Jump to content
IGNORERAD

Energy Saver


Hampe

Recommended Posts

Hej

är i Pakchong till och med fred. jag undrar om det finns någon elkunnig som kan svara på denna fråga

det har dykt upp massa lådor som heter Energy Saver säjs spara el 20-30 procent

finns inget firma namn övrigt på lådan man bara pluggar in den i vilket el utag som helst i huset

finns nån luddig beskrivning att det är ett filter som stabiliserar sinuskurvan, späningstoppar undvicks

och därmed går elmätaren saktare, kanske funkar där elnätet inte är stabilt vad vet jag?

känns lite lurigt. kostar 1500 bath, skulle vilja köpa en och öppna den för skoj skull

vad säger ni om detta, många thailändare har huggt på detta :whistle::whistle::whistle:

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 100% sannolikhet humbug, köp inte.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

För en del år sedan var det fullt möjligt att få sin svenska elmätare att "gå baklänges"

Genom att snedbelasta en fas fick man det önskade resultatet.

I verkstäder, där stora induktiva belastningstoppar förekommer vid start av kraftiga elmotorer

(som skulle få mätaren att snurra åt fel håll) kompenserades fenomenet med elektroniska mojänger.

Givetvis skulle en del privatpersoner driva det för långt (t.ex. genom att trixa med sommarstugans

elförbrukning i 9 av årets månader) så årsförbrukningen blev negativ, vilket fick till följd att elleverantörerna

beslöt om byte samtliga mätare av "den gamla typen".

Vad jag vill säga med detta är att det inte måste vara bluff.

Vet inte vilken typ av mätare man har i Thailand, men om de är lika undermåliga som resten av utrustningen

går de antagligen att manipulera, så om lådorna ifråga fixar att vrida en fas ca 90 grader .

Det går att göra men även undertecknade är tveksam till konceptet och rekommenderar inte köp.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Som privatperson behöver man inte betala mer för icke-faskompenserade belastningar

från

http://sv.wikipedia.Faskompensering

Precis vad jag tror mojängen innehåller, ett kondensatorfilter som tar bort den sk reaktiva effekten ur ett elnät. Men den enda reaktiva effekt ett vanligt thailändskt hushåll genererar normalt är via lysrörsarmaturer samt från elmotorn i vattenpumpen.

Man betalar dock inget för den reaktiva effekten varken i Thailand eller Sverige och det enda nackdelen med den är att den belastar nätet för elnätsägaren (man behöver större areor på materialet än man behövt utan).

I stora elslukande industrier är vi ålagda att filtrera bort reaktiv effekt annars får man böta till elleverantören. Så i stora ställverk finns alltid kondensatorbatterier som fixar just detta. Men privathushåll behöver inte ta något ansvar för reaktiv effekt och den gör varken att elmätaren snurrar långsammare eller fortare.

M a o så kan man med faskompensering minska belastningen på elnätet i sitt hus med ett antal procent (beroende på hur många induktiva och kapacitiva belastningar man använder sig av), men det gör vaken till eller från på elräkningen.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kylskåp och AC är väl de andra stora reaktiva förbrukarna i vanliga hus.

Om det vore så enkelt att spara energi skulle de väl vara inbyggda i varje apparat i från fabriken.

Avråder från köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim har helt rätt, den burken fungerar inte, utan kommer nog snarare att öka energiförbrukningen pga interna förluster. Dessutom kan jag tillägga, som gammal mätartekniker, att det är en myt att det gick att manipulera de "gamla" mätarna genom snedbelastning/fasförskutning etc. etc.

De "gamla" elektromekaniska (hem) mätarna vilka används i Thailand men är på väg ut i Sverige är mycket sinnrikt konstruerade, på så sätt att de faktiskt mäter just uttagen Aktiv (nyttig) effekt, dessutom med precision på bättre än +- 5% över 50 år (+- 1% som nya). Den nya elektroniska mätarna lär inte hålla mer än ca 10-20 år i bästa fall och är inte nödvändigtvis exaktare heller. De är dessutom känsliga för störningar av olika slag.

Men, det går att manipulera elmätningen på andra sätt än de som beskrivits i denna tråd. :mdr: Dock finns alltid risk för att man åker dit.

Siamkap

Jag hoppas jag har en viss insikt men förstår det gör jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en sån där låda här hemma...

Köpte den inte själv, men har testat den ett par gånger, den fick iaf vår elmätare att snurra 3ggr fortare än utan lådan inpluggad!

Så nåt gör den.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim har helt rätt, den burken fungerar inte, utan kommer nog snarare att öka energiförbrukningen pga interna förluster. Dessutom kan jag tillägga, som gammal mätartekniker, att det är en myt att det gick att manipulera de "gamla" mätarna genom snedbelastning/fasförskutning etc. etc.

De "gamla" elektromekaniska (hem) mätarna vilka används i Thailand men är på väg ut i Sverige är mycket sinnrikt konstruerade, på så sätt att de faktiskt mäter just uttagen Aktiv (nyttig) effekt, dessutom med precision på bättre än +- 5% över 50 år (+- 1% som nya). Den nya elektroniska mätarna lär inte hålla mer än ca 10-20 år i bästa fall och är inte nödvändigtvis exaktare heller. De är dessutom känsliga för störningar av olika slag.

Men, det går att manipulera elmätningen på andra sätt än de som beskrivits i denna tråd. :mdr: Dock finns alltid risk för att man åker dit.

Siamkap

Vadå myt?

Jag har med egna ögon sett en gammal mätare gå baklänges genom att man släpper på ett eller två av kontaktbläcken.

Svårare än så var det inte att manipulera en gammal mätare.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Testade Energy savern igen idag...

Nu gjorde den inte ett smack varken snabbare eller långsammare, märkligt!

Första gångerna jag testade lådan så hade vi inga jordade uttag i huset, så jag pluggade in lådans jordade stickpropp i ett vanligt ojordat uttag via skarv sladd, Undrar om det kan ha gjort skillnaden?

Skall ta och testa noggrannare nån dag.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Vadå myt?

Jag har med egna ögon sett en gammal mätare gå baklänges genom att man släpper på ett eller två av kontaktbläcken.

Svårare än så var det inte att manipulera en gammal mätare.

Fast släpper man på ett eller två av kontaktblecken innan mätaren, exempelvis skiftar faser så att mätaren börjar gå baklänges så syns det ju i regel på de brutna plomberingarna energiverket satt dit just i det syftet. ;)

En oplomberad gammal mätare är ingen match att manipulera så att den går baklänges. En plomberad är förstås ingen omöjlighet, fast betydligt svårare.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet!

Saken var den att denna gammla elmätare var just oplomberad i över 20 år utan att någon från något elbolag reagerat över detta.

Inte ens när dom bytte ut den mot en ny nämndes något om någon frånvarande plombering.

Det går att manipulera gammla mätare ändå genom att t.e.x. ställa ett fat med blåsyra under.

Ångårna lär göra att mekaniken med tiden går trögare och hjulet saktare.

Men detta funkar ju förståss inte i Thailand där mätarna sitter ute.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Självfallet!

Saken var den att denna gammla elmätare var just oplomberad i över 20 år utan att någon från något elbolag reagerat över detta.

Inte ens när dom bytte ut den mot en ny nämndes något om någon frånvarande plombering.

Det går att manipulera gammla mätare ändå genom att t.e.x. ställa ett fat med blåsyra under.

Ångårna lär göra att mekaniken med tiden går trögare och hjulet saktare.

Men detta funkar ju förståss inte i Thailand där mätarna sitter ute.

Ja har man en oplomberad mätare så torde det bästa sättet att "manipulera" den på vara att helt enkelt koppla in tamparna innan mätaren. På så sätt snurrar den ju inte alls.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja har man en oplomberad mätare så torde det bästa sättet att "manipulera" den på vara att helt enkelt koppla in tamparna innan mätaren. På så sätt snurrar den ju inte alls.

Borde till och med funka på en digitalmätare!

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter ca 1 ar i forra laghten sa borjade jag fundea over varfor min elrakning hamnade pa 4,000 jamt varje manad. Styv i korken gick jag till min landlord for att konfrontera honom da jag var ganska saker pa att han blaste mig. Dock var fallet nagot helt annat. Tidigare innehavare hade latit nagon elektriker installera en dosa inmurad i vaggen vid huvudledningen som "slutade rakna" vid 4,000 varje manad. Det blev endast ett par bahts skillnad varje gang. Nagot ar senare fick vi fel pa samtliga vara AC och kunde konstatera att det nog var problem med huvudforsorjningen. Utan att tanka oss for ringde vi snabbt efter killarna fran elfirman och vips sa hade de efter lite sokande hittat dosan och vi (las Alisa) kande oss ratt dumma. Vi fick snallt valja pa att montera bort dosan eller betala dem for deras tystnad. Eftersom jag tycker det kanns snalt och egoistiskt att "lura systemet" sa valde vi det forsta alternativet.

Nar forsta riktiga rakningen fick jag en chock da den lag pa dryga 9,000 baht dvs mer an det dubbla an vad vi betalat innan. Manaderna gick och jag tankte inte pa det hela igen forrens jag rakade se en av rakningarna igen (Alisa star for alla rakningarna) och sag den beromda summan 4,000 baht igen. Jag skamtade om det men sag snabbt pa Alisa's min att det inte var nagon tillfallighet. Det visade sig att nagon morbror eller liknande hade varit pa besok och aterinstallerat en strypdosa nagon gang nar jag varit ivag med jobbet eftersom Alisa tyckte det var sloseri att betala en for dyr elrakning varje manad. Detta resulterade i ett massivt gral eftersom vi hade sa olika syn pa den moraliska aspekten av hela affaren.

Att installera dosan hade kostat 2,000 baht vilket i teorin tjanas in redan forsta manaden for de som gillar AC och bor lite storre.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja nöden är sannerligen uppfinningarnas moder, finns väl knappast något människor i modern tid mer har försökt sig på än att påverka sin elmätare. :)

Finns ju en del olika, mer eller mindre bra metoder att lyckas med det. En "dosa" som kopplas in på kabeln före mätaren skulle åtminstone i teorin kunna tillverkas så att den påverkade mätaren på olika sätt. Jag har aldrig hört talas om någon sådan men utesluter inte att det finns. För med "manicker" före mätaren kan man rent teoretiskt förstås helt enkelt koppla elen förbi mätaren när den uppnår en viss förbrukning, få mätaren att gå baklänges ett tag vid en viss förbrukningspunkt eller liknande. Fast den dag energiverket upptäcker manipulationen blir det, åtminstone i Sverige, antagligen inte så kul.

Fast med apparaten "energy saver" som näms i trådens inledning är detta scenario teoretiskt otänkbart eftersom den kopplas in var som helst efter mätaren.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej allihop,

Jag är ny här på forumet och håller på och bygger ett hus i Nakhon Sawan provinsen. Det här med att lura elmätaren är ju en national-sport i Thailand vare sig man behöver eller inte. Den här dosan i väggen var nog en extra jord-anslutning till nollan i elnätet och inget som räknade KWh.

Elanslutningarna i Thailand är övervägande en-fas system med en nolla och en fas. Nollorna är jordade med en kabel på utsidan av stolparna med jämna mellanrum. Åskavledare? Jag vet inte om strömmen i nollan som går genom mätaren "räknas" i de gamla elmätarna eller om det är summan av strömmen i nollan och fasen.

Jag har sett själv hur man kopplar en extra sladd till jordledningen, som går nerför utsidan av elstolpen och ner i jorden, på närmsta elstolpe till sin nolla efter mätaren och tar ut strömmen mellan den jorden och fasen. Det sägs att det ska halverar "elförbrukningen" i mätaren. Har inte kollat, men det kan ju funka...

JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej allihop,

Jag är ny här på forumet och håller på och bygger ett hus i Nakhon Sawan provinsen. Det här med att lura elmätaren är ju en national-sport i Thailand vare sig man behöver eller inte. Den här dosan i väggen var nog en extra jord-anslutning till nollan i elnätet och inget som räknade KWh.

Elanslutningarna i Thailand är övervägande en-fas system med en nolla och en fas. Nollorna är jordade med en kabel på utsidan av stolparna med jämna mellanrum. Åskavledare? Jag vet inte om strömmen i nollan som går genom mätaren "räknas" i de gamla elmätarna eller om det är summan av strömmen i nollan och fasen.

Jag har sett själv hur man kopplar en extra sladd till jordledningen, som går nerför utsidan av elstolpen och ner i jorden, på närmsta elstolpe till sin nolla efter mätaren och tar ut strömmen mellan den jorden och fasen. Det sägs att det ska halverar "elförbrukningen" i mätaren. Har inte kollat, men det kan ju funka...

JohanB

Tja, det var en idé jag inte hört tidigare.. vet inte riktigt vad jag ska tro på den eftersom jag inte vet exakt hur olika enfas-elmätare är uppbyggda i detalj. Men rent teoretiskt så vet jag ju hur man normalt gör i olika el-utustningar för att mäta ström och då spelar det i dom flesta fall ingen roll alls om man leder nollan någon annan väg än genom utrustningen, det påverkar inte mätresultatet.

Fast jag utesluter inte att det vid någon knepig mätarkonstruktion av dumt slag (?) skulle kunna påverka ett mätresultat. Det skulle dock vara oerhört lätt att i en mätare bygga in ett skydd mot manipulation som detta och frågan är varför mätarkonstruktörerna i så fall inte gör det. Summan av strömmen i fas och nolla ska ju vara noll i en normalfungerande elanläggning och det detekterar man ju oerhört enkelt om man så önskar.

Så nja, jag tror nog inte att dom som kopplar en extra nolla till ett jordtag halverar sin enfasmätares fart. I så fall är mätarna helidi*tiskt konstruerade. Det blir ju ungefär som att man hade två vattenmätare på sin inkommande vattenledning och genom att få den ena att stanna så halverades räkningen plötsligt eftersom räkningen går efter medelvärdet av dom två.

Med sådana idi*tkonstruerade mätare skulle det även innebära att alla med felaktiga (och livsfarliga) elanläggningar som leder ström till väggar mm inte skulle betala för den felledda strömmen. Så en sån elmätare skulle nog inte ligga i elleverantören intresse att tillhandahålla. Så nä, jag tvivlar.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej,

Hittade lite neutral info om det här på Wikipeda. Enligt Wiki ska antaglingen båda metoderna fungera på dom gamla mekaniska mätarna!! Både reaktiv last och förbikopplad neutral, samt utvändig magnetpåverkan på mätaren. Så den Thailändska burken kanske funkar i alla fall, om den är rätt konstruerad.

http://en.wikipedia.ical_technology

Läs och begrunda whistle.gif Några utdrag följer här.

"Some combinations of capacitive and inductive load can interact with the coils and mass of a rotor and cause reduced or reverse motion..."

Det här kan vidare vara en förklaring till husen med "ström i väggarna"...

"Disconnecting a meter's neutral connector is unsafe because shorts can then pass through people or equipment rather than a metallic ground to the generator. A connection via an earth ground is often much higher resistance than the metallic neutral connector. Even in these cases, metering at the substation can alert the operator to tampering. Substations, interties and transformers normally have a high-accuracy meter for the area served. Power companies normally investigate discrepancies between the total billed and the total generated, in order to find and fix power distribution problems. These investigations are an effective method of discovering tampering..."

Johan

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

:dance1: Hej är i Thailand igen Pakchong, har mer nyheter om Energy Saver, :dance1: har lyft på locket

här kommer en bild på innanmätet, man har lagt en pappskiva i botten hält över någon massa som stelnat

så man inte ser beteckningar, ja bedöm själva

post-3784-126106404858_thumb.jpg

mvh Per o Somjit

post-3784-126106404858_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här är själva lådan som allt ligger i , alla som köpt den är rörande överens om att det fungerar :crazy:

spelar ingen roll om man provat en dag eller en månad, den försäljaren skulle sälja bilar :whistle:

mvh Per o Somjitpost-3784-126106456651_thumb.jpg

post-3784-126106456651_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...