Jump to content
IGNORERAD

Inställd flygresa


Herluf

Recommended Posts

Mitt flyg till bkk 27/3 blev inställt av qatar. Köpte biljetten av RCG, som givetvis vägrar betala tillbaka, men erbjuder ombokning. Likaså qatar vägrar återbetalning, endast ombokning.

 

Men hur fan ska någon kunna veta när man kan åka igen, ombokning är ju uteslutet. Så enda utvägen är väl vouchure/presentkort? Ska jag begära av qatar eller RCG? 

Ändrades av Herluf
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 62
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herluf

    17

  • M33

    6

  • Rillex

    6

  • MeoMeo

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 minuter sedan, skrev Herluf:

Mitt flyg till bkk 27/3 blev inställt av qatar. Köpte biljetten av RCG, som givetvis vägrar betala tillbaka, men erbjuder ombokning. Likaså qatar vägrar återbetalning, endast ombokning.

 

Men hur fan ska någon kunna veta när man kan åka igen, ombokning är ju uteslutet. Så enda utvägen är väl vouchure/presentkort? Ska jag begära av qatar eller RCG? 

Jag försökte får tag i ngn på RCG gick inte, kom aldrig fram sen gav jag upp, har mailat dem x-antal ggr men aldrig fått något svar!

Kontaktade till slut Qatar fick där kontakt efter cirka 20 minuter i telefonkö och de ordande en Voucher till mig.

 

Läs även RCG:s omdömen här ingen kul läsning 😞

https://www.reco.se/resecentrum-gruppen

 

Link to comment
Dela på andra sajter



Ska jag begära av qatar eller RCG? 
Har du betalat med kreditkort kan du även reklamera hos kreditkortsföretaget/banken/kreditgivaren och kräva återbetalning från dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minutes ago, MeoMeo said:


 

Har du betalat med kreditkort kan du även reklamera hos kreditkortsföretaget/banken/kreditgivaren och kräva återbetalning från dem.
 

Redan frågat, dom svarade i stort sett "glöm det".

Link to comment
Dela på andra sajter

1 hour ago, Rillex said:

Jag försökte får tag i ngn på RCG gick inte, kom aldrig fram sen gav jag upp, har mailat dem x-antal ggr men aldrig fått något svar!

Kontaktade till slut Qatar fick där kontakt efter cirka 20 minuter i telefonkö och de ordande en Voucher till mig.

 

Läs även RCG:s omdömen här ingen kul läsning 😞

https://www.reco.se/resecentrum-gruppen

 

Vilket nummer ringde du Qatar airways? 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket nummer ringde du Qatar airways? 

Jag ringde deras Sverige nummer men vart koppla så det är engelska man får prata
08-402 00 80, mån-lör 9-18, sön 10-18.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan, skrev Herluf:

Redan frågat, dom svarade i stort sett "glöm det".

Med den attityden skulle jag sätta hårt mot hårt. Vilket är kreditkortsföretaget? Och har du betalat med ett "riktigt" kreditkort och inte exempelvis ett "kontokopplat" bankkort?

 

Konsumentkreditlagen säger:

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp

29 §   Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

 

 

Är du nöjd med din voucher är väl allt gott och väl men "glöm det" kan inte en kreditgivare komma undan med.

Link to comment
Dela på andra sajter

20 minutes ago, MeoMeo said:

Med den attityden skulle jag sätta hårt mot hårt. Vilket är kreditkortsföretaget? Och har du betalat med ett "riktigt" kreditkort och inte exempelvis ett "kontokopplat" bankkort?

 

Konsumentkreditlagen säger:

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp

29 §   Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

 

 

Är du nöjd med din voucher är väl allt gott och väl men "glöm det" kan inte en kreditgivare komma undan med.

Det var icabanken/mastercard. Dom påstår att köpet ej täcks av deras reseförsäkring och hänvisar till flygbolaget.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minutes ago, Rillex said:


Jag ringde deras Sverige nummer men vart koppla så det är engelska man får prata
08-402 00 80, mån-lör 9-18, sön 10-18.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Tack, ska ringa till dom.

Gick dom inte med på återbetalning?

Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan, skrev Herluf:

Det var icabanken/mastercard. Dom påstår att köpet ej täcks av deras reseförsäkring och hänvisar till flygbolaget.

 

Samma här, mastercard hänvisa till flygbolaget pga att det var en enkelresa och inte TuR för våran del...

Link to comment
Dela på andra sajter

 
 
 
 
17 minuter sedan, skrev Herluf:

Dom påstår att köpet ej täcks av deras reseförsäkring och hänvisar till flygbolaget.

 

Detta har inget med reseförsäkring att göra! Detta är en reklamation då säljaren ej levererar enligt avtal. Var tydlig med det för hamnar du hos deras "försäkringsgivare" kan det lätt bli fel.

 

Men är det ett kreditkort, alltså att du betalar i efterskott till Icabanken? Har du ett "konto" där med pengar som dras vid betalning är Konsumentkreditlagen (normalt) ej tillämplig. Det är en anledning till att jag aldrig tycker man bör betala med "kontokopplade bankkort" för då får man inte det extra skydd som ett "riktigt" kreditkort ger.

 

Några länkar:

 

https://www.hallakonsument.se/pengar-och-ekonomi/bank-kort-och-betalningar/kortreklamation/

https://www.privataaffarer.se/articles/2014/02/27/det-okanda-sattet-att-reklamera/

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/finansiella-tjanster/krediter/invandningsratten-vid-kreditkop/

 

Hoppas allt löser sig till din belåtenhet!

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minutes ago, Tekkor said:

Samma här, mastercard hänvisa till flygbolaget pga att det var en enkelresa och inte TuR för våran del...

Fick du tillbaka pengarna av flygbolaget?

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan, skrev Herluf:

Fick du tillbaka pengarna av flygbolaget?

Kanske av resebyrån, men inte alla extrautlägg. Det tyckte de jag fick greja själv med flygbolaget (det var del av resan som var inställd).

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minutes ago, Greyhound said:

Ta från qatar om du ändå funderar på dom i framtiden skit i resebyrån

Ja, Qatar brukar vara pålitliga även om dom inte ville ge mig återbetalning när jag mailade dom. Ska ringa istället. Men RCG kommer jag att bojkotta för all framtid.

Link to comment
Dela på andra sajter

”En avbokad Thailandsresa är en Thailandsresa det också eftersom det väcker känslor som saknad, irritation och bitterhet. Och de inställda Thailandsresorna är ju det enda folk pratar om, så något måste de ju betyda” - BTT

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minutes ago, Enis said:

”En avbokad Thailandsresa är en Thailandsresa det också eftersom det väcker känslor som saknad, irritation och bitterhet. Och de inställda Thailandsresorna är ju det enda folk pratar om, så något måste de ju betyda” - BTT

Snälla, låt inte detta bli den trehundratjugofemte BTT tråden på detta forum. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Kom fram till RCG och kunde boka om min resa med Emiraters till dec - jan. 

Var inte lätt att komma fram,  var ingen tefonkö under en veckan utan " Alla är upptagna var god försök senare" Ringde sedan någon minut innan de öppnade på lördagen och då  helt plötsligt var jag på plats nr 10 i en telefonkö.  Fick senare prata med en trevlig engelsktalande tjej och allt löstes.

Blir nog att boka direkt med flygbolagen  hädan efter. 

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minutes ago, Kenneth4618 said:

Kom fram till RCG och kune boka om min resa med Emiraters till dec - jan. 

Var inte lätt att komma fram,  var ingen tefonkö under en veckan utan " Alla är upptagna var god försök senare" Ringde sedan någon minut innan de öppnade på lördagen och då  helt plötsligt var jag på plats nr 10 i en telefonkö.  Fick senare prata med en trevlig engelsktalande tjej och allt löstes.

Blir nog att boka direkt med flygbolagen  hädan efter. 

Exakt.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Herluf:

Snälla, låt inte detta bli den trehundratjugofemte BTT tråden på detta forum. 

Hahaha

Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte mina biljetter från Oden resor denna gång med thai air enligt säljare jag varit i kontakt med på Oden resor så ska dom begära återbetalning av thai air och när dom får den återbetalning så får jag mina pengar tillbaka kunde ta upp till 3 månader, jaja den som lever får se 🤧

Finns ju risk att både Thai å Oden går i kk så då kan man förmodligen se efter återbetalning i stjärnorna.

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir nog att boka direkt med flygbolagen  hädan efter.

Ja jag rekommenderar det! Mellanhänder i form av resebyråer kan ofta var rätt besvärligt när något strular. Betydligt svårare för flygbolaget att slingra sig om man köpt biljetten direkt av dem. Har man handlat av en resebyrå är det dom man är kund till och måste kommunicera med vid problem, vilket kan vara rätt svårt när man exempelvis fastnat någonstans uti världen.
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev matz:

Köpte mina biljetter från Oden resor denna gång med thai air enligt säljare jag varit i kontakt med på Oden resor så ska dom begära återbetalning av thai air och när dom får den återbetalning så får jag mina pengar tillbaka kunde ta upp till 3 månader, jaja den som lever får se 🤧

Finns ju risk att både Thai å Oden går i kk så då kan man förmodligen se efter återbetalning i stjärnorna.

 

//matz

Det finns en anledning att man många gånger säger "boka direkt med flygbolagen". Menar inte att vara dryg, detta är ett tips även om jag förstår att det är försent nu.

Boka direkt med flygbolagen, betala ALLTID med kreditkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev M33:

Det finns en anledning att man många gånger säger "boka direkt med flygbolagen". Menar inte att vara dryg, detta är ett tips även om jag förstår att det är försent nu.

Boka direkt med flygbolagen, betala ALLTID med kreditkort.

Jo så är det väl men är man en snål smålänning så sparar man ju gärna några hundralappar 🤑

 

//matz

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
11 minuter sedan, skrev matz:

Köpte mina biljetter från Oden resor denna gång med thai air enligt säljare jag varit i kontakt med på Oden resor så ska dom begära återbetalning av thai air och när dom får den återbetalning så får jag mina pengar tillbaka kunde ta upp till 3 månader, jaja den som lever får se 🤧

Finns ju risk att både Thai å Oden går i kk så då kan man förmodligen se efter återbetalning i stjärnorna.

 

//matz

Sedan 2015 tillhör även Odenresor RCG 

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...