668.jpg

IMG_9750.jpgIMG_9676.jpg

IMG_9754.jpg

IMG_9686.jpg

IMG_9638.jpg

IMG_9629.jpg

IMG_9641.jpg

IMG_9669.jpg

IMG_9766.jpg

IMG_9743.jpg

Dela på andra sajter

• Svar 47
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Kim

5

• noBuzz

4

• Jive

3

• Singha711

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Nice pix wille! cool.gif

Även jag gillar Lumpini.

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Vi tar en tur i antingen lumpini, Sirikit eller nagon annan park iaf 2-3 ggr i veckan. Man ar ju inte direkt bortskamd med natur har i betongghettot.

Tack Jive och Kimmo..

Dela på andra sajter

Härliga bilder!

Du har verkligen lyckas förmedla stämningen i parken på ett fint och konstnärligt sätt!

Var själv där på en tidig söndagspromenad i mars detta år. Klockan var sju på morgonen och parken fullständigt myllrade av folk och olika aktiviteter.

Tack för dina bilder!

Mvh. Robbe

Dela på andra sajter

Du e mycket duktig med kameran wille fortsätt så :great:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Lumpini, is the place to be... Lika självklart som soi Nana när man är i Bangkok.

Bilder därifrån kan man aldrig få för mycket av :)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Även jag älskar andningshål som Soan Lumpini, brukar tvinga dit frugan titt som tätt, dessutom tror jag att jag fotade precis samma ödla som du sist jag var där.

Given karma!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

En reflektion till för övrigt. trenden just nu på mpr är uppenbarligen temafoto. Förmodligen väckt av Jan Ls fina temabildserier.

Teman är skitskoj tycker jag och hoppas trenden håller i sig och breddar sig till fler. cool.gif

Däremot tycker jag att singha skrämde dig att förminska bilderna för mycket wille. Jag vill gärna få så mycket bildupplevelse som möjligt såna här ggr och då är större storlek att föredra. Blir folk irriterad över att behöva scrolla i sidled så får dom väl köpa en bredare skärm, eller? ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Springer dom där jätte ödlorna i det fria där? Ser ju livsfarligt ut i så fall.. :o Förövrigt så var det fina bilder :great:

Dela på andra sajter

… cut …

Däremot tycker jag att singha skrämde dig att förminska bilderna för mycket wille. Jag vill gärna få så mycket bildupplevelse som möjligt såna här ggr och då är större storlek att föredra. Blir folk irriterad över att behöva scrolla i sidled så får dom väl köpa en bredare skärm, eller?

Haha, Kim, visste inte att jag kunde ”skrämma” någon, hehe…

Jag får väl investera i en ännu större skärm, för inte vill man gå miste om den konstnärliga sidan i Willes alster, en explosion i livslust, kreativitet och teknisk färdighet som vi kan bevittna.

Då får jag väl skaffa mig ett större skivbord också för att undvika mera nackspärr som jag redan har. Men konst måste få kosta…

Ok, Wille, keep up the god work!

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Springer dom där jätte ödlorna i det fria där?

Jajamen! wink.gif

Mvh

Kimmo

You take the blue pill – the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe.

You take the red pill – you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit-hole goes.

Dela på andra sajter

Tack for alla positiva kommentarer - uppskattas mak mak.

Kim,

Det var inte Singha utan Jan L som skramde mig till forminskning :mdr: och nar ett fullblodsproffs kommer med rad sa tar jag mossan i hand och lyssnar.

Angaende odlorna sa ar de lite varstans i parken. Som mest hade vi 3 stycken i vattenbrynet nara picknickfilten - de spanade in min salamimacka tror jag, och det kan man forsta eftersom den var underbart god.

Dela på andra sajter

fins gott om dom i kanalerna

post-3713-125047384835_thumb.jpg

post-3713-125047391624_thumb.jpg

post-3713-125047384835_thumb.jpg

post-3713-125047391624_thumb.jpg

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Dela på andra sajter

Tack for alla positiva kommentarer - uppskattas mak mak.

Kim,

Det var inte Singha utan Jan L som skramde mig till forminskning mdr.gif och nar ett fullblodsproffs kommer med rad sa tar jag mossan i hand och lyssnar.

Angaende odlorna sa ar de lite varstans i parken. Som mest hade vi 3 stycken i vattenbrynet nara picknickfilten - de spanade in min salamimacka tror jag, och det kan man forsta eftersom den var underbart god.

Både Jan L och Singha har naturligtvis rätt i att en bild inte gör sig speciellt bra om den måste scrollas i sidled, speciellt om scrolllisten sitter 8 bilder ner, "out of reach", som det tenderar att bli med bifogade bilder här på mpr. Själv kör jag sedan länge med 800 pixels bredd på bilder jag lägger ut vilket jag tror dom flesta medlemmars skärmar/valda skärmupplösningar klarar av utan sidscrollning. Och höjdmässigt kan bilden, om den är tagen i stående format gärna få vara upp till 1100-1200 pixlar, så länge inte bredden överstiger 800 gör det inget. Men dina senaste bilder var väl knappast bredare än 600 eller nåt sånt så där finns det utrymme för att visa lite mer.

Antagligen börjar dock dom flesta (?) numera sitta med jättebreda widescreenskärmar som klarar väldigt fina upplösningsinställningar. Och för dessa så blir en bild på 800 pixlars bredd pytteliten och täcker inte ens halva skärmbredden (= ingen bildupplevelse). Så inom en snar framtid kan man säkert öka bredden ytterligare. Att jag sedan får problem när jag ska titta på dom med min minilaptop är jag övertygad om, men det som borde gälla är väl vad majoriteten använder för skärmar. Att några få enskilda användare måste scrolla för att dom kör med föråldrade, eller mini-produkter går aldrig att komma ifrån.

Vad gäller ödlorna i Lumpini så tog jag bilder av ett antal av dom sist. Blev förvånad när den första dök upp eftersom jag, trots flertalet lumpinibesök sedan första år 2001, aldrig sett till någon tidigare. Men nu fullkomligt vimlade det av dom.

Drog slutsatsen att det måste vara en relativt ny företeelse, utplanterade eller har dom helt enkelt alltid funnits men tidigare hållts beståndsmässigt nere av parkförvaltningen? Någon annan som vet mer kanske?

Dela på andra sajter

En reflektion till för övrigt. trenden just nu på mpr är uppenbarligen temafoto. Förmodligen väckt av Jan Ls fina temabildserier.

Teman är skitskoj tycker jag och hoppas trenden håller i sig och breddar sig till fler. cool.gif

Däremot tycker jag att singha skrämde dig att förminska bilderna för mycket wille. Jag vill gärna få så mycket bildupplevelse som möjligt såna här ggr och då är större storlek att föredra. Blir folk irriterad över att behöva scrolla i sidled så får dom väl köpa en bredare skärm, eller? ;)

Jag tror faktiskt att denna bildserie av Wille skulle förlora i totalkvalitet med ett större bildformat.

Wille har här, enl. min mening, hamnat alldeles rätt i presentationen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Jag tror faktiskt att denna bildserie av Wille skulle förlora i totalkvalitet med ett större bildformat.

Wille har här, enl. min mening, hamnat alldeles rätt i presentationen.

Det beror på vad du har för skärm. En bild upplevs olika stor beroende på datorinställning samt storlek på skärm. Med den du har kan det mycket väl vara perfekt, för dig.

Så jag säger inte emot, personligen skulle jag dock ha föredragit dom aningen större för maximal bildupplevelse.

Dela på andra sajter

En annan sak är att vissa bilder funkar i liten storlek medan andra tappar sin själ helt. Har själv förminskat ett par hundra egna bilder som det växlas mellan på förstasidan www.maipenrai.se till 300 pixlars bredd och när jag gjorde det så fick jag plocka bort en hel del bilder som var fina när dom täckte skärmen hemma men blev totalt själlösa som miniatyrer. Andra bilder funkar riktigt bra trots det lilla formatet.

Dessutom har jag ett antal vidvinkelbilder över Bangkoks skyline som jag aldrig tyckt funkat på dataskärmen men när jag tittade på dom via dator på min 40 tums väggteve för någon månad sedan så var dom helt plötsligt fantastiskt fina.

Alla bilder, med väldigt få undantag, vinner dock på att visas så stora som möjligt för mediet i fråga.

Dela på andra sajter

Alla bilder, med väldigt få undantag, vinner dock på att visas så stora som möjligt för mediet i fråga.

Visst ser jag värdet i att "sjunka in" i en stor bild, men jag ser också värdet i att titta på en bildmosaik med bilder i det mindre formatet (Willes).

Med den här typen av situationsbilder, presenterat som en bildmosaik, går lite av totalupplevelsen förlorad med ett större bildformat där bilderna betraktas var för sej.

Iaf min uppfattning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

Om man far fraga - vilken av bilderna upplever folk som mest intressant och vilken mest ointressant. Garna med en motivering. Alltid kul att veta vad andra reagerar/lockas pa/av. Desa bilder var ju bara nagra ur en lang serie med bilder och kanske inte de fototekniskt basta men anda de jag gillade mset - kul att veta vad andra tycker ocksa.

Dela på andra sajter

Om man far fraga - vilken av bilderna upplever folk som mest intressant och vilken mest ointressant. Garna med en motivering. Alltid kul att veta vad andra reagerar/lockas pa/av. Desa bilder var ju bara nagra ur en lang serie med bilder och kanske inte de fototekniskt basta men anda de jag gillade mset - kul att veta vad andra tycker ocksa.

Om du menar foto tekniskt, så är jag helt okunnig. Men när det gäller motiven så gillade jag bilderna på ödlorna. Helt otroligt att dessa kan springa omkring fritt i en så stor stad. Måste verkligen avlägga ett besök där nästa gång jag får för mig att åka till Bangkok.

Dela på andra sajter

Jag tyckte mest om mannen med bar överkropp som spänner sig allt han kan samtidigt som han fokuserar blicken på något okänt i fjärran. Det ligger något komiskt i det samtidigt som den lockar i alla fall mig att fantisera över vad han håller på med och vad som möjligtvis fångar hans intresse utanför bild.

Bilden brevid är också intressant. En gammal dam som ser ut att vara redo för livet efteråt. Lite palmer i bakgrunden utgör en fin kontrast. Mycket känsla i den bilden.

Om det är någon bild jag finner mindre intressant så är det en av de sista bilderna på en liten tjej med plastpåse som kanske ska gäspa. Man vet inte för hennes uttryck är liksom inte färdigt än och jag bryr mig inte heller : )

Bilden på varanhuvudet är ju hur kul som helst. Men svårt att förklara.

Dela på andra sajter

För min del har jag en förtjusning för situationsbilder, dvs. bilder där man ser vad som hänt innan och vad som händer efter själva skottögonblicket. Det är nästan så att man ser ett litet filmklipp av någon händelse som i sig är vardaglig men på så sätt skapar kontakt med min egen tillvaro. Den energi som finns i bilden utgörs då av t.ex. en rörelse, ett ansiktsuttryck, kort sagt alla konstellationer som inte går att ”posera” fram. Att man sedan förstärker ”händelsen” med olika färgeffekter gör inte bilden mindre dynamisk.

Jag önskade att jag hade förmågan att trycka på utlösaren i precis ”rätt” bråkdel av en sekund för att maximera energin i bilden, men jag får väl nöja mig med att njuta av de lyckade resultaten här på detta forum.

//Singha711

Ändrades av Singha711
Dela på andra sajter

Jag tyckte mest om mannen med bar överkropp som spänner sig allt han kan samtidigt som han fokuserar blicken på något okänt i fjärran. Det ligger något komiskt i det samtidigt som den lockar i alla fall mig att fantisera över vad han håller på med och vad som möjligtvis fångar hans intresse utanför bild.

Bilden brevid är också intressant. En gammal dam som ser ut att vara redo för livet efteråt. Lite palmer i bakgrunden utgör en fin kontrast. Mycket känsla i den bilden.

Om det är någon bild jag finner mindre intressant så är det en av de sista bilderna på en liten tjej med plastpåse som kanske ska gäspa. Man vet inte för hennes uttryck är liksom inte färdigt än och jag bryr mig inte heller : )

Bilden på varanhuvudet är ju hur kul som helst. Men svårt att förklara.

IMG_9740.jpg

IMG_9727-1.jpg

IMG_9723.jpg

IMG_9687.jpg

Dela på andra sajter

Mannen i bar överkropp och den gamla gubben i randig tröja. Första bilden på den äldre gumman hade jag gillat mera om hon satt till vänster i bilden istallet, så man såg åt det håll hon tittade.

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...