Jump to content
IGNORERAD

Ölpriser i Thailand


ArneMorales

Recommended Posts

  • Svar 84
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Boa52

    11

  • hamnoi

    9

  • ArneMorales

    7

  • apknug

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

ArneMorales

De flesta av oss som bor i Thailand måste dricka en jävla massa öl för att stå ut med värmen här.

Nu när den här Corona virus epidemin  kom i februari 2020  började ölpriser gå up, så vi måste ha en tråd för att ha koll på detta framöver.

När jag är hemma i Isaan brukar jag alltid dricka Chang. Koper då en låda med 12   flaskor a 62 cl, den har lång tid haft priset 580 baht , dvs lite under 50 baht per flaska.

 

Igår var jag i närbutiken och inhandlade en ny kartong, och priset var nu 700 baht.

Det är ok eftersom det nu sedan två veckor är forbjudet att sälja ol här i Buriram provinsen  fram till den 1 Maj.

 

Skall bli intressant att se vad som händer med priserna på olika  ölsorter framover, speciellt de importerade, som jag dricker vid mina besok i Pattaya.

 

Läste någonstans att öl skall vara bra mot Coronavirus.  🍻

 

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/22/2020 at 10:33 AM, ArneMorales said:

De flesta av oss som bor i Thailand måste dricka en jävla massa öl för att stå ut med värmen här.

Nu när den här Corona virus epidemin  kom i februari 2020  började ölpriser gå up, så vi måste ha en tråd för att ha koll på detta framöver.

När jag är hemma i Isaan brukar jag alltid dricka Chang. Koper då en låda med 12   flaskor a 62 cl, den har lång tid haft priset 580 baht , dvs lite under 50 baht per flaska.

 

Igår var jag i närbutiken och inhandlade en ny kartong, och priset var nu 700 baht.

Det är ok eftersom det nu sedan två veckor är forbjudet att sälja ol här i Buriram provinsen  fram till den 1 Maj.

 

Skall bli intressant att se vad som händer med priserna på olika  ölsorter framover, speciellt de importerade, som jag dricker vid mina besok i Pattaya.

 

Läste någonstans att öl skall vara bra mot Coronavirus.  🍻

 

Jag köpte fyra lådor Heineken runt 10:e april då jag räknade med att alkoholstoppet skulle vara månaden ut. Det känns som att det finns viss risk att det kommer bli förlängt så ringde idag för att fråga om de fortfarande hade och jag kunde få en låda idag för 745 Baht, vilket efter en check i frugans Line visade sig vara exakt det pris jag betalade innan.

 

Jag har fått lite leveranser av importerat öl men det börjar bli svårare då det bara är specialbutiker och de stora varuhusen i storstäderna som säljer det. Den billigaste importerade ölen ligger på 130 Baht för en 33cl flaska och det är drygt 80 Baht i skatt. Priserna borde inte påverkas men om flygen inte kommer igång så blir det givetvis en brist på importerat öl och då kan det ju tänkas att priset höjs. Även en 100% ökning vore dock OK men det klart, då får man fortsätta fylla ut med Heineken och det hade jag givetvis helst sluppit. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Atom:

Jag köpte fyra lådor Heineken runt 10:e april då jag räknade med att alkoholstoppet skulle vara månaden ut. Det känns som att det finns viss risk att det kommer bli förlängt så ringde idag för att fråga om de fortfarande hade och jag kunde få en låda idag för 745 Baht, vilket efter en check i frugans Line visade sig vara exakt det pris jag betalade innan.

 

Jag har fått lite leveranser av importerat öl men det börjar bli svårare då det bara är specialbutiker och de stora varuhusen i storstäderna som säljer det. Den billigaste importerade ölen ligger på 130 Baht för en 33cl flaska och det är drygt 80 Baht i skatt. Priserna borde inte påverkas men om flygen inte kommer igång så blir det givetvis en brist på importerat öl och då kan det ju tänkas att priset höjs. Även en 100% ökning vore dock OK men det klart, då får man fortsätta fylla ut med Heineken och det hade jag givetvis helst sluppit. 

En öl kommer aldrig upp i dess rätta värde.

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Jag är på semester i Pattaya nu.  Var just hos min lokala handlare och kopte 4 stora  Beer Chang . Pris just nu 80 Baht.

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minutes ago, ArneMorales said:

Jag är på semester i Pattaya nu.  Var just hos min lokala handlare och kopte 4 stora  Beer Chang . Pris just nu 80 Baht.

Nu börjar det bli tufft att få tag på här. Tills för bara en vecka sedan så trodde alla här att förbudet skulle vara över sista april och så sent som i morse trodde alla att det åtminstone skulle bli ett glapp den 1:a och 2:a maj då man kunde köpa men så helt plötsligt stängdes också det fönstret.
 

Jag fick tag på 2 lådor Heineken idag till det gamla priset men jag gav 200 Baht extra mot löftet om 2 lådor till. Till och med här i byn har tjänstemän varit ute och tagit bilder på ”öllagret” i alla små affärer för att förhindra försäljning och frugans kusin som är grossist säger att det är omöjligt att köpa öl från leverantörerna så nu är det verkligen slut. 

 

I-landsproblem givetvis men här hemma i byn så ska det vara 2 flaskor öl när man loggar ut vid 17-18 tiden.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
39 minuter sedan, skrev Atom:

Nu börjar det bli tufft att få tag på här. Tills för bara en vecka sedan så trodde alla här att förbudet skulle vara över sista april och så sent som i morse trodde alla att det åtminstone skulle bli ett glapp den 1:a och 2:a maj då man kunde köpa men så helt plötsligt stängdes också det fönstret.
 

Jag fick tag på 2 lådor Heineken idag till det gamla priset men jag gav 200 Baht extra mot löftet om 2 lådor till. Till och med här i byn har tjänstemän varit ute och tagit bilder på ”öllagret” i alla små affärer för att förhindra försäljning och frugans kusin som är grossist säger att det är omöjligt att köpa öl från leverantörerna så nu är det verkligen slut. 

 

I-landsproblem givetvis men här hemma i byn så ska det vara 2 flaskor öl när man loggar ut vid 17-18 tiden.

Ja, priset är beroende av tillgång och efterfrågan, och utanfor storstäderna  finns det nu ingen efterfrågan på Heineken, men däremot på Chang.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, ArneMorales said:

Ja, priset är beroende av tillgång och efterfrågan, och utanfor storstäderna  finns det nu ingen efterfrågan på Heineken, men däremot på Chang.

Förstår inte vad du menar; varför skulle det inte finnas efterfrågan på Heineken utanför storstäderna? Just nu finns det efterfrågan på precis allting som har alkohol men utbudet är bra nära noll. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
2 minuter sedan, skrev Atom:

Förstår inte vad du menar; varför skulle det inte finnas efterfrågan på Heineken utanför storstäderna? Just nu finns det efterfrågan på precis allting som har alkohol men utbudet är bra nära noll. 

Ytterst få thailändare dricker Heineken, och nu har de flesta västerlänningar åkt hem.

OK jag kan ha fel eftersom min erfarenhet endast avser Buriram och Pattaya.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minutes ago, ArneMorales said:

Ytterst få thailändare dricker Heineken, och nu har de flesta västerlänningar åkt hem.

OK jag kan ha fel eftersom min erfarenhet endast avser Buriram och Pattaya.

I en industristad, som där vi bor, så säljs det nog ungefär lika mycket Heineken som Chang. De är trots allt båda bryggda i Thailand och prisskillnaden är väl inte mer än 10-20 Baht per flaska.

 

Problemet här är att Amphoe-tjänstemännen är oerhört nitiska så inte ens de små byaffärerna vågar sälja och affärerna inne i stan är ingen idé att ens fråga då de satt upp kameror. Det är bara de tre grossisterna, som givetvis har kontakter och beskydd, som man kan köpa av men hade jag ringt själv så hade jag garanterat blivit nekad. Börjar kännas alldeles för mycket Stasi för mitt gillande.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev ArneMorales:

Ytterst få thailändare dricker Heineken, och nu har de flesta västerlänningar åkt hem.

OK jag kan ha fel eftersom min erfarenhet endast avser Buriram och Pattaya.

Många runt där jag håller till dricker den gröna ölen på Resturanger, själv föredrar jag LEO 

 

Mvh. Dollemon

Ayutthaya

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Här i Pattaya är det inget problem att hitta  Beer Chang, men priset har gått upp från 52 till 80 baht per stor  flaska.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev ArneMorales:

Ytterst få thailändare dricker Heineken, och nu har de flesta västerlänningar åkt hem.

OK jag kan ha fel eftersom min erfarenhet endast avser Buriram och Pattaya.

Nja, nog ganska många, men färre som köper kanske :-)

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

I Rangsit börjar det bli brist på öl nu också. Jag har 2 butiker i grannhuset, den ena har sålt för samma pris tills idag, 58 baht för en stor Chang, men nu är det slut. Den andra butiken har fortfarande men har höjt priset från 56 - 75 baht. Det ser mörkt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev Wanchai:

I Rangsit börjar det bli brist på öl nu också. Jag har 2 butiker i grannhuset, den ena har sålt för samma pris tills idag, 58 baht för en stor Chang, men nu är det slut. Den andra butiken har fortfarande men har höjt priset från 56 - 75 baht. Det ser mörkt ut.

Det är väl bra, höj priset till 200 bth så blir det mindre alcogubbar

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl bra, höj priset till 200 bth så blir det mindre alcogubbar
De dricker bara Lao kao ändå, det är som dunk, fast annorlunda eller same same.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minutes ago, Boa52 said:

Det är väl bra, höj priset till 200 bth så blir det mindre alcogubbar

200 Baht för en stor öl är helt OK för mig; fortfarande bra mycket billigare än de öl jag brukar dricka.
 

Här i byn är det dock ett problem och många som dragit igång gamla hembrännarapparater, så blir nog mycket metanolförgiftningar närmaste månaden. Tror inte folk kommer sluta dricka bara för att den vanliga leveransen stryps. Även drogförsäljningen sägs ökas.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev apknug:

De dricker bara Lao kao ändå, det är som dunk, fast annorlunda eller same same.

Skickat från min MAR-LX1A via Tapatalk
 

Jag tänker inte på Thailändare dom dricker vad fan som helst om dom vill, tänker på fyllfaranger

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Boa52:

Jag tänker inte på Thailändare dom dricker vad fan som helst om dom vill, tänker på fyllfaranger

Då vet du inte mycket om "törstiga gubbar".

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev hamnoi:

Då vet du inte mycket om "törstiga gubbar".

Det är ju det jag skriver om, törstiga falanger. Törstiga Thai kan vi inte göra nåt åt

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Boa52:

Det är ju det jag skriver om, törstiga falanger. Törstiga Thai kan vi inte göra nåt åt

Exakt!

Pundare slutar punda för att heroinet höjs 200kr/g, det är sen gammalt.

Att ingen tänkt på det innan?

 

Arguing on the internet is like competing in the special olympics even if you win you're still a retard.
"Du är nog inte rasist, du är troligare en sasist; en svamlande arbetsskygg sexturist" @Atom

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev hamnoi:

Exakt!

Pundare slutar punda för att heroinet höjs 200kr/g, det är sen gammalt.

Att ingen tänkt på det innan?

 

Tycker inte du också att kokainet, heroinet och annat knark börjar bli lite löjligt dyrt nu, i dessa Corona-tider?

Dags att öppna gränserna!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev hamnoi:

Exakt!

Pundare slutar punda för att heroinet höjs 200kr/g, det är sen gammalt.

Att ingen tänkt på det innan?

 

Vi snacka öl du snacka droger, heroin vad tänker du på. Är det nått du har haft kontakt med så, Huva

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Boa52:

Jag tänker inte på Thailändare dom dricker vad fan som helst om dom vill, tänker på fyllfaranger

Fylle falanger är inte sämre dom med.

5 år sen var jag med dottrn in till Bangkok på näsopperation Siri Clinic

https://www.google.com/maps/place/สิริ+คลินิก+Siri+Clinic/@13.7750355,100.5583683,15z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x593fef0002e681f!8m2!3d13.7750355!4d100.5583683

 

Såg 3st riktiga fylle falanger som låg ner risiga med lakao flaskan bredvid sig 😓

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...