Jump to content
IGNORERAD

söka thailändskt medborgarskap för barnen


sing5

Recommended Posts

Våra barn har mitt svenska efternamn och min thailändska frus efternamn som mellannamn, hur blir det då när vi söker thailändskt medborgarskap för dom? I deras svenska pass står båda namnen som efternamn/Surname. Kommer dom att få likadant i ett thailändskt pass?

Tack på förhand!

Sing5

Link to comment
Dela på andra sajter

Liknande för oss...

Vår som heter Tinnapop på thai och William på svenska.

Så det blev helt enkelt olika i passen. I thai-passet står det Tinnapop Efternamn och i svenska passet står det William Tinnapop Efternamn.

Vi har använt båda passen ett antal gånger och aldrig haft problem med detta.

Det är väl bara att välja det efternamn som passar bäst till thai-passet, föreslår jag.

Kanske nån annan har andra erfarenheter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan man söker pass så ska man söka medborgarskap om detta inte redan är gjort. På ambassadens hemsida finns detta dokument som beskriver hur man gör: http://www.thaiembassy.se/documents/birthregis08.pdf

Vilket efternamn som barnen kan ha verkar bero på om man är gift eller inte (i Thailand antar jag) och vad för namn den thailändska föräldern har.

Själva ansäkningsblanketten finns här:

http://www.thaiembassy.se/documents/application%20for%20birth.pdf

Själva har vi bara fixat thailändskt medborgarskap. Dubbla pass behövs inte eftersom barn inte råkar ut för overstay-böter.

He that will not reason is a bigot; he that cannot reason is a fool; he that dares not reason is a slave

William Drummond (1585–1649)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har 2 söner, en 9 och den andra snart 14. Vi har tänkt att ansöka om Thai medborgarskap samt Thai pass. Men vi undrar hur blir det med att göra lumpen? Måste de göra den i Thailand ? Om ja, hur kan man fixa till det så att de slipper göra lumpen i Thailand? De talar inte Thai men de förstår rätt Ok.

Mvh/ Kjell

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Vi väntar på våra dotters pass just nu och det är samma namn i det som i det

Svenska passet. vi är bara gifta i Sverige o det räckte och jag frågade på

ambasaden om dubbelt medborgarskap inga problem Thailand gokänner dubbelt

mot Sverige utan tidsbegränsning (18år har man hört förut att barnen måste välja)

inget sånt sa hon på ambasaden.

MVH Conny

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...