Jump to content
IGNORERAD

Corona - mer civil olydnad att vänta?


spooncreek

Recommended Posts

24 minuter sedan, skrev spooncreek:

är att jag inte anser att corona är tillräckligt dödligt för att motivera den globala lockdown vi ser nu. Vare sig i mer eller mindre drabbade länder. Dessutom är det ju klart tveksamt om det hjälper med nedstängning i det långa loppet.

 

Fler och fler verkar komma på det nu, konsekvenserna av total lockdown är ohanterbara, alla måste öppna någon gång.

Jag gissar att de toppar och skillnader man ser nu kommer att jämna ut sig, dödsfall per capita kommer att bli rätt lika vad det lider, såvida inte ett vaccin kommer imorgon. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 81
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nicholas

    10

  • spooncreek

    8

  • Atom

    8

  • Surin P3

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

1 timme sedan, skrev spooncreek:

Anfall är bästa försvar sägs det...smart..

 

Att påstå att jag saknar empati för de som dör i corona är ett slag under bältet. Dåligt. Det jag säger i mina inlägg, som är många, medhåll på det, är att jag inte anser att corona är tillräckligt dödligt för att motivera den globala lockdown vi ser nu. Vare sig i mer eller mindre drabbade länder. Dessutom är det ju klart tveksamt om det hjälper med nedstängning i det långa loppet.

 

I Thailand har vi just nu en förlängd lockdown trots att vi knappt har några insjuknade. Det kom en undersökning igår som påstod att antalet coronarelaterade självmord var högre än de som dött av viruset. Den ekonomiska skadan orsakar alltså humanitär skada på en mängd olika sätt för människor i länder som Thailand. Mer mänsklig misär än själva viruset, både på kort sikt och på lång sikt. Personer som redan drabbats av dessa typer av problem ser jag omkring mig dagligen. Däremot inte en enda coronasmittad.   

 

De bar- och restaurangägare som gått ihop här i min by i byn delade ut gratis mat till behövande för sista gången idag, nu är pengarna slut. Vi får hoppas att andra välgörare, det finns fortfarande rätt många, har längre uthållighet, för de kommer att behövas ett tag till. 

 

Om du vill samla billiga poäng på att jag utifrån mina åsikter resonerar med "mammons förtecken"  utan empati och med ett "foliehattsperspektiv," bara för att jag inte tycker som du? Inte mycket jag kan göra åt det...

Ojdå, var visst känsligt att ifrågasätta detta. Ja här i Sverige har vi ju en liten annan situation, häromdagen dog en 22-åring utan kända underliggande risker så ursäkta att jag inte sympatiserar med nån som sitter och gnäller om att han inte får gå ut och dricka öl som han vill och gärna "tar en släng av Corona" bara han släpps ut på grönbete igen. 

 

Möjligt att det i Thailands fall är overkill med sina kraftiga restriktioner då det inte verkar ta samma fart där som här och i andra länder, finns ju teorier om värmen och luftfuktigheten. Har försökt att hålla mig utanför den diskussionen då det verkar råda helt olika förutsättningar vad gäller smittspridning men eftersom du själv valde att blanda in Sverige i resonemanget och inte tyckte att det var någon större deal att en 39 årig sjuksköterska fick sätta livet till så blev det lite svårt att hålla sig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Knasen:

häromdagen dog en 22-åring utan kända underliggande risker

Observera vad du själv skriver, EN....hade det vart uppemot 100 kanske man skulle vara orolig, det dör en och annan frisk 20 åring i vanlig lunginflammation också.

Just sånna rubriker som får hysterin att blomma.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Wangthong:

Transporterna skulle man löst på ett annat vis med mindre trängsel, jag är ingen transport logistiker så jag vet ej om det är möjligt. De som åker har inte samma valmöjlighet som när det gäller om de ska gå på restaurang eller ej. Utan att kunna transportera oss fungerar faktisk ej samhället, medans mat kan vi laga själv eller beställa take away om vi inte vill gå ut för att äta.

Eftersom färre åker tåg så minskas antalet vagnar.

Logiskt ekonomiskt och det är det som gäller för vissa

pandemi eller ej.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Har sett att ibland kör de med två bussar efter varandra på vissa linjer här i Uppsala

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan, skrev Soengsang:

Observera vad du själv skriver, EN....hade det vart uppemot 100 kanske man skulle vara orolig, det dör en och annan frisk 20 åring i vanlig lunginflammation också.

Just sånna rubriker som får hysterin att blomma.

 

Hur många yngre tror du hade dött om allt bara fick fortgå som vanligt, inga restriktioner alls? Finns flera yngre och vältränade som hamnat på intensivvård p.g.a corona som vittnar om att detta inte är någon vanlig lunginflammation/influensa. Jag och ganska många fler här på forumet är väl lite överviktiga och tillhör då en riskgrupp då vi har sämre förutsättningar att klara av den intensivvård som krävs vid behov. Vad har du själv för bmi, kanske du egentligen har sämre förutsättningar än en 90+ då det verkar vara ett lotteri vilka som får en kraftig eller lindrig infektion?

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

Har sett att ibland kör de med två bussar efter varandra på vissa linjer här i Uppsala

Se där. Det finns hopp för mänskligheten.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Knasen:

Hur många yngre tror du hade dött om allt bara fick fortgå som vanligt, inga restriktioner alls?

Ingen aning, utan restriktioner hade naturligtvis massor fler smittats snabbt, och fler dödsfall pga att då hade inte sjukvården alls hunnit med,

Så du tycker att det är rimliga restriktioner i Sverige, bra där är vi överens :)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

Ingen aning, utan restriktioner hade naturligtvis massor fler smittats snabbt, och fler dödsfall pga att då hade inte sjukvården alls hunnit med,

Så du tycker att det är rimliga restriktioner i Sverige, bra där är vi överens :)

Båda ja och nej. Eftersom jag inte är för en total nedstängning så ja men jag hade gärna sett en del fler restriktioner som riktar sig mot sådant som inte är livsnödvändigt så jag tror inte vi är helt överens. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Knasen:

sådant som inte är livsnödvändigt så jag tror inte vi är helt överens. 

Vad är livsnödvändigt, gissar du inte tycker att folk ska vistas på restauranger o barer?

Jag tycker det är ok, så länge de "sköter" sig, det är lite symbolik i det som håller allt uppe, och otroligt många arbetstillfällen.

 

Vad för mer icke livsnödvändiga verksamheter tänker du på?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Knasen:

Båda ja och nej. Eftersom jag inte är för en total nedstängning så ja men jag hade gärna sett en del fler restriktioner som riktar sig mot sådant som inte är livsnödvändigt så jag tror inte vi är helt överens. 

Det finns väldigt mycket som inte är livsnödvändigt.

Men även för dem som arbetar inom icke livsnödvändiga  branscher är arbete livsnödvändigt.

Alla kan ju inte sitta och tigga utanför ICA.  Hej hej.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kultur är inte nödvändigt.
Men vänsterpolitik är nödvändigt.
Eftersom dom är synonymer fick kulturen omgående stöd.

Nu när jag tänker efter så undrar jag om det inte är så att HBQTF personer är extra drabbade av corona.

Som mångårig medlem i Sverige Förenade Dvärg och Gummidräkts Entusiaster (SFDGE) undrar jag hur vi ska klara oss i år utan pridetåget.

Kuken i klämm utan att kunna visa den.
Inte roligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Nicholas said:

Kultur är inte nödvändigt.
Men vänsterpolitik är nödvändigt.
Eftersom dom är synonymer fick kulturen omgående stöd.

Nu när jag tänker efter så undrar jag om det inte är så att HBQTF personer är extra drabbade av corona.

Som mångårig medlem i Sverige Förenade Dvärg och Gummidräkts Entusiaster (SFDGE) undrar jag hur vi ska klara oss i år utan pridetåget.

Kuken i klämm utan att kunna visa den.
Inte roligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Du behöver inte oroa dig över att få kuken i kläm; någon gnälligare liten flickstackare än du har jag aldrig stött på. Det är fel på precis allt. Om inte kontroller är för hårda så är de för mjuka eller vid fel tid, plats eller av fel anledning. Alla politiker, journalister, samhällsvetare och statsanställda är både ointelligenta och korrupta. Alla banker, läkemedelsbolag och ja, alla företag är utsugande kapitalister och resten utsugande kommunister. Alla människor är antingen bögar, klimataktivister, feminister eller allmänt korkade. Precis allting är alltid fel, kanske förutom ett litet gäng av 60-åriga gubbar som leker med sina DX-apparater och hamstrar alternativa mediciner och Barbiedockor.

 

Ryck upp dig och kom ut ur garderoben.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev spooncreek:

Anfall är bästa försvar sägs det...smart..

 

Att påstå att jag saknar empati för de som dör i corona är ett slag under bältet. Dåligt. Det jag säger i mina inlägg, som är många, medhåll på det, är att jag inte anser att corona är tillräckligt dödligt för att motivera den globala lockdown vi ser nu. Vare sig i mer eller mindre drabbade länder. Dessutom är det ju klart tveksamt om det hjälper med nedstängning i det långa loppet.

 

I Thailand har vi just nu en förlängd lockdown trots att vi knappt har några insjuknade. Det kom en undersökning igår som påstod att antalet coronarelaterade självmord var högre än de som dött av viruset. Den ekonomiska skadan orsakar alltså humanitär skada på en mängd olika sätt för människor i länder som Thailand. Mer mänsklig misär än själva viruset, både på kort sikt och på lång sikt. Personer som redan drabbats av dessa typer av problem ser jag omkring mig dagligen. Däremot inte en enda coronasmittad.   

 

De bar- och restaurangägare som gått ihop här i min by i byn delade ut gratis mat till behövande för sista gången idag, nu är pengarna slut. Vi får hoppas att andra välgörare, det finns fortfarande rätt många, har längre uthållighet, för de kommer att behövas ett tag till. 

 

Om du vill samla billiga poäng på att jag utifrån mina åsikter resonerar med "mammons förtecken"  utan empati och med ett "foliehattsperspektiv," bara för att jag inte tycker som du? Inte mycket jag kan göra åt det...

Problemet i Thailand är ju att. Denna nedstängning är ju egentligen bara en show för omvärlden. Där min vill att alla ska tycka hur duktiga Thailand är. Så att turister ska komma tillbaka. 

Att sen  barn tillåts åka runt på motorcycklar i byarna utan hjälm. Thailändarna dör varje år som flugor i trafiken. Där är det inte lika intressant. Då omvärlden inte bryr sig så mycket om detta.

Fattidomen i Thailand är ju ett gissel. Och nu har man ju lyckats ta detta till nya höjder. Då dessa 5000 per månad som lovas så storslaget, visar att det är väldigt många som står utanför systemet. Och inte får en enda baht från regeringen.

Jag läste om att det var massor av tjejer som är kvar i Pattaya. Som inte vill åka hem till byn.  Dom står helt utan ersättning, och hade tydligen demonstrerat mot nedstängningen häromdagen. Då dom inte har vare sig pengar till mat eller hyra.

Det som dessutom är allvarligt ,är ju att Prayoth tagit kommandot totalt själv. Och att man dessutom tagit förbud under undantaglagarna, att regeringen inte får kritiseras i sociala medier mm.

Man har allts sett till att man kan ta vilka beslut som helst. Och ingen får kritisera det, utan att riskera straff.

Det var ju till och mera fritt i Thailand under juntatiden.

Det kommer nog att börja koka rigtigt ordentligt snart i dom regioner som inte röstade på den nuvarande regeringen.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver inte oroa dig över att få kuken i kläm; någon gnälligare liten flickstackare än du har jag aldrig stött på. Det är fel på precis allt. Om inte kontroller är för hårda så är de för mjuka eller vid fel tid, plats eller av fel anledning. Alla politiker, journalister, samhällsvetare och statsanställda är både ointelligenta och korrupta. Alla banker, läkemedelsbolag och ja, alla företag är utsugande kapitalister och resten utsugande kommunister. Alla människor är antingen bögar, klimataktivister, feminister eller allmänt korkade. Precis allting är alltid fel, kanske förutom ett litet gäng av 60-åriga gubbar som leker med sina DX-apparater och hamstrar alternativa mediciner och Barbiedockor.
 
Ryck upp dig och kom ut ur garderoben.
Ja det är lite jobbigt nu i coronatider.

Min permitering höll förvisso bara i sig i en vecka, men ganska mycket annat strul.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
7 timmar sedan, skrev Knasen:

Fick häromdagen frågan hur jag orkar kritisera Tegnell och FHM dagligen. 

 

Så då tycker jag frågan är befogad hur du orkar relativisera viruset, helt i avsaknande av empati för de drabbade dagligen? Mestadels ur ett ekonomiskt perspektiv i mammons förtecken men nu börjar du halka in på ett foliehattsperspektiv som t.o.m skulle göra John Khonken smått avundsjuk :)

 

Jag är avundsjuk. Ta inte min foliehatt

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev John Khonken:

Jag är avundsjuk. Ta inte min foliehatt

Du har 8 st så en mindre spelar väl ingen roll, till veckan har du 3 nya

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kultur är inte nödvändigt.
Men vänsterpolitik är nödvändigt.
Eftersom dom är synonymer fick kulturen omgående stöd.

Nu när jag tänker efter så undrar jag om det inte är så att HBQTF personer är extra drabbade av corona.

Som mångårig medlem i Sverige Förenade Dvärg och Gummidräkts Entusiaster (SFDGE) undrar jag hur vi ska klara oss i år utan pridetåget.

Kuken i klämm utan att kunna visa den.
Inte roligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

Varför? 

Nu står jag inte på barrikaden.

Men lite stringens får det vara.....

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minutes ago, Rillex said:

Men lite stringens får det vara.....

Eller åtminstone string 😉

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Soengsang:

Vad är livsnödvändigt, gissar du inte tycker att folk ska vistas på restauranger o barer?

Jag tycker det är ok, så länge de "sköter" sig, det är lite symbolik i det som håller allt uppe, och otroligt många arbetstillfällen.

 

Vad för mer icke livsnödvändiga verksamheter tänker du på?

Gym tex, känns som riktiga smittohärdar. Sen kan man ju införa restriktioner utan att verksamheter behöver slå igen. Tex Bauhaus, IKEA och liknande varuhus skulle kunna sätta en gräns för antal besökare inne i butikerna där man får ta en kölapp och vänta på sin tur i bilen. Skulle ju även fungera vid många ICA Maxi butiker som ligger så off till att 99% tar bilen dit. Man kan ju lika gärna sitta i bilen och vänta innan man går in i butiken som att stå i en trång kö till kassan för att betala efter att man rafsat ihop sina varor. Själv har jag börjat handla oftare på den lokala Coop bara för att de har mycket mindre kunder än ICA som är lika trång som vanligt. 

 

Restauranger har ju redan restriktioner och följs de så som det ska så är det väl ok, personligen så blir det bara take away numera.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Knasen:

Gym tex, känns som riktiga smittohärdar. Sen kan man ju införa restriktioner utan att verksamheter behöver slå igen. Tex Bauhaus, IKEA och liknande varuhus skulle kunna sätta en gräns för antal besökare inne i butikerna där man får ta en kölapp och vänta på sin tur i bilen. Skulle ju även fungera vid många ICA Maxi butiker som ligger så off till att 99% tar bilen dit. Man kan ju lika gärna sitta i bilen och vänta innan man går in i butiken som att stå i en trång kö till kassan för att betala efter att man rafsat ihop sina varor. Själv har jag börjat handla oftare på den lokala Coop bara för att de har mycket mindre kunder än ICA som är lika trång som vanligt. 

 

Restauranger har ju redan restriktioner och följs de så som det ska så är det väl ok, personligen så blir det bara take away numera.

Du har ju en annan i din absoluta närhet att ta hänsyn till, som jag killgissar att de flesta andra inte har, så jag förstår att du vill ha "hårdare tag".

 

Själv försöker jag respekterar avstånd mm, men går både på gym & box,  och räknar kallt med att folk som befinner sig där är medvetna om situationen och riskerna.

Men hade jag varit i din situation, så hade jag säkerligen både tänkt och handlat annorlunda.

 

Skål & trevlig helg!

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev Boa52:

Du har 8 st så en mindre spelar väl ingen roll, till veckan har du 3 nya

Tack för ditt fina alster. Jag är djupt tacksam.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Atom:

Du behöver inte oroa dig över att få kuken i kläm; någon gnälligare liten flickstackare än du har jag aldrig stött på. Det är fel på precis allt. Om inte kontroller är för hårda så är de för mjuka eller vid fel tid, plats eller av fel anledning. Alla politiker, journalister, samhällsvetare och statsanställda är både ointelligenta och korrupta. Alla banker, läkemedelsbolag och ja, alla företag är utsugande kapitalister och resten utsugande kommunister. Alla människor är antingen bögar, klimataktivister, feminister eller allmänt korkade. Precis allting är alltid fel, kanske förutom ett litet gäng av 60-åriga gubbar som leker med sina DX-apparater och hamstrar alternativa mediciner och Barbiedockor.

 

Ryck upp dig och kom ut ur garderoben.

Han tillhör ju livets hårda skola 😂

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Nicholas:

Kultur är inte nödvändigt.
Men vänsterpolitik är nödvändigt.
Eftersom dom är synonymer fick kulturen omgående stöd.

Nu när jag tänker efter så undrar jag om det inte är så att HBQTF personer är extra drabbade av corona.

Som mångårig medlem i Sverige Förenade Dvärg och Gummidräkts Entusiaster (SFDGE) undrar jag hur vi ska klara oss i år utan pridetåget.

Kuken i klämm utan att kunna visa den.
Inte roligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
 

 

6 timmar sedan, skrev Atom:

Du behöver inte oroa dig över att få kuken i kläm; någon gnälligare liten flickstackare än du har jag aldrig stött på. Det är fel på precis allt. Om inte kontroller är för hårda så är de för mjuka eller vid fel tid, plats eller av fel anledning. Alla politiker, journalister, samhällsvetare och statsanställda är både ointelligenta och korrupta. Alla banker, läkemedelsbolag och ja, alla företag är utsugande kapitalister och resten utsugande kommunister. Alla människor är antingen bögar, klimataktivister, feminister eller allmänt korkade. Precis allting är alltid fel, kanske förutom ett litet gäng av 60-åriga gubbar som leker med sina DX-apparater och hamstrar alternativa mediciner och Barbiedockor.

 

Ryck upp dig och kom ut ur garderoben.

Har delats ut miljoner redan till konstnärer  i Sverige för att tolka Corona

 

Blir väl nått liknade det här

 

https://www.expressen.se/nyheter/miljonstod-till-konst-for-mask-och-svamp/

 

 

Väl använda pengar

 

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Knasen:

Gym tex, känns som riktiga smittohärdar. Sen kan man ju införa restriktioner utan att verksamheter behöver slå igen. Tex Bauhaus, IKEA och liknande varuhus skulle kunna sätta en gräns för antal besökare inne i butikerna där man får ta en kölapp och vänta på sin tur i bilen. Skulle ju även fungera vid många ICA Maxi butiker som ligger så off till att 99% tar bilen dit. Man kan ju lika gärna sitta i bilen och vänta innan man går in i butiken som att stå i en trång kö till kassan för att betala efter att man rafsat ihop sina varor. Själv har jag börjat handla oftare på den lokala Coop bara för att de har mycket mindre kunder än ICA som är lika trång som vanligt. 

 

Restauranger har ju redan restriktioner och följs de så som det ska så är det väl ok, personligen så blir det bara take away numera.

Går själv på gym eller gymnastik som min 86 årige mamma säger.

Allt rent och fräscht. 

Har ingen bil eftersom jag inte behöver det (Gretas kompis), vill vara lite rolig...

Cyklar till och från mitt jobb, cirka  7 km enkel resa gjort det året runt i kanske 15 år nu.

Jobbigt?  Inte speciellt blir kanske 1-2 ggr/år det inte går för det har snöat för mycket.

Tidsvinst/ förlust gentemot bil eller buss.. Det blir vinst 90% av alla tillfällen.

 

Handlar det gör jag också.... Kollar lite innan vad jag behöver går inte runt i en livsmedelsaffär och strosar runt..

 

Skulle jag exempelvis behöva åka till Ikea eller bauhaus ?? Skulle jag göra det..

Är man osäker eller av någon annan  anledning rädd för att bli smittad varför köpa en soffa eller en spaljé just nu...

Måste man bara shoppa loss för att det bränner finns ju internet allt går ju att beställa hem..

 

Sunt förnuft kommer man långt med, därför tycker jag nu att Sverige gör helt rätt.. punkt....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...