Jump to content

Alariks bussiga tråd.

Alarik

Recommended Posts

Kenneth4618
21 minuter sedan, skrev Alarik:

Det måste vara Transparente blanche du menade när du nämnde äpple !

På tal om äpplen ser det ut att bli bra med äpplen i år. Förra året var det nog inte fler än 3. Sort vet jag icke men de behöver inte pallas 😊

IMG_20200629_180658.thumb.jpg.13d10e15ca0eed519281cb9a8f810057.jpg

Sura kart brukar frugan äta med fisksås 😲

• Ge karma 2
  • Fint 1
  • Haha 2

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 Swish (Sverige) 0708 575 222

• Replies 100
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Alarik

32

• Kenneth4618

11

• born41

10

• kalasbullen

5

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Satan va bussigt     jag glömde dricka upp alla öl i går, tack @Enis   enis

I många trådar så bråkar vi och kallar varandra för både det ena och det andra , gnäller och klandrar. Detta är tänkt att vara en tråd med bara positiva tankar och kommentarer. Allt negativt

Trevlig helg på er alla också men här regnar det, Ok bra för det finns lite snö kvar, nu ska den bort

Posted Images

Alarik
56 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

På tal om äpplen ser det ut att bli bra med äpplen i år. Förra året var det nog inte fler än 3. Sort vet jag icke men de behöver inte pallas 😊

IMG_20200629_180658.thumb.jpg.13d10e15ca0eed519281cb9a8f810057.jpg

Sura kart brukar frugan äta med fisksås 😲

Ja, inlagd äppelkart gillas av många thai.

• Ge karma 3
  • Fint 1

Alarik
1 timme sedan, skrev Boa52:

Kan man ge 10 till dej, förlåt

Transparente blanche den äppelsort som utsetts till landskapsäpple för Västerbotten. 

• Fint 2

kalasbullen
On 2020-06-29 at 19:13, skrev Alarik:

Transparente blanche den äppelsort som utsetts till landskapsäpple för Västerbotten. 

Det är väl dom som blir övermogna så fort? Tror att vi hade några sådana träd när jag växte upp.

Alarik
15 minuter sedan, skrev kalasbullen:

Det är väl dom som blir övermogna så fort? Tror att vi hade några sådana träd när jag växte upp.

Ja, Transparente blanche har kort hållbarhet.

Är ett saftigt och syrligt äpple.

Trädet är mycket härdigt och en utmärkt pollenlämnare.

(Du vet det där med blommor och bin som du läste om i skolan).

Och förutom det så är Transparente blanche Västerbottens landskapsäpple så @Boa52 har säkert ett sådant i sin trädgård.

• Ge karma 2

born41
On 2020-06-28 at 13:02, skrev born41:

I dag är jag glad för jag har hittat någon att träta med.

Skall göra en inglasad altan, men jag gör den fri från huset, och då är det en friggebod. Knäckfrågan är vad som menas med "kopplad till huset". Byggnadsnämnden håller inta med mig,  utan kräver bygglov + pengar.

Klurigheter mot byråkrater är det bästa jag vet så jag mår som en prins.

Born41

Jag gör en Clirre.

Jag van mot byråkraterna så dom erkänner att det jag skall göra går in under " Atterfallsreglerna" så dom gav mig starttillstånd och meddelar att bygglov inte behövs! 1200 kr i starttillstånd kommer jag dock inte undan.😉

Born41

• Ge karma 4
  • Haha 4
Alarik
On 2020-05-03 at 17:14, skrev Alarik:

Skulle vilja höra @Kötthandlarns skratt.

Det är säkert jättehärligt.

@Kötthandlarn men så skratta då
@kötthandlarn men men men så skratta då

@Kö-ö-ö-ö-tthandlaren men men så skratta då

kalasbullen
23 minuter sedan, skrev Alarik:

@Kötthandlarn men så skratta då
@kötthandlarn men men men så skratta då

@Kö-ö-ö-ö-tthandlaren men men så skratta då

Ja säkert, men han kanske inte känner för att skratta nu.

Så kan det ju vara ibland för oss alla.

Imorgon är det Förfredag, inte att förakta.

Tekkor
On 2020-06-29 at 19:11, skrev Alarik:

Ja, inlagd äppelkart gillas av många thai.

Många thai gillar sura äpplen som de doppar i olika pulverblandningar, vetti fan vad det innehåller, men många thai tjejer tar äpplen ingen annan vill äta.

On 2020-07-07 at 13:40, skrev kalasbullen:

Dessa är väl mest lämpade till att göra äpplemos av, de är väldigt "mjöliga".

Getingarna gillar dem i all fall...

Roligare är väl att ha vinteräpplen eller nått om man nu skall ha äppleträd.

• Ge karma 2
Alarik
49 minuter sedan, skrev Tekkor:

Många thai gillar sura äpplen som de doppar i olika pulverblandningar, vetti fan vad det innehåller, men många thai tjejer tar äpplen ingen annan vill äta.

Dessa är väl mest lämpade till att göra äpplemos av, de är väldigt "mjöliga".

Getingarna gillar dem i all fall...

Roligare är väl att ha vinteräpplen eller nått om man nu skall ha äppleträd.

Ja, några äpplen som är jättegoda är de väl kända Ingrid Marie, Aroma och Cox Orange.

• Ge karma 1
  • Fint 1

ellim63
9 timmar sedan, skrev Alarik:

Ja, några äpplen som är jättegoda är de väl kända Ingrid Marie, Aroma och Cox Orange.

Cox Pomona och Åkerö icke att förglömma!

• Fint 2
born41
11 timmar sedan, skrev Alarik:

Ett i mitt tycke fantastiskt gott äpple är "Stenkyrka". Moderträdet fanns i Stenkyrka på Gotland.

Om man har bra förvaring kan dom lagras till April. På hösten är dom saftiga, men ju längre dom lagras blir dom mer mjöliga. Odlas främst på Gotland,Öland och i viss mån i Östergötland.

Born41

• Ge karma 4
born41
2 timmar sedan, skrev ellim63:

Cox Pomona och Åkerö icke att förglömma!

Åkerö har en speciell smak som många gillar,tyvärr kan det ta uppemot 20 år från att man planterar trädet tills det bär frukt.

Born41

born41
On 2020-07-07 at 13:40, skrev kalasbullen:

Det är ett bra äpple att koka äppelmos av.

Born41

• Fint 1
GreenValley
Posted (edited)

Åkerö är dessutom Södermanlands landskapsäpple.

Edited by GreenValley
Alarik
6 timmar sedan, skrev born41:

Åkerö har en speciell smak som många gillar,tyvärr kan det ta uppemot 20 år från att man planterar trädet tills det bär frukt.

Born41

Kanske fel grundstam?

Grundstammen påverkar hur stort trädet blir och hur lång tid det tar innan man får frukt.

born41
2 timmar sedan, skrev Alarik:

Kanske fel grundstam?

Grundstammen påverkar hur stort trädet blir och hur lång tid det tar innan man får frukt.

För 50 år sedan när jag skulle planera min trädgård ville jag sätta ett Åkerö. Jag blev då avrådd av trädförsäljaren då det tar så lång tid innan de bär frukt. Vilken grundstam som användes då vet jag inte.

Alarik

50 år sedan...

Skall kolla i lite äldre litteratur vad där sägs om äpplesorten Åkerö.

Hittade en del.

Kanske @ellim63 kan tillfoga mer. Åkerö är tydligen en favorit.

1955 skriver trädgårdsmästare Bertil Billbäck, Bergianska trädgården, Stockholm, om Åkerö att bördigheten inträder hos stamträd mycket sent, på vissa dvärgträdsunderlag däremot ovanligt tidigt.

1958 skriver professor Fredrik Nilsson bland annat chef för Statens trädgårdsförsök om Åkerö att trädet växer mycket kraftigt och kommer mycket sent i bördighet, men därefter blir skörden mycket rik,

att starkväxande äpplesorter, såsom Gravenstein och Åkerö med flera kommer tidigare i bördighet och giver mindre träd, om de förädlas på svagväxande grundstammar.

samt att äpplesorterna Gravenstein och Åkerö i regel får stå på växtplatsen 8 a´10 år, innan de sätter frukt om träden uppdrages på fröstam, medan blomning och frösättning kan inträda redan efter 3 a´4 år, om träden uppdrages på någon svagväxande klonstam.

• Ge karma 1

Stoneys
11 minuter sedan, skrev Alarik:

Finns det någon av er som har ätit röda bananer?

10341515_587906407982918_687489103781742427_n.jpg.279c38023c7693d961bdac05cc8dd8aa.jpg

Japp, fast i krämig form, banan ketchup på Filippinerna. 

Pattaya

Alarik
4 minuter sedan, skrev Stoneys:

Japp, fast i krämig form, banan ketchup på Filippinerna. 

Som denna?

Banan1.jpe.47a7396050bbc37327862c8443d0f059.jpe

• Ge karma 1
  • Fint 1

Stoneys
1 timme sedan, skrev Alarik:

Som denna?

Banan1.jpe.47a7396050bbc37327862c8443d0f059.jpe

Nä, den liknade mer heinz flaska. 

Detta var början på 90 talet. 

• Ge karma 1

Pattaya

born41
19 timmar sedan, skrev Alarik:

Finns det någon av er som har ätit röda bananer?

10341515_587906407982918_687489103781742427_n.jpg.279c38023c7693d961bdac05cc8dd8aa.jpg

Jag har ätit röda bananer vid ett flertal tillfällen på Sri Lanka och även i Indonesien.Kommer inte ihåg om jag hittat dom i Cambdja eller Thailand.

Dom röda är enligt mitt tycke godare än dom gula.Röda är sötare men svårt att beskriva smaken.

Från Sri Lanka tog jag med mig en planta till Sverige som jag odlade i vardagsrummet. Plantan tog mycket lång tid på sig innan den började växa. Den frodades och blev 2 m hög och sedan dog den.

Born41

Tror att den relativa fuktigheten inomhus var för låg.

• Ge karma 4
Alarik
4 timmar sedan, skrev born41:

Jag har ätit röda bananer vid ett flertal tillfällen på Sri Lanka och även i Indonesien.Kommer inte ihåg om jag hittat dom i Cambdja eller Thailand.

Dom röda är enligt mitt tycke godare än dom gula.Röda är sötare men svårt att beskriva smaken.

Från Sri Lanka tog jag med mig en planta till Sverige som jag odlade i vardagsrummet. Plantan tog mycket lång tid på sig innan den började växa. Den frodades och blev 2 m hög och sedan dog den.

Born41

Tror att den relativa fuktigheten inomhus var för låg.

Innan den dog hade du säkert funderingar på vad du skulle göra med bananplantan när den nådde taket.   🍌

• Haha 2

born41
2 timmar sedan, skrev Alarik:

Innan den dog hade du säkert funderingar på vad du skulle göra med bananplantan när den nådde taket.   🍌

Planen var att placera krukan i källaren, och låta den växa bredvid källartrappan, så då kunde plantan bli 4,6m.

Born41

• Ge karma 1
  • Fint 1