Jump to content
IGNORERAD

Corona - mer civil olydnad att vänta?


spooncreek

Recommended Posts

40 minutes ago, Atom said:

Jag har tillbringat merparten av mitt arbetsliv i Kina eller jobbandes med kineser; numera skulle jag säga att kineser utgör minst 80% av min arbetstid. 

 

Tveklöst har kinesiska staten en möjlighet till långsiktig planering som vi i väst aldrig kan uppnå, samtidigt vill jag ändå tro att marknaden i längden är bättre på att skapa ekonomiskt välstånd än vad trötta gamla gubbar i en Politbyrå är. Visst finns det en övergripande organisation som alla följer men min personliga uppfattning är att det genomsnittliga kinesiska företaget eller kinesiske privatpersonen bryr sig mindre om vad regeringen säger än vad dito svenska företag och privatpersoner gör.

 

Om vi bara slutade vara så naiva så vore inte Kina något hot. Politiker är mjäkiga och sätter inte hårt mot hårt och många privatpersoner är naiva och läser Kinesfinansierad slakmedia och köper en Huaweitelefon.

jag ska ge ett konkret exempel med elektronik-komponenter.

 

I sverige måste dom flesta företag köpa sina komponeter via distributörer.

dom finns i olika nivåer, beroende på hus stor volym du köper.

 

låt oss säga att några företag i sverige vill köpa en komponent och då går dom till distributör x och lägger en order.

 

kinesiska företag får inte göra så.

dom måste gå till "agenten" i hong-kong, dvs den statliga distributören.

eftersom "agenten" får in alla ordrar emot leverantörerna, av kisel så är den en enorm aggregerad byuing-power.

dels får dom då låga priser även till dom företag i kina som köper låg volym.

men dom kan även trycka på med så stora ordrar (take it or leave-it) att dom får leverans när ingen annan får leverans.

 

Om något företag i kina försöker köpa saker från agenten på saker där det finns alternativ från inhemska leverantörer får han bassning och blir ombed att köpa dom inom landet.

 

Saker som köps in utifrån utan agenten blivit tillfrågad fördröjs i "tullen" på obestämd framtid.

tullen = staten.

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    10

  • spooncreek

    8

  • Atom

    8

  • Surin P3

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

8 minutes ago, Nicholas said:

jag ska ge ett konkret exempel med elektronik-komponenter.

 

I sverige måste dom flesta företag köpa sina komponeter via distributörer.

dom finns i olika nivåer, beroende på hus stor volym du köper.

 

låt oss säga att några företag i sverige vill köpa en komponent och då går dom till distributör x och lägger en order.

 

kinesiska företag får inte göra så.

dom måste gå till "agenten" i hong-kong, dvs den statliga distributören.

eftersom "agenten" får in alla ordrar emot leverantörerna, av kisel så är den en enorm aggregerad byuing-power.

dels får dom då låga priser även till dom företag i kina som köper låg volym.

men dom kan även trycka på med så stora ordrar (take it or leave-it) att dom får leverans när ingen annan får leverans.

 

Om något företag i kina försöker köpa saker från agenten på saker där det finns alternativ från inhemska leverantörer får han bassning och blir ombed att köpa dom inom landet.

 

Saker som köps in utifrån utan agenten blivit tillfrågad fördröjs i "tullen" på obestämd framtid.

tullen = staten.

 

 

 

 

Hörde liknande stories för länge sedan men fungerar absolut inte så i någon bransch jag känner till. Tvärtom så finns det miljoner små agenter som mutat in ett litet geografiskt område eller bransch genom att utbyta Moutai och cash mot saltade fakturor. Där staten visar sin makt är gällande att ge statliga företag fördelaktiga lån, lägre miljökrav, finansierade betalningsmodeller osv. 

 

Det som är trist, som leverantör i Kina, är att korruptionen bara blir värre för varje år. Som privatperson ser jag det dock som positivt då korruptionen begränsar kinesiska företags möjligheter att generera vinst och växa. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Atom said:

Hörde liknande stories för länge sedan men fungerar absolut inte så i någon bransch jag känner till. Tvärtom så finns det miljoner små agenter som mutat in ett litet geografiskt område eller bransch genom att utbyta Moutai och cash mot saltade fakturor. Där staten visar sin makt är gällande att ge statliga företag fördelaktiga lån, lägre miljökrav, finansierade betalningsmodeller osv. 

 

Det som är trist, som leverantör i Kina, är att korruptionen bara blir värre för varje år. Som privatperson ser jag det dock som positivt då korruptionen begränsar kinesiska företags möjligheter att generera vinst och växa. 

schenzen är ett hyfsat område att muta in isåfall.

det är där min erfarenhet kommer ifrån, lite olika bolag där som ständigt har problem med hur dom hanterar sina inköp.

 

men om det är som du säger är det vår smala lycka.

 

jag tror också att den drakoniska diktatur som xi vill ha kommer bita dom i svansen.

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Nicholas said:

schenzen är ett hyfsat område att muta in isåfall.

det är där min erfarenhet kommer ifrån, lite olika bolag där som ständigt har problem med hur dom hanterar sina inköp.

 

men om det är som du säger är det vår smala lycka.

 

jag tror också att den drakoniska diktatur som xi vill ha kommer bita dom i svansen.

 

Shenzhen, om det är vad du menar, är ju ändå Kommunistkinas mest kapitalistiska stad.

 

Emperor Xi är tveköst västvärldens största hopp; en kolchoskommunist från kommunisttidens allra mörkaste tidsålder är nog vår störste garant för att Kina förlorar 20 år i sin önskan att bli världens största ekonomiska superpower. På två år har våra tre största kunder blivit ett företag och inom 12 månader är 5 av våra 6 största kunder ett och samma företag. Dock helt utan samarbete eller samordning och förmodligen världens mest olönsamma stålföretag (men med tusentals anställda miljonärer). 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minutes ago, Atom said:

Shenzhen, om det är vad du menar, är ju ändå Kommunistkinas mest kapitalistiska stad.

 

Emperor Xi är tveköst västvärldens största hopp; en kolchoskommunist från kommunisttidens allra mörkaste tidsålder är nog vår störste garant för att Kina förlorar 20 år i sin önskan att bli världens största ekonomiska superpower. På två år har våra tre största kunder blivit ett företag och inom 12 månader är 5 av våra 6 största kunder ett och samma företag. Dock helt utan samarbete eller samordning och förmodligen världens mest olönsamma stålföretag (men med tusentals anställda miljonärer). 

Emperor Xi klarar måhända att sitta en livstid likt Mao.  Han har varit vass på att göra sig själv "ontouchable", tveklöst. Oväntat  för övrigt, sett till hur kommunistpartiet utvecklades, om än sakta, mot något annat efter Maos alltför sena frånfälle, och den framgång det inneburit för landet.

 

Men till syvende sist sist är inte Xi Jinping västvärldens största hopp, utan snarare när den tid infaller där kineserna faktiskt anser demokrati viktigt och kommer att driva sina styrande mot det. Kanske inte om 10 år, kanske inte ens om 20 år, men det kommer. 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, spooncreek said:

Emperor Xi klarar måhända att sitta en livstid likt Mao.  Han har varit vass på att göra sig själv "ontouchable", tveklöst. Oväntat  för övrigt, sett till hur kommunistpartiet utvecklades, om än sakta, mot något annat efter Maos alltför sena frånfälle, och den framgång det inneburit för landet.

 

Men till syvende sist sist är inte Xi Jinping västvärldens största hopp, utan snarare när den tid infaller där kineserna faktiskt anser demokrati viktigt och kommer att driva sina styrande mot det. Kanske inte om 10 år, kanske inte ens om 20 år, men det kommer. 

Jag tror vi har en väldigt likande åsikt här men kanske jag uttryckte mig otydligt. Min mening är att Xi Jinping är västvärldens "blessing in disguise"; han är givetvis en blowback till Mao's bad old days men det är förhoppningsvis just det som får den allmänne kinesen att ge upp drömmen om att kommunistpartiet kan fixa deras liv. 

 

Jag var i Kina första gången 1997 och då var det fortfarande ett väldigt stängt och fattigt land där ingen vågade säga någonting. Fram till typ 2018 blev det dock ständigt bättre; inte bara ekonomiskt utan även frihetsmässigt. Det hölls relativt demokratiska lokalval, staten fick kritiseras på social media, privata företag uppmuntrades och även personer man inte kände vågade säga negativa saker om kommunistpartiet. Sedan 2018, när det blev uppenbart att Xi aldrig kommer lämna, så förändrades dock allt. 

 

Minskad frihet i sig är inte skäl nog för en revolution i Kina, finns trots allt ingen som har personlig erfarenhet av demokrati förutom de priviligierade som spenderat high school och university i US, UK eller Australien. Det krävs att folk i allmänhet känner att ekonomin blir sämre och där tror jag att Xi's fascination för statliga företag till slut kommer resultera i en ekonomisk kollaps; en kollaps vi i väst kan skynda på genom att vara lite smarta. Det kan säkert ta 20 år men hjälper vi inte till är risken att vi kraschar innan Kina.......

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...