Jump to content
IGNORERAD

Thai och köer


Esspe

Recommended Posts

Det fanns en tid för länge sen då thailändare inte visste vad en kö var. Minns speciellt galoppen i Chiang Mai där man fick tränga sig fram till luckan med vassa armbågar för att satsa, trycka in sin knutna näve med baht i, få sin bong (om inte det numret var slutsålt :) ) och försöka dra ut näven ur luckan igen. Köa till buss eller tåg var en pina för en svensk uppfostrad i det samhällsfostrande S-samhället där man fick lära sig konsten i att köa. Vem minns inte Systembolaget, noga utvald kö blev ändå alltid fel. Inte kunde man se på gubben i hatt framför en att han skulle fylla 50 och ha stort kalas, massor med frågor till expediten och även svårt att bestämma sig. Jag skulle ju bara ha en halvböj :( 

 

Så vad har hänt i Thailand. Från att ha sprungit runt som myror och letat efter varje öppning så har det blivit så här. 

 

People sit apart as they wait to be given free meals supplied by the air force at Wat Don Muang in Bangkok on Tuesday. The catering was organised to ensure orderliness and social distancing. (Photo by Pattarapong Chatpattarasill)

 

Man står i "japanska" köer till bussar och tunnelbana. Man köar i strikta rader i affärer. Ingen tränger sig längre. Vad hände, har thai rättat in sig i leden och blivit samhällsstyrda hela högen? Vart tog initiativförmågan vägen, har hela samhället blivit slätstruket och uddlöst?

 

 

 

Ändrades av Esspe

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

48 minuter sedan, skrev Esspe:

Det fanns en tid för länge sen då thailändare inte visste vad en kö var. Minns speciellt galoppen i Chiang Mai där man fick tränga sig fram till luckan med vassa armbågar för att satsa, trycka in sin knutna näve med baht i, få sin bong (om inte det numret var slutsålt :) ) och försöka dra ut näven ur luckan igen. Köa till buss eller tåg var en pina för en svensk uppfostrad i det samhällsfostrande S-samhället där man fick lära sig konsten i att köa. Vem minns inte Systembolaget, noga utvald kö blev ändå alltid fel. Inte kunde man se på gubben i hatt framför en att han skulle fylla 50 och ha stort kalas, massor med frågor till expediten och även svårt att bestämma sig. Jag skulle ju bara ha en halvböj :( 

 

Så vad har hänt i Thailand. Från att ha sprungit runt som myror och letat efter varje öppning så har det blivit så här. 

 

People sit apart as they wait to be given free meals supplied by the air force at Wat Don Muang in Bangkok on Tuesday. The catering was organised to ensure orderliness and social distancing. (Photo by Pattarapong Chatpattarasill)

 

Man står i "japanska" köer till bussar och tunnelbana. Man köar i strikta rader i affärer. Ingen tränger sig längre. Vad hände, har thai rättat in sig i leden och blivit samhällsstyrda hela högen? Vart tog initiativförmågan vägen, har hela samhället blivit slätstruket och uddlöst?

 

 

 

Dax för Thaiarna ta efter detta i trafiken med, ligga på rad med mellan rum mellan bilarna för att få ner dödsantalet i trafiken.

 

Mvh. Dollemon     

Link to comment
Dela på andra sajter

49 minuter sedan, skrev Dolle:

Dax för Thaiarna ta efter detta i trafiken med, ligga på rad med mellan rum mellan bilarna för att få ner dödsantalet i trafiken.

 

Mvh. Dollemon     

Där går nog gränsen :)

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

4 hours ago, Esspe said:

Det fanns en tid för länge sen då thailändare inte visste vad en kö var. Minns speciellt galoppen i Chiang Mai där man fick tränga sig fram till luckan med vassa armbågar för att satsa, trycka in sin knutna näve med baht i, få sin bong (om inte det numret var slutsålt :) ) och försöka dra ut näven ur luckan igen. Köa till buss eller tåg var en pina för en svensk uppfostrad i det samhällsfostrande S-samhället där man fick lära sig konsten i att köa. Vem minns inte Systembolaget, noga utvald kö blev ändå alltid fel. Inte kunde man se på gubben i hatt framför en att han skulle fylla 50 och ha stort kalas, massor med frågor till expediten och även svårt att bestämma sig. Jag skulle ju bara ha en halvböj :( 

 

Så vad har hänt i Thailand. Från att ha sprungit runt som myror och letat efter varje öppning så har det blivit så här. 

 

People sit apart as they wait to be given free meals supplied by the air force at Wat Don Muang in Bangkok on Tuesday. The catering was organised to ensure orderliness and social distancing. (Photo by Pattarapong Chatpattarasill)

 

Man står i "japanska" köer till bussar och tunnelbana. Man köar i strikta rader i affärer. Ingen tränger sig längre. Vad hände, har thai rättat in sig i leden och blivit samhällsstyrda hela högen? Vart tog initiativförmågan vägen, har hela samhället blivit slätstruket och uddlöst?

 

 

 

Läste för många år sedan att det fanns inget ord för kö på thailändska, kanske har de fått ett nu... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
4 timmar sedan, skrev Dolle:

Dax för Thaiarna ta efter detta i trafiken med, ligga på rad med mellan rum mellan bilarna för att få ner dödsantalet i trafiken.

 

Mvh. Dollemon     

75% av dodsfallen i trafiken är mopedister, dvs de kor 110, 125, 150 kubiks  mopeder. Ofta kor de vårdslost, kor slalom mellan bilarna i städerna,  kor mot enkelriktat, många kor berusade, många utan hjälm, många i morker utan belysning, många kor for fort, många har inte korkort.

 

Jag har kort biI i  Thailand  i 15 år nu , och ca 1200 mil per år, och har aldrig haft något olyckstillbud. Kor endast dagtid.

Tycker att thailändarna numera  i allmänhet kor bil  bra och hänsynsfullt, och även håller avstånden bra.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
4 minuter sedan, skrev ArneMorales:

75% av dodsfallen i trafiken är mopedister, dvs de kor 110, 125, 150 kubiks  mopeder. Ofta kor de vårdslost, kor slalom mellan bilarna i städerna,  kor mot enkelriktat, många kor berusade, många utan hjälm, många i morker utan belysning,  många har inte korkort.

 

Jag har kort biI i  Thailand  i 15 år nu , och ca 12.000 mil per år, och har aldrig haft något olyckstillbud. Kor endast dagtid.

Tycker att thailändarna numera  i allmänhet kor bil  bra och hänsynsfullt, och även håller avstånden bra.

12000 mil per år 😱  Gör du inget annat än åker bil?  😉

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales
5 minuter sedan, skrev Kenneth4618:

12000 mil per år 😱  Gör du inget annat än åker bil?  😉

555 ,  det blev en nolla for mycket där. Ändrat nu.

 

I Thailand talar man alltid om kilometer.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

7 minuter sedan, skrev ArneMorales:

75% av dodsfallen i trafiken är mopedister, dvs de kor 110, 125, 150 kubiks  mopeder. Ofta kor de vårdslost, kor slalom mellan bilarna i städerna,  kor mot enkelriktat, många kor berusade, många utan hjälm, många i morker utan belysning,  många har inte korkort.

 

Jag har kort biI i  Thailand  i 15 år nu , och ca 12.000 mil per år, och har aldrig haft något olyckstillbud. Kor endast dagtid.

Tycker att thailändarna numera  i allmänhet kor bil  bra och hänsynsfullt, och även håller avstånden bra.

Många kör utan hjälm men med munskydd 😂 och så var det även innan corona var på tapeten.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

45 minuter sedan, skrev ArneMorales:

75% av dodsfallen i trafiken är mopedister, dvs de kor 110, 125, 150 kubiks  mopeder. Ofta kor de vårdslost, kor slalom mellan bilarna i städerna,  kor mot enkelriktat, många kor berusade, många utan hjälm, många i morker utan belysning, många kor for fort, många har inte korkort.

 

Jag har kort biI i  Thailand  i 15 år nu , och ca 1200 mil per år, och har aldrig haft något olyckstillbud. Kor endast dagtid.

Tycker att thailändarna numera  i allmänhet kor bil  bra och hänsynsfullt, och även håller avstånden bra.

När jag är ute och åker/kör bil får man se både det ena och det andra både vid omkörning slalomåkning på flerfililga vägar och dom kanske har en annan kör teknink som jag aldrig ser i Sverige.

 

Mc olyckorna med små Mc 110-150cc ska man inte tala om där är någ större delen yngre förare som står för dödsantalet

Nu för tiden kör jag dottern till skola med bil och en annan väg.


Förr när jag tog henne till skola med Mc 125cc och en annan väg var det nya streck gubbar med Mc/bl krock på typ 4km fin väg var det mins 3 tecknade platser

 

Mvh. Dollemon

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev ArneMorales:

75% av dodsfallen i trafiken är mopedister, dvs de kor 110, 125, 150 kubiks  mopeder. Ofta kor de vårdslost, kor slalom mellan bilarna i städerna,  kor mot enkelriktat, många kor berusade, många utan hjälm, många i morker utan belysning, många kor for fort, många har inte korkort.

 

Jag har kort biI i  Thailand  i 15 år nu , och ca 1200 mil per år, och har aldrig haft något olyckstillbud. Kor endast dagtid.

Tycker att thailändarna numera  i allmänhet kor bil  bra och hänsynsfullt, och även håller avstånden bra.

Tycker också att den stora massan kör alldeles utmärkt men sen har vi en lite klick som inte vet vilket håll man ska vrida ratten på. Det gäller att vara förberedd på att vad som helst kan hända, när som helst. Sen har vi ytterligare en grupp, som visserligen kan köra, men som hela tiden måste bevisa det. Oftast unga killar i pick-uper som kör som självmordspiloter. Sick-sack och fort, omkörning utan sikt osv. Det som förändrats mest tycker jag är lastbilarna, det var rena trafikbomberna förr i tiden men nft kör dom oftast väldigt hänsynsfullt och bra. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev bob:

Läste för många år sedan att det fanns inget ord för kö på thailändska, kanske har de fått ett nu... 😉

Dom brukar ju använda engelskans queue så det kan nog stämma. 

Den som tänker för mycket på nästa steg blir ofta stående på ett ben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ändå att köer har funkat bra i Thailand. Men att "köa" i Ryssland är inget för den med dåligt humör. "Köerna" brukar vara ett folkhav med 4-6 personer i bredd som smalnar av ju närmare luckan man kommer. Jag kan bara hoppas att det har blivit bättre nu än det var runt år 2003.

Link to comment
Dela på andra sajter

Samtidigt som en del ständigt påpekar att Thailändarna ständigt behöver utvecklas, så står svenskarna still i sin utveckling... Kanske till och med går tillbaka till grundutförandet...

 

Själv gillar jag Thailand och försöker anpassa mig till deras lands seder och bruk.

Så bara för att migranterna tar över sverige och inför ålderdomliga seder, så behöver ju inte svenskar istället för att stå upp för sitt land ge sig på Thailändare...

 

Ha en trevlig vårdag och begrunda...

 

Speciellt hur svenskar accepterar arabernas skrik mest för att komma först tex i köer på akuten... Inte sett nån svensk förutom mig själv som reagerat mot det.

 

Så uppskatta Thailand för landet som det är och njut när du börjar falla in i deras seder.

Link to comment
Dela på andra sajter

27 minuter sedan, skrev Tekkor:

Ha en trevlig vårdag och begrunda...

Speciellt hur svenskar accepterar arabernas skrik mest för att komma först tex i köer på akuten... Inte sett nån svensk förutom mig själv som reagerat mot det.

Det är väl allt från självbevarelsedrift till konflikträdsla som gör att inte många säger ifrån.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Nog tar jag seden dit jag kommer i detta fall Thailand.

Umgås med mina Thai vänner och familj är prio, hälsa på andra Svenskar i Thailand har jag inget behov av.

 

20160209 var sist jag pratade Svenska men någon i Thailand

Träffade detta par vid Wat Phanan Choeng  Ayutthaya detta par Svensk/Tysk som var ute på tur och har fått problem med batteriet i husbilen.

20160209_141037.thumb.jpg.1ee1749c5d05441231ce83e29a324fc1.jpg

 

20160210_073026.thumb.jpg.54125ada35b5b18609e76769c2df0355.jpg

http://www.gunwiltruck.com/index.html kan man se deras "lilla" Road trip

Jag och en Engelsk vän hjälpte dom få hit ett nytt batteri från Tyskland

 

Andra seder som jag älskar är att ge mat till munkarna som jag gör vaje dag jag är i Thailand, denna dag var det små munkarna som fick sitt

thumbnail_IMG_20161130_093601.thumb.jpg.6e4c4ebd7e3278b542e1eb3f62fe52e7.jpg

 

Även bilen accepterar jag Munkens välsignelse när den var ny, som somliga andra inte gillar.

 

 

thumbnail_IMG_20170101_130803_785.thumb.jpg.acef8b01bdfda5d44bbe57be00ca15be.jpg

 

 

Mvh. Annorlunda Dollemon

 

thumbnail_20190828_113312.thumb.jpg.153d2a4b7a352f25b5748659e8485cad.jpg

 

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev Dolle:

Nog tar jag seden dit jag kommer i detta fall Thailand.

Umgås med mina Thai vänner och familj är prio, hälsa på andra Svenskar i Thailand har jag inget behov av.

 

20160209 var sist jag pratade Svenska men någon i Thailand

Träffade detta par vid Wat Phanan Choeng  Ayutthaya detta par Svensk/Tysk som var ute på tur och har fått problem med batteriet i husbilen.

20160209_141037.thumb.jpg.1ee1749c5d05441231ce83e29a324fc1.jpg

 

20160210_073026.thumb.jpg.54125ada35b5b18609e76769c2df0355.jpg

http://www.gunwiltruck.com/index.html kan man se deras "lilla" Road trip

Jag och en Engelsk vän hjälpte dom få hit ett nytt batteri från Tysklnd

 

Andra seder som jag älskar är att ge mat till munkarna som jag gör vaje dag jag är i Thailand, denna dag var det små munkarna som fick sitt

thumbnail_IMG_20161130_093601.thumb.jpg.6e4c4ebd7e3278b542e1eb3f62fe52e7.jpg

 

Även bilen accepterar jag Munkens välsignelse när den var ny, som somliga andra inte gillar.

 

 

thumbnail_IMG_20170101_130803_785.thumb.jpg.acef8b01bdfda5d44bbe57be00ca15be.jpg

 

 

Mvh. 

Ändrades av Stoneys

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, Esspe said:

Tycker också att den stora massan kör alldeles utmärkt men sen har vi en lite klick som inte vet vilket håll man ska vrida ratten på. Det gäller att vara förberedd på att vad som helst kan hända, när som helst. Sen har vi ytterligare en grupp, som visserligen kan köra, men som hela tiden måste bevisa det. Oftast unga killar i pick-uper som kör som självmordspiloter. Sick-sack och fort, omkörning utan sikt osv. Det som förändrats mest tycker jag är lastbilarna, det var rena trafikbomberna förr i tiden men nft kör dom oftast väldigt hänsynsfullt och bra. 

Om du avser långtradare kan jag till viss del hålla med dig, talar vi om lastbilar vetefåglarna, dom.är fortfarande störstgårförst till stor del. En sak man lär sig med åren är nån sorts 6e sinne när man ser en picup, många är totalt novis i trafikvett, det är ju inte direkt bra väghållning i pickisarna vilket avspeglar sig i oförklarliga ( för dom själva) olyckor. Har haft , och har , ett par pickisar och även personbil och trots väghållning etc trivs jag bättre i en pickis än en personbil.

Dessutom som.en god vän sa...har man pickup glömmer man aldrig dragkärran.😇

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

50 minuter sedan, skrev Dolle:

Nog tar jag seden dit jag kommer i detta fall Thailand.

Umgås med mina Thai vänner och familj är prio, hälsa på andra Svenskar i Thailand har jag inget behov av.

 

20160209 var sist jag pratade Svenska men någon i Thailand

Träffade detta par vid Wat Phanan Choeng  Ayutthaya detta par Svensk/Tysk som var ute på tur och har fått problem med batteriet i husbilen.

20160209_141037.thumb.jpg.1ee1749c5d05441231ce83e29a324fc1.jpg

 

20160210_073026.thumb.jpg.54125ada35b5b18609e76769c2df0355.jpg

http://www.gunwiltruck.com/index.html kan man se deras "lilla" Road trip

Jag och en Engelsk vän hjälpte dom få hit ett nytt batteri från Tyskland

 

Andra seder som jag älskar är att ge mat till munkarna som jag gör vaje dag jag är i Thailand, denna dag var det små munkarna som fick sitt

thumbnail_IMG_20161130_093601.thumb.jpg.6e4c4ebd7e3278b542e1eb3f62fe52e7.jpg

 

Även bilen accepterar jag Munkens välsignelse när den var ny, som somliga andra inte gillar.

 

 

thumbnail_IMG_20170101_130803_785.thumb.jpg.acef8b01bdfda5d44bbe57be00ca15be.jpg

 

 

Mvh. Annorlunda Dollemon

 

thumbnail_20190828_113312.thumb.jpg.153d2a4b7a352f25b5748659e8485cad.jpg

 

Fina bilder förutom den sista 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator
5 timmar sedan, skrev bob:

Läste för många år sedan att det fanns inget ord för kö på thailändska, kanske har de fått ett nu... 😉

lånat ett iaf laa kiew

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid tyckt att Thai är ganska duktiga när det kommer till köer; kanske är mina förväntningar låga efter all tid i Kina och Indien.

 

Jag kommer fortfarande ihåg uppståndelsen på Soi Sixten för drygt 10 år sedan när jag skrev att jag tyckte trafikvettet i Bangkok var helt OK. Och nu är det givetvis ännu bättre. Folk kör bra och är hjälpsamma; absolut inget att klaga på.

 

Mellan Bangkok och Provinserna och ute i Provinserna har det också blivit bättre. Som någon påpekade är det framförallt yrkestrafiken som blivit bättre. För 15-20 år sedan hade vi långtradarchaffisar som körde på ackord, fullpumpade med amfetamin, och minibussar som låg i 140 för att dra in sin kommission. Sådant är mycket bättre nu. Nu är det mest unga killar och storbönder som kör sina pickups som om det vore ett TV-spel (finns det än?). Men, med det sagt, så har ju Thailand fortfarande en av världens absolut värsta olycksstatistik. Om inte mitt liv hänger på det så kör jag inte efter mörkrets inbrott. Det är då vi har moppar utan lysen, fulla bilister och vägbyggen ingen jävel kan se.

 

Kunde thailändska politiker lägga 1% av den omsorg de lagt på Covid-19 på trafiken istället så skulle 10,000-tals liv sparas. Kunde man ställa in Songkran pga något som dödat 50 personer så borde man kunna förbjuda all motortrafik under Songkran för minst 20 år framöver.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...