Jump to content
IGNORERAD

Comviq


Herluf

Recommended Posts

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hallon.se funkar bra för det mesta.
Mvh Lelle

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
7 timmar sedan, skrev Herluf:

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Har haft Comviq/Tele2 länge i Sverige, har inte något långsammare internet än någon annan.

Har Telia i jobbtelefon, i princip samma hastighet.

De svenska operatörerna samarbetar numera om masterna, så vilket bolag du har, har idag minimal betydelse vad gäller hastighet.

Troligare problemet är i andra änden, eller ett lokalt problem där du befinner dig.

Vad använder du för att ringa, messenger, Line, Whatsapp eller någon annan?

Talar dagligen med de hemma utan problem, oftast via Line eller Messenger.

Och oftast Whatsapp i jobbet.

Allt fungerar bra både vis Telia och Comviq/Tele2 som bärare.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Herluf:

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Har svårt att se att det skulle vara ett generellt problem med Comviq, men det kan mycket väl vara ett lokalt problem där du befinner dig.

 

Så om du säger var du befinner dig, kanske nån bm kan ge nåt tips. Annars skulle jag rekommendera att höra med din omgivning, de borde ju veta bäst vad som funkar lokalt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder Line i bla Ystad och Kristianstad, med Comviq helt usel mottagning, men med Bredband i hemmet perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Line har under [Calls] i inställningar något som heter [High quality video calls] som inte var aktiverat per default. Du kan väl testa om det blir med det när du kör videosamtal via mobilt Internet. 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev m9325:

Jag har hallon.se funkar bra för det mesta.
Mvh Lelle

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk
 

Kör med hallon oxå inga bekymmer

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan, skrev Herluf:

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Kör Telenor, funkar finfint, och givetvis Androidtelefon 😀

Det är inte vad partierna säger några månader innan valet som räknas, utan vad de har sagt och gjort under hela mandatperioden innan valet....

Link to comment
Dela på andra sajter

8 hours ago, m9325 said:

Jag har hallon.se funkar bra för det mesta.
Mvh Lelle

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk
 

Tack, ska testa det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var du bor har stor betydelse, hallon som ju går på tre's nät funkar bäst på stora orter

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har haft Comviq/Tele2 länge i Sverige, har inte något långsammare internet än någon annan.

Har Telia i jobbtelefon, i princip samma hastighet.

De svenska operatörerna samarbetar numera om masterna, så vilket bolag du har, har idag minimal betydelse vad gäller hastighet.

Troligare problemet är i andra änden, eller ett lokalt problem där du befinner dig.

Vad använder du för att ringa, messenger, Line, Whatsapp eller någon annan?

Talar dagligen med de hemma utan problem, oftast via Line eller Messenger.

Och oftast Whatsapp i jobbet.

Allt fungerar bra både vis Telia och Comviq/Tele2 som bärare.

Nja, det där stämmer inte. Visst samarbeter man på så vis att operatörer hyr plats till sina antenner

i masterna. Men man har egen teknik, egna basstationer.

Detta gäller de stora drakarna, sen finns det ju en massa småskuttar som även hyr in sig i näten, men det är en annan sak.

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Har den andra personen Line på en smartphone kan ni ringa gratis.

Annars skype out om du ska ringa till fast lur. 15 öre per min ca.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Soengsang
4 timmar sedan, skrev biker:

Nja, det där stämmer inte. Visst samarbeter man på så vis att operatörer hyr plats till sina antenner

i masterna.

Ähe, således samarbetar man om masterna som jag skriver, ingen teknik är direkt bättre än någon annans idag, den de har är likvärdig, om man har 15, 65, 95 eller 120 Mbit/s då man ska samtala via Line är oväsentligt.

Hur småskuttarna fungerar låter jag vara osagt, de kanske har strypta hastigheter i vissa fall?

20 Mbit/s på Stocholm från Lettland just nu, med Telia, talade just med frugan det gick klockrent, hon troligen ansluten med 15 Mbit/s wifi hemma, eller ca 80-100 Mbit/s om 4G/DTAC.

608338280_Skarmavbild2020-05-02kl_04_57_27.thumb.png.6f9f449859ba2060932c4578b1e00072.png

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking
8 timmar sedan, skrev biker:

Nja, det där stämmer inte. Visst samarbeter man på så vis att operatörer hyr plats till sina antenner

i masterna. Men man har egen teknik, egna basstationer.

Detta gäller de stora drakarna, sen finns det ju en massa småskuttar som även hyr in sig i näten, men det är en annan sak.

mvh

biker

 

 

 

 

 

 

Jo dom delar nät med varandra i en mängd olika konstellationer beroende på om det är 2G, 3G, 4G eller 5G. Det är bara Net1 som har ett helt eget nät

https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-02 at 03:42, skrev hasseryd:

Har den andra personen Line på en smartphone kan ni ringa gratis.

Annars skype out om du ska ringa till fast lur. 15 öre per min ca.

 

 

 

 

HarLine alla Thaidamer har den messenger går bra också pratar med min dotter varje dag hon jobbar på volvo lasvagnar i Brisbane  

Rätt roligt på tuve jobbade jag de sista 25 åren på logistik lastade Saudi en kolega lastade Australien till samansättnings fabrikerna (lägre skatt )

Det går tydligen bra för henne de vill skriva nytt kontrakt med henne 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Finns det någon slags antenn man kan koppla till mobilen för att få starkare signal?

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Herluf:

Finns det någon slags antenn man kan koppla till mobilen för att få starkare signal?

Vissa mobiler, framför allt några år äldre(Samsung S3 tex)  med löstagbart bakstycke kan ha antennkontakt innanför.

 

Här bild på min gammelgamla arbetstelefon, Samsung S3 pensionerad för 4 år sen.
CF2C81F7-E6FC-45A4-A75E-56B52F157089.thumb.jpeg.a767deadabe7b0e079715e96879404b7.jpeg

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen finns det en form av extern GSM signalförstärkare som man sätter på taknocken eller liknande. Men de är rätt dyra. Har inte erfarenhet av dem själv. 

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minuter sedan, skrev apknug:

Sen finns det en form av extern GSM signalförstärkare som man sätter på taknocken eller liknande. Men de är rätt dyra. Har inte erfarenhet av dem själv. 

Det är nog den bästa lösningen, inte alls så ovanliga idag i kontorsbyggnader, lagerhus etc.

Inte så hiskeligt dyra idag, men de är bundna till en operatör, och man kan då ha en riktantenn på taknocken.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

 

Köpte en huawei p30, mkt bättre signal, funkar även på tåget.  Med comviq. 

 

 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-05-20 at 12:28, skrev Soengsang:

Det är nog den bästa lösningen, inte alls så ovanliga idag i kontorsbyggnader, lagerhus etc.

Inte så hiskeligt dyra idag, men de är bundna till en operatör, och man kan då ha en riktantenn på taknocken.

Kompisen hade en stuga i Solmyra någon mil norr om köping ett soldat torp i skogen, vi installerade en riktantenn till hans mobilabredband funkade helt klockrent, men den enda masten vi hade signal från var Telia efter den installationen vart det bra. Sen vart signalen runt hans hus bra också från EDGE upp till 4G.

Antennen köpte vi hos Kjell&company.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...