Jump to content
IGNORERAD

Rasistsikt skämt eller inte

Guest Lappen
 Dela

Recommended Posts

Ja det blev tydligen ett himla liv över ett skämt jag skrev som inte föll i god jord.

Jag skrev "Tror du det finns 30miljoner muslimer som har råd med en Iphone? :whistle:;) "

I mina ögon så är det ett oskyldig skämt och menat som det och dom som känner mig vet att jag inte är rasist så dom skulle förstå.

Nu frågar jag er om ni tycker det var opassande eller var det ett oskyldigt skämt?

Ändrades av Lappen
Dela på andra sajter

• Svar 91
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Surin P3

13

• GammalDansken

9

• Joints

8

• Baa

8

Mest aktiva i denna tråd

Ja det blev tydligen ett himla liv över ett skämt jag skrev som inte föll i god jord.

Jag skrev "Tror du det finns 30miljoner muslimer som har råd med en Iphone? :whistle:;) "

I mina ögon så är det ett oskyldig skämt och menat som det och dom som känner mig vet att jag inte är rasist så dom skulle förstå.

Nu frågar jag er om ni tycker det var opassande eller var det ett oskyldigt skämt?

Ja det är upprörande.. själv blev jag anklagad för hets mot folkgrupp när jag åt en skinkmacka.

สีลม

Dela på andra sajter

Personligen ser jag inget ont i det alls.

För det finns säkert 60miljoner kristna som inte heller har råd med en iPhone :)

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Gick med en dam i Bangkok.

En herre utan armar och ben "ålade" sig på marken och hon vrålar "Crocodile!"

DET är opassande :)

Började panikskratta... :D

Dela på andra sajter

Gick med en dam i Bangkok.

En herre utan armar och ben "ålade" sig på marken och hon vrålar "Crocodile!"

DET är opassande :)

Började panikskratta... :D

Va faktiskt lite kul det där :mdr: men dock helt opassande :kort:

Same same, but different!

Dela på andra sajter

Tja, just siffran 30 miljoner är väl svår att bedöma. Hur många som har råd törs jag inte uttala mig om.

Det råder väl dock inga tvivel om att majoriteten av världens muslimer får anses som fattiga med svenska ögon sett?

Därmed har jag inga problem med Lappens lilla skämt.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Var nånstans "blev det ett himla liv". Har inte jag uppfattat iaf.

Det mest opassande var väl att insinuera att det skulle finnas 30 miljoner

som skulle vilja äga en Iphone.

Det är ju ett hån mot hela mänsklighetens intelligens.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Jag raderade allt som var "ett himla liv".

Tramsa sönder en tråd på det sättet. :arf:

Funderar på att radera denna tråd också...

Dela på andra sajter

Vet ni varför Kosovoalbaner inte vill ha barn med negrer???

Barnen blir för lata för att stjäla!!! :kort:

Mer rasistiskt än så kan jag inte komma på :na:

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Dela på andra sajter

Kan inte se att orginalskämtet kan vara rasistiskt eftersom att vara muslim inte kan definieras som biologiskt överhuvudtaget.

Sen behöver ju ett rasistiskt skämt inte alltid vara av ondo. Det kan ju också fungera som ett sätt att lyfta och göra sig lustig över själva fördomen. Om man förstår Tommys skämt (som definitivt måste klassas som rasistiskt) så innebär det ju att man - trots att man är en "fin och fördomsfri" svensk - ändå känner till fördomarna om de två etniska grupperna. Även om man tycker skämtet är kul så innebär det inte automatiskt att man anser att det är sant. Jag har hört historier om norrmän, finnar, blondiner e.t.c. utan att uppfatta historieberättaren som rasist. Ett skämt bygger ju på att man är ute i gränslandet för vad som är accepterat att tala om.

Dela på andra sajter

Sen finns det "dubbelbottnade" skämt, hmmm, man får va lite försiktug nu, vissa blir så lätt arga.

I Bayern, Tyskland föddes en dag 3 gossebarn, ett med fader från Bayern, ett från Österrike och ett från Nigeria.

Barnmorskorna lyckades "slarva" med identifieringen och inbjöd därför fädrarna att peka ut sitt barn. Efter lottdragning fich Bayraren börja och pekade på den mörkhyade baby, varpå barnmorskan reagerade med "det måste ju vara fel!!"

"Jo, jag vet, men han är f-n i mig inte Österrikare i alla fall".

Mot vem har man fördomar i detta skämt? (berättat av en Gasthausvärdinna i Erdingen)

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Dela på andra sajter

Ja nu finns inte original posterna kvar längre men enligt tomduroc,Beck plus några andra så var det väldigt rasistikt och var värt flera minus karma.

Sen började gå över styr när Beck postar min adress helt öppet i forumet.

Vill jag skylta med dom öppet så gör jag det utan att nån vettvilling gör det åt mig.

Fasen Baas skämt är mer grovt än mitt var men det är okej i mina ögon ändå.

Dela på andra sajter

Jag tycker vissa är för överkänsliga när någon gör sig lustig på andras bekostnad. Jag tror att känsligheten bottnar i att man vill hacka på andra och då hittar man anledning i dom minsta tvetydligheter.

Bidrar med en historia:

Den äkta mannen hade varit bortrest och kom hem några dagar tidigare än han sagt.

När han kom hem sent på kvällen gick han raka vägen in i sängkammaren. Döm om hans förvåning när han betraktade frugans säng och såg att det under täcket var något som definitivt inte tillhörde frugans kropp.

Mannen blev oerhört upprörd och ropar "Din gris".

Då sticker det fram ett mörkt krulligt huvod under täcket med kommentaren: Inte grek...Turk

Born 41 som kan skratta åt både sig själv och andra

Dela på andra sajter

Sen finns det "dubbelbottnade" skämt, hmmm, man får va lite försiktug nu, vissa blir så lätt arga.

I Bayern, Tyskland föddes en dag 3 gossebarn ...

... cut ...

Mot vem har man fördomar i detta skämt? (berättat av en Gasthausvärdinna i Erdingen)

Baa

Veckans roligaste. Plus för den.

Den är inte rasistisk. Tvärt om. Ett Norgeskämt fast om Österrikare

och mörkhyade bebisar fungerar ju fint för de inblandade.

Det roliga med den, tycker jag, är att det tar en splitsekund

innan man fattar vad han menar.

mvh GD

PS

Ville ge dig karma för den men nu hittar jag ingen plus-knapp.

Märkligt.

Ändrades av GammalDansken

Dela på andra sajter

Jag tycker vissa är för överkänsliga när någon gör sig lustig på andras bekostnad. Jag tror att känsligheten bottnar i att man vill hacka på andra och då hittar man anledning i dom minsta tvetydligheter.

Bidrar med en historia:

Den äkta mannen

... cut ...

Born 41 som kan skratta åt både sig själv och andra

Även om man bortser bort från de osmakliga antydningarna är historien ju inte ens rolig.

Man ska dock inte undervärdera effekten av att berättaren själv inte fattar det

så det får väl ersätta avsaknaden av humor i historien nu man lagt ner tid på att

försöka förstå den.

mvh GD

Dela på andra sajter

Jag tror att det är fler än 30 miljoner. Men å andra sidan äter jag fortfarande negerbollar, så jag har väl förbrukat min rätt att tycka och tro.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Dela på andra sajter

Vad säger ni om en sånhär då. En musse var uppe i norrland och bada bastu, in kommer en

norrlänning, mussen sitter och stirrar och säger, du är ju likadan omskuren och allt.

Norrlänningen svarar ja du här uppe i norrland kallar vi det för slitage.

Dela på andra sajter

Jag tycker varken det var rasistiskt eller ett skamt. Rasistiskt kan det inte garna vara da muslimer inte ar nagon ras och aven om de vore det sa ar knappast ett pastaende att denna ras har dalig ekonomi att betrakta som sarskilt krankande. Ett skamt kan det inte heller vara da syftet med ett skamt ar att det ska vara roligt. Att pasta att en viss folkgrupp har mindre pengar an andra ar knappast roligt.

Jag tycker det var ett ratt oskydligt forsok till skamt som jag inte skulle brytt mig om att kommentera om inte den misslyckade skamtaren skapat en trad dar han specifik fragar vad jag och andra lasare tycker. Som sagt var tycker jag inte det var rasistiskt daremot svennigt, dvs ett plumpt uttalande som kan tyda pa bakomliggande fordomar och/eller allman ointelligens. Forhoppningsvis var det dock bara vara ett oskyldigt men misslyckat forsok till skamt och eftersom Lappen sager att det var det sa koper jag det tillsvidare.

Dela på andra sajter

Varför jag skapade en tråd om det hela är för att det blev klappjakt på mig i den tråd jag skrev det och blev bombarderad med minus karma.

Nu är inläggen raderade så ingen annan kan läsa det men jag vill veta vad majoriteten tycker så därför denna fråga

Att jag skulle vara rasistik är bara befängt och att jag är ointelligent får andra bedöma men att "skämtet" misslyckades är ganska så uppenbart.

Dela på andra sajter

Träffsäkert av Atom där(tyvärr verkar det som att jag har blivit fråntagen möjligheten att ge karma).

Tycker inte att du ska bry dig så mycket Lappen. Fortsätt att skämta på du. Nästa gång kanske du har tur ;)

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Träffsäkert av Atom där(tyvärr verkar det som att jag har blivit fråntagen möjligheten att ge karma).

Ja, Atom är skarp. Efter hans sverigesemester tror jag han har slippats ytterligare. Tråkigt att du inte kan ge honom karma, kanske är hans karmalåda full. Testa och se om du kan ge till mig.

Omtänksamme Joints

Dela på andra sajter

Tycker inte att du ska bry dig så mycket Lappen. Fortsätt att skämta på du. Nästa gång kanske du har tur ;)

Ja någon gång ska man väl ha det också :mdr:

Dela på andra sajter

Edvardpop och Joints,

Tack for era snalla ord, jag hade tankt ge er en karma for dem men jag har ocksa forlorat mojligeheten att ge karma, vi far forma en karmatreenighet nar/om Surin slapper pa karmalaset.

Dela på andra sajter

Ja, Atom är skarp. Efter hans sverigesemester tror jag han har slippats ytterligare. Tråkigt att du inte kan ge honom karma, kanske är hans karmalåda full. Testa och se om du kan ge till mig.

Omtänksamme Joints

Lessen. Det gick inte på dig heller Joints. Förstår att det måste va tufft för dig att ligga kräla nere i bottenskiktet.

Mycket märkligt förresten. Verkar inte som att det går ge några karman i denna tråden till någon överhuvudtaget.

Såvida jag inte går in på någon av de andra trådarna då...Surin kanske vet mer därom.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
 Dela

• Skapa ny...