Jump to content
IGNORERAD

Dagens Coronahändelse - geggan i vattentanken


spooncreek

Recommended Posts

I nuvarande läge blir man nästan glad om det händer NÅGONTING, även om det är trist. 

 

Idag var helt plötsligt vår stora vattentank tom igen, och efter att ha trott att det handlade om Pattayas vattenbrist, så visade det sig till slut att det var en trasig ventil. 

 

IMG_20200419_170009.thumb.jpg.45c093b8c6d0dded31bf05567d77e88e.jpg

 

Utbyte av den, och eftersom tanken var tom, rengöring av den. Jösses vad mycket gegga. 

 

IMG_20200419_165815.thumb.jpg.ff6472fa2ef02d1752f86f823c17ac81.jpg

 

866130088_IMG_20200419_170159(1).thumb.jpg.30ca9441c0cf67af3b330a777c2322ce.jpgIMG_20200419_170155.thumb.jpg.a7b0565dbc801857deef79e77a79943f.jpg

 

 

Händelsen spred sig som en löpeld genom byn, och lockade många åskådare. Kom, kom det HÄNDER nått! Typ. Tyvärr vart publikbilderna inget bra. 

 

Nu till frågan, som man i en sådan här tråd måste ha till den samlade MPR-expertisen (ja, den har säkert varit uppe förr, men vi har ju TRÅKIGT) :

 

Det där med att ha så mycket gegga i tanken kan ju inte vara bra. Vad göra? Rengöring en gång om året? Någon påstod att den blåa tanken inte är bra och att det beror på det. Köpa ny tank, och i så fall vilken?

 

Tacksam för tips och råd.

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Dolemon

    10

  • Knasen

    9

  • janne_h

    4

  • Baa

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

4 minuter sedan, skrev spooncreek:

I nuvarande läge blir man nästan glad om det händer NÅGONTING, även om det är trist. 

 

Idag var helt plötsligt vår stora vattentank tom igen, och efter att ha trott att det handlade om Pattayas vattenbrist, så visade det sig till slut att det var en trasig ventil. 

 

IMG_20200419_170009.thumb.jpg.45c093b8c6d0dded31bf05567d77e88e.jpg

 

Utbyte av den, och eftersom tanken var tom, rengöring av den. Jösses vad mycket gegga. 

 

IMG_20200419_165815.thumb.jpg.ff6472fa2ef02d1752f86f823c17ac81.jpg

 

866130088_IMG_20200419_170159(1).thumb.jpg.30ca9441c0cf67af3b330a777c2322ce.jpgIMG_20200419_170155.thumb.jpg.a7b0565dbc801857deef79e77a79943f.jpg

 

 

Händelsen spred sig som en löpeld genom byn, och lockade många åskådare. Kom, kom det HÄNDER nått! Typ. Tyvärr vart publikbilderna inget bra. 

 

Nu till frågan, som man i en sådan här tråd måste ha till den samlade MPR-expertisen (ja, den har säkert varit uppe förr, men vi har ju TRÅKIGT) :

 

Det där med att ha så mycket gegga i tanken kan ju inte vara bra. Vad göra? Rengöring en gång om året? Någon påstod att den blåa tanken inte är bra och att det beror på det. Köpa ny tank, och i så fall vilken?

 

Tacksam för tips och råd.

Jag hade en ståltank, samma gegga där.

Rengör tanken vartannat år! Ingen stor grej.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den svarta geggan tror jag beror på för mycket mangan i vattnet. Samma problem här i Sverige. Drar upp djupvattenpumpen en gång varje år och rengör slagen, ca 25 meter.

 

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har ett filter på ingående vatten. Det håller det mesta av sedimentet borta.

 

A5D862D0-5FC1-45E3-A200-79B64D897F9A.thumb.png.4e1e3af4b4826614e9bd51972001060f.png

"Religion is regarded by the common people as true, by the wise as false, and by the rulers as useful." ~Lucius Annaeus Seneca

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev spooncreek:

I nuvarande läge blir man nästan glad om det händer NÅGONTING, även om det är trist. 

 

Idag var helt plötsligt vår stora vattentank tom igen, och efter att ha trott att det handlade om Pattayas vattenbrist, så visade det sig till slut att det var en trasig ventil. 

 

IMG_20200419_170009.thumb.jpg.45c093b8c6d0dded31bf05567d77e88e.jpg

 

Utbyte av den, och eftersom tanken var tom, rengöring av den. Jösses vad mycket gegga. 

 

IMG_20200419_165815.thumb.jpg.ff6472fa2ef02d1752f86f823c17ac81.jpg

 

866130088_IMG_20200419_170159(1).thumb.jpg.30ca9441c0cf67af3b330a777c2322ce.jpgIMG_20200419_170155.thumb.jpg.a7b0565dbc801857deef79e77a79943f.jpg

 

 

Händelsen spred sig som en löpeld genom byn, och lockade många åskådare. Kom, kom det HÄNDER nått! Typ. Tyvärr vart publikbilderna inget bra. 

 

Nu till frågan, som man i en sådan här tråd måste ha till den samlade MPR-expertisen (ja, den har säkert varit uppe förr, men vi har ju TRÅKIGT) :

 

Det där med att ha så mycket gegga i tanken kan ju inte vara bra. Vad göra? Rengöring en gång om året? Någon påstod att den blåa tanken inte är bra och att det beror på det. Köpa ny tank, och i så fall vilken?

 

Tacksam för tips och råd.

Kört med 1000L blå tunna samma där gegga göra rent imellan åt typ vart annat år

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-19 at 13:06, skrev spooncreek:

I nuvarande läge blir man nästan glad om det händer NÅGONTING, även om det är trist. 

 

Idag var helt plötsligt vår stora vattentank tom igen, och efter att ha trott att det handlade om Pattayas vattenbrist, så visade det sig till slut att det var en trasig ventil. 

 

IMG_20200419_170009.thumb.jpg.45c093b8c6d0dded31bf05567d77e88e.jpg

 

Utbyte av den, och eftersom tanken var tom, rengöring av den. Jösses vad mycket gegga. 

 

IMG_20200419_165815.thumb.jpg.ff6472fa2ef02d1752f86f823c17ac81.jpg

 

866130088_IMG_20200419_170159(1).thumb.jpg.30ca9441c0cf67af3b330a777c2322ce.jpgIMG_20200419_170155.thumb.jpg.a7b0565dbc801857deef79e77a79943f.jpg

 

 

Händelsen spred sig som en löpeld genom byn, och lockade många åskådare. Kom, kom det HÄNDER nått! Typ. Tyvärr vart publikbilderna inget bra. 

 

Nu till frågan, som man i en sådan här tråd måste ha till den samlade MPR-expertisen (ja, den har säkert varit uppe förr, men vi har ju TRÅKIGT) :

 

Det där med att ha så mycket gegga i tanken kan ju inte vara bra. Vad göra? Rengöring en gång om året? Någon påstod att den blåa tanken inte är bra och att det beror på det. Köpa ny tank, och i så fall vilken?

 

Tacksam för tips och råd.

Nu hittat på bilden på tvätt av tunnan som vi använde av när kommunala vattnet är borta

9329468_Rengrning.JPG.fe8c1956827d240f31a513b3683d0dc8.JPG

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som gjort rent era vattentankar, hur gör ni? Tömmer och spolar? Använder ni något medel, Klorin eller så? 


Hade en vattenkylare, som fått grönalger och då lät jag thailändsk vinäger flöda igenom varefter jag sköljde massor. Vattnet smakade ändå vinäger i veckor och hela familjen vart skitförbannade

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev lasseiudon:

Ni som gjort rent era vattentankar, hur gör ni? Tömmer och spolar? Använder ni något medel, Klorin eller så? 


Hade en vattenkylare, som fått grönalger och då lät jag thailändsk vinäger flöda igenom varefter jag sköljde massor. Vattnet smakade ändå vinäger i veckor och hela familjen vart skitförbannade

Högtryck å dräneringspump hade vi.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-19 at 13:20, skrev born41:

Den svarta geggan tror jag beror på för mycket mangan i vattnet. Samma problem här i Sverige. Drar upp djupvattenpumpen en gång varje år och rengör slagen, ca 25 meter.

 

Born41

Vi har detta i svedala, djupborrad brunn och höga manganvärden men vi får mer beige färg på slammet. Är väl järn.

15 minuter sedan, skrev lasseiudon:

Ni som gjort rent era vattentankar, hur gör ni? Tömmer och spolar? Använder ni något medel, Klorin eller så? 


Hade en vattenkylare, som fått grönalger och då lät jag thailändsk vinäger flöda igenom varefter jag sköljde massor. Vattnet smakade ändå vinäger i veckor och hela familjen vart skitförbannade

Man skall inte reta upp familjen i onödan, rengör på Thailändsk vi  :)

 

Allvarligt så spolar de ren tanken typ en gång om året (men det beror på hur smutsig den är) och rengör tanken fysiskt. Lång borste och diskmedel oftast köper man dessa tjänster. Är i centrala Bkk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Rengöring av tanken. Losskoppla och lägg tanken ner. Använd en högtryck och spola den invändigt. I kombination med diskmedel. Se till att att diskmedel är urspolat. Återmontera tanken. Går ej tanken att lägga ner? Koppla ur ingående så vattnet kan flöda fritt och spola uppifrån. Mina anställda har gjort ett antal sådana jobb.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev janne_h:

Rengöring av tanken. Losskoppla och lägg tanken ner. Använd en högtryck och spola den invändigt. I kombination med diskmedel. Se till att att diskmedel är urspolat. Återmontera tanken. Går ej tanken att lägga ner? Koppla ur ingående så vattnet kan flöda fritt och spola uppifrån. Mina anställda har gjort ett antal sådana jobb.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
 

Dräneringspum som pumpar slipper man kopla loss allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Dolle:

Dräneringspum som pumpar slipper man kopla loss allt.

Problemet är att du inte kommer ner i botten då och får ut skitemn. Möjligtvis då en vattendammsugare.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

35 minuter sedan, skrev janne_h:

Problemet är att du inte kommer ner i botten då och får ut skitemn. Möjligtvis då en vattendammsugare.

D va konstig, våran dränerings pump inköpt i Thailand plasserade den på botten.

Tvättade med högtryck samt spolade i vatten med vanlig slang den sög då ut slemet/lorten ur tunnan finns en bild hur det såg ut tidigare i tråden.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Dolle:

D va konstig, våran dränerings pump inköpt i Thailand plasserade den på botten.

Tvättade med högtryck samt spolade i vatten med vanlig slang den sög då ut slemet/lorten ur tunnan finns en bild hur det såg ut tidigare i tråden.

 

Mvh. Dollemon

Normalt så brukar själva dräneringspumpen (dränkpump) ha en grovsil i botten på ett par cm,s mellanrum från botten till insuget i pumpen. Detta för att pumpen inte ska gå sönder av att stora saker sugs in. Plus att tillräckligt vatten ska kunna sugas in i pumpen. Jag vet inte vilken pump du har? Men så fungerar en vanlig dränkpump i alla fall.

Min poäng är att. Med en dränkpump så kommer du alltid ha ett par cm vatten kvar i tanken. Med en vattensug kommer du ända ner. Det går att kombinera dessa. Det viktiga är väl att det fungerade så du är nöjd. Jag bara berättade hur man gör. Då jag jobbar proffesionellt med bland annat detta.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev janne_h:

Normalt så brukar själva dräneringspumpen (dränkpump) ha en grovsil i botten på ett par cm,s mellanrum från botten till insuget i pumpen. Detta för att pumpen inte ska gå sönder av att stora saker sugs in. Plus att tillräckligt vatten ska kunna sugas in i pumpen. Jag vet inte vilken pump du har? Men så fungerar en vanlig dränkpump i alla fall.

Min poäng är att. Med en dränkpump så kommer du alltid ha ett par cm vatten kvar i tanken. Med en vattensug kommer du ända ner. Det går att kombinera dessa. Det viktiga är väl att det fungerade så du är nöjd. Jag bara berättade hur man gör. Då jag jobbar proffesionellt med bland annat detta.

Rätt av dig lämnar typ 2cm vatten innan man tar av skyddsgalret för pumphjulet

Som det inte finns sten eller större partiklar i tunnan monterades gallret bort och den sög som en damsugar.

Men har man vattentillförsel så sugs skiten till pumpen och ur, om det inte är tyngr partiklar typ. grus och i vårat fall var det bara slem som är lätt och sugs in och ut ur tunnan 

Är man händig, behöver man inga hantverkare.

 

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Dolle:

Rätt av dig lämnar typ 2cm vatten innan man tar av skyddsgalret för pumphjulet

Som det inte finns sten eller större partiklar i tunnan monterades gallret bort och den sög som en damsugar.

Men har man vattentillförsel så sugs skiten till pumpen och ur, om det inte är tyngr partiklar typ. grus och i vårat fall var det bara slem som är lätt och sugs in och ut ur tunnan 

Är man händig, behöver man inga hantverkare.

 

Mvh.

Det är sånt som håller pumpfirmor från konkurs. :) Funkar säkert att göra så en gång. När sen pumpen är helt nerkletad inuti. Så förstår man den dåliga ekonomin i att göra mot vad beskrivningen av pumpen rekommenderar.

Dock, är det din pump. Och du löste ju problemet. Det är det viktigaste! Dock inget som jag som professionell skulle rekommendera mina anställda att göra. Allra helst då det är jag som skulle stå för kostnaden av reparation av trasig utrustning.

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

On 4/22/2020 at 5:48 PM, Dolle said:

Nu hittat på bilden på tvätt av tunnan som vi använde av när kommunala vattnet är borta

9329468_Rengrning.JPG.fe8c1956827d240f31a513b3683d0dc8.JPG

 

Mvh. Dollemon

Körde alltid genom tanken fär att få omsättning på vattnet

 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Baa:

Körde alltid genom tanken fär att få omsättning på vattnet

 

Helt rätt. Har hållit på med en del vattenservice på Arlanda genom åren och då gäller det visserligen dricksvatten vilket det väl knappast är tal om här. 

 

Ett flygplan eller en vattenbil får inte stå mer än 24 timmar utan att vattnet har omsatts i vårat klimat. När det gäller tropiskt klimat så är det 5 timmar som gäller innan det börjar bygga sporer. Dessutom så "chock-kloreras" bilarna en gång i veckan och flygplanen har också någon intervall för rengöring av tankarna, som jag dock inte är insatt i.

 

Att ha stillastående vatten för att ha som reserv är mumma för bakterier och otyg. Även om det inte används som dricksvatten så lär det knappast vara hälsosamt att duscha i eller användas till andra sanitära angelägenheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev janne_h:

Det är sånt som håller pumpfirmor från konkurs. :) Funkar säkert att göra så en gång. När sen pumpen är helt nerkletad inuti. Så förstår man den dåliga ekonomin i att göra mot vad beskrivningen av pumpen rekommenderar.

Dock, är det din pump. Och du löste ju problemet. Det är det viktigaste! Dock inget som jag som professionell skulle rekommendera mina anställda att göra. Allra helst då det är jag som skulle stå för kostnaden av reparation av trasig utrustning.

Pumpen inköpt 20061103

PB030030.thumb.JPG.476b2e24e451fc140d2ed578cb0dd16b.JPG

Då vi hade första översvämningen körde jag pumpen med skyddet för större partiklar som grus och anna s**t

Kommunala vattnet fungerade inte så vi fick vatten levererat 

PA260047.thumb.JPG.2f088ee20ae00661cb4d74d36c697de6.JPG

 

Pumpen lever än 2010-10-31 andra gången översvämning

577823565_Seenuanshome811.thumb.jpg.94927ca83d2164afcd756b1965f9389c.jpg

 

Då körde vi pumpen med timer för att inte köra den torr när vi sov

 

A och O är att veta hur en pump fungerar inte tro att veta.

Har hand om pumpar i mitt yrke upp till 50 m³/min

Trasigt.thumb.jpg.bdfbe838cfd251a38a1647929847ef5b.jpg

 

 

Så kan det bli när en gummebälg inte är tät 555555

 

Mvh. Dollemon

Ändrades av Dolle
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Knasen:

Helt rätt. Har hållit på med en del vattenservice på Arlanda genom åren och då gäller det visserligen dricksvatten vilket det väl knappast är tal om här. 

 

Ett flygplan eller en vattenbil får inte stå mer än 24 timmar utan att vattnet har omsatts i vårat klimat. När det gäller tropiskt klimat så är det 5 timmar som gäller innan det börjar bygga sporer. Dessutom så "chock-kloreras" bilarna en gång i veckan och flygplanen har också någon intervall för rengöring av tankarna, som jag dock inte är insatt i.

 

Att ha stillastående vatten för att ha som reserv är mumma för bakterier och otyg. Även om det inte används som dricksvatten så lär det knappast vara hälsosamt att duscha i eller användas till andra sanitära angelägenheter.

Vi har en vattentunna på 2000 liter. Den lär ju aldrig bli tom om vi inte tömmer den medvetet. Hur gör man då?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev gst:

Vi har en vattentunna på 2000 liter. Den lär ju aldrig bli tom om vi inte tömmer den medvetet. Hur gör man då?

Stäng av inkommande vatten

 

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev gst:

Vi har en vattentunna på 2000 liter. Den lär ju aldrig bli tom om vi inte tömmer den medvetet. Hur gör man då?

Bra fråga, men har du pump kopplad så att ni hela tiden omsätter det vatten som är i tunnan så som Baa skrev om så har du nog mkt vunnet. 

 

Sen ska den nog rengöras betydligt oftare än en gång om året som verkar vara standard när man läser här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev gst:

Vi har en vattentunna på 2000 liter. Den lär ju aldrig bli tom om vi inte tömmer den medvetet. Hur gör man då?

Försök att omsätta vattnet.

Våran var på 1000L och räckte till oss 4pers.

Nu har vi bara en liten vatten tunna på 1 vc om kommunala vattnet skulle vara borta en stund inträffar mycket sälla nu.

 

Mvh. Dollemon

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, gst said:

Vi har en vattentunna på 2000 liter. Den lär ju aldrig bli tom om vi inte tömmer den medvetet. Hur gör man då?

Stäng ventilen vid inloppet så blir den tom så småningom. 

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...