Jump to content
IGNORERAD

National alcohol ban to be lifted from Sunday, May 3


kenke

Recommended Posts

National alcohol ban to be lifted from Sunday, May 3

The Thaiger & The Nation

Published 

3 hours ago

 on 

01-05-2020
National alcohol ban to be lifted from Sunday, May 3 | The Thaiger
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

In a surprise turn-around, after extending the national alcohol ban from yesterday for another month, the CSSA have announced that they are revoking the national ban on alcohol sales from this Sunday.

But the provisions say that the alcohol can only be bought and must be taken away for consumption at home. You may not consume alcohol at restaurants. There will be further clarification in the next day about precise details.

 

But we knew you’d want to know 🙂

The revocation of the alcohol sales ban coincides with two bookend public holidays, one today (Labour Day) and the other on Monday (anniversary of Rama X coronation), making this a long weekend that would have been one of the biggest holiday weekends of the year if not for the Covid-19 situation.

It has been announced in the Royal Gazette.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    10

  • Soengsang

    4

  • kenke

    4

  • Kenneth4618

    3

Mest aktiva i denna tråd

Booze sales back from Sunday

Restaurants still not allowed to sell alcohol as a condition for being allowed to reopen

PUBLISHED : 1 MAY 2020 AT 19:07

WRITER: POST REPORTERS

  • 1.4K
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 67
Sales of alcoholic beverages will be allowed again starting from Sunday. (Bangkok Post photo)

Sales of alcoholic beverages will be allowed again starting from Sunday. (Bangkok Post photo)

Sales of alcoholic beverages will be allowed again from Sunday but people will not be allowed to drink in restaurants when they reopen, the government said on Friday.

The announcement was published on Friday in the Royal Gazette as part of the easing of some of the stringent measures imposed in the battle against the coronavirus.

The decision represents an about-face by the government, which said earlier this week that the alcohol ban would remain in effect until May 31 after it renewed the emergency decree for another month.

 

“Shops selling alcoholic beverages are allowed to open but consumption at the shop is banned,” said the Royal Gazette notice signed by Prime Minister Prayut Chan-o-cha. It will take effect on Sunday.

Restaurants will not be allowed to serve alcohol as part of the condition for their reopening from Sunday. Pubs and other entertainment venues where alcohol is served will remain closed.

The ban on alcoholic beverage sales was enforced for most of April across the country, with some provincial governors imposing curbs earlier than others. In Bangkok, it started from April 10.

 

The ban was aimed at curbing social gatherings, which increase the risk of coronavirus transmission.  Gatherings in pubs and other venues where alcohol was consumed were linked to dozens of Covid-19 cases when the virus first started to spread in Thailand.

Further details of the lifting of the ban will be released on Saturday by the Centre for Covid-19 Situation Administration (CCSA), according to Somsak Rungsita, secretary-general of the National Security Council.

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev kenke:

Booze sales back from Sunday

Restaurants still not allowed to sell alcohol as a condition for being allowed to reopen

PUBLISHED : 1 MAY 2020 AT 19:07

WRITER: POST REPORTERS

  • 1.4K
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  • 67
Sales of alcoholic beverages will be allowed again starting from Sunday. (Bangkok Post photo)

Sales of alcoholic beverages will be allowed again starting from Sunday. (Bangkok Post photo)

Sales of alcoholic beverages will be allowed again from Sunday but people will not be allowed to drink in restaurants when they reopen, the government said on Friday.

The announcement was published on Friday in the Royal Gazette as part of the easing of some of the stringent measures imposed in the battle against the coronavirus.

The decision represents an about-face by the government, which said earlier this week that the alcohol ban would remain in effect until May 31 after it renewed the emergency decree for another month.

 

“Shops selling alcoholic beverages are allowed to open but consumption at the shop is banned,” said the Royal Gazette notice signed by Prime Minister Prayut Chan-o-cha. It will take effect on Sunday.

Restaurants will not be allowed to serve alcohol as part of the condition for their reopening from Sunday. Pubs and other entertainment venues where alcohol is served will remain closed.

The ban on alcoholic beverage sales was enforced for most of April across the country, with some provincial governors imposing curbs earlier than others. In Bangkok, it started from April 10.

 

The ban was aimed at curbing social gatherings, which increase the risk of coronavirus transmission.  Gatherings in pubs and other venues where alcohol was consumed were linked to dozens of Covid-19 cases when the virus first started to spread in Thailand.

Further details of the lifting of the ban will be released on Saturday by the Centre for Covid-19 Situation Administration (CCSA), according to Somsak Rungsita, secretary-general of the National Security Council.

Du vet väl att inte många här på forumet kan läsa Engelska så bra så såna inlägg blir noll, tyvarr

Link to comment
Dela på andra sajter

HuaHindinnge
2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du vet väl att inte många här på forumet kan läsa Engelska så bra så såna inlägg blir noll, tyvarr

 Hur många är många? Några stycken skulle jag säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Du vet väl att inte många här på forumet kan läsa Engelska så bra så såna inlägg blir noll, tyvarr

Du får väl använda google translate om du inte förstår!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Boa52 said:

Du vet väl att inte många här på forumet kan läsa Engelska så bra så såna inlägg blir noll, tyvarr

Tror dom flesta på forumet läser Engelska alldeles utmärkt.

/Frazze

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev ftn705:

Tror dom flesta på forumet läser Engelska alldeles utmärkt.

/Frazze

Dom flesta på forumet är över 60 år har dom inte haft ett jobb där Engeldka ingår, tror inte det, så kan , säger vi

prata men inte lätt för att läsa Engelska. Ett normalt jobb i Sverige behöver du inte kunna läsa Engelska, Prata lite OK

Om inte du har nåt specielt jobb där instruktionerna är på Engelska men kan du läsa mera för det

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

 

National alcohol ban to be lifted from Sunday, May 3 =

 

Nationellt alkoholförbud upphävs från söndagen den 3 maj

 

 

 

/Tack för det Google Translate

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

Dom flesta på forumet är över 60 år har dom inte haft ett jobb där Engeldka ingår, tror inte det, så kan , säger vi

prata men inte lätt för att läsa Engelska. Ett normalt jobb i Sverige behöver du inte kunna läsa Engelska, Prata lite OK

Om inte du har nåt specielt jobb där instruktionerna är på Engelska men kan du läsa mera för det

Nja normal allmänbildning med vissa undantag iof.

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev berlitz:

Nja normal allmänbildning med vissa undantag iof.

 

6 minuter sedan, skrev berlitz:

Nja normal allmänbildning med vissa undantag iof.

Vilka över 60 plus har läst Engelska och lärt sej läsa Engelska inte många på MPR Om det inte ingick i deras jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

 

Vilka över 60 plus har läst Engelska och lärt sej läsa Engelska inte många på MPR Om det inte ingick i deras jobb

Vafan, Boa...

Kan du inte acceptera att andra kanske kan engelska? Du blir inte mindre värd för det.

 

Jag känner många 60+ som inte har några problem med engelska. Hur kommunicerade du med din fru innan hon kunde svenska? För jag förutsätter att du inte lärt dig thai heller. Eller körde ni teckenspråk?

Link to comment
Dela på andra sajter

17 minuter sedan, skrev Boa52:

 

Vilka över 60 plus har läst Engelska och lärt sej läsa Engelska inte många på MPR Om det inte ingick i deras jobb

Jag är över 60 och under hela min skoltid var engelskaundervisning obligatorisk.

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
21 minuter sedan, skrev Boa52:

 

Vilka över 60 plus har läst Engelska och lärt sej läsa Engelska inte många på MPR Om det inte ingick i deras jobb

Vet inte vilken byskola du gick i men i övriga Sverige lästa vi engelska i skolan

Engelska blev sedan 1952/1953 obligatoriskt från årskurs 5. Senare kom engelskundervisningen i folkskolan-enhetsskola-grundskolan att börja i årskurs 4, men åren 1969-1980 bedrevs engelskundervisning även i årskurs 3, genom EPÅL. Efter 1994 har man gått ännu längre ner i åldrarna.

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev frogfish:

Vafan, Boa...

Kan du inte acceptera att andra kanske kan engelska? Du blir inte mindre värd för det.

 

Jag känner många 60+ som inte har några problem med engelska. Hur kommunicerade du med din fru innan hon kunde svenska? För jag förutsätter att du inte lärt dig thai heller. Eller körde ni teckenspråk?

Vi pratade om att läsa, prata kan jag hyfsat min dotter var med en Engelsman och dom boddde hos mej i två år Vi

mekade i garaget varje kväll så prata kan jag hyfsat men det är skillnad på att läsa bra Engelskka, kan men det tar tid

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev biker:

Jag är över 60 och under hela min skoltid var engelskaundervisning obligatorisk.

mvh

biker

 

Och du kan läsa Engelsk text obehindrat WOW

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
28 minuter sedan, skrev Boa52:

Och du kan läsa Engelsk text obehindrat WOW

Kan de flesta normala svenskar,  förutom du då 😀

PS

Glömde L99

DS

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Boa52:

Vi pratade om att läsa, prata kan jag hyfsat min dotter var med en Engelsman och dom boddde hos mej i två år Vi

mekade i garaget varje kväll så prata kan jag hyfsat men det är skillnad på att läsa bra Engelskka, kan men det tar tid

Att du inte kan läsa det vet vi, så du är förlåten.

Men annars måste väl det även vart engelskaundervisning för dig i grundskolan, då fick ni väl läsa och skriva också?

När du blev ingenjör på vad kan det vart 80 talet,  måste det väl vart en del engelska, när jag gick på högskola 86 och framåt så var flera ämnen på engelska, helt eller delvis.

 

Annars får du nog acceptera att de flest på mpr förstår skriven engelska rätt hyfsat, över rikssnittet skulle jag faktiskt tro.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

59 minuter sedan, skrev Boa52:

Dom flesta på forumet är över 60 år har dom inte haft ett jobb där Engeldka ingår, tror inte det, så kan , säger vi

prata men inte lätt för att läsa Engelska. Ett normalt jobb i Sverige behöver du inte kunna läsa Engelska, Prata lite OK

Om inte du har nåt specielt jobb där instruktionerna är på Engelska men kan du läsa mera för det

Förbannat vilket svammel i vanlig ordning.Man måste låna svampens kodnyckel för att tyda dig.

PRÄSTLÄRLING OCH SEKTMEDLEM.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

Du vet väl att inte många här på forumet kan läsa Engelska så bra så såna inlägg blir noll, tyvarr

Google translate har blivit ganska bra i dessa tider.

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Och du kan läsa Engelsk text obehindrat WOW

Helt obehindrat. Även kvalificerad teknisk litteratur går bra.

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Soengsang:

Att du inte kan läsa det vet vi, så du är förlåten.

Men annars måste väl det även vart engelskaundervisning för dig i grundskolan, då fick ni väl läsa och skriva också?

När du blev ingenjör på vad kan det vart 80 talet,  måste det väl vart en del engelska, när jag gick på högskola 86 och framåt så var flera ämnen på engelska, helt eller delvis.

 

Annars får du nog acceptera att de flest på mpr förstår skriven engelska rätt hyfsat, över rikssnittet skulle jag faktiskt tro.

Ingenjör... Installerade ett cad program jag behöver på datorn idag. Sökte på xx for dummies för cad programmet. För att komma igång och fatta hr jag gör. Är bakfull och trött. Vart mest trött i huvet på första maj. Väntar med utbildning till hjärnan återhämtat sig... :)

För övrigt var videon på engelska. Vilket var det minsta problemet för att hänga med. :)

 

 

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror och tycker nog den engelska kunskapen här är bra.

Men jag är kanske mer undrandes över är den andra hälftens engelska kunskaper från början.

Hur många missförstånd har det inte blivit...

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Rillex:

Jag tror och tycker nog den engelska kunskapen här är bra.

Men jag är kanske mer undrandes över är den andra hälftens engelska kunskaper från början.

Hur många missförstånd har det inte blivit...

Alla vill ju hänvisa att dom läser Engelska obehindrat ??? Utan att va dum med nån tror jag inte det, snacka lite men läsa

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
Precis nyss, skrev Boa52:

Alla vill ju hänvisa att dom läser Engelska obehindrat ??? Utan att va dum med nån tror jag inte det, snacka lite men läsa

Det är faktiskt inte särskilt exklusivt att läsa engelska obehindrat år 2020, men har man problem med att förstå skriven Svenska så kan jag förstå att man tror så, för övrigt skrev du nyss att man inte skulle tro saker, frågan är hur du ska ha det? 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Alla vill ju hänvisa att dom läser Engelska obehindrat ??? Utan att va dum med nån tror jag inte det, snacka lite men läsa

Allt som är utanför dina snäva ramar är fel å skitsnack. Jössenamn vad inskränkt du är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...