Jump to content
IGNORERAD

Hur förmögna är MPR-medlemmarna


Atom

Nettoförmögenhet  

172 röster

  1. 1. Nettoförmögenhet

    • Tyvärr, mindre än 0
      17
    • 0-100,000 SEK
      12
    • 100,000 till 1 miljon SEK
      49
    • 1-10 miljoner SEK
      70
    • Mer än 10 miljoner SEK
      24


Recommended Posts

Precis nyss, skrev lucifer711:

Bostaden blev färdigbetald. Inga räntor och amorteringar och värd runt 5-8m

Fast de har ju inga miljoner om de bor kvar. Och om de säljer har de troligtvis inte billigt boende.

 

Det är först när man sålt som man vet vad bostaden var värd, att grannen sålde för x miljoner gör inte mig till miljonär.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 426
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Atom

    35

  • Boa52

    32

  • andrejsdenruskige

    28

  • Soengsang

    24

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

lucifer711
4 minuter sedan, skrev M33:

Fast de har ju inga miljoner om de bor kvar. Och om de säljer har de troligtvis inte billigt boende.

 

Det är först när man sålt som man vet vad bostaden var värd, att grannen sålde för x miljoner gör inte mig till miljonär.

 

 

Så kan man ju resonera om man vill. I vilket fall lär deras barn bli smått förmögna och detta är ett känt fenomen runt storstäderna.

I annat fall kan man ta ett lån på kåken på 100 000 och ta en skön låång semester som räknas av från ditt dödsbo när den dagen kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 minuter sedan, skrev M33:

Fast de har ju inga miljoner om de bor kvar. Och om de säljer har de troligtvis inte billigt boende.

 

Det är först när man sålt som man vet vad bostaden var värd, att grannen sålde för x miljoner gör inte mig till miljonär.

 

 

Potentiell miljonär...;)

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev lucifer711:

Så kan man ju resonera om man vill. I vilket fall lär deras barn bli smått förmögna och detta är ett känt fenomen runt storstäderna.

I annat fall kan man ta ett lån på kåken på 100 000 och ta en skön låång semester som räknas av från ditt dödsbo när den dagen kommer.

Jo man kan räkna hur man vill.

 

Swippe är ju back 1-2 miljoner fast kursen är över hans gav.

John Konken har finansierat flera resor till Thailand utan att sälja sina C-Rad.

 

Jag har en lägenhet som är värd betydligt mer än vad jag har i lån, men inte syns de stålarna på mitt konto.

 

När man gjort avslut får man facit, innan dess spekulerar man.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
19 minuter sedan, skrev lucifer711:

Så kan man ju resonera om man vill. I vilket fall lär deras barn bli smått förmögna och detta är ett känt fenomen runt storstäderna.

I annat fall kan man ta ett lån på kåken på 100 000 och ta en skön låång semester som räknas av från ditt dödsbo när den dagen kommer.

Så skön och lång blir inte semestern på enbart 100000kr

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Så kön och lång blir inte semestern på enbart 100000kr

Tre månader supa, slå o k**lla

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Amigo:

Tre månader supa, slå o k**lla

Hur kom slå in i semestern? 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev M33:

Hur kom slå in i semestern? 

Gammalt ordspråk fra 80 talet.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Amigo:

Gammalt ordspråk fra 80 talet.

Har jag missat.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Jag är sådan sosse som bor i ett ghetto i hyresrätt. Satt just och kollade hur jag skulle plocka ut min pension. Får nog knega lite till. Börsen gått dåligt i år. Men jag är lycklig ändå. För jag har en underbar familj och full kontroll över mina finanser. Och jag har en hel del C-rad som är värda lite. Och mer kommer. För mig har en bra semester med familjen varit prio ett utom i år

Vad ni än gör hoppas jag det går bra för er.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2020-06-07 at 20:18, skrev M33:

Jo man kan räkna hur man vill.

 

Swippe är ju back 1-2 miljoner fast kursen är över hans gav.

John Konken har finansierat flera resor till Thailand utan att sälja sina C-Rad.

 

Jag har en lägenhet som är värd betydligt mer än vad jag har i lån, men inte syns de stålarna på mitt konto.

 

När man gjort avslut får man facit, innan dess spekulerar man.

Njae, jag ligger typ nån mille back sen årsskiftet, som mest låg jag back ca 2,3 mille. Back jämfört med vad värdet på mina aktier var vid årsskiftet alltså. Det är det enda jag har sagt. Men mitt gav är nog ungefär detsamma som kursen stod i vid årsskiftet så jag är back rejält jämfört med mitt gav. Sen har jag dock satt in massa cash för att minska min belåning så jag har inte 1 mille mindre i tillgångar jämfört med årsskiftet. 

 

Sen är det väl inte bara John Konken som pratar om vilka vinster han gjort innan han faktist sålt aktierna, samma fenomen ser jag dagligen på olika aktieforum. "Gött att renoveringen av sommarstugan blev betald idag, hoppas aktie xxxx fortsätter upp imorgon också så blir det en pool också!" Sen när aktien backar dagen efter så ser man inga inlägg om att renoveringen blivit inställd och att man får nöja sig med en upplåsbar pool ifrån Överskottsbolaget 😞 😛😉 

 

Ang bostad att man inte vet värdet förrens man sålt; tycker du att försäkringsbolagen också spekulerar när de sätter ett värde på t ex ett hus som ska försäkras? Du tror inte det kan vara så att dom har en ganska bra uppfattning om vad en bostad går att sälja för= är värd? Det är ju ganska viktigt menar jag, för om huset brinner ner så är det lite försent att börja tjata om att man inte vet vad huset egentligen hade varit värt om man sålt det 😛 

 

 

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

On 6/20/2020 at 7:28 PM, Swippe said:

Sen är det väl inte bara John Konken som pratar om vilka vinster han gjort innan han faktist sålt aktierna, samma fenomen ser jag dagligen på olika aktieforum. "Gött att renoveringen av sommarstugan blev betald idag, hoppas aktie xxxx fortsätter upp imorgon också så blir det en pool också!" Sen när aktien backar dagen efter så ser man inga inlägg om att renoveringen blivit inställd och att man får nöja sig med en upplåsbar pool ifrån Överskottsbolaget 😞 😛😉 

Så resonerar många. Jag är en ganska passiv investerare men när det går bra och man slår ATH varannan dag så kan jag gå upp en lördagsmorgon för att kolla hur "rik" jag är; när det går dåligt kan det ta veckor mellan uppdateringarna. De mer extrema är de som dyker upp veckan efter en större uppgång eller nedgång och stolt deklarerar att de precis dagen innan gick all-in eller sålde allt; oftast utan att annars skriva något.

 

Dotterns skola hade skolavslutning idag och jag pratade med en sydafrikan som har en unge i samma klass. Han driver ett företag, och verkar tjäna riktigt bra, som går ut på att "prata upp" aktier på diverse forum. Deras kunder är private equity företag och storägare som ska göra en exit. Han har en liten grupp av troll med multipla konton som normalt sett bara snackar allmänt för att skapa en seriös image och sedan när de har ett "uppdrag" så kommer de in med med eller mindre osanna inlägg för att skapa ett intresse. Det fungerar givetvis bara för mindre företag men kan man snacka upp kursen en 2-3% på 100 miljoner USD så blir det ändå en del pengar. Jag frågade om det var legalt och han svarade att det givetvis är det; finns inga lagar i UK eller Australien (där han är aktiv) mot att överdriva/ljuga på forum (och tur är väl det för några av MPRs medlemmar 😉).  

Ändrades av Atom

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker det låter som Christer Gardell och DITV, han kan ju hålla låda om nåt bolag han är ivolverad i innan börsöppning. Klockan slår 9 sen drar kursen...

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-07 at 20:38, skrev M33:

Har jag missat.

 

Jag också! Mitt var Zundapp ks50 och Pernilla som jag började mina trevade försök till att bli en man...😂

BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
andrejsdenruskige

Om jag har en förmögenhet på 10 miljoner och säljer mitt hus för 5 miljoner, hur stor är min förmögenhet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Om jag har en förmögenhet på 10 miljoner och säljer mitt hus för 5 miljoner, hur stor är min förmögenhet då?

Inte så stor

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Om jag har en förmögenhet på 10 miljoner och säljer mitt hus för 5 miljoner, hur stor är min förmögenhet då?

Ska ni separera?

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 timme sedan, skrev Fantomen:

Ska ni separera?

Nej, jag råkade bara läsa om någon stackars rik gubbe som var tvungen att sälja allt i USA. 
Om han har en förmögenhet på 1 miljard och säljer förmögenheten, så har han ju inte en större förmögenhet. Den är alltså oförändrad. 
 

Alltså en kuggfråga. 

Äh, jobbigt som fan att kladda med telefon när man blir filosofisk en söndagsmorgon på jobb

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

För att ha råd med pensioneringen har man fått spara ihop lite...

ca 1" i ISK och ca 1" i ett litet hus

Knappast rik ändå...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

42 minuter sedan, skrev p125:

För att ha råd med pensioneringen har man fått spara ihop lite...

ca 1" i ISK och ca 1" i ett litet hus

Knappast rik ändå...

 

Nyfiken fråga. Vad betyder 1" ? Är det en tusenlapp?

Ändrades av Mankan

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

55 minuter sedan, skrev Mankan:

Nyfiken fråga. Vad betyder 1" ? Är det en tusenlapp?

1" är en tum!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Här på MPR är vi alla rätt förmögna💰💰💰

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken

Förmögenheten krymper fort i dessa tider. Troligtvis blir det värre innan det blir bättre. Funderar just nu på Pensionen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-06-08 at 02:28, skrev John Khonken:

Jag är sådan sosse som bor i ett ghetto i hyresrätt. Satt just och kollade hur jag skulle plocka ut min pension. Får nog knega lite till. Börsen gått dåligt i år. Men jag är lycklig ändå. För jag har en underbar familj och full kontroll över mina finanser. Och jag har en hel del C-rad som är värda lite. Och mer kommer. För mig har en bra semester med familjen varit prio ett utom i år

Vad ni än gör hoppas jag det går bra för er.

Om man är Svensk och vill bli lite smårik så ska man köpa ett hus i storstad så fort man bara kan. 

Hyresrätt är ekonomiskt det sämsta boende man kan ha. 

Link to comment
Dela på andra sajter

18 minuter sedan, skrev John Khonken:

Förmögenheten krymper fort i dessa tider. Troligtvis blir det värre innan det blir bättre. Funderar just nu på Pensionen. 

Hoppas att det blir mycket värre innan det vänder, älskar att fynda när det är rea på börsen. 

2 timmar sedan, skrev Mankan:

Nyfiken fråga. Vad betyder 1" ? Är det en tusenlapp?

I det här fallet miljon 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...