Jump to content
IGNORERAD

Skicka Medicin Till Sverige?


Hacksquat

Recommended Posts

Hej!

Tjejens mamma har skickat antibiotika hit. När jag fick reda på det slog det mig att tullen kan ställa till problem om de öppnar paketet. Rör sig inte om några mängder, men det är ju dock receptbelagt i Sverige.

Någon med erfarenhet av detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev mycket text, så klipper och klistar så får du läsa i lugn o ro.

Medicin på resan – INOM EU och EES

Nya EU-regler gäller för handbagage. De innebär att den mängd vätska som man får ha med sig i handbagaget begränsas till 100 ml per behållare. Flaskor, burkar, tuber etc ska läggas i en återförslutningsbar en-liters plastpåse. De nya reglerna gäller för alla flygningar från svenska flygplatser, alltså både inrikes och utrikes och till destinationer utanför EU.

Medicin, barnmat och dietmat är dock undantagna. Du får i ditt handbagage ta med dig så mycket receptbelagd medicin som du behöver under din bortavaro.

Receptfri medicin (linsvätska, hostmedicin, näsdroppar etc) får du i första hand ta med så mycket du behöver under själva flygresan. Men du kan ta med dig receptfri medicin för hela din bortavaro om du är osäker på om du kan köpa produkten på resmålet eller om den bara finns i större förpackningar.

Medicin behöver inte ligga i plastpåsar. Men kom ihåg att packa flytande mediciner så att du lätt kan visa upp dem vid säkerhetskontrollen på flygplatsen.

Medicin på resan – UTOM EU och EES

Om du reser från Sverige till länder utanför EU-EES-området bör du kontakta besökslandets ambassad för att informera dig om vilka regler som gäller för införsel av narkotikaklassade läkemedel. Du bör alltid kunna styrka att de läkemedel du har med dig är avsedda för personligt, medicinskt bruk, t ex genom ett läkarintyg på lämpligt språk. Du kan också kontakta det flygbolag som du ska resa med för att få reda på vad som gäller.

Länder som omfattas av EES–avtalet

Belgien , Bulgarien , Cypern , Danmark , Estland , Finland , Frankrike , Gibraltar, Grekland , Irland , Island , Italien , Lettland , Liechtenstein , Litauen , Luxemburg , Malta Nederländerna , Norge , Polen , Portugal , Rumänien , Slovakien , Slovenien , Spanien Storbritannien , Sverige , Tjeckien , Tyskland , Ungern , och Österrike

Narkotikaklassade mediciner

För införsel av narkotikaklassade mediciner för eget bruk i EU-EES-länderna måste du kunna visa upp ett intyg som styrker din rätt att ta med dig läkemedlen. Detta gäller oavsett om du har medicinen i handbagage eller incheckat bagaget. Till narkotikaklassade läkemedel räknas bland annat många sömnmedel, lugnande medel och starka smärtstillande medel. Du vänder dig till ditt apotek för att få ett s k Schengenintyg utfärdat. Om du är osäker på om ditt läkemedel är narkotikaklassat kan du kontakta ditt apotek eller Läkemedelsverket. Narkotikaklassningen kan dock skilja sig mellan olika länder. Också de regler som gäller för införsel av dessa mediciner kan variera från land till land. Kontakta därför det aktuella landets ambassad i ditt eget land för närmare information.

Länder som för närvarande omfattas av reglerna för Schengenintyg:

Belgien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Holland, Irland, Island, Italien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Norge, Polen, Portugal, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjeckien, Ungern, Tyskland och Österrike.

Källa: www.lfv.se

Begränsningar vid resa med medicin

Begränsningarna gäller medicin i vätskeform. Tabletter, pulver osv. omfattas inte av reglerna.

Du får ta med dig medicin (inklusive sprutor för medicinskt bruk) som är nödvändig för dig under resan i ditt handbagage. Läs mer om vad detta innebär längre ned på sidan.

Receptbelagd medicin i vätskeform

Du får ta med så mycket som du behöver under hela din bortavaro. Här ingår även vätskor som används för medicinska ändamål, t.ex. sondmat, blodprodukter och sköljvätskor, samt behållare med kylfunktion för t ex insulin.

Tänk på att säkerhetskontrollanterna kan göra stickprov på flytande mediciner, barnmat och dietmat som tas med.

Det finns då olika sätt att bevisa att din medicin är nödvändig för dig, t ex:

• visa upp att din receptbelagda medicin har en etikett med ditt namn på

• visa upp recept eller läkarintyg

• smaka av vätska alternativt stryka lite vätska på handen

På säkra sidan

Tänk på att länder världen över successivt inför begränsningar avseende vätskor i handbagaget, dessa regler kan i detaljer skilja sig jämfört med de som tillämpas inom EU. Vi råder dig därför att ta reda på vad som gäller om du ska resa från/byta flygplan på flygplatser utanför EU.

Källa: www.luftfartsstyrelsen.se

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar. Nu är det så att hon skickat brevledes, och inte tagit med sig medicinen personligen. Vad jag då funderar är vilket ansvar jag har som mottagare av paketet?

Blev mycket text, så klipper och klistar så får du läsa i lugn o ro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om brevet kommer fram lämna in det till destruktion på apoteket.

Skulle aldrig våga använda sådana piller, det finns absolut ingen medicinsäkerhet alls ju.

Det kan ju vara vad som helst som du blivit tillsänd. Plus att leveranskedjan är inte säker alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Troligt vis kommer tullen att hitta medicinen därför att dom röntgar all post från Thailand och hittar

dom det skickar dom brevet tillbaka till Thailand utan att kontakta mottagaren.

Mvh Repe Postarbetare på Arlandaposten.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Troligt vis kommer tullen att hitta medicinen därför att dom röntgar all post från Thailand och hittar

dom det skickar dom brevet tillbaka till Thailand utan att kontakta mottagaren.

Mvh Repe Postarbetare på Arlandaposten.

Exakt! Det är förbjudet att skicka läkemedel till Sverige från ett land utanför EU och det behöver inte ens vara ett läkemedel i vanlig benämning för att det ska räknas som läkemedel, det är t ex förbjudet att skicka olika örtpreparat osv eftersom det klassas som läkemedel trots att t ex röd solhatt (Echinagard) bara är ett kosttillskott. Tullen är stenhårda. Har själv fått flera försändelser från Indien med olika kosttillskott stoppade och tillbaka skickade till avsändaren utan att tullen ens hört av sig till mig. De hör bara av sig till mottagaren om läkemedlet är doping eller narkotikaklassat, då kanske de till och med gör ett personligt hembesök för att informera om vad lagen säger. He he he... :kort::rtfm:;)

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan! Frugan får ibland små paket med "piller" skickade från svärmor "mycket billigare än på apoteket"

inga som helst problem än så länge på 3 år

jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Kosttillskott, jo tjenare.

Speciellt när du insunierar om hembesök från tullen.

Om fallet inte är så, rekomenderar jag ett tydligare inlägg från dig!!

Vad är det som är otydligt? Jag har vid flera tillfällen köpt kosttillskott på Ebay, närmare bestämt ett örtpreparat som heter Liv52 från säljare i Indien men de senaste försändelserna stoppades av Tullen och skickades tillbaka till säljaren med motiveringen att de ansåg att det var ett läkemedel som inte fick föras in i Sverige. Tullen hörde inte ens av sig till mig utan det var säljaren som bifogade en bild på paketet där det var påklistrat en lapp med texten typ "innehåller läkemedel får ej införas i Sverige". Tullen ser ingen anledning till att höra av sig till mottagaren för de anser nämligen inte att man begått ett brott även om det är förbjudet att föra in medicin i Sverige, det är bara om medicinen är doping eller narkotikaklassad som de kontaktar mottagaren, är det riktigt allvarligt så gör de en husransakan hos mottagaren.

Var jag tydlig nog? :mdr:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var du betydligt tydligare och jag förstår vad du menar, tack.

Hoppas du inte tog illa upp.

Nej jag tog inte illa upp, ingen fara. :wai:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...