Jump to content
IGNORERAD

Bo Fink Undrar, Fördel Nackdel Att Gifta Sig I Thailand?


Bo Fink

Recommended Posts

Ärade medlemmar!

Bo Fink undrar hur det är att gifta sig i Thailand med en thailändska,vad ger det för plus och/eller minus. Lite drastikt att fråga vad händer vid skilsmässa?? Inte aktuellt nu!!

Tack på förhand.

BF

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 32
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Jive

    5

  • Baa

    5

  • Herr Chang

    4

  • Fritz

    4

Mest aktiva i denna tråd

Hej !

De som är gifta kan nog svara bättre på den frågan. Jag (inte gift) tror det är lättare att få Visum, t.ex är

penningkravet inte lika högt om man är gift med en thaidam och söka ettårsvisa.

Borde vara lättare att göra affärer, och ha kontakt med banker i Los. Och sedan är det väl ungefärligen lika som

i Sverige, att man delar på tillgångar om man skiljer sig. Svårt med fastigheter dock. Men advokat och papper skrivna hjälper nog till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bo Fink undrar hur det är att gifta sig i Thailand med en thailändska,vad ger det för plus och/eller minus.

Ett registrerat (hos amphur) äktenskap är även giltigt i Sverige och tvärtom, så man kan inte "bara" gifta sig i Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett registrerat (hos amphur) äktenskap är även giltigt i Sverige och tvärtom, så man kan inte "bara" gifta sig i Thailand.

hej

jag kan inte se någon fördel över huvud taget, du förlorar i alla lägen (du är falang) giftemål är något prellar har hittat på. okej har man gemensama barn så skyddar det barnen, vilket jag tycker är bra

mvh jannegbg

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med jannegbg,

Ser just ingen fördel i att registrera ett äktenskap. Jag och fru Chang har i och för sig haft den traditionella ceremonin i svärfar Changs hus med sin sod och allt, men vi har icke meddelat myndigheterna så det är inte juridiskt giltigt. Men duger för hennes släkt... En fördel med att inte registrera är att man slipper allt trassel med äktenskapsförord och eventuellt byte av efternamn.

Men visst, finns det gemensamma barn kan det vara värt besväret.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som sagts, visumproblematiken (om det nu är någon) blir enklare plus att det är enklare att få "gula boken, har det sagts mig av de faranger jag frågat i alla fall, vet ju inte 100 eftersom man är "so far single".

Sen kan det nog vara så att traditionen, i varje fall utanför storstadsregionerna, kräver detta för att uppfattas seriöst, i alla fall om man tänker sig att bosätta sig i Thailand.

Vill man spetsa till det lite så kan man ju tycka att det är renhårigt mot den kvinna som ledsagat Dig ett antal år, hon får ju som maka Dina surt förvärvade (privata) pensioner om Du inte villkorat bort detta.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som sagts, visumproblematiken (om det nu är någon) blir enklare plus att det är enklare att få "gula boken, har det sagts mig av de faranger jag frågat i alla fall, vet ju inte 100 eftersom man är "so far single".

Sen kan det nog vara så att traditionen, i varje fall utanför storstadsregionerna, kräver detta för att uppfattas seriöst, i alla fall om man tänker sig att bosätta sig i Thailand.

Vill man spetsa till det lite så kan man ju tycka att det är renhårigt mot den kvinna som ledsagat Dig ett antal år, hon får ju som maka Dina surt förvärvade (privata) pensioner om Du inte villkorat bort detta.

Baa

OK, det beror väl en del på om man vill bo i Thailand eller Sverige.

Men vad gäller min tjänstepension råder det inga tvivel om att fru Chang även som endast sambo får den om jag skulle råka avlida. Det har jag skriftligt på från Skandia.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, det beror väl en del på om man vill bo i Thailand eller Sverige.

Men vad gäller min tjänstepension råder det inga tvivel om att fru Chang även som endast sambo får den om jag skulle råka avlida. Det har jag skriftligt på från Skandia.

Herr Chang har talat.

Som du skriver sa tacks mkt upp av sambolagarna i Sverige. Dock sa har man alls inte lika fullgott skydd i Thailand. Framforallt om man har barn eller en flickvan med tillgangar i Thailand bor man nog kanske registrera giftemal i Thailand. Detta for att arva henne med automatik samt minimera riskerna att forlora rattigheter gallande barnen vid eventuell separation.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det Thailändska vigseldokumentet underlättar de flesta kontakter med myndigheterna när man bor i Thailand. Änkepension från Sverige, om än liten, är min fru berättigad till även om vi aldrig bott tilsammans i Sverige. Förhoppningsfullt lång tid tills dess.

Oscar.

Link to comment
Dela på andra sajter

. Änkepension från Sverige, om än liten, är min fru berättigad till även om vi aldrig bott tilsammans i Sverige. Förhoppningsfullt lång tid tills dess.

Oscar.

Blev inte den avskaffad i sin helhet?

Va lite man vet.

Baa

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kontrollerade dokumenten. De är från min pension med Alecta som hon får slantar när det är så dags. Jag har inte bott i Sverige på över 27 år så jag har lite dålig koll på alla svenska regler och förordningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är 57 år ung, sjukpensionär och har fått grönt ljus från försäkringskassan att dom kommer att fortsätta betala ut sitt måntaliga bidrag även om jag flyttar ner hit vilket jag nu gjort. Bor sen snart två år med en underbar thailändska och vet att om jag skulle fria till henne så skulle det göra henne enormt lycklig. Jag har inga egna barn och och att gifta sig på svenskt vis vore väl ett praktiskt sätt att se till att hon får ärva det lilla jag nu har och samtidigt en anledning att ställa till med ett sjudundrande kalas. En kompis till mig går i samma tankar men enligt honom kommer ett giftemål att inverka negativt på min pension den dan jag blir ålderspensionär. Någon som vet fakta ?

Mr Fritz har frågat.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det göra skillnad? Har inte fått nån sådan info.

Om Du är gift med en svenska eller Thailändska förändrar inte Din situation.

Dessutom har jag för mig att arvet kommer henne tillgodo även om Ni gifter Er i Thailand så länge Ni registrerar det på ambassaden.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är 57 år ung, sjukpensionär och har fått grönt ljus från försäkringskassan att dom kommer att fortsätta betala ut sitt måntaliga bidrag även om jag flyttar ner hit vilket jag nu gjort. Bor sen snart två år med en underbar thailändska och vet att om jag skulle fria till henne så skulle det göra henne enormt lycklig. Jag har inga egna barn och och att gifta sig på svenskt vis vore väl ett praktiskt sätt att se till att hon får ärva det lilla jag nu har och samtidigt en anledning att ställa till med ett sjudundrande kalas. En kompis till mig går i samma tankar men enligt honom kommer ett giftemål att inverka negativt på min pension den dan jag blir ålderspensionär. Någon som vet fakta ?

Mr Fritz har frågat.

Om du gifter dej "på svenskt vis", så får du lägre ålderspension från Fk!

Detta oavsett om du bor i Thailand eller Sverige och oavsett vilken nationalitet och vilket medborgarskap din fru har.

Jag bor i Thailand med min thaifru och ändrade civilståndet i levnadsintyget, som jag varje år måste skicka till Fk och fick omgående den lägre pensionen från Fk.

Ändring (tillägg):

Även om du gifter dej på thailändskt vis, men registrerar ditt äktenskap i Sverige, så får du lägre pension från Fk!

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför skulle det göra skillnad? Har inte fått nån sådan info.

Baa

Då kan det vara dags att du får korrekt info nu - i mitt svar till Fritz.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du gifter dej "på svenskt vis", så får du lägre ålderspension från Fk!

Detta oavsett om du bor i Thailand eller Sverige och oavsett vilken nationalitet och vilket medborgarskap din fru har.

Jag bor i Thailand med min thaifru och ändrade civilståndet i levnadsintyget, som jag varje år måste skicka till Fk och fick omgående den lägre pensionen från Fk.

Ändring (tillägg):

Även om du gifter dej på thailändskt vis, men registrerar ditt äktenskap i Sverige, så får du lägre pension från Fk!

Jag tackar och bockar för den informationen. Jag tycker det är lite onödigt att när man frågar om fakta så svarar någon med vad den personen tror gäller. Min polare som har en "hyfsad" pension säger att det rör sig om ca: 500 SEK mindre per månad för hans del. Har du nån susning om voffö det är på detta viset ?

Mvh..Mr Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tackar och bockar för den informationen. Jag tycker det är lite onödigt att när man frågar om fakta så svarar någon med vad den personen tror gäller. Min polare som har en "hyfsad" pension säger att det rör sig om ca: 500 SEK mindre per månad för hans del. Har du nån susning om voffö det är på detta viset ?

Mvh..Mr Fritz

Din polare har rätt.

Jag frågade Fk vad som var motivet för den här regeln och fick egentligen inget bra svar mer än att en viss änkepension betalas ut till din fru i ett år efter din bortgång.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din polare har rätt.

Jag frågade Fk vad som var motivet för den här regeln och fick egentligen inget bra svar mer än att en viss änkepension betalas ut till din fru i ett år efter din bortgång.

Njaaa, undrar om det är så idag?

Min numer avlidne kompis, gift i 15 år, aldrig bott i Sverige sedan han gifte sig. När han gick bort förra året fick hans änka ett "omställningsbidrag",engångsutbetalning om c:a 65 000 SEK, sedan kalla handen eftersom hon aldrig varit bosatt i Sverige. Någon änkepension finns enl. FK tjänstemannen inte längre.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa, undrar om det är så idag?

Min numer avlidne kompis, gift i 15 år, aldrig bott i Sverige sedan han gifte sig. När han gick bort förra året fick hans änka ett "omställningsbidrag",engångsutbetalning om c:a 65 000 SEK, sedan kalla handen eftersom hon aldrig varit bosatt i Sverige. Någon änkepension finns enl. FK tjänstemannen inte längre.

Baa

Det är väl ungefär samma pengar även om de har ändrat benämningen.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Din polare har rätt.

Jag frågade Fk vad som var motivet för den här regeln och fick egentligen inget bra svar mer än att en viss änkepension betalas ut till din fru i ett år efter din bortgång.

Okki dokki..ungefär vad som vi spånade om kunde vara orsaken. Nu ska jag krypa till sängs. Tack för snabba och faktabetonade svar. Vi kanske syns i en annan tråd.

Godnatt önskar Mr Fritz...

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ett bra exempel på att man aldrig skall lita på "fakta" som meddelas på ett forum som detta.

I detta fallet hade vi en som trodde och en som visste (jag).

Eftersom jag för några år sedan blev drabbad av Fk:s regler och fick en skriftlig delgivning av deras beslut om sänkt pension, samt vad som gällde vid min bortgång (efterlevnadspension till min fru i 12 månader), så var jag alldeles övertygad om att jag lämnade ut gällande fakta i ärendet.

Om vi nu skall tro på Baa, så har en ändring skett.

Jag har dock, efter deras beslutsdelgivning, ej fått något meddelande om att reglerna har ändrats (utbetalningstermin och benämning av utbetalningen) och hade därför ingen rimlig anledning att misstänka att något hade ändrats från deras tidigare beslut och följderna av beslutet.

Slutsats:

Myndighetsregler kan tydligen ändras utan att personer, som tidigare har delgivits ett beslut, får vetskap om senare förändringar i beslutet.

Regelfakta gällande myndigheter skall därför alltid inhämtas från aktuell myndighet vid aktuell tidpunkt.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja Du Jive, Vad som gäller beror nog på en massa olika paragrafer som i alla fall inte jag klarar av.

Följande hände dock för ett och ett halvt år sedan.

Erik och hans fru sedan 20 år ungefär flyttade till Thailand vid hans pensionering 2003, Hon har aldrig bott eller haft UT i Sverige, bara varit på bssök hos hans familj.

Erk jobbade utomlands, var dock anställd av svenskt företag och hade ålderspension från Sverige efter avslutad karriär 2003.

Han blev ganska dålig, fick lungcancer och avled i november 2007, någon bekant till dom i Pattis hjälpte hans änka med korrespondensen med FK i Sverige. Hon förstod inte den svenska till engelska översatta bedömningen, hon trodde att hon skulle få den summan, c:a 65 000 SEK varje år eftersom Erik hade sagt att hon skulle få änkepension. Jag fick bli tolk åt henne vid telefonkontakt med FK, höll på att bli ovän med hela hennes släkt när jag förklarade att detta var allt hon skulle få, en enda utbetalning. Kallas för omställningsbidrag för att hon skulle hitta egen försörjning, en 57 årig Thailändska, hur då? Men det skiter ju FK i Sverige i, dom har ju bara tagit emot skatt av Erik, inte hans fru.

Vad som sker om man är gift och skaffar UT vet jag inte, men på bar backe lär väl hustrun inte hamna.

Hoppas detta kan vara till hjälp om Ni skall undersöka de olika förfaranden vid olika familjebindning och var Ni bor.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja är du 57 år och sjukpensionär då är du ta mig fan gammal och inget annat (känner du dig ung så ta ett arbete)!

Trodde inte i min vildaste fantasi att någon skulle haka upp sig på att jag skrev att jag var 57 år ung. Om man får sjukpenning eller sjukersättning har inget med hur gammal eller ung man är eller känner sig utan det beror på om man är förmögen att kunna utföra ett arbete eller inte. I mitt fall så försämras mitt hälsotillstånd när jag är i Sverige och både läkare och FK tycker att jag gjorde rätt som flyttade hit till Thailand och det varma klimatet som är rena medicinen för min kropp. Härmed avslutar Mr Fritz, 57 år gammal sin medverkan i denna tråd.

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...