Jump to content
IGNORERAD

Trevligt forum numera.


janne_h

Recommended Posts

39 minutes ago, Soengsang said:

Håller med om att det är provocerande att se hur många beter sig i bla Stockholm, gissar att det är lika på fler ställen, jäkligt svagt att folk inte kan ta sitt ansvar, när vi har förmånen att leva i ett land där tilltron ställs på människors förmåga att använda hjärnan.

Men upplever inte den likgiltigheten ang gamla människor som du nämner, bara att det sunt konstateras att deras chans är sämre, men är ju inga katastrofsiffror på döda ännu, bara tydligt marginellt högre, vansinnigt att stänga ned världen pga det.

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt. Sverige ger sina medborgare chansen att hålla samhället öppet och då är det trist att se att inte alla förstår det enkla konceptet "frihet under ansvar".

 

Jag tycker Sverige har gjort rätt i sitt hanterande och inte överreagerat; trots allt är ju de flesta experter överens om att Covid-19 förmodligen kommer finnas kvar till nästa sommar så givetvis måste vi hålla samhället igång. Om inte folk klarar av att uppföra sig så måste dessvärre lagar till och då har ju hela samhället förlorat.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 225
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Knasen

    32

  • Soengsang

    23

  • janne_h

    20

  • Mankan

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev Baa:

Och den källa jag angav, SVT Text dög tydlugen inte. Då ljuger JAG plötsligt.

Tänkte inte direkt på er eventuella dispyt.

 

Konstaterar bara det att med en länk till en källa eller artikel så slipper man att tex. kalla varandra för lögnare och skitstövel. 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Atom:

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt.

Gissar att många refererar till till inslaget på SVT för några veckor sedan i det, då de visade rätt uppseendeväckande filmklipp från Stockholm, men man ska också komma ihåg att det vinklas för att ge uppståndelse, de 2-3 minuternas inlag på folk som inte skötte sig, kom säkert från 2-3 timmars filmande, och det mest uppseendeväckande visades på TV, så man får också ta det med en nypa salt.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

 
Ingen fara... de är långt bort och vi kan byta kanal. Men nu, när Agda 87år dör, ja då jävlar brinner de till i foliehattarna. 
 
Det är en konspiration från regeringen så invandrarna kan ta över och alla gamlingar skall dö.
 
Visst är det trist när unga och friska avlider. Men dödstalet i Sverige jämför med tidigare år är inte på något sätt avvikande. Men nu skylls alla dödsfall på Corona, inte vanlig influensa eller åldersdöd som är det normala. 
Där har du fel.

Kolla Patrick Källman på Facebook.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Fantomen:

Intressant att se att en tråd som heter "Trevligt Forum..." barkar iväg åt att folk kallar varandra jävla skitstövel och andra mindre smickrande saker. 🤔

 

 

Någon som inte fått sitt morgonkaffe idag kanske...? 

 

Lättstött var det i alla fall... 🤣

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns nog flera källor om det Baa skriver om, här är en.

 

Cirka 1 000 fler än vanligt har dött i Sverige under vecka 13 och 14, enligt Folkhälsomyndigheten. 

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det är ”tydligt” att det är fler som dör i covid-19 än under en vanlig influensasäsong.

 

 https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-coronalaget-i-sverige-presskonferens/

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev Baa:

55555

 

Jag känner JK rätt bra, det är kul o sitta med en bira o lyssna på hans konspirationsteorier om det mesta i vår värld, ett starkt grundmanus till Netflxserie.. 

Sen att han står stenhårt stabilt med båda fötterna på jorden blir ju en smula paradoxalt, men så är det i livets vindlande gångar.

Ja John KhonKaen är en riktigt trevlig snubbe precis som du är, 2 legender👍.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Knasen:

Finns nog flera källor om det Baa skriver om, här är en.

 

Cirka 1 000 fler än vanligt har dött i Sverige under vecka 13 och 14, enligt Folkhälsomyndigheten. 

Statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det är ”tydligt” att det är fler som dör i covid-19 än under en vanlig influensasäsong.

 

 https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/senaste-nytt-om-coronalaget-i-sverige-presskonferens/

 

Förut var det ÖVER 1000... nu cirka... å enligt SCB knappt 700... 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har verkligen gått i gång på Tegnell. Verkar nästan vara något personligt?
 
Statens beslut påverkar oss i allra högsta grad personligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Ja John KhonKaen är en riktigt trevlig snubbe precis som du är, 2 legender👍.

Kan bara hålla med, bara träffat han snabbt en gång, men trevlig kille!

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev Soengsang:

Gissar att många refererar till till inslaget på SVT för några veckor sedan i det, då de visade rätt uppseendeväckande filmklipp från Stockholm, men man ska också komma ihåg att det vinklas för att ge uppståndelse, de 2-3 minuternas inlag på folk som inte skötte sig, kom säkert från 2-3 timmars filmande, och det mest uppseendeväckande visades på TV, så man får också ta det med en nypa salt.

Både Clirre och jag reagerade på att det satt så mycket folk på uteserveringarna igår när vi åkte till centralen i Stockholm

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev samet:

 

Förut var det ÖVER 1000... nu cirka... å enligt SCB knappt 700... 

Det är väl de där berömda eftersläpningarna som spökar :) Hur nu världens bästa land på att räkna döda kan ha sådana problem med att redovisa korrekta dödssiffror? 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, samet said:

Någon som inte fått sitt morgonkaffe idag kanske...? 

 

Lättstött var det i alla fall... 🤣

Lättstött? Källa på det tack!!

 

Jag blev inte det minsta stött kanske jag måste förtydliga då. Det krävs allt lite mer än en "klassisk" MPR-tråd för det ;)

Det var mer ett (torrt) konstaterande bara och jag är på ett alldeles utmärkt humör idag trots en redig baksmälla.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle dock vilja instämma i att det är ett ganska "trevligt forum numera". "Trevligt" kanske inte är ett adekvat ord, "intressant" känns kanske mer passande, men inte illa det. Förmodligen har vi Covid-19 att tacka för det. Ett högt pris kan tyckas men nu sitter vi ju där vi gör så kan lika gärna göra det bästa av situationen.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt. Sverige ger sina medborgare chansen att hålla samhället öppet och då är det trist att se att inte alla förstår det enkla konceptet "frihet under ansvar".
 
Jag tycker Sverige har gjort rätt i sitt hanterande och inte överreagerat; trots allt är ju de flesta experter överens om att Covid-19 förmodligen kommer finnas kvar till nästa sommar så givetvis måste vi hålla samhället igång. Om inte folk klarar av att uppföra sig så måste dessvärre lagar till och då har ju hela samhället förlorat.
Hur många som smittas av sina barn versus dom som smittas på krogen är oklart.

Adam festade, likaså Körberg.
Det ligger i deras DNA som supersociala människor, det går inte att stoppa.
För många är att träffas och tjöta helt nödvändigt, för några även ett skäl för att få dricka.

Men dom får inte sedan ligga på IVA och ta plats, även om nästan alla överlever.

Men om vi ökade antalet IVA platser så vore det väl bara bra om så många som möjligt blev imuna på så kort tid som möjligt.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Atom:

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt. Sverige ger sina medborgare chansen att hålla samhället öppet och då är det trist att se att inte alla förstår det enkla konceptet "frihet under ansvar".

 

Jag tycker Sverige har gjort rätt i sitt hanterande och inte överreagerat; trots allt är ju de flesta experter överens om att Covid-19 förmodligen kommer finnas kvar till nästa sommar så givetvis måste vi hålla samhället igång. Om inte folk klarar av att uppföra sig så måste dessvärre lagar till och då har ju hela samhället förlorat.

Här sticker kravlösheten från myndigheterna igenom. Rekommendationer om 2m avstånd finns klart och tydligt. Att människor sitter utan detta avstånd på serveringar är också tillsagt hur många gånger som helst och att det ska göras inspektioner för att se om restauranger håller detta. Det är även klart uttalat att de som inte håller dessa avstånd kommer att få stänga igen.

Vad jag vet är det inte ett enda ställe som fått stänga igen. Det verkar som man ger en varning och sedan följer man inte upp. De som har verksamheter vet detta och alltså är det inte många som bryr sig, man vill ju tjäna pengar. Om ingen annan bryr sig varför ska restaurang ägarna ta på sig allt ansvar. Som tur var är många med serveringar vettiga och följer rekommendationerna. Men varför ska de som inte följer rekommendationerna få fördelar?

 

Att Sverige har hanterat Covid-19 rätt håller jag med om. Det är helt förödande att stänga ner ett samhälle. Sveriges stora fel i det fallet, är ju att de inte har sett till att det finns beredskap. Skyddsutrustning fanns inte på lager och tillsyns myndigheterna har blundat. Akutvårdsplatser har vi haft minst av per kapita i europa. Sjukvårdspersonal har vi sagt upp trots att behov finns etc.  

 

 Det här är ganska typiskt Sverige. I vanliga fall brukar man först varsla att man kommer på inspektion. Hur stor mening är det då att göra inspektion? Polisen får knappt kräva att få se ett ID-kort, eller leta igenom en bil. Svenskar är verkligen lättkränkta. Tullare har inga polisiära befogenheter ser de stöldgods får de ej agera annat än att tillkalla polis. När polisen kommer har färjan eller planet avgått med brottslingarna. De som övervakar båttrafiken och så att hastighet och nykterhet följs till sjös har ej befogenhet att testa nykterheten på båtförarna. Tror de har fått den rättigheten nu, men det tog flera år innan det gick igenom. Vilka länder utom Sverige fungerar på det sättet?  

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minutes ago, Atom said:

Håller med till 100%; att se stockholmare sitta packade som sillar på en uteservering eller gatubilder där inte en människa bär mask känns närmast absurt. Sverige ger sina medborgare chansen att hålla samhället öppet och då är det trist att se att inte alla förstår det enkla konceptet "frihet under ansvar".

 

Jag tycker Sverige har gjort rätt i sitt hanterande och inte överreagerat; trots allt är ju de flesta experter överens om att Covid-19 förmodligen kommer finnas kvar till nästa sommar så givetvis måste vi hålla samhället igång. Om inte folk klarar av att uppföra sig så måste dessvärre lagar till och då har ju hela samhället förlorat.

Jag hade nog suttit på krogen om jag befunnit mig i Stockholm. Ätit något gott och antagligen blivit lite småpackad, utan att ha dåligt samvete för det.  Dock inte på uteserveringen, i Sverige är man inne i värmen så ofta det bara går. 😉

Däremot hade jag undvikit att besöka vänner som tillhör riskgrupper och, som jag gör nu, uppmanat dem att vara hemma, eller i alla fall hålla avstånd när de är ute på morgonpromenaden

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev samet:

 

Källa på det? 

SCB hade ca knappt 700 fler avlidna under vecka 13 och 14 är medeltalet för samma period 2015-2019.

 

Så 50 personer mer per dag avled under dessa veckor. Visst är det en avvikelse, vusst är den stor. 

 

Men hantera fakta korrekt istället för att hitta på saker. Debatten blir så mycket bättre då om vi slipper propaganda och hittepå..

4 min in om överdödlighet

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minutes ago, spooncreek said:

Jag hade nog suttit på krogen om jag befunnit mig i Stockholm. Ätit något gott och antagligen blivit lite småpackad, utan att ha dåligt samvete för det.  Dock inte på uteserveringen, i Sverige är man inne i värmen så ofta det bara går. 😉

Däremot hade jag undvikit att besöka vänner som tillhör riskgrupper och, som jag gör nu, uppmanat dem att vara hemma, eller i alla fall hålla avstånd när de är ute på morgonpromenaden

Jag skulle nog också suttit på krogen men bara om det är utomhus och inte fullt.

 

Jag skulle gå och handla som vanligt, men jag skulle ha en riktig ansiktsmask på mig.

 

Jag skulle gå och jobba som vanligt och vara glad att min dotter kan gå i skolan, vilket hon absurt nog inte kan göra i Thailand.

 

Som jag skrev, Covid-19 kommer vara med oss minst till nästa sommar så vi måste försöka leva så normalt som möjligt, dock inte utan att vidta enkla åtgärder/korrigeringar. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här bra går det för Sverige i Corona bekämpning

Man skriker och gapar om Trump men Löfven och Mengelle Vad gjorde de för att gamla behöver inte lida.

Äldre än 80 vägras respiratorn. 

 

https://special.aftonbladet.se/corona-perspektiv/

 

Sverige är den röda kurvan 

USA Blå

Italien gul

Spanien grön

Grafen visar dödlighet per invånare.

aftonbladet.thumb.jpg.15c016be20d8049d41f33acfee82e8dc.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Kenneth4618:

Både Clirre och jag reagerade på att det satt så mycket folk på uteserveringarna igår när vi åkte till centralen i Stockholm

Cyklar ju genom stan varje dag, blir bara mer och mer folk ute t.ex i Hornstull i stort sätt som en vanlig fredag eftermiddag igår!

Liljeholmen centrum var fullt med folk, bolaget har iofs kösystem och släpper endast in ett visst antal där, dvs en går ut en får komma in, men kön utanför var lång.

ICA däremot där var det normalt fredagstryck!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Atom said:

Jag skulle nog också suttit på krogen men bara om det är utomhus och inte fullt.

 

Jag skulle gå och handla som vanligt, men jag skulle ha en riktig ansiktsmask på mig.

 

Jag skulle gå och jobba som vanligt och vara glad att min dotter kan gå i skolan, vilket hon absurt nog inte kan göra i Thailand.

 

Som jag skrev, Covid-19 kommer vara med oss minst till nästa sommar så vi måste försöka leva så normalt som möjligt, dock inte utan att vidta enkla åtgärder/korrigeringar. 

Jag fick en jättefin ansiktsmask igår av en snäll granne. Hör av dig när du drar mot Stockholm, så ska jag skicka en till dig 😉

 

689269122_IMG_20200424_183850(1).thumb.jpg.7d45803c3e4228053c4cbf856678672f.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev spooncreek:

Jag fick en jättefin ansiktsmask igår av en snäll granne. Hör av dig när du drar mot Stockholm, så ska jag skicka en till dig 😉

 

689269122_IMG_20200424_183850(1).thumb.jpg.7d45803c3e4228053c4cbf856678672f.jpg

Undrar om Zlatan har en likadan?

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman

Försöker leva mitt liv så normalt det går. Två saker har jag ändrat på. Jag hämtar inte min mor för att handla längre, jag köper till henne och ställer utanför dörren. 
Jag äter lunch ute varje vardag men går inte till de som har buffé.

Sommarhalvåret sitter jag ju mest på altanen när jag dricker öl. Just nu var en äldre granne förbi och vi satt med ett par meter mellan oss och filosoferade om vart allt ska ta vägen. Funderar på om det går att isolera bort viruset när det väl taget sig in i landet. För första gången i livet så infinner det sig en strimma hopplöshet... 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Som liberal är det bara att (igen) hålla med den konservative Hakelius reflektioner om den märkliga tid vi lever i:


"Alltså, Dagens Nyheter, ”oberoende liberal”, är bekymrad över att staten inte beordrar medborgarna, i exakta centimeter, hur nära de får vara varandra.

Läs det där en gång till. Låt det sjunka in.

Oberoende liberal. Staten. Centimetrar.

”Men om ansvarstagandet inte räcker måste myndigheterna anpassa sig och skärpa tonen. Rekommendationer är bra, men ibland är regler bättre”, avslutar DN i något som säkert inte heller är botten. Det finns några meter kvar, innan vi slår i de riktiga Orwelldjupen.

”Frihet är slaveri”."

 

https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/upplysta-liberaler-slass-for-inskrankta-rattigheter/

 

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...