Jump to content
IGNORERAD

Thailand vs Sverige


rolba

Recommended Posts

Thailand/Sverige 

Fördelar/nackdelar

Bättre/sämre

 

Har för mig det funnits en liknande tråd men hittar den inte.

 

Till Sveriges nackdel, kaffet kallnar förbannat fort.

Svensk fördel, man kan dricka öl utan kondom på flaskan.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • ArneMorales

    13

  • Alarik

    11

  • Atom

    7

  • stefan5300

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Till Thailands fördel,kortbyxor året runt,bad året runt,mai pen raikänslan.Snöfritt.

Sveriges fördel:sommaren oslagbar(om den visar sig från sin rätta sida)

Ändrades av måne

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev rolba:

Thailand/Sverige 

Fördelar/nackdelar

Bättre/sämre

 

Har för mig det funnits en liknande tråd men hittar den inte.

 

Till Sveriges nackdel, kaffet kallnar förbannat fort.

Svensk fördel, man kan dricka öl utan kondom på flaskan.

Jag tycker du täckte in det viktigaste!

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sverige, kan använda en t-skirt två dagar.

Thailand, måste byta två gånger om dagen. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
24 minuter sedan, skrev rolba:

Sverige, kan använda en t-skirt två dagar.

Thailand, måste byta två gånger om dagen. 

En fördel är att man kan ha vida shorts och inga kallingar, blir luftigt och svalt för HP 😀

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu varit i Thailand sedan 1:a mars, dvs drygt 6 veckor. Det är den överlägset längsta sammanhängande tiden sedan jag flyttade hit 1998; mitt förra rekord var 4 veckor runt dotterns födelse. Börjar bli oerhört rastlös och det blir ju inte bättre av att man knappt kan lämna tomten; till och med en jobbvecka i en sunkig fladdermusätande kinesisk industristad skulle kännas upplyftande.

 

Thailand har helt klart bättre väder än Sverige, åtminstone 7-8 månader om året, och prisläget är något bättre. Allt annat dock bättre i Sverige. En kombination av de båda, samt gärna lite tid i andra länder, vore givetvis bäst.
 

Skulle jag tvingas att spendera resten av livet i endera landet så har det alltid vägt över i thailändska vågskålen men blivit allt jämnare de senaste åren, nu är jag inte ens säker längre. Hoppas dock att jag aldrig behöver välja.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit här 5 månader den 25 har aldrig vart så länge i Thailand 

Fördel sverige vår sommar höst (sept okt) svamp plock 🤗

Fördel Thailand inget mörker som i sverige November December 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev måne:

Icke att förglömma:I Thailand behövs inga strumpor

Behöver man aldrig, har bara strumpor då jag reser, till och från jobbet.


Arbetsskorna...

image.thumb.jpg.be665d711dd2fe73ac2827adc80facd0.jpg

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev måne:

Icke att förglömma:I Thailand behövs inga strumpor

Då har du inte varit här när det är 7 grader varmt eller rättare sagt kallt men det har jag och då var det strumpor på😩.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Buriram för några år sen... 10 C då tror jag.

 

641241504_imageproxy(5).thumb.jpg.9e8d733aab7c57f1752cff5ec9f632ba.jpg

 

 

manstekerliksom.com
"patraska = häll en skumpa över en småsparare!", "is kyler is", "i förorten bra, men hemma bäst"

Mr T: What's the quickest way to get stuff down from the top shelf? Gravity!

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev stefan5300:

Då har du inte varit här när det är 7 grader varmt eller rättare sagt kallt men det har jag och då var det strumpor på😩.

Isan är kallt  

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev clion:

Isan är kallt  

Inte nu.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev stefan5300:

Inte nu.

Stämmer nog när jag kom dit först var det långbyxor skinnpaj keps  som gällde 

Det var väll i December januari

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev stefan5300:

Då har du inte varit här när det är 7 grader varmt eller rättare sagt kallt men det har jag och då var det strumpor på😩.

 

2 timmar sedan, skrev clion:

Isan är kallt  

I det riktiga Thailand, dvs Phuket, har det inte varit under 25 grader denna säsong så strumpor har man sluppit.

I Sverige nu krävs raggsockor. Fan va jag fryser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördel Thailand: Behöver inte klä sig för en tur på vespa.

Fördel Sverige: Härlig sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Amigo:

Fördel Thailand: Behöver inte klä sig för en tur på vespa.

Fördel Sverige: Härlig sommar.

Nov, Dec, Jan och en bit in i feb inte så bra i Sverige, men våren som den är nu, idag en helt underbar dag, klar luft, sol

lite snö kvar, skare inget slår det. Sommaren Hösten helt sagolika. Hösten att vandra i skogen slär inte Thailand

Thailand OK varmt men när det blir ca 40 grader i slutet av feb, kan inte jobba med nåt bara sitta i skugga med fläkt

inge bra alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan 100% av inläggen har med klimatet att göra och de flesta verkar överens om att sommaren är bäst i Sverige och vintern bäst i Thailand.

 

Jag skulle tro att kostnadsläget också är en ganska stor grej; hur många skulle bo eller turista i Thailand om allt kostade dubbelt så mycket som i Sverige (vilket dessvärre mycket av det jag gillar mest i mat och dryckesväg gör)?

 

Jag gillar också Thailand för att folk i allmänhet har en avslappnad attityd till livet, men det är också givetvis något som gör Thailand frustrerande emellanåt. Jag gillar dessutom Thailand för att man gör lite som man vill men det märker man också efter ett tag att det har sina baksidor.

 

Sverige och Thailand är på nästan alla sätt varandras motpoler och kan man bo i bägge länderna så kan man kanske få det bästa av två världar samt kunna undvika och/eller ignorera det sämsta av samma världar.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Atom:

Nästan 100% av inläggen har med klimatet att göra och de flesta verkar överens om att sommaren är bäst i Sverige och vintern bäst i Thailand.

 

Jag skulle tro att kostnadsläget också är en ganska stor grej; hur många skulle bo eller turista i Thailand om allt kostade dubbelt så mycket som i Sverige (vilket dessvärre mycket av det jag gillar mest i mat och dryckesväg gör)?

 

Jag gillar också Thailand för att folk i allmänhet har en avslappnad attityd till livet, men det är också givetvis något som gör Thailand frustrerande emellanåt. Jag gillar dessutom Thailand för att man gör lite som man vill men det märker man också efter ett tag att det har sina baksidor.

 

Sverige och Thailand är på nästan alla sätt varandras motpoler och kan man bo i bägge länderna så kan man kanske få det bästa av två världar samt kunna undvika och/eller ignorera det sämsta av samma världar.

Ungefär så känner jag.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar vårt klimat med regn och blåst, slask och snöstorm.

Ju värre desto bättre.

Fan vad härligt att få sitta inomhus och titta på allt det eländiga

med något gott och värmande i glaset.

 

Jag gillar att åka till ett Thailand när det är som allra varmast.

Ju hetare desto bättre.

Fan vad härligt att då sitta utomhus och titta på allt det sköna

med något gott och svalkande i glaset.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

ArneMorales

Jag är fodd och uppvuxen på landet i Skåne, och har hela mitt liv gillat och mått bra av att odla. Blommor, frukt, gronsaker, kryddor.

 

Under mina 25  år i Stockholm odlade jag alltid på balkongen och en period i min  trädgård utanfor staden.

Odling är dock mojligt endast ca halva året i sodra och mellersta Sverige, och uppe i norr nästan inte alls, har jag hort.

 

Så for mig är de storsta fordelarna  i Thailand,  utover de som nämnts i tidigare inlägg,  värmen och ljuset och  att jag kan odla året om.

 

Sedan är det stora skillnader inom Thailand.

Stad-landsbygd, norr-syd, hav-djungel mm.  Man kan utan storre kostnader variera sitt liv här.

 

Har bott heltid i Thailand 15 år nu, och har aldrig ens funderat  att  flytta tillbaka till Sverige.

 

Det har blivit sverigesemester bara  fyra gånger  i tre veckor på sommaren.  Mår dåligt av att sitta på flyget 11 timmar i varje riktning.

 

Jag har haft PC och bil från forsta året här. Utan dessa hade det troligen  inte fungerat for mig.

Ändrades av ArneMorales
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minutes ago, Alarik said:

Jag gillar vårt klimat med regn och blåst, slask och snöstorm.

 

Ju värre desto bättre.

 

Fan vad härligt att få sitta inomhus och titta på allt det eländiga

med något gott och värmande i glaset.

 

 

 

Jag gillar att åka till ett Thailand när det är som allra varmast.

 

Ju hetare desto bättre.

 

Fan vad härligt att då sitta utomhus och titta på allt det sköna

med något gott och svalkande i glaset.

 

Jag håller till stor del med; ett liv utan extremer och kontraster blir till slut mellanmjölk. De senaste två jularna vi varit i Sverige har vi bokat 4 nätter i Kiruna och Absiko för att försäkra oss om snö och kyla. Jag till och med njöt av en novemberkväll i Stockholm för 1.5 år sedan då snöblandat regn blåste horisontalt i ansiktet. Det var dock den typen av njutning som man får i en alldeles för varm bastu eller alldeles för kallt bad; man njöt för att man visste att man snart ska därifrån.

 

Det är lite den känslan av variationer som jag saknar när jag nu varit här i 6 veckor. Det är alltid 36 grader med lite åska framåt kvällen. Du kollar på en 10-dygnsprognos och hajjar till för att det ska vara 37 grader dag 8. Det är möjligt att jag kommer uppskatta den förutsägbarheten när jag blir äldre men just nu känns den lite beige.

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kvadda @Atom's klimatteorier säger jag, trafiken. Kommentarer nästan onödiga.

Är det inte rätt märkligt att thailändare som är så laidback helt plötsligt blir så överenergiska när de kommer ut i trafiken? Gäller både mc och bil så det kan ju inte bero på ac/klimatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nämner bara fördelar:

Luften i Sverige året runt

Trafiken i Sverige när jag kör själv

Taxi i Thailand, priser och tillgång

Snygga barer, möjligheter att ha takbarer I Thailand

Snygga brudar, helt klart Sverige

Brudar som man har möjlighet att ligga med. För oss som ser ut som Ica-Jerry får man väl säga Thailand. 
 

Med det sagt skulle jag säga att de flesta på Mpr ser ut som Ica-Jerry i förhållande till sina ”flickvänner” 😝

 

Ändrades av M33
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...