Jump to content
IGNORERAD

Ölglas


MickeN

Recommended Posts

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • B747

    6

  • rolba

    5

  • Enis

    4

  • Peolito

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Det viktiga var innehållet

33cl Brooklyn Defender fyller glaset alldeles lagom

 

F705D4CF-BE40-4A91-AABC-56A24DD752B4.thumb.jpeg.ca92bd8f98a0d6a33d9638151a40d3c1.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Passar bara kruset till kellerbier?Min sejdel passar till alla öl haha.

Ja fast godast med kall kellerbier din gök.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som är intresserade av ölburkar?

 

Har ett par kassar med plåtisar minst 30 år gammla

 

legat på garage vinden i 20 år tror knappast jag tar med dem till nya boendet

 

Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

GreenValley
4 timmar sedan, skrev MickeN:

Ölglas, har ni en favorit. Jag gillar trean och fyranIMG_20200418_174053.thumb.jpg.464d95240ea95458f55ca1e2b2b319c6.jpg från vänster.

Jag föredrar 1:an, 2:an gillar jag inte alls.

:crazy:

Ändrades av GreenValley
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev GreenValley:

Jag föredrar 1:an, 2:an gillar jag inte alls.

:crazy:

Hummersnusk, denna tråd handlar om öl glas!!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

26 minuter sedan, skrev Enis:

Någon som är intresserade av ölburkar?

 

Har ett par kassar med plåtisar minst 30 år gammla

 

legat på garage vinden i 20 år tror knappast jag tar med dem till nya boendet

 

Enis

Kan ta dem till syrrans gubbe. Han har en liten samling.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut bästa:
535189012_l.jpg.b3ae8272eef414c559654555299863b4.jpg
 
https://www.widforss.se/stanley-adventure-stein-0-7l-polar?ref=google&gclid=Cj0KCQjwyur0BRDcARIsAEt86IAfeWjCV5sutb001GDN0WJUcni6fE_Xv5k8bK0qBBj9dEaqoHF1ZbkaApphEALw_wcB
 
Har några original glassejdlar från Oktoberfest 1993, mest Spaten och Löwenbrau, som låg utspridda över Munchen, bara att plocka, dom är också bra, lite småa max 1 liter!
 
MVH
Låg på fredsgatan, men hela gatan är nedlagd numera.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Fulla glas, ogillar tomma....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker typen av ölglas är riktigt viktig när man dricker på fat. Är jag på en riktig pub så förväntar jag mig att få ölen i ”sitt” glas, annars är det fan ingen riktig pub.

 

När jag dricker hemma är det inte lika viktigt, men vissa regler gäller givetvis. Här i byn sitter jag alltid utomhus och det är runt 35 grader. Glaset bör därför vara runt 33 cl då en 50 cl öl är varm efter 10 minuter och det ser löjligt ut med ett glas som inte är fullt. Allra viktigast är dock att man kan se ölen så alla färgade glas samt glas i plast eller metall går givetvis bort.

 

Paulanerglaset går därför bort (det gör det nog alltid om jag inte är i München) och så även Carlsbergsglaset samt Bubba Gumpglaset även om jag gillar formen. 
 

Singhaglaset har en för jävla löjlig form och glaset längst fram till vänster känns lite mycket Åbro på Pizzeria Alexandra i Töreboda.

 

Heinekenglaset är OK i sin enkelhet och kupor är coola om den lilla armen ned till foten inte är för tunn (man har ju brakat några sådana på fyllan).
 

Bäst här i byn är Hoegaardenglaset men helt klart saknar jag mina riktiga ölglas i Bangkok.

EEA86E47-9CA4-431E-95A7-37805085509D.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Atom:

Jag tycker typen av ölglas är riktigt viktig när man dricker på fat. Är jag på en riktig pub så förväntar jag mig att få ölen i ”sitt” glas, annars är det fan ingen riktig pub.

 

När jag dricker hemma är det inte lika viktigt, men vissa regler gäller givetvis. Här i byn sitter jag alltid utomhus och det är runt 35 grader. Glaset bör därför vara runt 33 cl då en 50 cl öl är varm efter 10 minuter och det ser löjligt ut med ett glas som inte är fullt. Allra viktigast är dock att man kan se ölen så alla färgade glas samt glas i plast eller metall går givetvis bort.

 

Paulanerglaset går därför bort (det gör det nog alltid om jag inte är i München) och så även Carlsbergsglaset samt Bubba Gumpglaset även om jag gillar formen. 
 

Singhaglaset har en för jävla löjlig form och glaset längst fram till vänster känns lite mycket Åbro på Pizzeria Alexandra i Töreboda.

 

Heinekenglaset är OK i sin enkelhet och kupor är coola om den lilla armen ned till foten inte är för tunn (man har ju brakat några sådana på fyllan).
 

Bäst här i byn är Hoegaardenglaset men helt klart saknar jag mina riktiga ölglas i Bangkok.

EEA86E47-9CA4-431E-95A7-37805085509D.jpeg

Heineken glaset är lika mitt favoölglas som dottern nyligen kraschat. Skulle behöva en gravöl för detta glas. hittade en bild av det.

20140613_165222.thumb.jpg.6d3d710bf584e7e2b0389ecda06e41af.jpg

 

Mitt xfavoölglas, fungerade bra till Twisted Thistle och som här på bilden till, Electric Nurse DIPA.

Lite grönt men man vänjer sig vid missfärgningen av ölet, det viktiga är ju smaken.

 

Skiljer lite om man sitter ute i Thailand och dricker eller om man är inomhus eller i Sverige.

Kan faktiskt acceptera en bägare för thaiöl. Dricker man thaiöl är ju ändå inte smaken det viktigaste utan i många fall är det viktigaste att socialicera eller att släcka törsten. Blir som lite mera kvantitet än kvalitet som får företräde. 

20170215_151635.thumb.jpg.a2aec8bbad15e58a911884575206ef68.jpg

Bild från mitt numera avsomnade favonärvattenhål. 150 m från vårt hus i Thailand. Riktigt frostade glas och öl direkt från ölfrysen. Här hann aldrig ölen bli varm kan jag garantera. Det fanns alltid folk som offrade sig för att ölen inte skulle hinna bli för varm. Priset helt ok också, 5 Baht mer än vad jag köpte för i låda. 

 

Kloka ord i övrigt från dig, men jag håller inte med om Hoegarden glaset, är tom svårt att dricka weissbier från med bra smak. Nu har jag bara druckit Hoegarden från det så det kanske passar bättre med något annat innehåll.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom just ihåg att jag har ett gäng Chang-glas.

Har dock aldrig druckit ur dem. Kanske dags snart.

Känns ok i handen.

20200419_221137.thumb.jpg.25a713350998d833c9df4876208f9b46.jpg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

 

Sveriges största samling ölglas fanns i mina hemtrakter tills för några år sedan.

Närmare bestämt på Rosdala glasbruk i Norrhult, Det var en profil i bygden, Carl Gyllenfjell som efterlämnade denna

samling. bl.a. fanns världens största ölglas till beskådan i samlingen. Rymmer 61 liter.

Tillverkades av 12 blåsare på glasbruket.

 

https://svenskaolframjandet.se/aktuellt/artiklar/sverige-storsta-samling-av-olglas-auktioneras-ut

 

mvh

biker

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-04-19 at 02:42, skrev Muimatt:

Pintglass gillar jag bäst.

 

 

D9CD44CA-8B82-4BA9-BCE0-9C6BA5F72D4B.jpeg

Får nog hålla med!

 

MVH

 

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
On 2020-04-18 at 21:49, skrev Enis:

Någon som är intresserade av ölburkar?

 

Har ett par kassar med plåtisar minst 30 år gammla

 

legat på garage vinden i 20 år tror knappast jag tar med dem till nya boendet

 

Enis

@rolba hitta en kasse till 


 

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning

Jag har glas med postens logga på. (hornet och kronan)

Och från Falken sen jag körde malt dit.

En sejdel från Barbados.

Tyvärr ingen bild för tillfället.

Finns även några hundra olika ölunderlägg jag samlat på mig.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad
54 minuter sedan, skrev Mr Ning Ning:

//...några hundra olika ölunderlägg jag samlat på mig.

Oj det var inte dåligt, fast säkert en rolig sport att samla ihop dem på olika ställen!

 

Själv föredrar jag nog varianten som rymmer ca en flaska och är bredare i "botten än i toppen". Har några varianter. Fast det har ju redan flera visat fina bilder på.

Visar istället mina Söldenauer glas. Köpta på söder för kanske 25 år sedan. Hade hoppats på att jag kunde fylla dem med just den ölen, men efter provsmakning visade det sig tyvärr att jag inte tyckte så mycket om den varianten. Glasen är stora (ställer ett vanligt bredvid och fotar) så man kan väl kanske istället köra en "ubåt" i dem.....

 

IMG_8305.thumb.jpg.c21e23d36dc012b696261a90e83368e3.jpg

 

IMG_8308.thumb.jpg.28ddc935d0d937cd703bb5aa8ac7c3c5.jpg

 

IMG_8310.thumb.jpg.581c6a8a729d7c086b25e3ef083c87b1.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=SnR4btDAAAk

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Mr Ning Ning
20 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Oj det var inte dåligt, fast säkert en rolig sport att samla ihop dem på olika ställen!

 

Själv föredrar jag nog varianten som rymmer ca en flaska och är bredare i "botten än i toppen". Har några varianter. Fast det har ju redan flera visat fina bilder på.

Visar istället mina Söldenauer glas. Köpta på söder för kanske 25 år sedan. Hade hoppats på att jag kunde fylla dem med just den ölen, men efter provsmakning visade det sig tyvärr att jag inte tyckte så mycket om den varianten. Glasen är stora (ställer ett vanligt bredvid och fotar) så man kan väl kanske istället köra en "ubåt" i dem.....

 

IMG_8305.thumb.jpg.c21e23d36dc012b696261a90e83368e3.jpg

 

IMG_8308.thumb.jpg.28ddc935d0d937cd703bb5aa8ac7c3c5.jpg

 

IMG_8310.thumb.jpg.581c6a8a729d7c086b25e3ef083c87b1.jpg

 

https://www.youtube.com/watch?v=SnR4btDAAAk

 

 

 

 

 

Jag började plocka underlägg ca 1971 när jag började jobba ofta i Tyskland.

På den tiden fanns det mängder med bryggerier där.

Såg många snygga glas också men det var inte min grej.

Roligast var på ölhallen Zillertal i Hamburg där man kunde dricka ur en glasstövel.

Den som drack med tåspetsen uppåt fick en mkt blöt överraskning över sig.(jag vet)

Där var det även fritt att dansa på borden till bompa-bompa orkestern.

Härliga minnen.

Veteran

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt favvoglas, givetvis fyllt med den guldgula världsmästarölen med samma namn...

 

 

601_glas_40cl_2000x.png

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...