Jump to content
IGNORERAD

Trevligt forum numera.


janne_h

Recommended Posts

Det är ju helt ointressant att sätta betyg på hur länder klarat att hantera Corona när länderna rapporterar sina döda på olika sätt. Vissa rapporterar inte dödsfall på äldreboenden, vissa om det funnits Corona men inte varit dödsorsak osv. Belgiens höga dödstal beror t.ex. på redovisningssättet. Ska man tvunget göra det så ska det samtidigt redovisas hur siffrorna tas fram.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 225
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Knasen

    32

  • Soengsang

    23

  • janne_h

    20

  • Mankan

    15

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

3 minuter sedan, skrev Soengsang:

Upp till 650 000 människor dör årligen av influensa enligt WHO. 

https://www.who.int/mediacentre/news/statements/2017/flu/en/

 

Så låt säga att det blir det dubbla av Covod-19, är väl egentligen inte någon våldsamt stor sak, som hela världen ska krascha för?

Än en gång, det var fler som dog i Sverige mars 2018 än mars 2020. Tyder väl på att Sverige hanterat det rätt. Får se vad april siffrorna säger.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Esspe said:

Än en gång, det var fler som dog i Sverige mars 2018 än mars 2020. Tyder väl på att Sverige hanterat det rätt. Får se vad april siffrorna säger.

Det va inte heller påtagligt många fler som dog i december 2004,

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev samet:

Vi får fråga JohnKhonkean vem det är som tjänar på detta. Uppenbarligen är det ju en världsomfattande konspiration. 

 

 

Ja vart tog han vägen? Är han på möte med Bilderbergargruppen måntro?

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minuter sedan, skrev Esspe:

Än en gång, det var fler som dog i Sverige mars 2018 än mars 2020. Tyder väl på att Sverige hanterat det rätt. Får se vad april siffrorna säger.

April och maj, lär sticka ut, men inte typ 5x mer, vården är naturligtvis extremt ovanligt hårt ansträngd en längre tid, är ju ingen vanlig influensa.

Vad som händer sen vet nog ingen, men hitintills så är det ju inga katastrofsiffror, även om många dör..... är väl knappast troligt att de hockeyrinkar som det talades om kommer att användas som bårhus?

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev Soengsang:

April och maj, lär sticka ut, men inte typ 5x mer, vården är naturligtvis extremt ovanligt hårt ansträngd en längre tid, är ju ingen vanlig influensa.

Vad som händer sen vet nog ingen, men hitintills så är det ju inga katastrofsiffror, även om många dör..... är väl knappast troligt att de hockeyrinkar som det talades om kommer att användas som bårhus?

2018 var ett tufft influensa år och ovanligt många dog men året efter var dödligheten betydligt lägre. Det berodde till viss del på att en del som var sjuka dog tidigare till följd av influensan 2018.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev samet:

Vi får fråga JohnKhonkean vem det är som tjänar på detta. Uppenbarligen är det ju en världsomfattande konspiration. 

 

 

Tack för att du litar på min förmåga att veta allt. Vad vill du ha svar på nu. Orkar inte läsa hela tråden. Eftersom jag inte har någon åsikt i Tegnells påstående. Eftersom jag inte lyssnar på en politruk

För att det inte ska hända något i brallan . Så visar jag respekt mot mina medmänniskor vid möten

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
2 timmar sedan, skrev janne_h:

Personligen tror jag att det blir lite följa John. Thailands regering vill väl framstå som handlingskraftig och seriös, i omvärldens ögon. Då man tänker på anseendet, när turister ska komma tillbaka.

Sen i och med att Prayut i och med detta har hela makten själv. Så skulle jag inte bli förvånad om han smyger igenom en och annan lag som inte har ett skit med Corona att göra.

Janne du har så rätt. Många här följer John K. Många karma på det

Link to comment
Dela på andra sajter

John Khonken
1 timme sedan, skrev Wanchai:

Ja vart tog han vägen? Är han på möte med Bilderbergargruppen måntro?

Jag blir så glad att ni önskar veta allt. tråkigt nog måste jag leta bevis hos Bilderberggruppen till er

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev John Khonken:

Jag blir så glad att ni önskar veta allt. tråkigt nog måste jag leta bevis hos Bilderberggruppen till er

Räcker med att du skypar Tavelfors, där finna all fakta och visdom...... känns minst lika trovärdigt som Bilderberg ;) 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev John Khonken:

Janne du har så rätt. Många här följer John K. Många karma på det

Absolut, gäller att veta vad man ska undvika.

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Knasen:

15 k döda barn? Jag har inte pratat om det, möjligt att du gjort det. Att det dör folk i fattiga länder i beklagligt. 

 

Men i Sverige har våra gamla som nu dör som flugor betalat skatt hela sitt liv och förtjänar bättre än att vara "det är bara de som är 70 plus som är i riskzonen" som dör. 

 

Jag vet att du har en del gamla vänsteråsikter i dig och tror inte att du innerst inne drabbats av den kallhamrade nyliberalism där allt går ut  på att svika den generation som möjliggjort ditt nuvarande välstånd. 

 

Våra gamla som levt hela sina liv under världens högsta skattetryck förtjänar betydligt bättre än vad  vi nu visar upp. 

Att våra gamla dör som flugor är väl ändå en hyfsad överdrift. Dom äldre påverkas mest av epidemier vare sig man vill eller inte. 

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Baa:

Ursäkta, menar du eller påstår du att jag far med lögn.....

 

Du får väl fråga SVT var dom fått dessa uppgifter ifrån., 

 

Ja, det gör jag. 

Jag bad om källa. Ge den, inte bara säga SVT generellt. 

 

Jag har redovisat för dig källa till SCB som sammanställer dödsfall inrapporterade till skatteverket. 

 

Under v. 13 och 14 var det knappt 700 fler än medeltalet för samma veckor 2015-2019. 

 

Tydligare än så kan det inte bli att du hade fel och for med osanning. 

 

Men nu handlade det inte om din osanning utan om överdödlighet. 

 

Ja, den syns något, ca 50 pers dagligen, motsvarar ca 20% fler än normalt. Det råder det ingen tvekan om. 

 

Utslaget på ett helt år skulle en sådan överdödlighet kunna innebära 20.000 personer. Vilket såklart är tragiskt. 

 

Men låt fakta användas korrekt istället för att göra det till propaganda. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Esspe:

Du har verkligen gått i gång på Tegnell. Verkar nästan vara något personligt?

 

Jag kan inte förstå hur någon som uttalar sig så självsäkert om saker som senare visar sig vara helt fel inte får en endaste kritisk fråga av våra sk journalister. Av dem framställs han som någon slags hjälte istället. Helt ofattbart då han i ett tidigt skede hade så katastrofala fel som sen regeringen grundar sina beslut på. Nu är han ingen random läkare som uttalar sig utan statsepidemiolog och då passar sig inte den nonchalanta framtoning han har. Hade TV:n på häromdagen när det var PK, den dagen var inte Tegnell med utan någon annan från FHM som var betydligt mer ödmjuk och höll inte på och svamla om hur kurvan är platt och allt är frid och fröjd. 

 

Nu har ju Expressen vaknat till och ville ställa frågor om hans missbedömningar men då behagar sig inte fanskapet att svara. Vad är det för jävla myndighetsperson att hålla i handen när det blåser?

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Mankan:

Att våra gamla dör som flugor är väl ändå en hyfsad överdrift. Dom äldre påverkas mest av epidemier vare sig man vill eller inte. 

Ja det var väl en liten överdrivning i stundens hetta, det kan jag hålla med om. Men jag blir förbannad över den slappa inställning som råder om att det är bara farligt för gamla människor och det gör ju inget då de ändå ska dö. 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 minuter sedan, skrev Knasen:

Men jag blir förbannad över den slappa inställning som råder om att det är bara farligt för gamla människor och det gör ju inget då de ändå ska dö. 

Håller med om att det är provocerande att se hur många beter sig i bla Stockholm, gissar att det är lika på fler ställen, jäkligt svagt att folk inte kan ta sitt ansvar, när vi har förmånen att leva i ett land där tilltron ställs på människors förmåga att använda hjärnan.

Men upplever inte den likgiltigheten ang gamla människor som du nämner, bara att det sunt konstateras att deras chans är sämre, men är ju inga katastrofsiffror på döda ännu, bara tydligt marginellt högre, vansinnigt att stänga ned världen pga det.

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

32 minutes ago, samet said:

 

Ja, det gör jag. 

Jag bad om källa. Ge den, inte bara säga SVT generellt. 

 

Jag har redovisat för dig källa till SCB som sammanställer dödsfall inrapporterade till skatteverket. 

 

Under v. 13 och 14 var det knappt 700 fler än medeltalet för samma veckor 2015-2019. 

 

Tydligare än så kan det inte bli att du hade fel och for med osanning. 

 

Men nu handlade det inte om din osanning utan om överdödlighet. 

 

Ja, den syns något, ca 50 pers dagligen, motsvarar ca 20% fler än normalt. Det råder det ingen tvekan om. 

 

Utslaget på ett helt år skulle en sådan överdödlighet kunna innebära 20.000 personer. Vilket såklart är tragiskt. 

 

Men låt fakta användas korrekt istället för att göra det till propaganda. 

Att fara med osanning är inte bra och stt anklaga andra för att göra det är ännu värre i synnerhet nån du inte känner så vi har pratat färdigt med varandra, vad skulle det tjäna för propagandiskt syfte att sprida falska rykten.

Du fick min källa  SVT, duger inte den åt dig så är det ok för mig men kalla mig inte lögnare, det är föga klädsamt ich ger dig översittarstämpel.

 

 

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Baa:

Att fara med osanning är inte bra och stt anklaga andra för att göra det är ännu värre i synnerhet nån du inte känner så vi har pratat färdigt med varandra, vad skulle det tjäna för propagandiskt syfte att sprida falska rykten.

Du fick min källa  SVT, duger inte den åt dig så är det ok för mig men kalla mig inte lögnare, det är föga klädsamt ich ger dig översittarstämpel.

 

 

 

Onekligen så stärker alltid en länk till källan vid ett påstående.....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

43 minuter sedan, skrev Knasen:

Ja det var väl en liten överdrivning i stundens hetta, det kan jag hålla med om. Men jag blir förbannad över den slappa inställning som råder om att det är bara farligt för gamla människor och det gör ju inget då de ändå ska dö. 

Marielle Debruhl var medlem i en Facebookgrupp jag är medlem i, inte så att jag känner henne, men har läst några av hennes kommentarer.

Hon var sjuksköterska på lungmedicinska på Nya Karolinska, hon blev 39 år.

https://www.expressen.se/nyheter/sjukskoterskan-marielle-39-dod-smittades-av-corona/

 

MVH

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Soengsang:

Onekligen så stärker alltid en länk till källan vid ett påstående.....

 

Vadå... skall man behöva ange en länk... räcker väl att säga att jag läst på aftonbladet eller sett på TV? 

 

När sedan man blir motbevisad med källa och länk från officiell statistik... då kör man offerkofta och personangrepp.

 

Lysande diskussionsteknik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev samet:

Vadå... skall man behöva ange en länk

Nja, tror inte P3 har någon regel om det, men styrker trovärdigheten i ett påstående ;)

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Soengsang said:

Onekligen så stärker alltid en länk till källan vid ett påstående.....

Mot den jävla skitstöveln tror jag inte nåt duger som han inte presenterar själv, med eller utan länk, mitt svar var, och är, SVT. om deras uppgifter inte stämmer betyder väl för fan inte att jag ljuger. Såna mänmiskor kan jag vara utan i mitt liv. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Baa:

Mot den jävla skitstöveln tror jag inte nåt duger som han inte presenterar själv, med eller utan länk, mitt svar var, och är, SVT. om deras uppgifter inte stämmer betyder väl för fan inte att jag ljuger. Såna mänmiskor kan jag vara utan i mitt liv. 

Nu hänger jag inte med, vem är skitstövel?

Onekligen är det alltid bra med en länk till en källa för ett påstående, oavsett var man hämtar informantionen ifrån.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Soengsang said:

Nu hänger jag inte med, vem är skitstövel?

Onekligen är det alltid bra med en länk till en källa för ett påstående, oavsett var man hämtar informantionen ifrån.

Och den källa jag angav, SVT Text dög tydlugen inte. Då ljuger JAG plötsligt.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att se att en tråd som heter "Trevligt Forum..." barkar iväg åt att folk kallar varandra jävla skitstövel och andra mindre smickrande saker. 🤔

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...