Jump to content
Herluf

Comviq

Recommended Posts

Herluf
Posted (edited)

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Edited by Herluf

m9325

Jag har hallon.se funkar bra för det mesta.
Mvh Lelle

Skickat från min Redmi Note 7 via Tapatalk

• Ge karma 2

Soengsang
Posted (edited)
7 timmar sedan, skrev Herluf:

Comviq funkar inte bra nog för videosamtal mellan Sverige och Thailand, måste byta, vad rekomenderas? Använder "fast pris surf", helt uselt.

Har haft Comviq/Tele2 länge i Sverige, har inte något långsammare internet än någon annan.

Har Telia i jobbtelefon, i princip samma hastighet.

De svenska operatörerna samarbetar numera om masterna, så vilket bolag du har, har idag minimal betydelse vad gäller hastighet.

Troligare problemet är i andra änden, eller ett lokalt problem där du befinner dig.

Vad använder du för att ringa, messenger, Line, Whatsapp eller någon annan?

Talar dagligen med de hemma utan problem, oftast via Line eller Messenger.

Och oftast Whatsapp i jobbet.

Allt fungerar bra både vis Telia och Comviq/Tele2 som bärare.

Edited by Soengsang
  • Ge karma 6

frogfish
12 timmar sedan, skrev Herluf:

Har svårt att se att det skulle vara ett generellt problem med Comviq, men det kan mycket väl vara ett lokalt problem där du befinner dig.

Så om du säger var du befinner dig, kanske nån bm kan ge nåt tips. Annars skulle jag rekommendera att höra med din omgivning, de borde ju veta bäst vad som funkar lokalt.

• Ge karma 2

Herluf

Använder Line i bla Ystad och Kristianstad, med Comviq helt usel mottagning, men med Bredband i hemmet perfekt.

Knasen

Line har under [Calls] i inställningar något som heter [High quality video calls] som inte var aktiverat per default. Du kan väl testa om det blir med det när du kör videosamtal via mobilt Internet. 

• Ge karma 2
  • Fint 2

Dolle
8 timmar sedan, skrev m9325:

Mvh Lelle

Kör med hallon oxå inga bekymmer

• Ge karma 1

Bananen
15 timmar sedan, skrev Herluf:

Kör Telenor, funkar finfint, och givetvis Androidtelefon 😀

• Ge karma 2

Herluf
8 hours ago, m9325 said:

Mvh Lelle

Tack, ska testa det.

sanuuk555

Kör med Comviq och Iphone funkar kanon!

• Fint 1

m9325

Var du bor har stor betydelse, hallon som ju går på tre's nät funkar bäst på stora orter

• Fint 1

biker
16 timmar sedan, skrev Soengsang:

Har haft Comviq/Tele2 länge i Sverige, har inte något långsammare internet än någon annan.

Har Telia i jobbtelefon, i princip samma hastighet.

De svenska operatörerna samarbetar numera om masterna, så vilket bolag du har, har idag minimal betydelse vad gäller hastighet.

Troligare problemet är i andra änden, eller ett lokalt problem där du befinner dig.

Vad använder du för att ringa, messenger, Line, Whatsapp eller någon annan?

Talar dagligen med de hemma utan problem, oftast via Line eller Messenger.

Och oftast Whatsapp i jobbet.

Allt fungerar bra både vis Telia och Comviq/Tele2 som bärare.

Nja, det där stämmer inte. Visst samarbeter man på så vis att operatörer hyr plats till sina antenner

i masterna. Men man har egen teknik, egna basstationer.

Detta gäller de stora drakarna, sen finns det ju en massa småskuttar som även hyr in sig i näten, men det är en annan sak.

mvh

biker

• Ge karma 2

hasseryd

Har den andra personen Line på en smartphone kan ni ringa gratis.

Annars skype out om du ska ringa till fast lur. 15 öre per min ca.

Soengsang
Posted (edited)
4 timmar sedan, skrev biker:

Nja, det där stämmer inte. Visst samarbeter man på så vis att operatörer hyr plats till sina antenner

i masterna.

Ähe, således samarbetar man om masterna som jag skriver, ingen teknik är direkt bättre än någon annans idag, den de har är likvärdig, om man har 15, 65, 95 eller 120 Mbit/s då man ska samtala via Line är oväsentligt.

Hur småskuttarna fungerar låter jag vara osagt, de kanske har strypta hastigheter i vissa fall?

20 Mbit/s på Stocholm från Lettland just nu, med Telia, talade just med frugan det gick klockrent, hon troligen ansluten med 15 Mbit/s wifi hemma, eller ca 80-100 Mbit/s om 4G/DTAC.

608338280_Skarmavbild2020-05-02kl_04_57_27.thumb.png.6f9f449859ba2060932c4578b1e00072.png

Edited by Soengsang

Tallviking
Posted (edited)
8 timmar sedan, skrev biker:

i masterna. Men man har egen teknik, egna basstationer.

Detta gäller de stora drakarna, sen finns det ju en massa småskuttar som även hyr in sig i näten, men det är en annan sak.

mvh

biker

Jo dom delar nät med varandra i en mängd olika konstellationer beroende på om det är 2G, 3G, 4G eller 5G. Det är bara Net1 som har ett helt eget nät

https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Edited by Tallviking
  • Ge karma 7